Pioneer Kuro med dårligere sort nivå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer Kuro med dårligere sort nivå?

Hei sånn og god jul til dere som sikkert leser denne i morgen tidlig.

Jeg kjøpte meg en Pioneer Kuro LX5090 i sommer og har vært stålende fornøyd (særlig med tanke på at den kostet kun fire laken)

men sortnivået... stemmer ikke helt. Har vært bort i Kuro før, sist jeg så en var i 2011 hos pappa og jeg husker hvor "mind blown" jeg var av Kuro sort men har ikke hatt samme opplevelse med min LX5090. Siden den gang har jeg vært bort i (men ikke kjøpt eller eid selv) Panasonic plasmaer, typ VT50, VT60, ZT60 som alle har helt fantastisk sort og sistnevnte har enda bedre sort enn selv de beste Kuro TVene. Pluss at jeg har vært litt omringet av OLED, altså TVer fra Samsung og LG og ikke minst alle andre dupeditter jeg har av Samsung; Galaxy S3, Galaxy S4, Galaxy S5, Samsung Tab Pro - alle de har OLED skjerm som viser 0 cd/m² sort.

Men jeg tror ikke feilen er at jeg har blitt bortskjemt av å se på mye OLED-paneler og nyere generasjon av Panasonic plasma, men at noe ikke helt stemmer.

Når rommet er mørkt og skjermen er helt svart så ser skjermen veldig rød-aktig og ikke bleksort som jeg husker. Med litt lys på i rommet ser sorten nærmest perfekt ut men uten lys... ikke så veldig bra.

Er dette kun fordi panelet er gammelt? (6 år gammel TV..) Fins det måter å fikse dette? Kalibrering nødvendig?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg googlet kjapt på det her og det ser ut som gutta fra AVSforum har hatt samme problemet.

Official Pioneer Kuro Reddish Tint Problem Thread - Page 90 - AVS Forum

her foregår det diskusjoner om å "resette" sort nivået men det skjønner jeg ikke helt på. Noen som har erfaring på dette?

Det er snakk om en TV til 4000,- så er ikke så farlig om sort nivået ikke er perfekt, men hadde vært greit å holde ut i 3 år til slik at jeg faktisk har råd til å oppgradere til OLED (og ikke måtte kjøpe ny TV mellom da)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket litt med AVS forum gutta, ser ut som dette helt klart er et vanlig problem og ikke bare jeg som er syk i hodet eller blitt alt for bortskjemt. Heldigvis skal det være nok så enkelt å fikse problemet. Noen kabler fra Kuro til PC, et software program og endringer av 'Voltage' på tven så går det fra rød-skjær sort til den magiske blekk-sorten oss plasma/OLED fantatikere er blitt så glad i.

Noen som har noen erfaringer med dette?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel å få tak i den rette programvaren... Lastet ned noe liknende for min Rotel forsterker fra Rotel i USA da min forsterker trengte å få lagt inn FW på ny. I følge service i Norge var ikke denne noe jeg kunne gjøre, måtte inn på service, men det gikk så fint som bare det. De likte ikke at Rotel USA hadde lagte det ut...

Det er vel slik at skjermen blir sliten med årene og trenger litt mer futt for å fungere optimalt. Du får holde oss oppdatert om hvordan det går. Kanskje noen som drivere med service vet noe ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er guiden jeg skal følge:

Pioneer KRP-500M step-by-step Red Tint Removal Guide (Non Reset panels) - AVS Forum

Skal visst også funke til LX5090 modeller.

Skal kjøpe de kablene fra Amazon men får de ikke før jeg allerede har reist på feire så kommer ikke til å gjøre noe før på nyåret.

I og med at det er en tråd på 100 sider om det er det mange som har hatt samme problem.

Noen sier at du kan "modifisere" Kuroen din til å produsere OLED sort (altså dypere sort enn da den var helt ny 2008) ved å skru ned voltages enda lengre ned enn Pioneer anbefaler... Med det følger med risiko sikkert.

Trenger ikke akkurat OLED sort, men jeg vil få noe som kan oppleves å være i nærheten av 0.003cd/m², og ikke 10 ganger høyere enn det pga rødskjær..

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, herregud! Hvis det er faktisk er ekte målinger av en Kuro (tatt fra AVS forum)...

http://i1029.photobucket.com/albums/...6.jpg~original

0.001cd/m² sort og nesten 85 000:1 i ANSI kontrast.. Så godt som OLED det omtrent

Syyykt. Ble plutselig sånn små gira på å tweake ekstremt mye

Fant også denne med over 60 000 i kontrast:

-qfsgm0r-jpg
    Sist endret av UltimaNoctis; 12-26-2014 kl 19:35

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hjelper det med sort når bildet hakker så ille at man ikke orker se på TV...? Mulig jeg er følsom for det, men min 500 åkte ganske fort ut av huset her når jeg kjøpte den ny.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Hva hjelper det med sort når bildet hakker så ille at man ikke orker se på TV...? Mulig jeg er følsom for det, men min 500 åkte ganske fort ut av huset her når jeg kjøpte den ny.
    Tror nok Ultima... og jeg har en annen oppfatning der. Hatt min siden 2008 og er fortsatt strålende fornøyd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er veldig stor forskjell på hva folk merker av svakheter. (Og noen vil prinsipielt ikke innrømme at det er svakheter ved dere kjære produkt...)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Selv kjørte jeg 3:2 pulldown av alt av passende kilder via en vxp-basert prosessor i sin tid for å bedre bildeflyten fra kuroen... Sikkert mulig å få tak i en crystalio (vxp) prosessor rimelig om en vil teste??

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Jeg tror det er veldig stor forskjell på hva folk merker av svakheter. (Og noen vil prinsipielt ikke innrømme at det er svakheter ved dere kjære produkt...)
    Tror ikke det skyldes fanboy fakter , men kanskje heller hva jeg ser på. F.eks ser jeg ikke fotball...brukes 90% til film.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuro hakker? Det var veldig nytt for meg... Vet ikke hva slags TV du mener som har bedre flyt i bildet men jeg syns det er kun nyere Panasonic plasma TVer håndtere kilder som f.eks Fotball bedre enn Kuro.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Kuro hakker? Det var veldig nytt for meg... Vet ikke hva slags TV du mener som har bedre flyt i bildet men jeg syns det er kun nyere Panasonic plasma TVer håndtere kilder som f.eks Fotball bedre enn Kuro.
    Jeg har eid flere Kuro modeller og syns den største svakheten var hakking i bildet. Veldig mange TV med god interpolering som håndterer fotball og lignende mye bedre enn en gammel Kuro. Til film funker Kuroen meget bra, men jeg syns fortsatt den håndterer motion dårlig selv om den har høy motion resolution.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdaget samme rødskjæret på min kuro lx 5090 også. Ser det kun når skjermen er helt svart, f. Eks. Når tuner er slått av. Reagerer ikke på at bildene er dårligere når jeg ser på tv. Vet at magnetisme kan gi fargeskjær på tv, f. Eks. Høyttalere som står for nærmt tv.

Nå har lynet tatt knekken på min tv så får ikke testet ut noe. Fant frem et gammelt panasonic LCD tv som jeg ser på nå, skikkelig nedtur.
    tok en tur på elkjøp for å finne alternativer til kuroen, og vet du hva? Fant ingen. De beste og dyreste tv, ene virker med første øyekast imponerende, men synest bildene er glorete og unaturlige.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yup det er litt trist at det er så få alternativer til Kuro nå som Panasonic (og Samsung) har avsluttet Plasma bransjen...

Men hva med OLED fra LG? den til 19 995,- f.eks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=UltimaNoctis;2013306]Yup det er litt trist at det er så få alternativer til Kuro nå som Panasonic (og Samsung) har avsluttet Plasma bransjen...

Men hva med OLED fra LG? den til 19 995,- f.eks[/QUOTE

Oled er spennende teknologi og har potensialet til å bli det beste på markedet, men jeg holder meg langt unna foreløpig.
    Det er veldig mye problemer med kvaliteten på oledskjermene, folk rapporterer med døde piksler allerede med få timers bruk.
    Jeg venter til produsentene får teknologien til å sitte og da flesker jeg til med 80+ tommer med 4 k oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noe tveaking av sortnivået på Kuroen din?

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 09-25-2013, 21:24
  2. Marantz dv6600 og sort nivå?
    By sandalius in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-29-2006, 08:34
  3. Tap av sort nivå gjennom pioneer ax4asi
    By DypBassen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-11-2006, 00:47
  4. DVI og sort nivå
    By ohkaasa1977 in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-02-2005, 01:13
  5. Prosjektor med bedre sort nivå enn HT1000?
    By sanama in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 04-30-2003, 15:41

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •