LG vil afsløre 8K OLED-TV på CES næste måned - rygte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG vil afsløre 8K OLED-TV på CES næste måned - rygte

Den sydkoreanske gigant vil efter sigende afsløre et 8K OLED-TV på næste måneds CES 2015 udstilling i Las Vegas. Det er endnu en prototype, men LG har planer om at lancere teknologien på et senere tidspunkt, ifølge CNET.

33 millioner pixels

LG sælger i dag Full HD OLED-TV i det meste af verden og de første 4K OLED-TV forventes på markedet meget snart. Men OLED-teknologien kan meget mere og LG vil vise os hvor langt de er kommet i udviklingen på CES 2015.

Skærmen der er udviklet under kodenavnet Mabinogion måler 55 tommer og har ikke mindre end 33 millioner pixels. 8K – eller 7680x4320 opløsning – er 16 gange højere end Full HD og 4 gange højere end 4K, som vi er begyndt at se i butikkerne nu. Prototypen blev fremstillet i november, men LG venter på, at CES slår dørene op før de præsenterer den. Skærmen er sandsynligvis fremstillet på LGs nye OLED-fabrik, som starter masseproduktion i denne måned.

Det nye OLED-panel vil angiveligt også hæve lysstyrken i forhold til de OLED-TV fra LG, som er i butikkerne nu, angiveligt til omkring 500 cd/m2 (de nuværende kan nå op lige over 300 cd/m2). Da ingen enheder endnu kan sende et 8K-signal har LG arbejdet tæt sammen med Nvidia om at skabe en PC, som er i stand til at fodre skærmen.

- "With the know-how acquired from making the prototype, if LG finds good grounds to commercialize the display for mass production, it will do so. LG has already finished up approving the technological viability of the 55-inch, 8K display, and is now starting preparation to commercialize it to make it a product," sagde kilden til CNET.

Den utrolige skærm skal være blikfang hos LG på CES og sende et budskab omkring OLED, men LG har angiveligt også planer om at lancere teknologien senere. Samme rapport bemærker endvidere, at LG muligvis vil tilføje et 8K LCD-TV til porteføljen allerede i 2015. Det er heller ikke udelukket, at vi får et 110-tommer OLED-TV at se fra LG på CES.

LG vil afsløre 8K OLED-TV på CES næste måned - rygte - FlatpanelsDK

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er interessant!
    8K OLED er kanskje ikke så aktuelt i seg selv. Men det faktum at LG legger så mye i dette bør tegne godt også for 4K OLED i nærmere framtid.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel mest sannsynlig tatt 4 uhd paneler og limt sammen, med oled så burde vel dette kunne skjøtes ganske sømløst.

Sier vel heller hvor fånyttes det hele er siden de må hyre inn nvidia til og bygge en pc til og faktiskt kunnespille av 8k demo materiale.
    Er nok et stykke unna god real time oppskalering enda, men hvem bryr seg punktene er så små man kan knapt se artefaktene...

Mer oppløsning er en billig copput synes jeg nå, vil mye heller se en 4k oled med rec.2020 og HDR kapabel gråskala, det hadde man lagt merke til og langt mer mulig enn måtte ha et kjernekraftverk av en pc bare for og pushe piksler.

Men sånn sett, om det kommer en grei 75" oled til en 20k hadde det blitt fort fristende og parkere projektoren...
    Sist endret av TorTorden; 12-15-2014 kl 12:22
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med passive briller kan man da vise 4K 3D, uten tap av lysstyrke. Da snakker vi!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan spørre seg om denne utviklingen virkelig vil gagne bransjen.

- Vel vitende om at produsene allerede ser mot 8K, hvorfor kjøpe 4K skjerm nå?
    - Om 8K virkelig er det neste, hvorfor investere i 4K fysisk media nå/i morgen?

Det er flott at bransjen utvikler seg, men akkurat nå synes jeg fremtiden virker så usikker
    at det hemmer beslutssomheten min, både mtp. ny PJ og ny TV. Lommeboka synes i middlertid
    dette er helt topp.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Man kan spørre seg om denne utviklingen virkelig vil gagne bransjen.

- Vel vitende om at produsene allerede ser mot 8K, hvorfor kjøpe 4K skjerm nå?
    - Om 8K virkelig er det neste, hvorfor investere i 4K fysisk media nå/i morgen?

Det er flott at bransjen utvikler seg, men akkurat nå synes jeg fremtiden virker så usikker
    at det hemmer beslutssomheten min, både mtp. ny PJ og ny TV. Lommeboka synes i middlertid
    dette er helt topp.
    ...du blir sittende leeeeeenge på gjerdet om du prøver å "vente deg til" AV-nirvana, Ballis... Skjer jo ting hele tiden, så det som ofte gjelder hva angår timing er gjerne å prøve unngå å tråkke på et teknologisk bananskall... Dette kan selvsagt skje; type klinke til på en Walkman rett før iPod dukket opp osv osv.

Når det gjelder 4K TVer i dag er slik jeg ser det største hinderet at de ikke nødvendigvis vil fungere spesielt godt på 4K-innhold da de mangler oppskalering av fargerom. Med et utgangspunkt på 256 nyanser per fargekanal vil potensielt 4K på mange måter se dårligere ut en oppskalert Full-HD der en gjerne interpolerer inn tusenvis av graderinger.

Utover det kan det være et poeng å sikre seg støtte for 18gbps HDMI 2.0 slik at en kan motta så høy båndbredde som overhode mulig - kanskje spesielt viktig hvis en må overlate en eventuell oppskalering av fargerommet i 4K-innhold til en ekstern boks som dermed krever mer båndbredde for å levere native 10-12bit.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...du blir sittende leeeeeenge på gjerdet om du prøver å "vente deg til" AV-nirvana, Ballis... Skjer jo ting hele tiden, så det som ofte gjelder hva angår timing er gjerne å prøve unngå å tråkke på et teknologisk bananskall... Dette kan selvsagt skje; type klinke til på en Walkman rett før iPod dukket opp osv osv.
    Tja, ville kanskje heller sammenlignet mellom minidisc vs Ipod (Jeg hadde en minidisc spiller engang, flott lyd btw)

Jeg tok sånn sett beslutninga om og heller skaffe meg en godt 1080p kino annlegg istedet for og hoppe på første mulige 4k hadde hatt råd til, hw50 med oppo 103d ser absolutt ikke ut, og jeg kan kose meg med de til vi faktiskt veit noe, 8k kommer jo til og kreve ALT fra grunnen av, vi f.eks må ha HDMI kabel med 4x båndbredden minst og hvor skal materiale komme fra ? UHD\4k har ikke mye innhold og komme med enda, men det er i alle fall langt lettere og skaffe enn 8k materiale, og når man da i tillegg snakker om og måtte ha noe tilsvarende fire hdmi 2.0 kabler for og sende et enkelt video signal i 60hz.

Hadde det foresten kommet en 1080p projektor med omtrent samme bilde kvalitet som sony'n med laser+phosphor\LED til rundt 30k kunne det hatt store farer for kreditt grensa mi...

Spørs vel også hvor mange dager det tar før vi får et markant prishopp på hele denne hobbyen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, enig i at minidisk og iPod kanskje ligger hakket nærmere tidsmessig enn walkmannen; men jeg jobbet i sin tid på Spaceworld og husker mang en kunde som gikk lykkelig ut med CD-basert "Walkman"-underholdning et laaaangt stykke selv inn i iPodden entré...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Joda. Sånn er det alltid. Synes likevel det skjer så mye, så fort nå, at det er spesielt vanskelig å ta en beslutning. Heldigvis er jeg passe fornøyd med utstyret jeg har både på PJ & TV fronten. Kunne dog tenkt med flere ansilumen i projektoren og bedre sortnivå i TVne, men sånn som utviklinga er nå slapper jeg av litt. Ser an hva som skjer med det der 4K disk baserte formatet. Ikke at jeg kommer til å kjøpe disker, men formatet vil kansje i allefall sette en slags standard.

Jeg jobba for øvrig også på Spaceworld. Storgata

Lignende tråder

1. Samsung 4K OLED Samsung: Ingen nye OLED-TV næste år
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 11-03-2014, 14:16
  2. LG LG trækker stikket til plasma-tv næste måned
    Svar: 1
    Siste melding: 10-28-2014, 17:03
  3. Samsung lancerer 4K OLED-TV i år - rygte