Samsung, Samsung, Samsung...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung, Samsung, Samsung...

Jeg hadde virkelig lyst til å gi Samsung en sjanse, etter å ha leste flere gode reviews. Jeg er nå på min femte TV i løpet av noen måneder. Jeg har hatt hjemme 1 stk 55HU7505, 2 stk 65HU7505 og 2 stk 60H7005. Alle 7505-ene hadde problemer med lysinnslipp i hjørnene. Den første 7005-en hadde kraftig clouding. Jeg sitter nå med en 60H7005 som har et forholdsvis jevnt og uniformt panel.

Problemet med denne er at jeg ikke er fornøyd med bildet. Den er forholdsvis OK på Blu-ray, men på TV-kanaler er det dårlig. Det er spesielt de mørke delene av bildet hvor det er åpenbart lav oppløsning og myldring. Det er vel dette som kalles "Black crush" tror jeg.

Jeg kan ikke huske å ha sett dette på noen av 7505-ene, til tross for at to av dem var 5 tommer større enn 7005-en. En nærliggende konklusjon er da at 7505-en gjør en bedre jobb med oppskaleringen. Men kan det være noen kalibrering jeg kan gjøre for å bøte på dette? Hva er det spesielt man skrur på da? Jeg har gjort basic innstillinger av kontrast, lysstyrke etc ved hjelp av Disney WOW.

Kan det rett og slett være TV-dekoderen min som er svak (Get HDi), og at det vil hjelpe å oppgradere denne? Kanskje det finnes noen kalibreringsmuligheter innebygget i denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god del smak og behag, og hva man "overlever" med osv tror jeg. Er man veldig kresen, så er det ikke sikkert man blir fornøyd. Men riktig kallibrering av skjerm kan gjøre underverker. Dette med lysgjennombløding kan også kallibreres til bedre, dog ikke helt borte. Det hjelper en del å slå av/ justere bildeforbedrings mulighetene. De gjør av og til mer ugagn en gagn.

Også mulig at 7 serien blir for "dårlig" for det du er ute etter. Ville kanskje sett på 8 serien, som har kraftigere prosessor, bedre grafikkegenskaper en 7 serien.
    Alle kabeltv/altibox/get osv komprimerer MYE. Derfor det kan være lurt å slå av motion plus osv, som er påslått som standard. Har slått av så og si alt av slike kretser og bildet er superb på min 8-serie Samsung.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du noe merkbar forskjell på 7505 65" og 55" ? bortsett fra størrelsen sef

Hadde i utganspunktet bestemt meg for ein 7505 65".. men blei frarådet av selgeren på Lefdal, gikk for ein LG 65UB950V i stedet.. tviler på eg blir fornøyd med den før 30 dagers returretten har gått ut..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går faktisk og lurer på om jeg skal kjøpe meg en Samsung 7505 (48" eller 55"). Men er vel ikke veldig merkelig hvis du har dårlig bilde på vanlig tv kanaler på en slik tv, siden de fleste norske kanaler sender i 720p! som bli oppskalert av denne tv.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bolledeig Vis post
    Så du noe merkbar forskjell på 7505 65" og 55" ? bortsett fra størrelsen sef

Hadde i utganspunktet bestemt meg for ein 7505 65".. men blei frarådet av selgeren på Lefdal, gikk for ein LG 65UB950V i stedet.. tviler på eg blir fornøyd med den før 30 dagers returretten har gått ut..
    Jasså, Lefdal/ Elkjøp pusher fortsatt LG? Sett både og om den LG-modellen. Valgte Samsung selv, men ser jo at LG 65" er relativt rimelig om dagen, 3k billigere enn Samsung.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kalibrert så langt jeg er i stand til, og testbildene ser helt supre ut fra Disney WOW. Nå sitter jeg og ser på Kampen om tungtvannet på NRK3. Lyse scener ser flott ut, med mye detaljer og fine farger. Men mørke scener får så lav oppløsning at det nesten er vanskelig å se hva som skjer. Bildet blir kornete og "blokkete", med masse myldring. Er det virkelig sendingen fra NRK og komprimeringen der som er så dårlig? Det har jeg vanskelig for å tro.

Ang forskjell på 55 og 65 HU7505: Nei det er ingen spesiell forskjell. Men det er nok større sjanse for sjenerende lysinnslipp på 65 enn på 55.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laster opp noen bilder her for å vise hva jeg mener. Hvis noen har forslag til hva som er galt, så er jeg veldig takknemlig for input! Legg merke til den lille pikseleringsfeilen nede i høyre hjørne. Den vises på alle TV-bilder, og skal vel neppe være der.

Samsung, Samsung, Samsung...-img_4368-jpg

Samsung, Samsung, Samsung...-img_4380-jpg

Samsung, Samsung, Samsung...-img_4393-jpg
    Sist endret av Seeker; 01-20-2015 kl 23:59

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung har 5 års pixel-garanti så denne tv er bare og returnere. Har selv en samsung som bilde på er ekstremt bra den er nå 8 år men har aldri noengang hatt noe som dette på min.

Ps: bruker du riks-tv. ?. Jeg har sett riks-tv på andre tv'r og det er ekstremt dårlig. Vet du da kan få slik som du ser på dine bilder.
    Sist endret av alphadec; 01-21-2015 kl 01:47

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte opp min 55UE7505 igår, og selv om jeg ikke fikk testet så mye, så ser det ut til at denne Tv'en er nådeløs mot dårlige signaler. Ikke veldig imponert på vanlige TV-kanaler, må utforske mer i kveld. Ikke så sikker på at Altibox gir de beste signalene heller, håper det blir bedre med nye dekodere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min dekoder er Get HDi. Kan det virkelig være at sendingene er så dårlige som dette? Det har jeg vanskelig for å tro.

Her er et bilde til, som kanskje viser problemet enda bedre enn de forrige. Jeg synes også det er interessant med pikseleringsfeilen i nedre høyre hjørne. Den forsvinner når jeg endrer fra Screen fit til 16:9 på bildestørrelse. Den sier meg at noe er galt med prosesseringen.

Samsung, Samsung, Samsung...-img_4389-jpg

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker Vis post
    Min dekoder er Get HDi. Kan det virkelig være at sendingene er så dårlige som dette? Det har jeg vanskelig for å tro.

Her er et bilde til, som kanskje viser problemet enda bedre enn de forrige. Jeg synes også det er interessant med pikseleringsfeilen i nedre høyre hjørne. Den forsvinner når jeg endrer fra Screen fit til 16:9 på bildestørrelse. Den sier meg at noe er galt med prosesseringen.

Samsung, Samsung, Samsung...-img_4389-jpg
    De lyse pikslene nederst i høyre hjørne er iallfall noe som følger med sendingen til NRK. Vises når overscan er skrudd av. Har det selv på HD kanalen til NRK, ikke på SD-kanalen av en eller annen grunn. Har Panasonic plasma og Canal Digital CAM.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min helt nye 65" Sony så er ihvertfall bildet mye bedre enn dette. Bruker Canal Digital IDTV.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah Vis post
    De lyse pikslene nederst i høyre hjørne er iallfall noe som følger med sendingen til NRK. Vises når overscan er skrudd av. Har det selv på HD kanalen til NRK, ikke på SD-kanalen av en eller annen grunn. Har Panasonic plasma og Canal Digital CAM.
    Takk, det er god info å få. Da er det altså ikke noe som TV-en har introdusert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Prinsen i en annen tråd, som har postet et bilde fra hans 55HU7505: http://avforum.no/forum/attachment.p...3&d=1421872740 Hvis man sammenlikner det med mitt, så er det tydelig flere artifakter på min skjerm enn på hans: http://avforum.no/forum/attachment.p...0&d=1421790210

Hvis noen har tips til hvilke parametre jeg bør skru på, så er jeg takknemlig for det!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker Vis post
    Takk til Prinsen i en annen tråd, som har postet et bilde fra hans 55HU7505: http://avforum.no/forum/attachment.p...3&d=1421872740 Hvis man sammenlikner det med mitt, så er det tydelig flere artifakter på min skjerm enn på hans: http://avforum.no/forum/attachment.p...0&d=1421790210

Hvis noen har tips til hvilke parametre jeg bør skru på, så er jeg takknemlig for det!
    Eg vel heller hva du skal skru av Har slått av stort sett alt på min, fikk også tak i en kalibreringsoppskrift til min F8005, og bildet ble superb! Burde være kommet kallibreringsguider nå på 7505, slik at man kan perfeksjonere bildet
    Kjører selv alt av streaming gjennom en mediepc, og hvis de bildene du viser til lengre opp her er det man får ut av en boks fra diverse kabeltilbydere, så bevare meg vel.
    Streamer Kampen om Tungtvannet fra NRKs nettpotal, og bildet er sylskarpt uten noen komprimeringfeil slik som bildene ovenfor viser...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Eg vel heller hva du skal skru av Har slått av stort sett alt på min, fikk også tak i en kalibreringsoppskrift til min F8005, og bildet ble superb! Burde være kommet kallibreringsguider nå på 7505, slik at man kan perfeksjonere bildet
    Kjører selv alt av streaming gjennom en mediepc, og hvis de bildene du viser til lengre opp her er det man får ut av en boks fra diverse kabeltilbydere, så bevare meg vel.
    Streamer Kampen om Tungtvannet fra NRKs nettpotal, og bildet er sylskarpt uten noen komprimeringfeil slik som bildene ovenfor viser...
    Problemene gjelder en 7005, ikke 7505. Jeg har kalibrert den ganske grundig, både ved bruk av guider fra nett, og Disney WOW kalibreringsdisk. Det jeg har oppdaget nå er at det lysnivået og kontrasten som fungerer bra fra Blu-ray-spiller, fungerer mindre bra på Apple-TV og GET-boks. Ved å skru ned disse parametrene forsvinner de fleste artefaktene i bildene jeg postet. Det blir rett og slett bare sort i stedet, og det tror jeg kan være riktig.

Jeg har forøvrig sjekket denne serien via nett-TV på en Retina MacBook Pro. Og det ER mye komprimering i bildet originalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Ja den er kanskje nedskalert på grafikk og prosessorsiden. Samsung har fått kritikk for dette på 7 serien. I utgangspunktet en for dårlig grafikkprosessor for oppskalering av vanlig tv bilde til UHD... På perfekte kilder som Blu-Ray og ekte 4k, så vil den fungere bra, men på streaming, så er det kanskje for mye som skjer...
    Bare sørg for å slå av motion pluss, dynamisk kontrast og slikt tull når du tester.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt min UE55HU7505 noen dager, og er ikke veldig fornøyd bildemessig. Sliter med noe lysinnslipp i hjørner, samt et litt større felt øverst. Er bare synlig i mørke/sorte bilder, men allikevel. Er heller ikke helt fornøyd med skarpheten, syns det er litt kornete bilde, litt mye bildestøy. I tillegg er jo innsynsvinkelen begrenset, og jeg får heller ikke bilde opp med min Mac MIni som ikke er 4K-kompatibel. Er dog veldig fornøyd med Smart TV delen og brukervennligheten med Samsung Smart control. Ikke overbevist om å beholde denne, men er usikker på alternativene. ( serien er vel mye av det samme? Clouding må man tydeligvis regne med på en kant-led belyst TV, og innsynsvinkel må man ha IPS for å kurere. Sony X8505 er kanskje et alternativ, men slik jeg har lest det er det bingo ift panelene og clouding der også. LG har vel også IPS, men fortsatt kant-led, med unntak av OLED, men denne har vel også sine issues har jeg forstått.

Andre tips?
    Sist endret av JD; 01-24-2015 kl 08:59

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri helt skjønt hvorfor folk kjøper Samsung i bøtter og spann. Virker som det er problemer med alt de lager. Hadde en 63" Samsung TV og aldri mer. Lurer på om det var noen som fikk med seg den franske dokumentaren som gikk på Forbrukerinspektørene for et par år siden?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel fordi de stort sett leverer både bilde og design og brukermuligheter som de andre merkene streber litt etter...

Er veldig fornøyd med min, og ser ingen problemer med Samsung generelt. Etter å ha testet andre tv apparater i butikk og b.l.a. brukt smartfunksjonene, så er det faktisk KUN Samsung som har levert stabilitet osv.

Selvsagt er det feil å dårlige modeller der også. For noen så blir også LED teknologien aldri bra nok uansett prisklasse, og jeg har lest mange innlegg her som tyder på det, istedefor direkte feil på tvene...

Får jeg en kristisk bildenerd hjem til meg, så finner han sikkert masse feil og lyter på min skjerm og kallebrering, men slik vil det alltid være.

Heldigvis, så kan man returnere skjermen om man ikke er fornøyd med den, slik at man ender opp med en tv/merke man er fonøyd med...

Faktum er at går man på diverse kvasi modeller slik som kjedene selger på spesielt på Samsung(slik som 7005/6345/6005 etc.) så er det nedskallerte utgaver-som regel...

Vi har vært bortskjemte med plasmapaneler som selv for en billig penge leverte topp bilde og sortnivå. Nå må man på dyre Oled, eller toppmodeller av LED skjermer for å få tilsvarende bilde, og da vil nok en 5-10 000 kroners tv ikke levere slik en tilsvarende plasma ville ha gjort...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 02-27-2014, 22:34
  2. Hjemmekino anlegg til Samsung PS59D555 Samsung eller Sony?
    By Bergen 2011 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 08-12-2011, 23:20
  3. Svar: 8
    Siste melding: 08-03-2011, 22:38
  4. Svar: 3
    Siste melding: 11-22-2008, 19:47
  5. Svar: 6
    Siste melding: 09-02-2006, 14:11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder