UHD/4K vs Full HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

UHD/4K vs Full HD

La oss sette noen referanserammer.

Si vi har ett budsjett på 10-12 tusen.
    Vi skal ha en "normalt" stor stue-TV på 55 tommer.
    Vi sitter ca 3 meter unna tv'en.

Så kommer spørsmålet jeg ikke synes vi får et godt svar på; er det bortkastet å kjøpe en UHD TV?
    På markedet i dag får vi såkalt testvinnere fra både Samsung, Sony og LG(kanskje flere produsenter også) fra BEGGE oppløsningsklasser, i dette prissjiktet. Vi kan komme med et eksempel fra Samsung:

UHD: https://www.komplett.no/samsung-55-u...5hu7505/812151
    HD: https://www.komplett.no/samsung-55-3...55h7005/811973

Du må altså ut med to tusen ekstra for UHD TV'en. Jeg har ikke gått dypt inn i testene på disse to modellene. Men ankerpunktene er som følger:

1: Dagens UHD-TV'er er ikke EGENTLIG fremtids-kompatible med 4k innhold, spesielt fargebehandling og FPS, -selv om de skilter med HDMI 2.0 og diverse annet. Man kan altså risikere å kjøpe en UHD-TV som ikke håndterer innhold i dette formatet om 2-4 år?
    2: Det finnes svært begrenset tilgjengelig UHD innhold enda, og det er en god del år til dette blir noen ny standard. De færreste har også nettlinje med kapasitet til å streame datamengden som kreves fra eksempelvis nettflix for dagens innhold.
    3: Dersom man sitter 3 meter unna er det ikke mulig for det menneskelige øye å se forskjell på 1080 og 3800 pixler på en 55 tommers TV
    4: Oppskalering er en "bløff", spesielt fra 1080 kilder, og vi kun oppnår utjevning, ikke økt skarphet og dybde
    5: Dersom man kjøper UHD-TV i mid-end klassen ofrer man ofte bildekvalitet for 1080 innhold kontra vanlig HD TV'er i samme prisklasse, iform sortnivå, bildebehanling o.l.
    6: For meg som spiller en del på TV'en sier mange at UHD-TV'er i denne prisklassen ofte gir input lag på over 50-60 ms

Jeg har gjennom et langt liv oppleve at dersom man skal vente på neste prisfall og teknologi innen TV kan man sitte på gjerdet hele livet.
    Men finnes det noen som føler de virkelig har peiling på disse referanserammene og kan si noe objektivt rundt det å bruke 12.000 på en vanlig HD-TV i dag kontra på en UHD-TV?

Jeg har personlig en 720p plasmaTV fra samsung som var high-end for ca 8 år siden. Jeg ønsker å kjøpe nytt. Men kan jeg liksågodt være fornøyd med TV'en jeg har i et par år til dersom den fremdeles holder koken, eller kan jeg trygt kjøpe en UHD-TV som varer de neste fem årene minst og håndtere fremtidige formater?

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har summert opp dette veldig godt selv. og det er vel akkurat det du må ta valget ut i fra og valget bør du selv ta.

Selv kjøpte jeg Panasonic (vanlig HD tv)for ett år siden og er fornøyd.Jeg synes den gjør en god jobb på lavoppløste medier som dvd og gamle filmer på tv kanaler som ikke sender i HD.
    Hvordan dette er på en 4k vet jeg ikke da jeg kun har sett 1080p og still bilder på 4k tv.

Det jeg mener med dette innlegget er at du blir nok fornøyd med en "vanlig"HD tv.Og i den lille størrelsen 55" så vil du som du sier ikke se noen forskjell.

Jeg har fortsatt min gamle plasma fra Panasonic med 720p oppløsning. Og bildekvaliteten derfra og til det jeg har i dag er enorm.
    Plasmaen er bare 42" og Ledèn er 60".

Det plasmaen i mitt tilfelle er bedre på er dynamikken i mørke scener . Ellers så slår Led tven den på alt annet...

Newcomer Hr kotelett sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Dinside, og det du nevner blir nevnt der og.
    De billigste TV-ene er allerede utdaterte - DinSide.

Kjøpte nett nytt 60" 1080P, for vi sitter 5,5 meter ifra TV'en. Og vi har ikke kjangs til å få Netflix med 4k, så det var ikke noe vitsi for oss da med 4k TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et par av punktene dine kan du vel enkelt svare på selv:

- har du godt nok internett, og vil ha det de neste årene til å streame? Du vil mest sannsynlig trenge 12-18mbit for dette. (mer ved "gamle" komprimeringsformater)
    - Hva slags TV signal har du? Har du f.eks. Riks-TV så kan du glemme alt over 720p virker det som.

Har selv en 65" Samsung UHD TV. Den kan kjøre DLNA 4k fra disk - ser ut til å fungere rimelig bra.

Gamle DVD/BD filmer (f.eks. Das Boot) fungerer fint og gir et bra bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv denne tveen i sommer å har sammenlignet en del hd tveer å bildet kan ikke sammenlignes....Med 720p inn får jeg krystallklart bilde så min mening er å gå for en 4k tv,men som sagt masse meninger om dette formatet......LG 55 3D Smart LED-TV 55UB830V - TV - Elkjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom min lokale Hifi-klubb, og fikk sjekket bildet på samsung 55' 7505 UHD med mange forskjellige signaltyper, og må si jeg ble imponert. Så kan tester og grafer si hva man vil om hva øyet kan se, men jeg synes det var fantastiske bilder fra både 720 tvsignaler, 1080 blueray oppskalert og 4k fra disk.

Da jeg selv kan kjøre nettflix med min nettlinje og har tilgang til en del 4k filmer fra nettkilder, ble valget enkelt. Det ende til slutt opp med en tusenlapps mellomlegg fra HD-TV'en jeg vurderte istedenfor.

Får TV'en mandag 5 januar, skal da selv teste ut innstillinger og signalkilder hjemme, så komme tilbake her med min endelige mening.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Største utfordring er nok fargedybden i 4K, der TVen ikke klarer å oppskalere fargerommet fra 4K native innhold. Hvis det fremtidige Blu-ray-formatet i 4K leveres med 8-bit fargedybde risikerer du altså å ende opp med svært tydelige graderinger. Nå ser jeg imidlertid at Netflix flagger 10-bits støtte i 4K, selv om innholdet jeg har sett uten tvil foreløpig leveres i 8-bit...

Personlig vil jeg jo tro og håpe at 4K-leverandørene ser at 256 graderinger av hver grunnfarge (8-bit) blir for snevert, men det er også en mulighet for at produsentene heller løser dette ved oppskalering som dagens Blu-ray-format og dermed sitter en med skjegget i postkassa om en har kjøpt dagens 4K-apparater. Klart; det kommer sikkert da eksterne bokser som kan ta seg av oppskalering, eventuelt receivere... Trenger ikke koste all verden det heller...

Jeg sier derfor; tja - sannsynligvis løser det seg mht fargerommet i 4K selv om en kjøper TV i dag, men en bør være klar over problemstillingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart at det er muligheter for å kjøpe noe som om et par år ikke er helt optimalt - men det er ikke noe mer optimalt å kjøpe en HD TV nå - da vet man at man har kjøpt gammel teknologi.

Lignende tråder

1. Sony 40" Full HD vs Samsung 40" Full HD
    By JFM in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 01-18-2009, 14:38
  2. Elfunk full-hd er ikke full-HD
    By kjetikj in forum TV-apparater
    Svar: 12
    Siste melding: 10-31-2008, 21:07
  3. Full HD TV
    By -arg- in forum Produkt -og prisjakt Video
    Siste melding: 04-17-2007, 07:19
  4. Full HD eller ikkje full HD, that is the question!
    By Jensen84 in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 11-14-2006, 19:16
  5. Full HD-TV til 13.000,-?
    By AndersT2 in forum TV-apparater
    Siste melding: 11-09-2006, 20:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg