Til tider mye groms i bildet og dårlig fargemetning på Samsung 55HU7505

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til tider mye groms i bildet og dårlig fargemetning på Samsung 55HU7505

Har fiklet litt med en del innstillinger og har funnet det jeg selv synes er en fin balanse i mellom fargene, men fargemetningen virker.....skal en si litt utvasket. Det blir liksom ikke smashy, problemet er at det varierer veldig.

Samme med at jeg synes det til tider virker som at det er mye støy i bildet, gromsete, blast. Alt av diverse fancy hjelpe og autofunksjoner er satt til Lav eller Av.
    VA-panelet viser også en svakhet når en kommer litt ut på siden og man kan se en aura kant spesielt i nedre del av bildet, lysgjennomtregning plager meg ikke nevneverdig siden det er en stue og det blir aldri skikkelig mørkt her.

Gromset derimot er plagsomt og irriterende siden jeg føler at jeg aldri får et KLART bilde. Variasjonene er store avhengig av film, Viaplay, Netflix, kabel-TV, HD-sendinger også videre. Noen ganger mer enn andre og noen ganger er det også faktisk veldig bra. Men filmer som Star Trek og Man of Steel som har blitt gjennomgått har store scenevariasjoner både når det gjelder farge og støy i bildet. Om dette er bevisst redigert inn vet jeg ikke, men kan ikke huske å ha tenkt over det før......har heller aldri hatt en "justert" TV før.
    Mens Pacific Rim viste seg å være veldig god både på farger og støy.

Såkalte UHD materialet på Netflix har også dette kornete oppsynet, spesielt i litt mørke scener. En merkelig flikkering i mørke områder (gjelder for såvidt alt) men hadde forventet at i allefall 4K materialet var klart som dagen.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre, men må innrømme at det er litt skuffende fra en TV som etter sidende skal ha kostet nesten 23K ved lansering for snart 1 år siden.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Så selv en 75" Samsung UHD TV på den lokale sjappa her om dagen, og det du bemerker her forsterkes jo ytterligere på denne dimmen. Problemet er etter mitt syn helt åpenbart; ALT for mange piksler i kombinasjon med alt for lite prosesseringskraft... Fargenyansene forsvant jo nærmest totalt ved selv den minste panorering, og resulterte i mye tydelig gradering samt fysisk endring i fargegjengivelse. I tillegg var det etterslep som nok er "grumset" du henviser til.

Mater du imidlertid TVen med et native 4K-signal bør du imidlertid se mindre av disse artifaktene da prosesseringen i TVen i så tilfelle vil avlastes. Netflix 4K burde derfor sett grei ut, men problemet med Netflix er at båndbredden rett og slett er for snever... Med et 4K Blu-ray-format blir det nok langt bedre, spesielt hvis de leverer innholdet i 10-bit.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en butikk er vel TVen sjelden noe annet enn rett ut av boksen, men seriøst? Lage UHD TVer som ikke takler oppskalering uten å måtte gå på kompromiss med kvalitet. At den rett og slett ikke takler å prosessere en kilde som 1080, og gjengir dårligere resultat enn en vanlig HD TV? Merkelig spør du meg, en ting er at den ikke nødvendigvis gjør bilde bedre, men til det verre er jo skamløst!
    Så alternativet er å kjøpe en annen TV? Så LG sin Oled her med Jul i Flåklypa på Blue Ray og det var et sylskarpt og flott bilde. Her i huset har vi kun samme film via ITunes så vil anta at den kilden ikke blir helt hundre.
    Guttungen så Cars i HD via Valley tidligere idag og både farger og skarphet var mye bedre den gangen jeg hadde 720p prosjektor og 91" lerret og det var DVD som gjaldt den gangen.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bestilt denne, primært basert på jevnt over strålende tester. Er alle kjøpt og betalt? Eller kun inkompetente?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si noe om det, men det er for all del ikke en dårlig TV i forhold til pris. Bildet er bra det, men har vært vant til 40" og når jeg nå fikk inn 55 så blir jeg personlig litt mer kresen på nesa. Og føler at jeg ser alt av skavanker, til TV titting via kabel-tv så foretrekker jeg faktisk å bruke støyredusjon satt til HØY på begge de to modusene som regulerer dette. Men til film via en annen kilde så så blir det helt ubrukelig, mister mye detaljer i bildet og det føles utvasket. De aller fleste blir nok veldig fornøyd med denne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til bildejustering på Samsung: Meny:----> bilde---> Bak belysning til 14-16
    lysstyrke 45-50.

For lys og andre filtre: ..System..> økoløsning---> Energisparing sett den på lav...

Samtidig, så slår man av inne på bildeinstillinger---> avanserte instillinger både dynamisk kontrast og svartone. Altså Av på begge...

Inne på bildealternativer så slår man også av digital støyfri visning, og Mpeg støyfilter. HDMI svartnivå settes til lav. Motion plus og kinosvart slås også helt av...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært gull å fått tak i noen innstillinger på farger som er beregnet på stuekrok og ikke i et mørkt rom. Mine farger føles utvasket

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farge på 55 med samme instillingene som jeg skrev over...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter å ha prøvd noen diverse kalibreringsinnstillinger så har jeg endt opp på fargejustering i tilpasset men med fabrikkinnstillinger. Mye bedre fargemetning til stuetv :-) Alt annet står i av, av såkalte hjelpemoduser

TVen er bra, og godt fornøyd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian Vis post
    Har fiklet litt med en del innstillinger og har funnet det jeg selv synes er en fin balanse i mellom fargene, men fargemetningen virker.....skal en si litt utvasket. Det blir liksom ikke smashy, problemet er at det varierer veldig.

Samme med at jeg synes det til tider virker som at det er mye støy i bildet, gromsete, blast. Alt av diverse fancy hjelpe og autofunksjoner er satt til Lav eller Av.
    VA-panelet viser også en svakhet når en kommer litt ut på siden og man kan se en aura kant spesielt i nedre del av bildet, lysgjennomtregning plager meg ikke nevneverdig siden det er en stue og det blir aldri skikkelig mørkt her.

Gromset derimot er plagsomt og irriterende siden jeg føler at jeg aldri får et KLART bilde. Variasjonene er store avhengig av film, Viaplay, Netflix, kabel-TV, HD-sendinger også videre. Noen ganger mer enn andre og noen ganger er det også faktisk veldig bra. Men filmer som Star Trek og Man of Steel som har blitt gjennomgått har store scenevariasjoner både når det gjelder farge og støy i bildet. Om dette er bevisst redigert inn vet jeg ikke, men kan ikke huske å ha tenkt over det før......har heller aldri hatt en "justert" TV før.
    Mens Pacific Rim viste seg å være veldig god både på farger og støy.

Såkalte UHD materialet på Netflix har også dette kornete oppsynet, spesielt i litt mørke scener. En merkelig flikkering i mørke områder (gjelder for såvidt alt) men hadde forventet at i allefall 4K materialet var klart som dagen.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre, men må innrømme at det er litt skuffende fra en TV som etter sidende skal ha kostet nesten 23K ved lansering for snart 1 år siden.
    Etter en uke med denne Tv'en kjenner jeg igjen mye av det du beskriver her. Det mest irriterende er at ofte virker uskarpt, men det er veldig varierende, avhengig av sending/kilde. Bruker nå disse innstillngene som utgangspunkt:

Samsung UE55HU7505 søger indstillinger - Forum for fladskærme og tv-markedet - Forum for fladskærme - FlatpanelsDK

Bruker du "Film"-modusen?

Er ikke overbevist om at jeg ønsker å beholde denne Tv'en, men jeg ser ikke helt hva alternativet skal være. Er veldig godt fornøyd med Samsungs smart Tv del, kanskje en Full-HD skjerm er et alternativ?

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -20141204_184243_hdr-jpg

Jeg bruker disse innstillingene og er fornøyd med deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD Vis post
    Er ikke overbevist om at jeg ønsker å beholde denne Tv'en, men jeg ser ikke helt hva alternativet skal være. Er veldig godt fornøyd med Samsungs smart Tv del, kanskje en Full-HD skjerm er et alternativ?
    hva er vitsen med en UHD tv hvis du skal se på norske kanaler. ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphadec Vis post
    hva er vitsen med en UHD tv hvis du skal se på norske kanaler. ?
    Vel, til samme pris som en tilsvarende Full-HD, så tenkte jeg det var greit. Oppskalering skal jo etter sigende være oppegående, og det vil kommer mer og mer 4K på Netflix fremover.

Lignende tråder

1. Samsung LE40A656 (forstyrrelser i bildet)
    By lkp022 in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 07-22-2009, 15:29
  2. Vibrasjoner i bildet (Samsung LE46B658 LCD)
    By Arrakiss in forum TV-apparater
    Siste melding: 05-25-2009, 22:47
  3. Grønne og rosa artefakter i bildet, for dårlig kabel?
    By TheTitan in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 11-28-2008, 11:43
  4. Svar: 1
    Siste melding: 07-30-2008, 10:58
  5. Samsung BD-P1000 - bildet henger...
    By tomsavini in forum HD hardware - generelle tråder
    Siste melding: 04-01-2007, 21:04

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder