Smart TV- ser vi et skifte i 2015? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ballis, helt enig med deg i sofasurfingen. Jeg har en mobil som jeg bare bruker når jeg absolutt må finne noe fort, for den er for liten til noe annet (det har med preferanser, ikke syn å gjøre). Jeg har et 10.1-tommers Android nettbrett som jeg bruker når jeg leser nettaviser på senga før jeg skal sovne, det er passe til det. Jeg har en 17" Dell Presicion som jeg bruker når jeg sitter i sofaen (og som jobb-pc, da med to 27" skjermer over/under-konfigurasjon) og en 15" Acer med vendbar skjerm, som blir omtrent som et litt tjukt nettbrett. De er passe til sofasurfingen. Og når jeg skal lese tegneserier, har jeg en Dell XPS 18" alt-i-ett der skjermen har innebygd batteri som varer i tre timer og gjengir fargene helt ypperlig. Å surfe på nettet på en tv har jeg prøvd i omtrent ti minutter til sammen på de ti siste årene, da bare for å sjekke om det fungerer. Helt håpløst!

Men har du en boks som bare slår seg av? Da er den ikke brukervennlig! For det første: Den skal slå seg på med fjernkontrollen idet tv-en (eller i mitt tilfelle receiveren) blir slått over til den HDMI-inngangen som den er koblet til. Når tv-en/forsterkeren slås av igjen, skal det sendes et signal (fortrinnsvis RF) som sier at pc-en skal gå i ventemodus. Hvis det er strømbrudd, skal pc-en selvfølgelig automatisk startes opp på nytt og så gå i ventemodus til den igjen trengs. En knapp på fjernkontrollen starter JRMC (for musikk og mkv). En annen kan starte Wimp (for datteren min), en tredje Netflix for sønnen min, en fjerde Firefox med NRKs nett-tv, en femte Firefox med YouTube og så videre. Alt dette kan selvsagt også styres fra en hvilken som helst annen pc, for eksempel den som står på det tekniske rommet sammne med alt det andre og har en 20" berøringsfølsom skjerm i stua til å styre alt fra varme og lys til rullegardiner. Eller fra en hvilken som helst Android-mobil ved hjelp av EGRemote eller en hvilken som helst iGreie (altså S5-en til datteren min) med appen til iOS. Fjernkontrollen funker også, en Marantz RC2000 med fysiske knapper for besteforeldre, koner og andre som foretrekker at det går fysisk for seg og helst unngår det berøringsfølsomme. Denne er akkurat som å bruke fjernkontrollen for en tv, bare med flere muligheter. Med en godt oppsatt og styrt HDPC skal man ikke tenke at det er en pc, heller en mediespiller med utallige muligheter. Jeg tror ikke vi kan si at "smart-tv" er der på en god stund ennå. Særlig ikke når man må gjennom flere menyer for å komme fram til de ulike appene. En enkelt fjernkontrollknapp for hver funksjon, eller glem det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, du har tydeligvis konfigurert dette mer brukervenlig enn jeg gjorde. Men alle de multimediarelaterte tingene du nevner finnes allerede i dagens Smart TVr, uten at du trenger en ekstra boks (PC). Netflix og Youtube på disse kan allerede styres fra iOS/Droid. Det medfører ikke riktighet som du sier at du må gjennom flere menyer for å komme til de enkelte appene. I dag kan du starte en video fra Youtube på mobilen og sende den rett til Samsung TVn som automatisk åpner appen og spiller videoen. Det samme gjelder Netflix. På mine TVr ligger for øvrig både Plex og Netflix i den første menyen du ser når du åpner smart-tv menyen.

Har du utvidet behov for å styre rullgardiner og lamper slik du har satt det opp kan naturligvis htpc være løsningen (jeg har ett helt eget smarthus system for dette), men for alle som skal ha en basic, clean løsning for TV og noen enkle streamingtjenester er smart-tv et langt bedre alternativ.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vil nå fremdeles si at en knapp til YouTube (for de som misbruker sånt, jeg har vel sett kanskje ti videoer i mitt liv, alle sammen tilsendt i E-post fra dårlige kamerater) er hakket enklere, med et tastatur til bruk for å skrive inn videosøket. Men dette er vel et områder der jeg kan tøye meg til å være enig om at vi er uenige. Smaken er som baken, hårete og illeluktende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, for oss som ikke leser tegneserier på dedikert maskin, ikke trekker ned rullegardinet med 20" fjernkontroll og syns youtube har noe innhold relevant til våre interesser så er smart tv helt ok

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, klart at de som lager smart-tv også må tenke på det mindretallet...

Forresten, jeg hadde hjemme OLED-tv-en til LG, og den hadde en "smart" meny (WebOS, tror jeg). Jeg var veldig nær ved å slenge den idiotiske fjernkontrollen gjennom skjermen mens jeg holdt på å sette det opp! Snakker om å bli behandlet som et barn! Det er ikke særlig "smart" etter min mening. Det er som med datamaskiner, mobiler og alt mulig. Stadig mer blir veivisere, sånn at selv tante Olga på 86 skal få det til. Enkel justering av ting for de som faktisk kan sånt, er ikke alltid tilgjengelig lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det finnes forskjellige smart-tv platformer og de oppleves kansje ikke så familiære som Windows ved første øyekast, men for de av oss som benytter ett fåtall nettbaserte tjenester på TVn er de ofte både enklere og bedre til sitt formål. Bonkers beskrivelse ovenfor er spot-on.

Windows trenger for øvrig ikke være noe å rope hurra for heller, bare se på Vista og 8.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vil ikke si at problemet var at WebOS virket ukjent, det var bare direkte knotete og kronglete. Masse ideer og grafikk, veldig lite brukervennlig når man skulle gjøre kjappe justeringer. Et godt menysystem skal være sånn at uanset om det er noe helt nytt for en (som da Yamaha gikk over til grafiske menyer på receiverne sine) skal det virke fullstendig logisk og ta imot en med åpne armer. Ikke være "hva f... må jeg gjøre for å få til dette?" WebOS gjorde at jeg et par ganger var veldig nær ved å måtte åpne bruksanvisningen, og det har jeg ikke gjort på noe av hjemmeelektronikk på de siste ti årene, iallfall!

Men du får ingen protester på den siste! Microsoft har hatt et "annet hvert"-opplegg siden den første utgaven av Windows som faktisk fungerte i praktisk bruk, 3.1. Den fungerte, men var ikke bra. Til 3.11 hadde de rettet opp alle feilene og problemene, og det fungerte veldig bra. 95 var noe helt nytt, med gode ideer men ganske dårlig implementert. 98 og spesielt 98SE var bra. Me var katastrofe. XP var suverent. Vista var ræva, kort og godt. 7 var så bra at jeg fortsatt bruker det. 8/8.1 var nye, dårlige løsninger. Kanskje 10 blir bra, jeg har ikke testet det ennå.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om vi faktisk ser et skifte, ja, bare ikke i den retningen dere tror:

Intel med PC på pinne - DinSide

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Sony 2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 32
    Siste melding: 11-09-2015, 20:05
  2. LG 2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 26
    Siste melding: 07-01-2015, 18:05
  3. Svar: 3
    Siste melding: 02-05-2013, 14:34
  4. Gjør TV-en din om til en Smart TV med smart boks. Hva er best?
    By mainmike in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 7
    Siste melding: 09-14-2011, 15:57
  5. Svar: 4
    Siste melding: 09-13-2011, 18:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •