Fra projektor Sony HW30 til hvilken 55" tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra projektor Sony HW30 til hvilken 55" tv?

Skal flytte i en mindre leilighet og må derfor dessverre bytte ut min projektor med en tv. Har ikke fulgt med på tv-markedet de siste 10 årene, så henger ikke helt med. Når jeg er vant til bildet til Sony HW30 (kvalitetsmessig), hva bør jeg da se etter i en tv?

Har lest en del tråder her, og blir overrasket over at ting som dårlig innsynvinkel og "clouding" er et problem selv på relativt dyre tv'er. For meg er det uaktuelt å gå ned til halve bildestørrelsen og samtidig få med "bildefeil", til en pris som er lik projektoren. Kvaliteten på bildet er det som betyr mest for meg. Lyden skal ut på hjemmekinoanlegget, apper og dilldall har jeg ikke bruk for, og den trenger ikke være for framtidsrettet da jeg på sikt heller skal kjøpe meg ny projektor.

Tv skal brukes til bluray og vanlig tv-titting. En tv som takler middels gode tv-signaler hadde derfor også vært et pluss.

Takker på forhånd for alle råd

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg da heller hadde sett etter en brukt plasma, virker vel egentlig som om det forutenom Oled og noen quantum dot LED i toppsjiktet er det bare sorgen ute på tv markedet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En brukt plasma kan være aktuelt, men det er som å lete etter nålen i høystakken for meg som ikke kjenner til hvilke modeller som er gode, og annonsene inneholder ofte begrenset med info.

Etter å ha lest litt flere tester har jeg så langt summert opp følgende som tilsynelatende oppfyller mine kriterier:

Sony KD-55X8505
    Panasonic TX-55AS800E
    LG 55UB850V
    Samsung UE55HU7505

De to sistnevnte er kantbelyst, men får like vel skryt for godt svartnivå og jevn lysfordeling. Hvor stor fordel er det med bakbelyst?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke kikket på side led. Samme hva folk sier så ser en lett om en tv er kant belyst kontra en bakbelyst tv. Ville kikket på AX900 som har både bra innsynsvinkel pga IPS panel(Samsung har inngen med IPS så vidt jeg vet) og local dimming.

Jeg synes ikke at X8505 og 850 har noe særlig bra sortnivå sammen lignet med det jeg er vant til Panasonic ZT60 plasma. Men de har god innsynsvinkel! Ville sett på LG sin oled i 55 da den er lysår bedre enn overnevte tver på innsynsvinkel og sortnivå selv i buet utgave.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt Vis post
    Ville ikke kikket på side led. Samme hva folk sier så ser en lett om en tv er kant belyst kontra en bakbelyst tv. Ville kikket på AX900 som har både bra innsynsvinkel pga IPS panel(Samsung har inngen med IPS så vidt jeg vet) og local dimming.

Jeg synes ikke at X8505 og 850 har noe særlig bra sortnivå sammen lignet med det jeg er vant til Panasonic ZT60 plasma. Men de har god innsynsvinkel! Ville sett på LG sin oled i 55 da den er lysår bedre enn overnevte tver på innsynsvinkel og sortnivå selv i buet utgave.
    Ser LG 55EA970V selges for 19.000,-. Hvordan er den i forhold til Sony'en og Panasonic'en jeg nevnte? Er de bedre på visse ting, eller er oled best uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit Vis post
    Ser LG 55EA970V selges for 19.000,-. Hvordan er den i forhold til Sony'en og Panasonic'en jeg nevnte? Er de bedre på visse ting, eller er oled best uansett?

Oled er overlegen alle LED-LCD på kontrast pga at sort er 100% sort på OLED. Dynamikk(kontrastforhold) er det som har mest å si for et bilde så synes jeg en bør vektlegge dette. Oled har har også bedre fargegjengivelse med bla større fargerom og mer trykk i fargene. Oppløsning kommer først på 4 plass... Selv om Sony og Pansonic har 4K så synes jeg personlig at OLED er en god del bedre selv om det "kun" er en HD skjerm.

På rent sortnivå er det ingen diskusjon at oled er overlegen de nevnte skjermer. Ulempen med OLED er at den er buet og det er til dels store forskjeller mellom TV til TV så disse MÅ proff kalibreres hjemme hos deg etter min 100 timer bruk for å få ut potensialet i denne Tvn. De har også ikke verdens beste bildemotor og det har vært noen kvalitets problemer på skjermene.. Får en skjerm som alt er OK så får en ikke bedre skjerm og bilde innenfor rimelighetens grenser.

7. Liker shield har likt denne posten
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil LG 55EA970V vise bilder fra SD-signaler bedre enn de andre jeg nevnte? Finner ikke noe info om det i tester, men Lyd og bilde skrev i testen av LG 55EC930V at: Selv om 55EC930V er en Full HD TV må den også forventes å takle en del vanlige, standard oppløste TV-kanaler. Det gjør den bare med varierende hell. Oppskalering og deinterlacing av våre SD opptak fra Get HD PVR bar preg av en del grums og støy i bildet, som en del av konkurrentene er flinkere til å rense opp i og ”vise fra sin beste side”.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg personlig er nok stabil bevegelse og flyt i bildet, samt lite støy og grums viktigere enn bunnsolid svartnivå og kontrast. Sporadiske og plutselig feil i bildet er mer irriterende enn en konstant svakhet. Derfor er jeg skeptisk til LG sine OLED'skjermer etter å ha lest drøssevis med forumtråder og tester. Et alternativ er selvsagt å kjøpe en med 30 dagers returrett.

Jeg har dog en serk følelse av at jeg vil bli mer fornøyd med f.eks. Sony KD-55X8505. Jeg har nå også lest en del om Panasonic TX-55AX630E, som heller ikke virker dum. Noen som har noen tanker om disse to opp mot hverandre?

Lignende tråder

1. Sony hw30 3d spm
    By Laugen in forum Digitale projektorer
    Svar: 30
    Siste melding: 05-14-2013, 06:49
  2. Kalibrering av Sony VPL HW30
    By Laugen in forum Digitale projektorer
    Svar: 11
    Siste melding: 04-22-2013, 19:05
  3. Epson TW8100 vs. Sony HW30 på 117" lydtransp. lerret...?
    By TG1 in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-25-2013, 09:27
  4. Sony hw30 hakker på 3D
    By lowland in forum Digitale projektorer
    Svar: 11
    Siste melding: 11-13-2012, 22:44
  5. JVC X30 VS Sony HW30
    By Enus in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 12-07-2011, 15:35

Stikkord for denne tråden