Skærm med 10K-opløsning fremvist af kinesere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Skærm med 10K-opløsning fremvist af kinesere

    På den årlige Display Week-konference viste kinesiske BOE en ekstrem skærm med 10K-opløsning (10240x4320 pixels) frem til omverdenen. Skærmen her 21 gange flere pixels end traditionelle HD-skærme.

    Mere end 44 millioner pixels

    Vi ser normalt disse prototype-skærme fra sydkoreanerne, men kineserne er begyndt at markere sig. Den imponerende skærm er skabt af kinesiske BOE, der leverer paneler til brug i tv-skærme, PC-skærme og mobilskærme.

    Skærmen, der måler 82 tommer, har et 21:9-bredformat. BOE har basalt set taget en 8K-skærm i 16:9-format og gjort den en del bredere. Det er sådan man lander på 10240x4320 pixels (10K) fra 7680x4320 pixels (8K). Bemærk, at pixelantallet i højden er det samme. Pixeltætheden på skærmen er på 135 pixels per tomme, hvilket får billeder på skærmen til at fremstå mere detaljerede end hvad det menneskelige øje kan opfatte fra en typisk tv-afstand på 3-4 meter.

    BOE har ikke annonceret planer for masseproduktion, men målet har nok først og fremmest været at demonstrere, at den kinesiske skærmindustri kan være med helt fremme i feltet.

    Vi har kun lige taget hul på 4K (3840x2160 pixels), men industrien har ingen intentioner om at stoppe op i pixelkapløbet. Der er stadig store udfordringer i specielt distributionsledet og det kan være svært nok at finde 4K-indhold i dag, men indhold i 10K-opløsning eksisterer skam derude.

    Skærm med 10K-opløsning fremvist af kinesere - FlatpanelsDK

  2. #2
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi sånn. Dette er vel den høyeste oppløsningen av alle display typer noen gang? Så vidt jeg vet er det kun NHK (?), JVC (projektor/kamera), Panasonic (plasma) og Sharp (LCD) som har vært borti 8K (7680x4320p, evnt. 8192x4320p)

  3. #3
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    10K oppløsning på en 82" blir nesten for dumt uansett. Skulle likt å se det med mine egne øyne men det sies at 4K ikke blir nødvendig før man er opp i 70-80" størrelse og at 8K er nesten eksklusivt laget for kommersiell kino projektor/lerret.


    Men kanskje nyttig for de profesjonelle som skal redigere video i 8K. Med det displayet kan de redigere 8K i full skjerm modus og likevel ha plass til alt
    Sist endret av UltimaNoctis; 06-05-2015 kl 22:29

  4. #4
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enda større spørsmål rundt produksjon av materiale ikke slike oppløsninger.
    Er en ting og lage et bilde på 10k men om 80% av punktene er oppskalert hva er poenget?

    Ifølge en par tekniske eksperter så er jeg enig med at vi knapt har kameraer kapable til og virkelig dra full utnyttelse av 2k.
    4k eller uhd har enda en del år igjen før det blir fullt utnyttet.

    Nei denne og tidligere 8k skjermer er bare bransjen sin versjon av og slå seg på brystkassen og hyle som Tarzan.
    Om det så er så kunne jeg sikkert ha snekra sammen en gigantisk 12k skjerm I garasjen om noen ville sponset med et halvt dusin 4k skjermer og gaffateip. .
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

  5. #5
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Enda større spørsmål rundt produksjon av materiale ikke slike oppløsninger.
    Er en ting og lage et bilde på 10k men om 80% av punktene er oppskalert hva er poenget?

    Ifølge en par tekniske eksperter så er jeg enig med at vi knapt har kameraer kapable til og virkelig dra full utnyttelse av 2k.
    4k eller uhd har enda en del år igjen før det blir fullt utnyttet.

    Nei denne og tidligere 8k skjermer er bare bransjen sin versjon av og slå seg på brystkassen og hyle som Tarzan.
    Om det så er så kunne jeg sikkert ha snekra sammen en gigantisk 12k skjerm I garasjen om noen ville sponset med et halvt dusin 4k skjermer og gaffateip. .

    Må gjerne korrigere meg om jeg tar feil men er det ikke allerede en del kameraer som er høyere oppløst enn 4K?

    Red Epic er 5K. JVC lagde noen 8K kameraer for en stund siden som både NHK og BBC bl.a. har testet.

    Og var den reelle oppløsningen til IMAX film kamera? Eller de store 70mm formatene? Har hørt alt fra 20 megapiksler til 90 megapiksler om det hadde vært digitalt (litt vanskelig å sammenligne digital med analog video da)

    4K er 8.8 MP mens 8K er cirka 35 MP

  6. #6
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Delvis off-topic men...


    Lite google søk på det med IMAX kameraer:

    oppløsningen tilsvarer opptil 18,000 linjer (horisontalt) dvs "18K", som er høyere enn 16K (16 384 x 8640p) som ville ha vært 4 ganger høyere enn 8K (8192x4320p) og 16 ganger høyere enn 4K (4096x2160p). 16K er altså cirka 140mp, langt høyere enn selv de mest høy-oppløste Hassalblad bildekameraer

    IMAX - Wikipedia, the free encyclopedia

  7. #7
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok mulig å få til 10K fra kildesiden, men det krever enormt av optikken. Et "Prime" sett av linser av høy kvalitet bør nok imidlertid fint kunne klare å formidle godt oppmot 10K forutsatt selvsagt at bildebrikken og prosesseringen i kameraet er av ypperste klasse. Ikke minst må fokus være satt perfekt og kameramannen være på gurunivå mht å justere for lysforhold, avstand / utsnitt osv. for å utnytte en slik oppløsning... Når det gjelder IMAX og 70mm er det vanskelig å oversette dette til digital oppløsning da det jo er en del støy på analog film som ikke forekommer digitalt bl.a., men at 70mm holder høy skarphet er det nok liten tvil om...

  8. #8
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Delvis off-topic men...


    Lite google søk på det med IMAX kameraer:

    oppløsningen tilsvarer opptil 18,000 linjer (horisontalt) dvs "18K", som er høyere enn 16K (16 384 x 8640p) som ville ha vært 4 ganger høyere enn 8K (8192x4320p) og 16 ganger høyere enn 4K (4096x2160p). 16K er altså cirka 140mp, langt høyere enn selv de mest høy-oppløste Hassalblad bildekameraer

    IMAX - Wikipedia, the free encyclopedia
    Imax har også et 3D 4K digital kamera først brukt av Michael Bay til IMAX scenene i Transformers 4. Dette er et mye mindre og mer hendig kamera enn analog versjonen som veier 113kg i 3D versjonen.

    De kommer også med et 2D digital kamera i 2015 som skal først brukes til filmen Captain America Civil War og begge The Avengers Infinity War vil bli 100% filmet med dette kameraet. Denne infoen finnes i wikipedia linken din.
    Mvh Andreas

    THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

  9. #9
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er med tanke på optikk og fangning jeg tenker og det kommer selvsagt an på hvor kresen man vil være og.

    Dette er for forsåvidt Joe Kane (intervjuet i home theater geeks 241) jeg paraphraser her og mest sannsynlig bommer litt for dette er langt over min tekniske innsikt, så jeg gikk tilbake til intervjuet for finne noe og stå på

    https://www.youtube.com/watch?featur...rYTPH10#t=1728
    In order to be prepared for anything coming, you need to shoot at a much higher rate than anything you anticipate delivering.

    Today it's not only pixel count, but also dynamic range both in colour and in luminance.
    Fortunately today, most cameras can capture at about 14 bits (pulled out of the camera as a 16bit word)
    Most content both in colour and in luminance can be captured at a much higher rate than we are able to display.
    That is critical if we are going to make the UHD system look as good as it can look.

    I use as an example DVD got a lot better once we started mastering for HD.
    Once we eventually went to Blueray, we discovered we would actually have to master at 4k to get really good 1080p.
    And now that we are talking are talking of an image that is approximately 4k, an even higher resolution, we need to talk about shooting it at a higher resolution and higher bit depth than anything we plan on distributing.
    Fortunately this is what is happening at least in the bit depth of the capture already.

    #Scott
    So we have cameras that are being used today that are capturing at 12bits or ideally 16bits ?

    #Joe
    Certainly 14bits. It comes out of the camera as a 16bit word since that is a much more common standard.
    But from looking at the lens and what the sensors are able to capture it's probably about 14bits.

    #Scott
    So it's padded with a couple of zero's?

    #Joe
    Correct, 14 bits isn't a common format, 16bits are.

    #Scott
    What about resolution?
    What are current cameras capable of capturing in terms of spatial resolution?

    #Joe
    Well, there is luminance spatial resolution and there is colour spatial resolution.
    For the majority of cameras out there we are using single sensors and those sensors have to have red, green, and blue elements.
    And the majority of sensors has at least twice as many pickup areas for green as they do for red and blue.
    I am not aware of any manufacturer producing a sensor with equal amounts of red, green, and blue.

    (a bit of back and forth here, about the use of more green sensors ending with it being technically easier, and that our eyes has better contrast perception in green, and that green is used to create luminance resolution.)

    So a red and blue element would be shared across two of the black and white elements (or the green used to form black and white)
    And so cameras now don't have an absolute resolution, incidentally this is the same for the line arrays used for film scanning there are more green than red and blue usually by a factor of two.

    #Scott
    So talking about resolution in terms resolutions like 4K, or 8k isn't quite as simple as one might think?

    #Joe
    No. (while almost laughing out loud)
    In my opinion if you want an image where all colours has a 4k resolution, you pretty much have to start with what is known as an 8k sensor,
    since in that 8k sensor there is only 4k worth of red and blue resolution.
    So if you want a legitimate red, green, and blue that has full 4k resolution you start out with an 8k sensor.

    #Scott
    And are there such camera's?
    Do they exist ?
    Do we have 8k cameras that we can use?

    #Joe (laughing)
    (More laughing)
    We have 8k line arrays that can be used to scan 65mm film, and there has certainly been 8k cameras shown, and the Sony f65 has a sensor array that can deliver legitimate 4k in red, green, and blue.

    But there really isn't many options that can actually deliver legitimate 4k.
    And this is part of the reason that when I talk about taking advantage of the format, and delivering everything the format can produce.
    I am always talking about having to shoot at a much higher resolution than we are delivering to ensure that we are actually filling the bit space with real information.
    Nå som UHD standarden er satt, kommer det nok til og skje mye i hele bransjen, men jeg tviler vi får se hva som virkelig bor i UHD før det har godt noen år. Og som Joe Kane sier her, så må det filmes i 8k for og få et bilde uten interpolert eller gjenbrukt informasjon så ja, alt over 4k er fortsatt tull preik og er egentlig ikke mer enn display enheten som tester ut prototyp panel pressa for og se hva man får ut av den, har enda ingen praktiskt nytte for annet enn PR boosten som følger med og stå oppført på wikipedia som "første til og vise fram et XK panel" etc etc.

    Om man skal regne 4k kameraer som bruker interpolert informasjon som ekte 4k, så ja det finnes mange slike, men jeg er kanskje litt elitisk av meg og synes at interpolert oppløsning ikke er ekte oppløsning.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

  10. #10
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette med fargedybde / fargeinfo er uten tvil utrolig viktig... Denne videoen forklarer på en veldig grei måte forskjellen på 4:2:0, 4:2:2 og 4:4:4 chroma sampling, slik at en lettere kan forstå hva manglende fargeinformasjon faktisk betyr for oppkonstruksjonen av et bilde...!


  11. #11
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For å fortsette litt på "bits"-begrepet er det greit også da å nevne hvordan bit-dybden fungerer. Hver "sample", dvs. YCrCb (som f.eks. har 4:4:4 fargeinformasjon, jf. overstående videoguide), kan ha ulik mengde nyanser. En 1-bits sample har for eksempel kun AV eller PÅ, eller sort / hvitt. 8-bits sampler har 256 mulige intensiteter for hver fargekanal (RGB), mens 10-bit har 1024 mulige intensiteter for hver kanal. Tar en opp video i 16-bits farger har en med andre ord totalt 16+16+16 = 48-bits fargeinformasjon. MEN - selv om video er lagret opp i f.eks. 10-bits, som er lov å håpe at neste generasjons Blu-ray er, kan chroma-subsamplingen fremdeles være komprimert i f.eks. 4:2:0. Dette vil gi seg utslag i faktisk fargeoppløsning selv om antall nyanseringer per fargekanal økes. Det vi selvsagt ønsker oss er 4:4:4 chroma subsampling i minst 10 bits, men i praksis viser det seg imidlertid at 4:2:0, eller da i praksis en fjerdedel lavere informasjon enn 4:4:4, gir lite reelt tap i bildekvalitet...

    Kort fortalt;

    Bits = antall nyanser per fargekanal
    YCrCb = mengde fargeinformasjon per "sample", f.eks. i en grid av 4 piksler i bredden og 2 i høyden som angis som 4:X:X

  12. #12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å si at det dette er bare tull da det ikke finnes kamera som takler denne oppløsning, er jo egentlig tull. En plass må man begynne. Det er jo det samme som å si at det er bare tull å utvikle 10 K kamera da det ikke finnes TV som takler det. Som sagt, en plass må man begynne.

Lignende tråder

  1. BFE: Under 12.000 har købt en buet skærm
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 14
    Siste melding: 11-16-2015, 11:24
  2. Panasonic på vej med monster-skærm
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 04-30-2012, 20:59
  3. Köpa LCD TV/Skärm i USA
    By pjonsson in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 07-30-2007, 15:58

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •