Hvordan få vist 4K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få vist 4K

Hei

Har for en liten tid tilbake kjøpt ny tv og gikk for
    Lurer nå på hvordan jeg kan få fram 4k på TVen, for vanlig tvsignal fra canal digital boks er jo bare 1080, min mediaspiller er en gammel dune spiller som ikke sender 4k, appltv klarer vell ikke 4k etc. Og det er vell slik at det er bare USB v2 på den TVen om jeg forstår det riktig, siden det er det så klarer jeg heller ikke og koble til noe form for hardisk med 4K matriale og få sendt det på TV via USB?

Er det noen måte jeg kan få prøvd ut 4k på Tven?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc, med hdmi må nok også sette oppdaterings frekvens til maks 30hz.

Ekte 4k materiale er det enda veldig skrallt med, samsung har en "UHD video pack" UHD Video Pack med hele fem filmer og noen dokumentarer, om denne er tilgjengelig i norge aner jeg ikke og uansett vil dette være 5 filmer til ca 3000 kr og jeg tror minst tre av de er oppskalert fra 2k master.

Netflix skulle ha litt 4k materiale ute men kun om tven direkte støtter UHD appen deres, det er ikke mulig og komme på 4k streamen til netflix på noe annen måte.

Youtube har og noe 4k ute men meste parten av dette er filmet med sub par kamera og komprimert til helvete så ikke verdt hode pinen det kan være og få opp en pc.

Kort sagt det beste man hovedsaklig kan fore en 4k tv med er 1080p blu-ray, alt annet blir enten ekstremt propritært eller ganske eksperimentelt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig "gammel" hdmi støtter som TorTorden sier kun 4k i 30hz. Det fungerer vel også, men det finnes nå hdmi2 som støtter 60hz. Men, av materiale så er det noen serier på Netflix/HBO (husker ikke hvilken det var). Det finnes 4k filmer der ute, men de må lastes ned og spilles av fra PC e.l. - det finnes enda ingen 4k spiller eller filmer med 4k å få kjøpt.

Skal teste litt med min MAC mini og Macbook til helgen. (regner med å få min TV midt i uka)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tven bør nok støtte 60hz 4k som eekeroth sier, men hdmi utgangen på pcen gjør det nok ikke, så unnlot og nevne det.

Skjermkort opp til nå aller siste generasjon støttet maks hdmi 1.4, man kan forsåvidt bruke en adapter fra display porten til hdmi, men langt fra alle pcer som har displayport (stort sett stasjonære med dedikerte skjermkort og enkelte dyrere laptopper muligens på enkelte mac'er)

Bransjen har enda ikke kommet med noe standard for fysisk UHD, kringkastnings bransjen skal visstnok og droppe hele 4k generasjonen og sikter mer langsiktig mot 8k (noe som vil ta laaang tid og har lite for seg)

Så enda de neste to årene vil uhd/4k skjermer kun brukes til og oppskalere 1080p eller lavere oppløsning, f.eks oppskalert blu-ray ser meget bra ut.

Det er forsåvidt mulig og få ekte 4k om man kobler på en heftig monster pc og spille spill i uhd oppløsning, men som sagt det er en monster maskin med fort skjermkort til 8-10k alene for og få til særlig bra.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Glem 4K-materiale frem til de får løst dette med fargedybde. Foreløpig er alt av 4K-materiale i 8-bit, og siden TVen din ikke klarer å oppskalere fargemengden ender du opp med "VGA" fargepalett med tyyyyyydelige fargeoverganger (256 graderinger per grunnfarge, aaaalt for lite). Blu-ray og annet "lavoppløst" materiale blir imidlertid oppskalert til 10-bit eller mer, altså 1024 nyanser eller mer per grunnfarge. Dette er hovedproblemet med alt av 4K-materiale i dag og må løses før det blir noe høydare utover økt skarphet og detaljering selvsagt...
    Sist endret av lygren; 11-30-2014 kl 23:30

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Glem 4K-materiale frem til de får løst dette med fargedybde. Foreløpig er alt av 4K-materiale i 8-bit, og siden TVen din ikke klarer å oppskalere fargemengden ender du opp med "VGA" fargepalett med tyyyyyydelige fargeoverganger (256 graderinger per grunnfarge, aaaalt for lite). Blu-ray og annet "lavoppløst" materiale blir imidlertid oppskalert til 10-bit eller mer, altså 1024 nyanser eller mer per grunnfarge. Dette er hovedproblemet med alt av 4K-materiale i dag og må løses før det blir noe høydare utover økt skarphet og detaljering selvsagt...
    Gjelder dette kun oppskalering?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple har en ganske god oversikt over hva de støtter: http://support.apple.com/no-no/ht6008

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Hmm kjedelig at det ikker er noe særlig løsning på 4K da.
    Prøvd å kjøre igang 4K filmer fra youtubeappen med TVen men det blir iaf ikke noe bra kvalitet, riktignokk er jeg bare koblet til via Wifi. Hjelper det om jeg kobler til nett via kabel?

Har hørt noe om at de Popcornhoure mediaspillerne skulle ta 4K, eller kanksje så var det bare i planene?

Har nå en slik en Dune HD Media Player - Dune BD Prime 3.0 | Dune HD som ble kjøpt for 4 år siden så den er ikke helt topp lengere, sliter med litt ting her og der men har i grunn funket veldig bra i forhold til mange Mediaspillere jeg har sett/vært borti.
    Kunne tenkt meg en spiller som lettere kobler til PC via wifi lettere blant annet. Men kanksje ikke noe vits når ingen som tar 4K uansett?

Er det også slik at dårlige/billige hdmi kabler gir dårligere bilde, og da tenker jeg på for meg som en amatør innen å se på kvalitet etc. Vill jeg merke noen forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K: jeg testet litt i går, og det virker som at på HU7505 så klarer den interne spilleren i TV'en å spille av DLNA 4K. (men ikke alt materiale - mkv med for høy bitrate klarer den ikke å spille av - den spiller noen sekunder, laster, spiller, laster osv. Ingen forskjell på kabel/wifi)

Det var denne jeg testet med som fungerte bra: New Interstellar (2014) Movie Trailer in 4K Looks Spectacular -

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sungam Vis post
    Takker for svar.
    Hmm kjedelig at det ikker er noe særlig løsning på 4K da.
    Prøvd å kjøre igang 4K filmer fra youtubeappen med TVen men det blir iaf ikke noe bra kvalitet, riktignokk er jeg bare koblet til via Wifi. Hjelper det om jeg kobler til nett via kabel?

Har hørt noe om at de Popcornhoure mediaspillerne skulle ta 4K, eller kanksje så var det bare i planene?

Har nå en slik en Dune HD Media Player - Dune BD Prime 3.0 | Dune HD som ble kjøpt for 4 år siden så den er ikke helt topp lengere, sliter med litt ting her og der men har i grunn funket veldig bra i forhold til mange Mediaspillere jeg har sett/vært borti.
    Kunne tenkt meg en spiller som lettere kobler til PC via wifi lettere blant annet. Men kanksje ikke noe vits når ingen som tar 4K uansett?

Er det også slik at dårlige/billige hdmi kabler gir dårligere bilde, og da tenker jeg på for meg som en amatør innen å se på kvalitet etc. Vill jeg merke noen forskjell?
    Jeg kjører hele kino\stua mi på Biltema HDMI kabler, og har ingen problemer med det, strekk fra receiver og bd spilleren og tv er på 5m hver seg så der har jeg da 10m reisevei, til projektoren 15m, med receiver som stoppe punkt i mellom.

Problemene som oppstår ved dårlige HDMI kabler er såpass sole klare at selv min demente bestemor hadde merket det :P

Youttube 4k er nok såpass heftig komprimert at dette skulle\burde gå greit over wifi, Netflix 4k som er sett på som en del bedre hr ikke mer båndbredde enn 15mbps og et normalt wifi nett skulle glatt klare 50mbps om man har ok signal styrke.

Første jeg tenker på rundt 4k streamer, ville kanskje verdt denne AVshop.no / Cloud Media Chameleon 4K HDMI 2.0 Open OS Mediaspiller jeg må forsåvidt innrømme jeg kjenner ikke mer til denne enn hva som står på avshop sine nettsider.
    Men som nevnt, det det står på nå er mangel av 4k innhold.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en Samsung UE55HU7505 igår for å prøve 4K med Netflix. Men Netflix appen kommer med feilmelding før den i det hele tatt kommer til innlogging. Error nw-4-8, og ifølge appens egen diagnostering får den kontakt med nett, men ingen av netflixs servere. Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg kan tenke meg og foreslå er om du muligens trenger og oppdatere firmware på tv og netflix applikasjonen, en av disse eller begge.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knudisen Vis post
    Kjøpte en Samsung UE55HU7505 igår for å prøve 4K med Netflix. Men Netflix appen kommer med feilmelding før den i det hele tatt kommer til innlogging. Error nw-4-8, og ifølge appens egen diagnostering får den kontakt med nett, men ingen av netflixs servere. Noen som har erfaring med dette?
    Jeg kjøpte 65" utgaven i forrige uke, og det første den gjorde var å oppdatere FW. Men, hadde litt problemer med lyd etter dette frem til jeg fikk reboot'et den skikkelig. (dro ut strømmen i 10 minutter...) mener FW heter noe med 1024.

Sjekket på nett og skal man laste ned hele FW selv så er den på nesten 2GB

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne tråden da jeg fikk en blue-ray spiller til gave. En Samsung BD-H6500, kan det stemme at denne kjører 4K? iaf ser det ikke slik ut når jeg prøver å kjøre igang noe 4K matriale på den (noen samsung test filmer) Få bare beskjed om at den ikke støtter "the resolution 3840 × 2160"

Lignende tråder

1. Hvilken oppløsning blir Tv2 PL HD vist i?
    By Espen84 in forum Satellitt
    Svar: 14
    Siste melding: 01-03-2011, 19:31
  2. Dette må være en god deal(vist ikke svindel da)
    By cb_600 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 15
    Siste melding: 03-12-2009, 10:23
  3. Svar: 7
    Siste melding: 11-05-2008, 15:17
  4. Svar: 0
    Siste melding: 12-08-2007, 14:41
  5. Ønske om Vinyl kategori vist 5000 ganger...
    By Isokkelesten in forum Nye kategorier
    Svar: 37
    Siste melding: 02-06-2007, 16:01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •