Reklamasjon gammel plasma- Ny TV eller reparasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reklamasjon gammel plasma- Ny TV eller reparasjon?

Har en 4 år gammel Samsung PS50C7705 som nå plutselig har fått en lysende stripe, en piksel bred (?) på tvers ca 5 cm fra bunnen, samt at jeg en stund har hatt gråe vertikale striper som syns best mot hvit bakgrinn, håpløst med f.eks skirenn. Vil tro det må byttes panel.

Har meldt fra til Elkjøp som kommer og henter en av de nærmeste dagene. Så er spørsmålet: Kan jeg forvente at denne blir reparert, eller at jeg vil kunne få bytte til en ny? Er det mulig å forhandle på dette om de ønsker å reparere? Har helst lyst på ny TV, og er da i utgangspunktet ikke så opptatt av å få full verdi for den, selv om jeg selvfølgelig ikke spiller ut det kortet først. Har lest om forsinkelsesrente, som gjerne nuller ut bruksfradraget, stemmer dette?

Snakket med en selger på Expert som mente at slike feil ikke ble reparert i dag, da det kostet for mye. Stemmer dette? Har jo lest om endel som har fått nye paneler. Han mente at jeg kunne forvente å få 8-9000,- da dette tilsvarte en tilsvarende Tv i dag. Jeg betalte 13k.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.forbrukerradet.no/dine-re...5r-noe-er-feil

Hva kan du kreve?

Når du reklamerer og selger er ansvarlig, kan du kreve at han kostnadsfritt gir deg en ny vare, eller at han reparerer feilen innen rimelig tid. Det er i utgangspunktet du som velger om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres.

Når selger kan kreve å få reparere

Hvis det blir urimelig dyrt for selger å gi deg ny vare, kan han kreve å få reparere istedenfor. Det skal likevel ikke påføre deg urimelig store ulemper. Hvis første gangs reparasjon ikke er vellykket, har selger muligheten til å prøve å reparere samme mangel én gang til. I enkelte tilfeller vil han ha rett til flere forsøk på samme mangel.

Pengene tilbake

Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Da kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig.
    Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD Vis post

Snakket med en selger på Expert som mente at slike feil ikke ble reparert i dag, da det kostet for mye. Stemmer dette? Har jo lest om endel som har fått nye paneler. Han mente at jeg kunne forvente å få 8-9000,- da dette tilsvarte en tilsvarende Tv i dag. Jeg betalte 13k.
    Jeg har akkurat avsluttet en sak med "storebroren" til denne tv'en, altså PS63C7705 kjøpt på Expert. Denne har vært inne totalt 4 ganger for feil både på bildet og andre graverende feil (som at ingen hdmi-innganger virket). Byttet hele plasmapanelet ene gangen. Krevde heving av kjøp siden forholdene lå til rette for det (prøvd å fikse samme feil 3 ganger, og 4 reparasjoner totalt). Butikksjef påsto da at verdien på tilsvarende tv som dette, som var kjøpt på salg for 18k for 3 år siden, og kostet 25k utenom salget, var 10k nå.. De var utrolig lite samarbeidsvillige til å heve kjøpet, og ville absolutt gi ut en erstatningstv istedenfor. Til 10k.. Da det ble framlagt fra vår side at eneste tilsvarende tv var samsung sin plasma som nå er 64". Denne kostet 20k - og da ville de ha penger imellom plutselig. Endte med at heving av kjøp ble gjennomført og kjøpssum refundert. Men ikke før etter at de hadde brukt opp alle reparasjonsmuligheter loven gir de, og kranglet i ukevis på dette med heving av kjøpet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste Vis post
    http://www.forbrukerradet.no/dine-re...5r-noe-er-feil

Hva kan du kreve?

Når du reklamerer og selger er ansvarlig, kan du kreve at han kostnadsfritt gir deg en ny vare, eller at han reparerer feilen innen rimelig tid. Det er i utgangspunktet du som velger om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres.

Når selger kan kreve å få reparere

Hvis det blir urimelig dyrt for selger å gi deg ny vare, kan han kreve å få reparere istedenfor. Det skal likevel ikke påføre deg urimelig store ulemper. Hvis første gangs reparasjon ikke er vellykket, har selger muligheten til å prøve å reparere samme mangel én gang til. I enkelte tilfeller vil han ha rett til flere forsøk på samme mangel.

Pengene tilbake

Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Da kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig.
    Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen.
    Er klar over dette, men lurte helst på om de i dag reparerer eller om det blir for dyrt. Og om de reparerer, er det av en slik kostnad at man kan få til en avtale om redusert tilbakebetaling. Har som sagt lyst på ny TV, den er ikke så smart...

Ser jo av Haakons svar at de tydeligvis reparerer fortsatt, men jeg vil tro det er forskjell på å heve kjøpet og tilby et ombytte, som det vel ble kalt.

Jeg får se hvilken vending det tar, først må de se på den. Noen som vet hvem som håndterer dette for Elkjøp i Bergen?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ble fortalt (men alt de påsto fra Expert i min sak bør tas med en klype salt) var at Samsung strakk seg langt for å reparere en "gammel" tv, dvs at den har lite igjen av garanti/reklamasjonsperiode - mot å gi erstatningsprodukt, selv om det koster mer å reparere. Da det ble en ny garantiperiode som startet om man fikk utlevert nytt produkt (dvs 5 nye år).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Det jeg ble fortalt (men alt de påsto fra Expert i min sak bør tas med en klype salt) var at Samsung strakk seg langt for å reparere en "gammel" tv, dvs at den har lite igjen av garanti/reklamasjonsperiode - mot å gi erstatningsprodukt, selv om det koster mer å reparere. Da det ble en ny garantiperiode som startet om man fikk utlevert nytt produkt (dvs 5 nye år).
    Tror nok det kommer an på hvem man snakker med, ja, og at det ikke fines en etablert sannhet her. Som sagt, en selger jeg snakket med på Expert i går mente at jeg ville få ny TV fordi det var for dyrt å reparere.

Om det skulle være tilfelle, vitner det jo om at Samsung har liten tro på egne produkter, og kanskje bør være noe man styrer unna. Noe man iofs også har fått bekreftet andre steder også.

Men det er vel selger som står ansvarlig for reklamasjonen etter det har gått to år?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger er ansvarlig ja - i praksis vil dette si at det er selger du må forholde deg til i en reklamasjonssak. Men det er igjen leverandør som er ansvarlig for produktet de har solgt til selger (butikken du kjøpte det i). Hadde det vært innenfor garantiperioden kunne du tatt dette med Samsung direkte.

Det som dro ut så lenge på min tv var at butikken måtte få godkjent kreditering av tv'en fra Samsung før de betalte ut erstatning. Altså at de fikk igjen sin kjøpesum (innkjøpspris) for tv'en. Denne var da 3,5 år gammel.

Det kommer nok helt ann på hvem du snakker med ja, jeg er enig i den. Jeg tror nok bestemt at om du snakker med noen som jobber en annen plass enn der den var kjøpt, har en lavere terskel for å si at man sikkert får et nytt produkt enn om de måtte stå inne for dette selv når det kommer til stykket.

Det bunner vel ut i et regnestykke på kroner og øre til slutt.. For min egen del så har jeg brent meg på å kjøpe Samsung tv - og fått erfare hvordan både de og butikk behandler reklamasjoner. Du kan godt være mye heldigere med Elkjøp, og ser man gjennom tråden som omhandler disse tv'ene så har de fleste fått ordnet opp med enten heving av kjøp uten problem, eller nytt produkt. Men da når tv'ene var mye nyere og innenfor garantiperiode.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om det skulle vise seg at det blir ny TV, føler jeg vel ikke veldig sterkt for å kjøpe en Samsung igjen, selv om de i utgangspunktet har et attraktivt produkt, spesielt på Smart TV-delen. Men f.eks LG er kanskje ikke mye bedre? Får ta en vurdering på det hvis det blir vraket.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung reparerer hvis det er deler å få tak i. Hvis ikke blir forhandler kreditert. Philips og LG har swap på noen modeller, men jeg har ikke vært borte i det på Samsung.

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er litt tilfeldig bruk av begrep her. Reklamasjonsrett er en lovbestemt rett som på TV'er er 5 år. Garanti er noe selger gir utover det reklamasjonretten gir.

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Ser det er litt tilfeldig bruk av begrep her. Reklamasjonsrett er en lovbestemt rett som på TV'er er 5 år. Garanti er noe selger gir utover det reklamasjonretten gir.
    Veldig godt poeng som de fleste ikke tenker over. Vi er så heldige med bytterett og åpne kjøp hos butikker i Norge at vi nesten slipper å tenke på dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en laaang prosess ble TV'en reparert, og er nå på vei tilbake. Synd, var klar for ny TV.

Forøvrig ikke imponert over tiden denne prosessen tok. Over en mnd fra jeg melder inn feil, til TV er tilbake er for dårlig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en laaang prosess ble TV'en reparert, og er nå på vei tilbake. Synd, var klar for ny TV.

Forøvrig ikke imponert over tiden denne prosessen tok. Over en mnd fra jeg melder inn feil, til TV er tilbake er for dårlig.
    Du fikk vel tilbud om låne TV av ok kvalitet/tilsvarende ? Det har du krav på om rep tar mer enn en uke...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Du fikk vel tilbud om låne TV av ok kvalitet/tilsvarende ? Det har du krav på om rep tar mer enn en uke...
    Joda, men jeg hadde en TV stående, så jeg gadd ikke å ta meg bryet. Men skulle jo gjerne hatt den tilbake før jul..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott dette.. Etter at det har tatt godt over en mnd fra jeg meldte fra til TV var tilbake, så er den knust i rammen i hjørnet når jeg åpner esken. Ser et godt merke på innsiden av esken der hjørnet har stått mot esken. Dette betyr jo at TV har fått seg en god smell.

Vil jeg kunne kreve en ny TV av Elkjøp? Eller kan de kreve å reparere igjen? Ekstra kjipt siden jeg har bestilt ny, skulle selge den og kjøper sto klar med pengene i døra...

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er en fysisk skade som har skjedd i deres "varetekt" så skal det gå på deres (elkjøp altså) sin forsikring, og de vil være erstatningspliktige for skader som har skjedd. Dette går ikke på reklamasjon, men på butikkens "innboforsikring" for å kalle det det. Her ville jeg krevd erstatning.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel fortsatt rett til å forsøke å reparere, men det ligger vel kanskje an til at det ikke lønner seg lenger ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok du bilder av skaden før du tok den ut av eska ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tatt den ut, så det med en gang. Og ja, har tatt bilder. Dro rett til Elkjøp, han var litt usikker på saksgang, men mente at jeg ville få ny TV. Dog må jeg vente til mandag til avd.leder kom på jobb.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tatt den ut, så det med en gang. Og ja, har tatt bilder. Dro rett til Elkjøp, han var litt usikker på saksgang, men mente at jeg ville få ny TV. Dog må jeg vente til mandag til avd.leder kom på jobb.
    Da skal det vel være en enkel prossess.
    Får satse på at det blir ny tv på deg da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Penger igjen for 60" plasma på reklamasjon.
    By heptan007 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 02-15-2013, 21:22
  2. Reklamasjon av Samsung plasma-TV, hjelp!
    By shhweb in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 03-10-2012, 00:52
  3. reklamasjon. hva karakteriseres som feil eller mangel?
    By PAPERMAN in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 31
    Siste melding: 09-23-2010, 08:26
  4. 42" Plasma 2,5år gammel virker ikke, reklamasjon?
    By krestjan in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 09-21-2008, 23:07
  5. reparasjon av Sun 42" plasma Tv
    By Faller in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 4
    Siste melding: 12-16-2006, 11:58

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg