Smart TV- ser vi et skifte i 2015?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smart TV- ser vi et skifte i 2015?

Ser at de fleste produsenter i år kommer med nye og oppdaterte Smart TV-løsninger. Samsung med Tizen OS, Sony med Android, LG med WebOS 2 og Panasonic med Firefox OS.

Det leder meg til det evinnelige sitte på gjerdet spm: Vil det være lurt å vente til disse modellene er i salg med å kjøpe ny TV? Har i utgangspunktet en bestilling inne på en Samsung 55HU7505, men den kan jo avbestilles. Er jo dog gunstig priset i disse dager, og en tilsvarende modell vil nok ikke komme til samme pris før nærmere jul. Samsung har jo dog tidligere hatt muligheten til å oppgradere med Evolution kit, men har ikke sagt noe om muligheten til dette med det nye OS'et.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seek and you shall find:

"Det bekreftes fra Samsungs nordiske avdeling at det også vil komme et Smart Evolution Kit som lar deg oppgradere eldre Samsung-modeller med det nye Tizen systemet."

Samsung piffer opp «gammel» teknologi - DN.no

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva trenger du av smartfunksjoner ? For min del er det kun Netflix/HBO og opptak, så er usikker på om jeg trenger et smartere tv.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smartfunksjoner på tv vil aldri bli noe annet enn en dårlig etterligning av en pc. En HDPC med et greit skjermkort koster ikke mange kronene, og den overgår tv-en totalt. Jeg har hatt "smart-tv" i to år og ennå ikke gjort annet med menyene enn å stille inn lyd og bilde, før jeg har parkert tv-en på HDMI1 (fra receiveren). HDPC-en brukes derimot veldig mye. Jeg bruker den til MKV og musikk, sønnen min bruker det til Netflix (med "bredbånd" på 6 mbits orker jeg ikke se på det, kvaliteten blir for ynkelig).

Edit: Og for noen kroner mer kan pc-en også brukes til spilling.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Smartfunksjoner på tv vil aldri bli noe annet enn en dårlig etterligning av en pc. En HDPC med et greit skjermkort koster ikke mange kronene, og den overgår tv-en totalt. Jeg har hatt "smart-tv" i to år og ennå ikke gjort annet med menyene enn å stille inn lyd og bilde, før jeg har parkert tv-en på HDMI1 (fra receiveren). HDPC-en brukes derimot veldig mye. Jeg bruker den til MKV og musikk, sønnen min bruker det til Netflix (med "bredbånd" på 6 mbits orker jeg ikke se på det, kvaliteten blir for ynkelig).

Edit: Og for noen kroner mer kan pc-en også brukes til spilling.
    Den dagen Apple TV og/eller Chromecast kommer med browser "app", kan man kaste alle smart-tv'er

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen Apple kommer med noe som helst som jeg vil ha i huset (tenåringsdatterens iPhone teller ikke - den har hun kjøpt i allianse med fruen, etter mine meget sterke protester som ikke førte fram), skal jeg ta av meg hatten!

8. Liker Supertramp, Trond B har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Noen ser ikke lyset før tunellen er forbikjørt"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker å tenke at jeg er i stand til å se at det antatte lyset i enden av tunellen er et møtende vogntog i feil kjørebane og klarer unnamaøveren i tide!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukervennligheten er vel det viktigste. Netflix/Plex direkte på TV, slik at selv mor og barn klarer å betjene dette har vist seg å være et pluss. Har Apple TV, og Logitech Harmony One, men det er visst fortsatt mikk.

Klart, får jeg ny TV på kjøpet klager jeg jo ikke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker å tenke at jeg er i stand til å se at det antatte lyset i enden av tunellen er et møtende vogntog i feil kjørebane og klarer unnamaøveren i tide!
    Selv er jeg tilhenger av Apple, syns Ipad og Apple TV er en strålende kombinasjon. TV med airplay hadde jo vært det beste.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan si mye om Apple, men det er befriende enkelt å sette opp og å bruke.
    iCloud + iTunes Match gir meg all musikken jeg har rippet tilgjengelig hvor som helst (bare jeg har wifi).
    Hele platesamlingen har jeg da med meg overalt så lenge jeg har en Apple avspiller (iPhone/iPad).
    Og i Apple TV ligger også denne muligheten slik at jeg bare streamer musikken min derfra og gjennom receiver.

Det finnes absolutt andre løsninger også (NAS. f.eks), men dette var så enkelt å sette opp at det nesten var latterlig........

Men det er en digresjon - tråden er om Smart TV, men det har jeg da enda ikke bruk for pga ATV. Mangelen av browser er forsåvidt helt uproblemtisk da man kan speile skjermen på en iPad/iPhone gjennom ATV og til stue-TV'en.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det på vei, da? Jeg mener å huske at jeg har lest at Apple, i sin evige jakt på verdensherredømmet, snart skulle komme med tv-er som støttet alle verdens teknologier som hadde epleskrotter trykt på seg?

Edit: Simultanposting, Supertramp. Det svaret var til JD.

Jeg har også all musikken min tilgjengelig overalt hvor jeg er. Hjemme, i bilen og på hytta. Flere steder er jeg ikke!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er herlig i dine formuleringer, @Mastiff

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Man prøver å by på litt underholdning i hverdagen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD Vis post
    Brukervennligheten er vel det viktigste. Netflix/Plex direkte på TV, slik at selv mor og barn klarer å betjene dette har vist seg å være et pluss. Har Apple TV, og Logitech Harmony One, men det er visst fortsatt mikk.

Klart, får jeg ny TV på kjøpet klager jeg jo ikke.
    Plex og Netflix fungerer svært bra på den TVn du nevner. Jeg er for øvrig enig med deg i at brukervennlighet er det viktigste på en TV og er ikke enig med de som sier PC er noe bedre alternativ. Klart en PC kan gjøre mer, men ikke noe mer jeg har nytte av i TV stua i allefall. Da disse ubrukelige tilleggsfunksjonene ikke førte til annet enn gnål og mas fra dame og barn røyk PCn ut her i huset og jeg har aldri sett meg tilbake.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ballis, det sier ikke mer om brukervennligheten på den pc-en du hadde enn på konseptet, da? Ingen her i huset har hatt det minste problem med å bruke det jeg har satt opp, iallfall. Og jeg er gift med et levende Bermudatriangel for all elektronikk og mekanikk! Hvis noe kan gå galt med en pc, en hjemmekino, en bil eller vaskemaskin, kan du banne på at det skjer når hun bruker det eller skal bruke det! Det snåle er at det aldri viser seg å være hennes feil heller...

19. Liker Supertramp har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg er gift med et levende Bermudatriangel for all elektronikk og mekanikk! Hvis noe kan gå galt med en pc, en hjemmekino, en bil eller vaskemaskin, kan du banne på at det skjer når hun bruker det eller skal bruke det! Det snåle er at det aldri viser seg å være hennes feil heller...
    Jeg gir opp - hvor tar du det fra??

Godzilla = svigermor, den er gammel
    Levende Bermudatriangel = konemor, den var ny

edit: hvorfor i svarteste huleste granskauen virker ikke "lik denne posten" eller "takk for denne posten" når man trenger det som mest..............

"lik"
    "takk"

Sånn!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Vel, kanskje jeg skulle vært komiker istedenfor oversetter...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort mitt beste for å gjøre dette brukervennlig. Men bare så enkle ting som at boksen hadde slått seg av ble ett problem for de mindre tekniske familiemedlemmene. Fakta er at ingenting slår å trykke "smart" på den fjernkontrollen du allerede har i hånda og deretter trykke "Netflix" eller "Plex". Om du synes det er good-times å sitte 3-4 meter unna en 55" å sofasurfe, så værsågod. Jeg har iPad for denslags.

Savner ikke HTPC ett sekund. Har benyttet både Windows boks jeg bygde selv, samt Mac Mini.

Ulempen med Smart TV er at de blir gamle fort. De har ofte svak hardware og klientene blir ikke oppdatert i all evighet. Netflix klienten på mine D8000 modeller er langt fra den beste. Sånn sett kan en ekstern boks være å foretrekke.

På rommet til dattera har jeg kobla opp en PS4. HDMI-CEC gjør at den skrur seg på når jeg velger riktig input. Den skrur seg av når jeg skrur av TVn. Fjernkontrollen til Samsung fungerer til å kontrolere konsollen. Den har Plex og Netflix med mer (og Browser men den bruker jeg aldri). Brukervenligheten her er svært høy samtidig som hardwaren er ok og softwaren oppdateres jevnlig. Ser for meg at dette kan være ett alternativ til Samsungs smart tv platform når jeg føler den blir for utdatert, om jeg ikke bare bytter hele TVn.
    Sist endret av Ballis; 01-06-2015 kl 17:59

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sony 2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 32
    Siste melding: 11-09-2015, 20:05
  2. LG 2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 26
    Siste melding: 07-01-2015, 18:05
  3. Svar: 3
    Siste melding: 02-05-2013, 14:34
  4. Gjør TV-en din om til en Smart TV med smart boks. Hva er best?
    By mainmike in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 7
    Siste melding: 09-14-2011, 15:57
  5. Svar: 4
    Siste melding: 09-13-2011, 18:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •