Sony 4K TV (2014modell) virker med 4K i 60hz fra PC i 4:4:4! nVidia GTX980

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony 4K TV (2014modell) virker med 4K i 60hz fra PC i 4:4:4! nVidia GTX980

Som overskriften sier... Dette skulle etter hva jeg har lest ikke gå ann egentlig. Maks skulle vært enten 3840x2160 i 60hz med 4:2:0 fargerom - (noe som driveren til mitt nVidia kort ikke lenger støtter) - eller 3840x2160 i 30hz i 4:4:4.

Har en Sony X9005B 65 tommer fra 2014. Kjørte en firmware oppgradering på den for noen uker siden. Men står ingenting i readme filen at den nå plutsleig skulle støtte overnevnte. Det ville vært en stor ting for oss gamere i hvert fall.

HVIS jeg kjører 4K i 4:2:0, som sikkert noen tror at jeg gjør men ikke veit det selv, så skulle div. testbilder med farget tekst på div bakgrunner blitt utydelig osv.. Men det gjør de ikke. Hvis jeg kjører 4K i 4:4:4 men i 30hz, som sikkert andre tror at jeg gjør og ikke vet det selv, så tro meg - dette er 60hz. Jeg kan sette oppløsningen ned til 3840x2160 i 30hz via driver kontrollpanel, og da merker jeg at ting er sluggish. Også i spillene. Trykker jeg infobutton på Sony fjernkkontroll rapporterer TV'n 3840x2160 innsignal, men ikke hvilken frekvens. Men det er veldig merkbart når jeg skifter mellom 30 og 60hz.

Har vært mye mekking fram og tilbake mellom div. oppløsninger, forskjellige HDMI inputs, frekvens osv...med rosa og grønne testbilder som resultat før det plutslig en dag fikk sync og virket. Oppdaterte PC'n, og alt gikk i dass. Brukte en halv dag på å få det til igjen. Skjønner ikke helt hva jeg har gjort.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette kan være at HDMI-standarden i teorien kan støtte det, men at det er for ustabilt for at de kan garantere at det fungerer. Eller så er kortet i datamaskinen og i TV-en bedre enn standarden tilsier. Jeg husker for noen år siden at jeg fikk til ikke-standard oppløsninger over HDMI, som på papiret ikke skulle fungere.

Ingenting er bedre enn om det faktisk er mulig å få til 4:4:4 i 60 hz!

Men jeg skjønner ikke helt det siste avsnittet ditt: Er det ustabilt nå?
    Og har du prøvd å svitsje mellom 4:2:0, 4:2:2 og 4:4:4 for å se forskjellen på TV-en?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Vel, dette kan være at HDMI-standarden i teorien kan støtte det, men at det er for ustabilt for at de kan garantere at det fungerer. Eller så er kortet i datamaskinen og i TV-en bedre enn standarden tilsier. Jeg husker for noen år siden at jeg fikk til ikke-standard oppløsninger over HDMI, som på papiret ikke skulle fungere.

Ingenting er bedre enn om det faktisk er mulig å få til 4:4:4 i 60 hz!

Men jeg skjønner ikke helt det siste avsnittet ditt: Er det ustabilt nå?
    Og har du prøvd å svitsje mellom 4:2:0, 4:2:2 og 4:4:4 for å se forskjellen på TV-en?

Nei, nå virker det stabilt igjen etter å ha holdt på en stund for å fikse det.

Med den driveren jeg har til nVidiakortet mitt så får jeg ikke valgt noe annet enn 4:4:4 eller evt. RGB. Ikke på noen oppløsning eller oppfriskningshastighet. Heller ikke i 1080p.

Jeg er usikker selv på hva som foregår egentlig. HVIS det er så at grafikkortet alikevel skifter til 4:2:0 uten å rapportere om det noe sted, så må jeg i så fall si at "nedgraderingen" man får med 4:2:0 er sterkt overdrevet!! Alt er dønn skarpt, tekst også i ulikefarger.

Jeg er happy i hvert fall.

Foresten - ser nå at jeg får sync med 59hz og ikke 60 som jeg skrev innledningsvis. 60 virker ikke. Jeg merker ikke forskjell på gaming i 59 og 60hz så da er det det samme for meg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være enkelt å se forskjell på datagrafikk mellom 4:2:0 og 4:4:4. I alle fall med liten, farget skrift. Med mindre det er noen form for etterbehandling i TV-en som visker ut fargeforskjellene (og dermed også detaljene).

Har du grafikkort med HDMI 2.0, forresten? Eller bruker du displayport ut fra kortet med overgang til HDMI i TV-en?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være enkelt å se forskjell på datagrafikk mellom 4:2:0 og 4:4:4. I alle fall med liten, farget skrift. Med mindre det er noen form for etterbehandling i TV-en som visker ut fargeforskjellene (og dermed også detaljene).

Har du grafikkort med HDMI 2.0, forresten? Eller bruker du displayport ut fra kortet med overgang til HDMI i TV-en?
    Ja, Geforce GTX 980 har HDMI 2.0, og bruker den. Tror ikke det er noe særlig etterbehandling på fordi jeg har "game mode" på TV'n som skrur av det meste av dilldall, og jeg har skrudd av resterende som ikke forsvant med det. Men klart, er jo mulig.

Skal teste med noen nye testbilder senere i kveld som skal være mere presise for slik test.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaaah, jeg måtte sjekke HDMI 2.0-spesifikasjonene igjen. Jeg husket feil angående spesifikasjonene. HDMI 2.0 støtter 4:4:4 i 4K, men kun med 8 bits farger: Se diagrammet under innholdsfortegnelsene. (Bare sånn til referanse: 8 bits farger her er ikke det samme som 8 bits farger ut fra grafikkortet.)

Jeg fant også et forum der folk har diskutert samme problemstilling som deg, med svært variende resultater. Noen fikk det til, andre ikke. Der lå det også et veldig bra testbilde. Prøv dette: http://cdn.avsforum.com/b/b4/b4a4404...tach208609.png

På det testbildet skal det være STOR forskjell mellom 4:2:0 og 4:4:4.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaaah, jeg måtte sjekke HDMI 2.0-spesifikasjonene igjen. Jeg husket feil angående spesifikasjonene. HDMI 2.0 støtter 4:4:4 i 4K, men kun med 8 bits farger: Se diagrammet under innholdsfortegnelsene. (Bare sånn til referanse: 8 bits farger her er ikke det samme som 8 bits farger ut fra grafikkortet.)

Jeg fant også et forum der folk har diskutert samme problemstilling som deg, med svært variende resultater. Noen fikk det til, andre ikke. Der lå det også et veldig bra testbilde. Prøv dette: http://cdn.avsforum.com/b/b4/b4a4404...tach208609.png

På det testbildet skal det være STOR forskjell mellom 4:2:0 og 4:4:4.
    På det bildet du postet var det ikke all verdens forskjell. Men fant et annet et hvor jeg så forskjell. Husker ikke linken.

Så da er det nok bare 4:2:0 jeg får ut. MEN da må jeg si, - når jeg har lest i forum rundt om så sier folk at desktopbildet ser ut som "shit" med 4:2:0, men er "greit nok" for gaming. Hvorfor er da min desktop sylskarp, jeg ville aldri tenkt at det var 4:2:0 hvis det ikke hadde vært fordi jeg har lest om "problemet" på nettet. I tillegg, det tok meg to testbilder før jeg fant det ut.

Så da får jeg leve med at det er 4:2:0 fra PC'n i 60hz. Jeg ser det jo ikke untatt på testbilder Hadde en annen rimelig videofil kompis på besøk i går også, og han sa også at han aldri ville tenkt på at det var 4:2:0 også i desktop bildet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at du misforstod (fordi jeg ikke forklarte i det hele tatt) - du skal ikke se forskjeller i bildet, men alle linjene er kun fullt leselig i 4:4:4. Så hvis du klarte å lese alle, har du nok 4:4:4!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at du misforstod (fordi jeg ikke forklarte i det hele tatt) - du skal ikke se forskjeller i bildet, men alle linjene er kun fullt leselig i 4:4:4. Så hvis du klarte å lese alle, har du nok 4:4:4!
    Har lest litt mer rund på forum, og hvordan det bildet skal forstås var litt forskjellig oppfattet. Noen mente at man ikke kunne lese teksten i hele tatt, andre mente at man kunne lese men at det var utydelig, mens andre igjen syntes forskjellen mellom hva som var leslig med 4:4:4 og 4:2:0 ikke var så stor. Og så var det atter andre igjen som da mente at kanskje de så 4:2:2 osv.. osv.

Derfor ble det på geforce forumet postet et annet bilde også, som ikke kunne misforstås hvor det kun var tynne linjer med forskjellige farger. Hvis alle linjene vare like tynne var det 4:4:4, og hvis noen linjer var tykkere enn de andre så var det 4:2:0. Og ut fra det bildet er det ingen tvil om at jeg får kun 4:2:0.

Men igjen... for meg har dette null å si i spill. Og vanlig desktopbruk Og video.

Lignende tråder

1. Hva er best av 50 og 60hz?
    By hsvendse in forum TV-apparater
    Svar: 14
    Siste melding: 12-16-2011, 23:45
  2. 50HZ eller 60HZ
    By hdkino in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 11-02-2008, 14:06
  3. Sony W3000, virker den med det nye bakkenettet?
    By IImilleniumII in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 12-23-2007, 17:41
  4. Svar: 0
    Siste melding: 06-12-2007, 00:03
  5. 60hz på utstyr...?
    By Mirage in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 01-09-2004, 00:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder