Kinodrømmen LGs største og dyreste TV er så ekstrem at den blir fantasi for de aller fleste av oss. Men så er den også en drøm å se på i sitt ekstra brede 21:9 kinoformat!

Pluss Med kolossalt bilde i korrekt kinoformat byr LG sitt flaggskip på en filmopplevelse utenom det vanlige.
Minus En hinsides prislapp gjør denne TV-en uoppnåelig for de aller fleste, og i denne størrelsen er det mer fornuftig å satse på en projektor. Men det er lov drømme!

Hvert år på teknologimessene dukker de opp: flaggskip-produktene. Verdens første, største, tynneste, letteste eller skarpeste i sin klasse. Teknologiprodusentene elsker å skryte av at «min er større enn din»! Konkurransen er kanskje aller størst mellom erkerivalene LG og Samsung: I hjemlandet Sør-Korea er de to gigantene så tungt etablert, at de nærmest er for statlige institusjoner å regne. Har du først valgt side, er det ingen vei tilbake.
Mange av produktene som vises på elektronikkmesser som CES i Las Vegas og IFA i Berlin er spektakulære showoff-konsepter – prototyper som sjelden ender opp som ferdige produkter i butikkhyllene. LGs nye flaggskip er et av unntakene: 105-tommeren 105UC9V er nemlig satt i produksjon, klar til å bestilles av sjeiker og oligarker over hele verden. Vi fikk teste monsterskjermen da den gjestet Norden!

Ekstrem TV i kinoformat

LGs største TV er et «statement» produkt mer enn noe annet, for å vise hva man kan lage, og ikke minst vise hvor fortreffelig en TV med ekte 21:9 bredformat kan se ut. De fleste spesifikasjonene ved denne TV-en hører hjemme i rekordbøkene, men det er altså det spesielle bredde/høyde formatet som vekker oppsikt.
21:9 formatet samsvarer bra med det klassiske 2,35:1 Cinemascope formatet, som er grunnen til du ser svarte striper oppe og nede på mange spillefilmer. Det er det foretrukne bildeformatet hos mange filmregissører, og ikke uten grunn. Storslåtte actionsekvenser og naturscener gjør seg ekstra godt når det fyller hele veggen i kinosalen. Dessuten oppleves et bredt panorama-bilde mer behagelig å se på enn et smalt. Ved å skreddersy bildet til kinoformat, unngår man de unødvendige svarte stripene, som bare bidrar til forstyrrelse og redusert kontrast i bildet. Dette er grunnen til at mange hjemmekinoentusiaster foretrekker et lerret med svart maskering oppe og nede.
21:9 konseptet innen TV er ikke nytt: Philips leverte tre generasjoner med Cinema 21:9, men har lagt formatet på is inntil videre. For dyrt å produsere – særlig i de skjermstørrelsene man forbinder med ekte kino, ble det sagt. Det kan vise seg å stemme, for det er ingen direkte billig TV vi snakker om her. LG 105UC9 er med sine 700.000 kroner, med god margin den dyreste TV-en vi noen gang har omtalt i Lyd & Bilde!
Utsending til Stockholm

Vanligvis tester vi produktene i vårt eget testrom eller hjemme i stua. Men i dette tilfellet har vi gjort et unntak av logistikkmessige grunner: LG-TV-en er 2,5 meter bred, 1,8 meter høy og veier opp mot 200 kilo! Derfor var det mer praktisk å legge visitten til LGs nordiske hovedkontor i Kista utenfor Stockholm, hvor vi fikk teste TV-en alene i ro og mak.
Produktsjef Erik Åhsgren er både synlig stolt og litt sliten da vi ankommer. – Vi måtte løfte TV-en inn i bygget med kranbil, da vareheisen vår ble for liten, forteller han. – Det krevde 4 mann for å få den inn på demorommet!
Så dersom du bestiller denne TV-en, sørg for å få levering inkludert i prisen. Alternativt må du alliere deg med noen flinke pianoflyttere …

LG 105UC9V ser meget imponerende ut med LGs eget demomateriale, som er spilt inn i samme format som skjermen.

Brukervennlighet og finesser

105UC9V er en fullblods smart TV lik det vi kjenner fra andre 2015-modeller som LG UF850V og UF950V. Den har siste versjon av operativsystemet WebOS 2.0 og støtter de viktigste videoformatene, slik som HEVC (High Efficiency Video Codec). Pekefjernkontrollen Magic Remote er også på plass. Det grafiske brukergrensesnittet er for øvrig tilpasset det ekstra brede skjermformatet. Brukeropplevelsen er som på andre smart-TV-er fra LG, bare mye større …!

Bildekvalitet

Etter noen små startvansker med bredbåndet fikk vi LG-beistet opp å gå. Vi startet seansen med noen USB-demoklipp laget spesielt for 105UC9, deriblant scener i bymiljø og nærbilder av mat. Alt filmet og gjengitt i vaskeekte 5K kvalitet. Ja, du leste riktig: LG-skjermen har like høy vertikal oppløsning som en vanlig 4K TV (2160 piksler), men på grunn av den ekstra bredden blir den horisontale oppløsningen hele 5120 piksler! Kombinert med det store skjermarealet og bildegeometrien, byr den på en bildeopplevelse av de sjeldne.
LGs egne videoklipp er skremmende naturtro, fargeekte og kontrastrike, men også litt overdrevne. Men så er de også laget for å imponere i messesammenheng. Vi var mer interessert i å se hvordan skjermen oppførte seg på mer ordinært materiale, som vanlig strømming fra Netflix. Vi prøvde med science-fiction filmen Ender’s Game som er spilt inn i nettopp 2,35:1. De storslåtte romscenene så vel som opptakene om bord i romskipet, egner seg perfekt for å sjekke ut om LG-skjermen kan gi oss den rette kinofølelsen. Og det klarte den så det holdt! Vi måtte riktignok gå inn og velge en manuell zoom-funksjon for å fylle hele skjermen med bilde i riktig format, men da fungerte det til gjengjeld perfekt, uten tegn til svarte striper. TV-en sørget samtidig for å heve undertekstene slik at de ble lesbare over bildekanten.
105UC9 er en LCD-basert TV med grupper av LED-lys bak skjermen, som kan tennes og slukkes i lokale partier. Dette bidrar til meget god kontrast og svartnivå, og ikke minst en formidabel lysstyrke. Selv når du vil se underholdning og sport på dagtid, er det ikke noe problem å få nok smell i fargene. Derimot synes vi LG-skjermen har et veldig blankt frontglass, som bidrar til å speile mye av omgivelsene. Derfor er det best å dempe belysningen når man skal se innhold med mye mørke scener, typisk film.
Bildekvaliteten er som man kan forvente meget bra. Fargegjengivelsen er både naturtro og bra balansert i Cinema-modus. 105UC9 har meget jevn lysfordeling, uten innslag av clouding. Samtidig blir det også tydelig at svartnivået, enda så bra det er, ikke kan konkurrere med den bunnløse svarten man i dag kan oppleve fra LGs egne OLED-skjermer. Selv ikke en 700.000 kroners LCD-TV kan oppheve de fysiske begrensningene som ligger i LCD-teknikken! Man kan selvsagt argumentere for at en TV i prisklassen burde hatt et OLED-panel i utgangspunktet, men da måtte vi nok lagt til enda et siffer på prislappen. Kanskje om noen år?

Meget bra oppskalering

Bildepanelets begrensninger til tross – det ligger meget interessant teknologi i bunnen her. LG-skjermens største utfordring er at det ikke finnes noe ferdig materiale tilgjengelig i 21:9 formatet. I alle spillefilmer med svarte sørgestriper over og under, er disse en del av signalet, og mye av den tilgjengelige oppløsningen går derfor tapt i de svarte feltene.
Oppskaleringen må likevel sies å fungere overraskende bra. Den innebygde bildeprosessoren er åpenbart noe av det råeste vi har opplevd, for den evner både å oppskalere vanlige Full HD signaler så vel som å kutte og strekke bildet til å passe det ekstra brede 5K-formatet, uten sjenerende sideeffekter. Vanlige SD-signaler skal du derimot styre langt unna – det egner seg ikke for en skjerm i dette formatet.
De aller fleste filmene i dag er ennå bare tilgjengelig i HD-kvalitet, og på grunn av de svarte stripene er bildeinformasjonen i praksis enda lavere. Med dette tatt i betraktning var oppskaleringen av bildet fremragende! Harrison Ford i Ender’s Game kunne fylle hele den 2,5 meter brede skjermen, uten tegn til synlig prosessering eller plagsom manipulasjon av bildet. Igjen, kudos til videoprosessoren og LGs egen bildebehandling.
Deretter måtte vi selvsagt prøve med en annen type innhold. TV-serier er typisk spilt inn i 16:9 format for å fylle en hel HDTV med bilde. Valget vårt falt på Better Call Saul (forløperen til Breaking Bad) som er tilgjengelig i 4K 16:9 format. Her var LG-skjermen først nødt til å kutte noe av bildet oppe og nede og strekke det ut for å fylle 21:9, men med varsom hånd for å unngå at skuespillerne blir for tykke og ovale i ansiktet. Også her opplevde vi at 105UC9 gjorde en meget god jobb. Den bevarte fin geometri i bildet og skarpheten var så god at man lett kunne tro at serien var spilt inn i kinoformatet! Her hjalp det utvilsomt at råmaterialet var i 4K-kvalitet og derfor hadde rikelig med bildeinformasjon å arbeide med.

LG forsøkte også å koble til en lokal satellitt-mottaker, men hadde problemer med mottaket denne dagen. Derfor fikk vi dessverre ikke testet med vanlig direktesendt TV-materiale. Erfaringene tilsier likevel at dette vil kunne fungere bra, men det er åpenbart at denne TV-en egner seg aller best til film og serier. Det er mindre gunstig å kutte/strekke bildet når man ser på fotball eller tennis, for eksempel.

Lyd

I tillegg til det brede bildet kommer LG-skjermen utstyrt med et saftig påkostet lydsystem fra Harman/Kardon. Med 7.2 kanaler og totalt 150 watt er dette en av de heftigste «lydplankene» vi har sett. Lyden er da også meget ren og klar, med distinkt stemmegjengivelse fra senterkanalen, så vel som musikk og lydeffekter som gir en slags virtuell surroundeffekt. Her kan man spille høyt uten at anlegget låter utilpass. Når det er sagt, hadde vi forventet enda mer rungende, fysisk bassgjengivelse fra et såpass stort lydsystem. Det kan ha noe med plasseringen å gjøre, men en ekstern subwoofer eller to hadde sannsynligvis gjort underverker med lyden.

Verdt pengene?

Selv om dette i første rekke er en eksotisk status-TV klarer vi ikke helt å legge fra oss «value for Money» aspektet. Selv de som er så heldig stilt at de har bankkonto til å betale for noe slikt, må vurdere produktet opp mot andre alternativer (foruten ny SUV til kona). 700.000 kroner er ekstremt mye penger for en TV uansett hvordan man vrir og vender på det, og kan like gjerne betale for en fullblods, dedikert hjemmekino komplett med lydtett rom, 4K projektor, gigantisk lerret, 11 kanalers surroundanlegg og det hele. Men det er kanskje ikke poenget: Akkurat som LG ønsker å vise hva de kan, kan mange velbeslåtte finne på å kjøpe denne TV-en bare ”fordi de kan”. Og de kan glede seg til en bildeopplevelse av de sjeldne.

Konklusjon

LGs 105 tommer er enormt stor, enormt tung og koster mer enn de villeste fantasier kunne gjette. Så er den heller ikke laget for Hvermannsen, men for firmaer og individer som ønsker noe utenom det vanlige. Det som imponerer mest ved LG-skjermen, er evnen til å ta det bildesignalet den får inn og gjengi med fantastisk flott bildekvalitet, nesten uansett hva du mater den med. Måten den gjengir filmer akkurat slik vi husker fra kinosalen, er også fascinerende. Om ikke annet kan vi håpe at 105UC9V blir en suksess hos 1% av folket, slik at vi andre kan håpe på en litt mindre og mye rimeligere modell om noen år!

Enders Game: LG-skjermen gjør også en god jobb med vanlig strømmede videosignaler. Aller best resultat får man med originale 2,35:1 filmer med «sørgestriper». Her er LG-skjermen i en klasse for seg fordi den kan fylle hele skjermen med et bilde i riktig format. Harrison Ford i Ender’s Game fremstår stor og majestetisk i rollen sin, og med helt riktig geometri i bildet. Hele prosessen skjer uten at LG-skjermen ser ut til å tilføre negative sideeffekter som støy eller forvrengning i bildet.


Better Call Saul: Med ”Better Call Saul” i 4K-kvalitet er den tilgjengelige bildeinformasjonen så skarp at man kan kutte og strekke 16:9 fullskjerm materiale ut til 21:9 uten noen sjenerende negative effekter. Man mister noe av bildeinformasjon, men det er ofte verdt det for å fylle hele skjermen.





Karakterer

Bildekvalitet
Lydkvalitet
Funksjonalitet
Brukervennlighet
Kvalitetsinntrykk


Fakta


  • 105" LED LCD, 5120x2160
  • Tru ULTRA HD Engine Pro bildebehandling
  • DVB-T2/C/S2 mottakere
  • PIP (bilde i bilde)
  • 4 USB, 3 USB


Produsent: LGPris:729.999,-Importør:LG








http://www.lydogbilde.no/test/tv/lg-105uc9v-5k-219-tv