65" i 12-20 000 klassen

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

65" i 12-20 000 klassen

skal ha meg ny TV, men sliter litt med å finne beste kjøpet. Har ikke lenger så veldig peiling, har falt av lasset...
    Skal ha 65", og budsjettet strekker seg til 20 000.
    Har sett på Samsung UE65HU7505
    https://www.komplett...65hu7505/812152
    Er den å anbefale? Noen bedre kjøp der ute?...

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 4k viktig eller holder det med en 1080P?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet egentlig ikke... Hvor viktig er egentlig 4K? På 120" lerretet mitt så er det en HD projektor... Er jo ikke så værst bilde på den heller..

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke på 4K som en nødvendighet før bildet begynner å bli betydelig over 70". 65" er liksom det meste man kan ha for at 4K er "verdt det". Som du nevnt ovenfor så fins det mange gode 1080p projektorer som projiserer skarpe bilder på 120" selvom oppløsningen kun er 1080p.

Linken din funker dessverre ikke men jeg ser det står HU7000 i linken, det er fjorårets (nest)toppmodell fra Samsung.

for 19 990,- kan du få årets high end model som ligger rett under SUHD modellene som koster typ det trippelte at 7000 serie:

Samsung UE65JU7005 - Slank 65" LED-TV med 4K UHD-oppløsning

Altså 65" JU7005 I følge prisjakt er billigste HU7000 18 990,- JU7005 som er en nyere generasjon må vel være verdt den ekstra tusen lappen?

Du får gjerne dra innom en butikk som selger og ser om du liker bildet

5. Takk dingy takket for denne posten
    Liker dingy har likt denne posten
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi en objektiv analyse av både HU7000 og JU7000 fra HDTVTest, begge fikk 'Highly recommended' som er nest beste en TV kan få før; under "reference"-status.

Hvis du klikker inn på de grafene ser du at JU7000 har bedre farge gjengivelse (mindre DeltaE avvik) samt at sortnivået har gått fra 0.057cd/m2 på HU7000 ned til 0.051cd/m2 på JU7000. (lavere tall = bedre)

input lag ser også ut til å være betraktelig bedre på JU; fra 41ms på forgjengeren til 21ms (igjen, lavere = bedre)

Det virker også som J-modellen har LED baklys, men jeg vet ikke om H-modellen er bak- eller kantbelyst.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 65" i 12-20 000 klassen-post-rgb-png  
    Sist endret av UltimaNoctis; 06-01-2015 kl 11:24

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så rart at linken ikke fungerer...
    Jeg linket til Samsung UE65HU7505 hos Komplett til 18 990,-
    https://www.komplett.no/samsung-65-u...5hu7505/812152

Så det er altså de 2 bokstavene som bestemmer årsmodell...?
    Så å ha høyere tall bak er mindre viktig enn årsmodell.
    Hvis JU7005 er bedre enn HU7505 så er tusenlappen imellom verdt det vil jeg tro!?
    Men jeg må innrømme at det er veldig lettvint å handle fra Komplett da de har bra frakt og faktura info allerede ligger inne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer med bokstaver. Bokstaven avgjør hvilket år TVen er fra.

2015 - JU7000
    2014 - HU7000
    2013 - F7000
    2012 - E8000
    2011 - D8000
    2010 - C8000
    etc.. 2016 modellene vil trolig ha med 'K' bokstaven forran, f.eks KU8000.

så er det første tall som avgjør hvilken pris/ytelses kategori TVen tilhører.

X-9000 er som regel "spesielle" TVer (I år er det SUJ9500 som benytter 'SUHD' teknologien til Samsung, i 2010 var det C9000 som var mye tynnere og kom med en iPhone-aktig touch skjerm fjernkontroll) som ofte er de beste Samsung produserer men kan også bare være design, funksjon, etc som skiller den fra:

X-8000 - som er den vanlige topp modellen for året
    X-7000 en forsatt high end, men litt ned-strippet versjon av 8000
    X-6000 - mid range TVen
    X-5000 budsjett serien

en gammel 8000 serie vil da være bedre enn en splitter ny 5000 serie f.eks.

Så HU7000 og JU7000 er i samme plass i Samsung hierarkiet, men JU7000 er et år nyere teknologi og forbedringer

Testen til HDTVTest viste at den faktisk har fått bedre farger, litt bedre sortnivå, kontrast og litt mindre input lag (positivt)

er det en 65" fra Samsung du ar lyst på er det uten tvil JU7000 å velge
    Sist endret av UltimaNoctis; 06-02-2015 kl 13:12

9. Takk dingy takket for denne posten
    Liker dingy har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fantastisk bra og informativt svar!!
    Da er det ikke lenger noe tvil om hva jeg (og fremtidige) kjøpere burde se etter. (burde nesten vært gjort sticky det svaret der )
    Jeg somlet og handlet ikke på mandag, og i mellomtiden har NetOnNet satt opp prisen til 24 000,- på JU7005 ..
    Så der fikk jeg svi for å sitte på gjerdet litt for lenge gitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dukket plutselig opp en HU7505 som demo TV hos komplett til 15.990,-
    Så da hoppet man på den gitt... om man har toppmodell fra 2014 eller fra 2015, blir liksom ikke så viktig i 2018... og hvis jeg skal tippe så vil jeg tro jeg har denne tv'en i maaange år, da den skal bygges inn i veggen når vi pusser opp stua til vinteren.

Takk for hjelp i denne tråden, uvurderlig med mennesker som har skikkelig greie på ting

Er innstillingene til en TV relativt "universale" på samme modell? Hvis en annen kar har fått sin HU7505 proff-kalibrert, kan man da med rimelig sikkerhet si at de innstillingene også vil fungere på en annen HU7505, eller er panelene såpass unike at hver og en er veldig forskjellig?
    Jeg skjønner at det er individuelt mtp. rom, lys, osv. Men er panelene i seg selv stort sett så nære hverandre på samme modell at det vil bli relativt likt?

Edit: Kan føye til at etter hva jeg har funnet på div. forum, så er dagens 7 serie samme panelet som 8 serien, bare at 8 serien av samme modell nummer er buet, mens 7 serien er flat.
    Så UE65HU8505 er i praksis samme TV som UE65HU7505, bare at 8 er buet. Stemmer dette?
    Sist endret av dingy; 06-05-2015 kl 14:08

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Ser ut til at de fortsatt har en demo TV på lager - om noen andre også har lyst på ett bra kjøp
    https://www.komplett.no/samsung-65-u...05-demo/830299

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dingy Vis post
    Er innstillingene til en TV relativt "universale" på samme modell? Hvis en annen kar har fått sin HU7505 proff-kalibrert, kan man da med rimelig sikkerhet si at de innstillingene også vil fungere på en annen HU7505, eller er panelene såpass unike at hver og en er veldig forskjellig?
    Jeg skjønner at det er individuelt mtp. rom, lys, osv. Men er panelene i seg selv stort sett så nære hverandre på samme modell at det vil bli relativt likt?
    Innstillingene på panel til panel varierer tildels ganske mye. Brukstid når kalibrering ble gjort spiller også en rolle. Det er derfor det anbefales at TV først blir bruk 100-200 timer FØR kalibrering og deretter rekalibreres hvert år senest 2 hvert år hjemme hos deg.

Du kan selvsagt være heldig å få innstillinger som kan gi målbart bedre bilde men du har nok større sjanse for at bilde blir målbart dårligere er min erfaring. Har enda tilgode å finne en 100% rett skjerm som det er skrevet av verdier på... de er som regel bedre urørt i beste bildemodus f.eks. FILM. Folk blir litt lange i maska da når jeg viser målingene som underbygger dette når jeg er hos de å kalibrerer.

Juster lys,kontrast for ditt rom å la farge/tint så urørt så fremt du ikke har test bilder med blått filter tilgjengelig. FILM modus er beste bilde modus for 7505. Anbefaler å få proff kalibrert den da dette er en god skjerm bildemessig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hmm. Hvis det koster 24 000 for JU modellen da er det nesten ikke noe vits. Blir nok bedre med fjorårets H-modell til 16K

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt Vis post
    Folk blir litt lange i maska da når jeg viser målingene som underbygger dette når jeg er hos de å kalibrerer.
    Takk for svar.
    Hvor holder du til? Du gjør hjemme-besøk og kalibrerer?
    Hva er normal pris for slikt? (jeg holder til i Drammens området, og kunne godt tenke meg å få dette utført av en proff. Dog, det blir nok bare denne ene gangen selvom det burde gjøres hvert år/annethvert...)
    Ev. samlepris hvis man er 3-4 stk i nærområdet som ønsker å få kalibrert TV'en..? (sikkert enda flere hvis prisen er grei).
    Hos meg er det da egentlig både den TV'en og en projektor, da handles det isåfall inn ny lampe til projektoren først (en Mitsubishi HC7000)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Hvor holder du til? Du gjør hjemme-besøk og kalibrerer?
    Hva er normal pris for slikt? (jeg holder til i Drammens området, og kunne godt tenke meg å få dette utført av en proff. Dog, det blir nok bare denne ene gangen selvom det burde gjøres hvert år/annethvert...)
    Ev. samlepris hvis man er 3-4 stk i nærområdet som ønsker å få kalibrert TV'en..? (sikkert enda flere hvis prisen er grei).
    Hos meg er det da egentlig både den TV'en og en projektor, da handles det isåfall inn ny lampe til projektoren først (en Mitsubishi HC7000)
    Kan selvsagt dra til Drammen men anbefaler deg å kontakte noe på via link å høre med noen av de. Det blir nok rimeligere. Hos meg koster det fra 1995,- for kalibrering hjemme. Hvis du bytter Pære på PJ så må den gå min 50 helst 100 Timer før jeg anbefaler kalibrering.

Ville hørdt med noen av de på denne listen:

https://www.imagingscience.com/deale...?search=Norway

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og link! Da skal jeg kontakte en av de og forhøre meg!

PS: Slike "do-it-yourself" kalibrerings utstyr til rundt 5 tusen, er de duganes i det hele tatt, eller er de bare fjas?

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på i denne tråden. Ser selv på nevnte Samsung tv..
    Men ser LG har en i ca samme prisklasse LG 65UB950V - Topp utstyrt 65" 4K 3D LED-TV
    Noen som har noen meninger eller erfaringer om denne skjermen vs Samsungen? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at Lyd og Bilde har kommet ut med en test om 65JU7005 TVen og der klager de på Clouding.
    Dette har jeg hatt på min gamle sony TV, og du kommer til å irretere deg grønn av det når du vet at den er der!

Noen som har erfaring om fjorårets modell sliter med dette?

Samsung 65JU7005 | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt/lest noe om clouding på HU 7 serien.
    Det har derimot vært endel klaging på vertikale linjer når man så sport, men dette er fordi folk ikke er kompetente nok til å justere inn/skru av alt dill dallet...
    Jeg får helt mark når jeg kommer på besøk til folk som har på alle disse tilleggsfunksjonene, motion pluss o.l.
    Blir jo som å se på en dokumentar...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar Vis post
    Slenger meg på i denne tråden. Ser selv på nevnte Samsung tv..
    Men ser LG har en i ca samme prisklasse LG 65UB950V - Topp utstyrt 65" 4K 3D LED-TV
    Noen som har noen meninger eller erfaringer om denne skjermen vs Samsungen? :-)

Jeg vil aldri anbefale LG LED. Har aldri sett at en LG top modell (LED altså, ikke OLED) som har vært på høyde med de beste fra Samsung, Sony og Philips.

Denne testen er fra modellen UNDER den du linker til men se selv:

LG 49UB850V (UB850V/ UB8500) Review

Elendig sort nivå - typ 4 ganger dårligere enn tilsvarende Samsung LED TVer, mye clouding og fargene ser ikke så presise ut de heller.

Det er ingen tvil om at 950V er bedre enn 850V, men når 850V får dette som konklusjon:

"The LG 49UB850V is not only the worst 4K TV we’ve tested, it’s also one of the worst-performing televisions we’ve reviewed to date in terms of image quality. Its subpar picture performance is made all the more difficult to accept by the display’s retail price of £1500"

Da blir det vanskelig å anbefale noe fra LG. Kan forresten ikke huske sist gang en LG LED hadde sortnivå under 0.10 cd/m2 (konkurrentene ligger på rundt 0.05cd/m2 og de beste Sony/Philips toppmodellene har ligget på under 0.02 cd/m2 i mange år nå)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og link! Da skal jeg kontakte en av de og forhøre meg!

PS: Slike "do-it-yourself" kalibrerings utstyr til rundt 5 tusen, er de duganes i det hele tatt, eller er de bare fjas?

Det bil fungere med DIY utstyr. Eneste du trenger for å være sånn noen lunde sikker er et meter for å lage en profil for skjerm eller PJ som skal kalibreres (ny eller rekalibrert i1pro el) 1 meter for selve kalibreringen som er raskere(C6 m.fl). En kan ikke stole på kun 1 meter er min mening. Noe under dette nivået vil jeg ikke anbefale pga varierende kvalitet på målinger. Prisen er da desverre en del over 5000 kr. Ville ikke kikket på spyder!

Skal du kalibrere PJ så holder ikke dette nivået da bør en opp på f.eks K-10A for å være rimelig sikker på at proben måler korrekt etter profilering.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Reciever til Klipsch i "mest for pengene"-klassen
    By DynamicPower in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 08-29-2012, 08:04
  2. 42" i 5000,- klassen
    By toxic in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 07-12-2012, 03:07
  3. Ny 47" TV i 10-13k klassen
    By StormKnight in forum TV-apparater