Kvalitetsforskjell mellom VGA og DVI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetsforskjell mellom VGA og DVI?

Jeg har tenkt å kjøpe Panasonic HT-42PWD7 (42" plasma), og lurer på om det er stor forskjell mellom kvaliteten på bildet når en bruker VGA eller DVI.

Jeg skal knytte plasmaen til en HTPC, og må strekke en kabel ca 8 meter. Denne plasmaen har en VGA inngang fra fabrikk, men det er mulig å kjøpe et innstikkskort for å få DVI inngang (koster ca 2000kr). Jeg gidder ikke å kjøpe dette instikkskortet dersom kvalitetsforskjellen er minimal mellom VGA og DVI.

På min 17" LCD skjerm (Samsung P173) er det ingen forskjell i kvalitet når jag bruker DVI eller VGA, men jeg vet ikke om grunnen er at denne skjermen har en god analog-digital dekoder eller om det er fordi kabelstrekket er kort (2 meter).

Et annet moment er at når en bruker DVI har man mindre muligheter til å velge forskjellige frekvenser og oppløsninger på PCen.

Er det noe som har samenlignet resultatet ved bruk av lange DVI og VGA kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror har en 20" LCD skjerm til PC'en sin og denne skjermen har både VGA og DVI innganger. PC'ens skjermkort har både VGA og DVI utganger. Han har dermed mulighet til å koble på begge deler samtidig og bytte mellom inngangene via et menyvalg på skjermen. Skjermen kjører 1600x1200.

Og ja, resultatet er at bildet via DVI kabel er vesentlig bedre! Alt ser skarpere ut, særlig sort tekst på hvit bakgrunn, fargene er også mer mettet og det er mindre støy der det er høye kontraster.

At din 17" skjerm ikke viser samme resultat kan jo komme av flere ting, kanskje DVI utgangen ikke er så god? Eller kabelen?

I alle fall er det nok lettere å oppdage forskjeller jo større skjermen er og jo større oppløsningen er. Tror du burde se forskjellene greit på en 42", har ikke Panasonicen også 1024x768 eller noe slikt? DVI kabel burde være å foretrekke.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt det lønner seg å investere i det DVI innstikk kortet til 2000, er vel vanskelig å si uten å ha testet den kombinasjonen i praksis, men DVI fordelen med at man slipper en Digital til analog konvertering i skjermkortet på HTPC og en Analog til digital konvertering i skjermen, skulle vel gi DVI kombinasjonen en fordel.

Når man i tillegg legger til en 8 meter kabel som med analogt signal er noe mer følsom for innstrålings støy og spenningsfall, er vel DVI kombinasjonen å foretrekke også der.

En annen DVI fordel er hvis du vil gå vekk i fra bruk av HTPC etter hvert, på grunn av brukervennlighet, stabilitet osv så virker det på meg som det er lettere å finne gode stasionære DVD spillere med DVI/HDMI utgang enn VGA utgang.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •