Kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Kino

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino

Hei!

Har tenkt å bygge meg en "kino". Skal være nede i et kjellerrom. Rommet er på 30kvm. Skal brukes hovedsaklig til film, men også tv titting, spilling, fotball og musikk. Er usikker på om jeg skal velge tv eller prosjektor. Hvis det blir tv tenker jeg rundt 60''. Hvis det blir prosjektor blir det 90-100''.
    Må også ha anlegg til dette. Dette har jeg veldig lite peiling på, så lurte på om jeg kunne få litt hjelp til dette her...

Butsjettet mitt er begrenset til 25k, så er ikke så veldig mye akkuratt.

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mugaren Vis post
    Hei!

Har tenkt å bygge meg en "kino". Skal være nede i et kjellerrom. Rommet er på 30kvm. Skal brukes hovedsaklig til film, men også tv titting, spilling, fotball og musikk. Er usikker på om jeg skal velge tv eller prosjektor. Hvis det blir tv tenker jeg rundt 60''. Hvis det blir prosjektor blir det 90-100''.
    Må også ha anlegg til dette. Dette har jeg veldig lite peiling på, så lurte på om jeg kunne få litt hjelp til dette her...

Butsjettet mitt er begrenset til 25k, så er ikke så veldig mye akkuratt.

Takker for svar!
    Hvor lang avstand får du frem til skjermen?

Har du mulighet til å få det mørkt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 3.5. m frem til skjermen. Kan blende vinduene fullstendig. Vurderer å male veggene og taket mørkere, er hvite per dags dato.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mugaren Vis post
    Det er 3.5. m frem til skjermen. Kan blende vinduene fullstendig. Vurderer å male veggene og taket mørkere, er hvite per dags dato.
    Med 3.5 meter tror jeg 60"+ vil fungere greit.

Valget mellom prosjektor og TV tror jeg er mest smak og behag. TV er jo veldig enkelt da... bare å henge opp og så fungerer det... og ikke krav om at det må være helt mørkt - vil også fungere i dagslys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har veldig lyst på prosjektor da.... Tror jeg kjøper en Sony w1300 prosjektor og et hvit lerret med en gain på 1.0.
    Eneste jeg er litt bekymret over er hvor lenge pæra fungerer. Bruker kjellerrommet ganske så mye i helgene, så det blir en del timer i løpet av en helg...

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale at du går for grått lerret. Det er mindre utsatt for refleksjoner og vil være et bedre valg i rommet ditt

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med størrelse har jo med preferanser også. Hvor sitter du når du er på kino? Jeg har 106" på 3.2m, og er meget fornøyd med det! Og jeg vil anbefale grått lerret, med mindre du lager et mørkt rom (og nå snakker jeg ikke om at det kan bli mørklagt, men valøren på veggene).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær så snill og velg projektor med denne avstanden! Du vil ikke angre, og det får fint med ditt budsjett. Blir aldri noe kino opplevelse med 60". Og skal du spille, med da split screen for eks, blir det mye mysing d-,-b

Og gå som nevnt for grått lerret!

Har du sett deg ut noe anlegg? Noe spess du vil legge vekt på? Masse party/morro faktor eller litt mer av den sofistikerte sorten?:-) Om sistnevnte blir kanskje brukten litt aktuelt, men igjen det er jo lurt å titte der uansett.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du mener BENQ W1300 når du skriver Sony W1300? Har selv gått til anskaffelse av denne etter å ha hatt 63" plasma, og det er absolutt ingenting jeg savner ved den tv'en. Men de 40 ekstra tommene jeg har nå utgjør en enorm forskjell på kino-følelsen. Har tildels lyse vegger selv for øyeblikket, hvite oppe og trepanel fra midten og ned. Grått lerret og det funker veldig fint. Sitter ca 2,5 meter fra lerret.

Newcomer Hr kotelett sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et rom jeg skal bygge om til en liten kino, og har 3,5 meter fra bakvegg til framveggen, og jeg kommer til å gå for TV for jeg orker rett og slett ikke viftestøyen fra projektoren (som vil være rett over hodet), bare et lite tips

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du riktig type prosjektor kan du ikke høre prosjektoren. Jeg sitter med en HW50 rett over hodet. Hører den ikke.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Regner med du mener BENQ W1300 når du skriver Sony W1300?.
    Mener selfølgelig BENQ!

Tror jer går for den prosjektoren.

Har sett litt på høytalere. Har sett en del på disse https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...yttalersystem/ med denne reciveren https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/ Hva sier dere til dette?

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?
    By twg76 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-27-2011, 10:37
  4. Minste kino på AV-forum ? Skal flytte kino!
    By FallenA in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 10-20-2005, 13:45
  5. Svar: 81
    Siste melding: 08-24-2005, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •