Pioneer Kuro "red tint fix"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer Kuro "red tint fix"

Det er veldig mange her på AVforum som har en Pioneer Kuro, så jeg lurer på om det er noen som har vært uheldige og vært borti "red tint" fenomenet?

Kuro 9G er nå 7 år gammelt og naturligvis betyr det at mange tusenvis av timer har gått på panelet. Jeg kjøpte min brukt i fjor og er svært fornøyd, men det faktum at sort ikke er sort, men RØDT (kun når det er helt mørkt i rommet) irriterer meg helt grønn. Jeg googlet dette problemet og heldigvis er det helt vanlig at Kuro TVer gjør dette etter en del år, og enda mer heldig er jeg at det finnes en løsning! Mange sier at dette lille fikset så ender TVen opp som den var helt ny - ergo nesten OLED sort.

Her er link til guiden jeg skal følge:

Pioneer KRP-500M step-by-step Red Tint Removal Guide (Non Reset panels) - AVS | Home Theater Discussions And Reviews

Kravet er at du kjøper disse kablene:

Amazon.com: TRENDnet TU-S9 USB to Serial Converter: Electronics

Amazon.com: StarTech 6-Feet Straight Through Serial Cable - DB9 F/F (MXT100FF): Electronics

Disse koster til sammen rundt 140 kroner, men pga frakt og den jævla importskatten vi har i Norge ender de opp med å koste rundt 500 kroner.

Fins disse kablene på f.eks Clas Ohlson eller Bil tema til 49,- / 99,- kr? Jeg nekter å betale 500 kroner for noe som burde koste meg underkant av 150 - PRINSIPPSAK.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Kuro med red tint:

Pioneer Kuro "red tint fix"-red-tint-jpg

En Kuro som tidligere hadde red-tint problemet, men er nå blitt fikset:

Pioneer Kuro "red tint fix"-d6e81134_dsc_3385-jpg

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel nesten være verdt de 500kr hvis du får oled sortnivå.tror er må kjøpe meg en pioneer plasma og hehe.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det finnes USB-serie kabel konvertere her i landet og ren serie kabel. Jeg har gjort en FW oppgradering av min Rotel med en serie kabel og en gammel PC med serie port. Problemet er vel å finne hvem som har det - søkte litt men du får prøve selv.....

Takk for tipset om programmet - det er lastet ned i fall behov - min er fortsatt svart.

Edit kabel (dyr) : https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...&q=serie+kabel

USB/Serie - litt å velge i : Kj
    Mulig du klarer deg med bare USB/Serie konverter hvis du kjøper en med lang kabel inkludert..
    Sist endret av Ingeniør'n; 06-27-2015 kl 09:19
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner USB til serie adaptere på Ebay fra ca 10 kroner - om du har tid til å vente på posten fra China.

Det finnes kabler med litt lengde også, eller du kan bruke USB forlenger-kabel,
    men du må nok ha en kabel eller overgang slik at du får rett kjønn på kontakten som skal inn på TV'en.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield Vis post
    Må vel nesten være verdt de 500kr hvis du får oled sortnivå.tror er må kjøpe meg en pioneer plasma og hehe.

Yup, det er vel egentlig verdt de 500 hvis kontrasten blir tusen ganger bedre..

Men ren prinsipp sak at jeg nekter å lange ut 500 kroner når det burde bare koste rundt 200-ish kroner.

På samme måte hadde jeg nektet å betale Statoil 20 kroner for en wienerpølse

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Klart det finnes USB-serie kabel konvertere her i landet og ren serie kabel. Jeg har gjort en FW oppgradering av min Rotel med en serie kabel og en gammel PC med serie port. Problemet er vel å finne hvem som har det - søkte litt men du får prøve selv.....

Takk for tipset om programmet - det er lastet ned i fall behov - min er fortsatt svart.

Edit kabel (dyr) : https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...&q=serie+kabel

USB/Serie - litt å velge i : Kj
    Mulig du klarer deg med bare USB/Serie konverter hvis du kjøper en med lang kabel inkludert..

Haha bare hyggelig! Det virker som det funker for de aller fleste (om ikke alle) På Avforums så blir spennende å se om det funker for meg også. Skal skrive ned voltages og gi tilbakemelding her på forumet om hvordan det har gått med min Kuro etter en sånn fiks.

Akkurat nå er bildet veldig bra med litt lys i rommet, men ser egentlig ikke ut i mørkescener dersom det er helt mørkt i rommet, da går sort fra blekksort til rødt på veldig kort tid. Kunne jo like greit hatt en LED som har blå-sort...

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror eg skal kjøpe meg en brukt pioneer og teste hvordan det blir.vill en sånn fiks bli bedre enn en vt60?rekner vel nesten med siden man får oled sort.
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Det er veldig mange her på AVforum som har en Pioneer Kuro, så jeg lurer på om det er noen som har vært uheldige og vært borti "red tint" fenomenet?

Kuro 9G er nå 7 år gammelt og naturligvis betyr det at mange tusenvis av timer har gått på panelet. Jeg kjøpte min brukt i fjor og er svært fornøyd, men det faktum at sort ikke er sort, men RØDT (kun når det er helt mørkt i rommet) irriterer meg helt grønn. Jeg googlet dette problemet og heldigvis er det helt vanlig at Kuro TVer gjør dette etter en del år, og enda mer heldig er jeg at det finnes en løsning! Mange sier at dette lille fikset så ender TVen opp som den var helt ny - ergo nesten OLED sort.

Her er link til guiden jeg skal følge:

Pioneer KRP-500M step-by-step Red Tint Removal Guide (Non Reset panels) - AVS | Home Theater Discussions And Reviews

Kravet er at du kjøper disse kablene:

Amazon.com: TRENDnet TU-S9 USB to Serial Converter: Electronics
    TU-S9 TRENDnet TU-S9 USB to Serial Converter Cable (Version v1.xR) | eBay

Amazon.com: StarTech 6-Feet Straight Through Serial Cable - DB9 F/F (MXT100FF): Electronics

6 ft DB9 F/F Serial Straight Thru Cable | eBay

Disse koster til sammen rundt 140 kroner, men pga frakt og den jævla importskatten vi har i Norge ender de opp med å koste rundt 500 kroner.

Fins disse kablene på f.eks Clas Ohlson eller Bil tema til 49,- / 99,- kr? Jeg nekter å betale 500 kroner for noe som burde koste meg underkant av 150 - PRINSIPPSAK.
    Da beholder du vel prinsippene dine....?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror eg skal kjøpe meg en brukt pioneer og teste hvordan det blir.vill en sånn fiks bli bedre enn en vt60?rekner vel nesten med siden man får oled sort.
    Njaa nå er jo VT60 en av verdens beste tver det og da... Vanskelig å si hva som blir best, de fleste er enig at ZT60/VT60 slår alt av Kuro 9G, men de heldige som har Kuro 9.5G (KRP 500-A med litt "magi" som skulle gå til 10g paneler (som aldri kom)) kan skryte av å ha en skjerm som er enda bedre enn selv ZT60/VT60

Panasonic ZT65 vs Kuro Showdown Reveals TV With Deepest Blacks

Men hva som er best av VT60 og en vanlig Kuro LX5090 som har blitt fikset til "OLED sort" - vet ikke jeg.

Jeg kjøpte min Kuro for 4000 i fjor og kjenner mange her på AVforum som solgte sine for 5-6000 for flere år siden. Det er absolutt verdt de få tusenlappene å kjøpe seg en Kuro og eksperimentere med voltages for å få best mulig bilde

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troutmaster Vis post
    Da beholder du vel prinsippene dine....?

Yup! Prinsippene min er beholdt - har nemlig bestilt kabler fra Kina (ebay)

total kostnaden for meg ble nå rundt 70 kroner for begge kablene - levert på døren

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger noen inne på finn.tror eg skal kjøpe meg og prøve ihvertfall,hvis ikkje den er bedre enn vt60 så har eg no en reserve tv.

Hadde vert kult med en KRP 500-A men ser ikkje noen av dem på finn nå.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuro KRP 500-A er nok hakket bedre enn LX5090, men er kun et fåtall av KRP 500-A modellene som regnes som 9.5G (9.5G > Z/VT60 > 9G). Har ikke helt lest meg inn i det, men tror du også må ha den kalibrert av en dude som heter D-Nice, han sitter visst på informasjon om panelene som ingen har.

Men ikke sant, verdt de tusen lappene selvom det ikke kommer til å slå VT60.. får du en VELDIG god soveroms / stue nr.2 / hytte TV

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg stjeler tråden din litt her.men ser det ligger enn
    Panasonic 65" TH-65PF9 på finn.hvordan er den i forhold til vt60?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 2007 modell.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det men hvordan er sortnivået i forskjell til vt60?Er på utkikk etter en større tv men alt som er i butikk idag er jo led 4k som eg ikkje er intresert i.kansje en projektro men får nok det man betaler for og en benq 1070 har ikkje så bra sortnivå.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det men hvordan er sortnivået i forskjell til vt60?Er på utkikk etter en større tv men alt som er i butikk idag er jo led 4k som eg ikkje er intresert i.kansje en projektro men får nok det man betaler for og en benq 1070 har ikkje så bra sortnivå.
    Det var først på siste modell at Panasonic klarte Kuro sortnivå og de ble laget i 2013 så da sier det seg selv at en 2007 modell med 5000:1 i kontrast ikke er i nærheten. Skal du ha projektor med Kuro sort må du kjøpe en JVC X500/700/900.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Umm rett og slett elendig... Pappa har noen Panasonic plasma TVer fra 2007 og 2008 rundt omkring i div. hus og de ser helt o.k. ut men blir banket av omtrent alt man finner i butikken i dag, selv plukket fra nederste hyllen.

VT60 sort nivå ligger rundt 0.002cd/m2 mens Panasonic plasma fra ~ 2007 ligger på rundt 0.06cd/m2, altså typ 30 ganger lysere "sort" (sort ser nemlig ganske grå ut på 7-8 år gammel Panasonic)

Skal du ha billig å bra sortnivå har du bare to alternativer i min mening:

1. en 60" Pioneer Kuro - enten LX6090 eller KRP-600A - disse måler rundt 0.003 cd/m2 i sort og er kun slått av ZT/VT60 og OLED
    2. en 65" Panasonic VT20 fra 2010 - burde være rimelig siden den er fem år gammel, men disse målte sort helt ned til 0.009cd/m2 som var faktisk bedre enn alle 2011 modeller, inkl. VT30.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvis du får tak i Panasonic ST50 i stor størrelse og finner en som er villig til å selge den for en billig penge. Men ingen slår Kuro på pris da

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje mangen vt20 eller LX6090-KRP-600A på brukten ikkje på finn ihvertfall.så for en liten stund tilbake da lå¨det en LX6090 men til 20k,det var no litt dyrt synest eg da.Eg får se hva som dukker opp i fremtiden.men noe 4K led eller generelt led vill eg ikkje ha.så da får eg bare leve med min småe 55 tommer inntil videre

Tusen takk for hjelpen alle sammen.

Andreas21

Ja JVC sine projektore har samme sortnivå som vt60 hvis eg ikkje tar helt feil,men en prislapp på 35k blir litt for mye heheh.Får håpe dem faller i pris i fremtiden,ikkje det at eg har tro på det da men lov og håpe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Pioneer 50" Plasma TV KURO PDP-LX5090H
    By javelinpd in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 10-09-2009, 18:15
  2. Svar: 6
    Siste melding: 06-14-2009, 22:06
  3. Pioneer Kuro 50", 720p: Problem med HDMI-utganger
    By Hypple in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 12-02-2008, 11:39