Test: Samsung JS9505 (S'UHD)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Samsung JS9505 (S'UHD)

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt hele tiden, overpriset TV.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B Vis post
    Som jeg har sagt hele tiden, overpriset TV.

Samsung er vel definisjonen av overvurdert vil jeg si. Ingen hater her, har huset fult av Samsung produkter (eller mobiler ihvertfall)
    Var det ikke tek.no som mente det var beste TV bilde noengang? Pfffft.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at prisene har falt en del nå i det siste. UE65JS9505 koster nå 40 mens UE65JS9005 koster 30 lapper, et prisfall på 20 000 på begge modellene.
    Når jeg ser på minusene flatpanels gir så skjønner jeg med en gang at den vanlige Samsung kvaliteten ikke har blitt noe bedre de siste åra.

"Tarvelig byggekvalitet for så dyrt et TV"
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes uansett hvilken tv som diskuteres på forumet så er konklusjonen elendig tv! Lages det ikke tver lenger som gir god bildekvalitet? Er det blitt pynt på veggen
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Var innom lokale tv sjappa her i USA hvor jeg befinner meg om dagen og kan bekrefte at det er dårlig stilt på tv fronten om dagen dessverre... Nyeste LG OLED kunne muligens vært unntaket hadde det ikke vært for tidenes dårligste prosessering, mulig en slik en hvor en bypasser alt av bildebehandling kan funke... Samsung 4K er jo helt natta, forstår ikke at folk går på å kjøpe det greiene det til dyre dommer... Ser kule ut i det minste!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2015
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...Samsung 4K er jo helt natta, forstår ikke at folk går på å kjøpe det greiene det til dyre dommer... Ser kule ut i det minste!
    Du må gjerne utdype hvorfor du mener de er helt natta. Jeg har ikke samme oppfatning og mener at JS9505 er beste TV overall på markedet akkurat nå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Imperilous Vis post
    Du må gjerne utdype hvorfor du mener de er helt natta. Jeg har ikke samme oppfatning og mener at JS9505 er beste TV overall på markedet akkurat nå.
    Mye som ikke stemmer dessverre. Selv i lyse lokaler ser en godt at bakbelysningen ikke er jevn. Panoreringer er både ujevne og gir etterslep, og fargeoppløsningen lider også stort under panoreringer. Dette er typiske tegn for sviktende prosessering. Samsung-prosesseringen er bedre enn LG sin OLED så det ut til, men fremdeles langt under hva jeg mener er pari for en TV i denne prisklassen. Disse tingene er det jo mulig å forbedre ved å slå av FI (frame interpolation) samt annen generell prosessering, har jo ikke selv justert på TVene, bare beskuet de ferdig "satt opp" (dvs slått på) i en butikk, men i hva jeg antar er maxmodus på alt av instillinger har altså ikke Samsungen det jeg vil beskrive som tilstrekkelig prosesseringskraft. Mulig laveste FI-nivå vil redusere artifaktene noe, men jeg tviler vel... Nå skal jeg uansett selvsagt ikke dømme alt nedenom og hjem på en 10 minutters butikkgjennomgang, for all del, ble bare veldig skuffet der jeg stod at ting så såpass elendig ut selv fra 4K-toppmodeller og OLED.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2015
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Mye som ikke stemmer dessverre. Selv i lyse lokaler ser en godt at bakbelysningen ikke er jevn. Panoreringer er både ujevne og gir etterslep, og fargeoppløsningen lider også stort under panoreringer. Dette er typiske tegn for sviktende prosessering. Samsung-prosesseringen er bedre enn LG sin OLED så det ut til, men fremdeles langt under hva jeg mener er pari for en TV i denne prisklassen. Disse tingene er det jo mulig å forbedre ved å slå av FI (frame interpolation) samt annen generell prosessering, har jo ikke selv justert på TVene, bare beskuet de ferdig "satt opp" (dvs slått på) i en butikk, men i hva jeg antar er maxmodus på alt av instillinger har altså ikke Samsungen det jeg vil beskrive som tilstrekkelig prosesseringskraft. Mulig laveste FI-nivå vil redusere artifaktene noe, men jeg tviler vel... Nå skal jeg uansett selvsagt ikke dømme alt nedenom og hjem på en 10 minutters butikkgjennomgang, for all del, ble bare veldig skuffet der jeg stod at ting så såpass elendig ut selv fra 4K-toppmodeller og OLED.
    Husk at utstillingsmodeller ofte settes opp i dynamisk bildemodus i velopplyste butikker for å vise hvor lyssterke og fargesprakende bildet kan være. For deg og meg vil ikke dette være tiltrekkende men for "mannen i gata" ser dette veldig imponerende ut på utstillingsgulvet.

Min 65" UE65JS9505 kom levert i standard-bildemodus som default med både kontrast, bakbelysning og smart motion plus satt til maks. Dette er langt fra optimalt. Etter å ha kalibrert og justert bildet slik jeg vil ha det ser det derimot fremragende ut synes jeg. Smart LED-innstillingen bør settes til Lav for å få naturlig jevn bakbelysning og fantastisk sortnivå. Som default står den til Medium mener jeg å huske.

Jeg har riktignok ikke testet hvordan panoreringer ser ut med UHD-materiale, men 1080p24 fra Blu-ray er smooth og jeg ser ingen form for "lugging".

Vil også skyte inn at JS9505 er den TV'en på market med lavest input lag så den egner seg veldig godt til gaming. Tror hdtvtest målte input-lag til rundt 18ms og det er jo en enorm forbedring fra tidligere modeller hvor denne forsinkelsen gjerne lå tett oppunder 100ms eller over. TV'en må riktignok inn i spill-modus for å oppnå så lav latency. All bildeprosessering blir deaktivert i spill-modus.
    Sist endret av Imperilous; 07-25-2015 kl 05:26

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oled har fantastisk sortnivå så tviler vel på at en 4K Led tv har et fantastisk sortnivå,bra kansje men ikkje fantastisk det har eg aldri trua på hehhe.4K er bare tull og kjøpe nå fordi det er ikkje noe 4K matriale ute enda litt på youtube og netflix og kommer vel mer til neste år tro jeg.Venter heller på at 4K Oled skal gå ned i pris + at panasonic skal komme ut med Oled.Ingen tv er perfekt selv i 2015 som for meg høres rart ut og man betaler i dyre dommer for et tv så skulle man tro at man fikk en perfekt tv men nei,får vel enda dårligere tv i 2020 vill eg tro hehehe.men led er den værste teknologien,clouding osv helt forferdlig.nei holder meg til min VT60 noen år til selv den er ikkje perfekt.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2015
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at denne har 150 soners bak-belyst FALD (Full-array local dimming), ikke kant-belysning. Så sortnivå er faktisk fantastisk. Sort vil faktisk være helt sort hvis bildet skulle tillate at lyset i sonen deaktiveres. Men man må som sagt endre SMART LED instillingen til Lav ellers vil enkelte soner overeksponeres og man får ujevn bak-belysning. Sitat hdtvtest:
    Sitat Opprinnelig postet av hdtvtest
    Among the three [Smart LED] intensities, we discarded “High” pretty much immediately after discovering that it dynamically boosted brighter portions of the image.
    Jeg er forøvrig helt uenig i at det er "bare tull" å kjøpe 4K TV nå pga. mangel på innhold. Jeg vet ikke med deg, men jeg kjøper bare ny TV hvert 4-5 år og med tanke på at 4K Blu-ray standarden er satt og at de første spillerene/filmene er ryktet å dukke opp allerede ved årsskiftet til 2016 så mener jeg man vil være ganske dum om man bare kjøper Full HD TV i dag. Med mindre man da kjøper ny TV hvert år og dermed ikke vil gå glipp av noe.

En TV vil aldri være perfekt, det er alltid rom for forbedringer. Så for meg handler det om å kjøpe det beste på markedet når jeg først kjøper (fordi jeg kun kjøper ny TV hvert 4-5 år), og OLED sliter rett og slett med for mange barnesykdommer enda. For ikke å snakke om begrenset levetid sammenlignet med LED og fare for innbrenning slik vi så i gamle dager med Plasma. Input-lag er også altfor høy på alle OLED TV'er som er gitt ut så langt.
    Sist endret av Imperilous; 07-25-2015 kl 18:15

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0