Hjelp til å bytte fra plasma pga trenger større skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å bytte fra plasma pga trenger større skjerm

Hei
    Har i dag en plasma TV som jeg er kjempefornøyd med - Panasonic TX-P42G10E.
    Kjøpt i 2010 - etter gode råd fra vennlige hjelpere her inne.
    Nå har vi flyttet og avstanden til TV er blitt mye større - hadde tidligere ca 3 meter - når er avstanden ca 5,5 meter.
    Tenkte derfor å kjøpe ny TV med inntil 60" skjerm.
    Liker veldig godt bildet på plasma - men ser at den tiden er forbi-
    ser sport - film - dokumentar - natur - nyheter - ( typisk pensjonsist bruk sant ? )

Hva skal jeg kjøpe ? Erstatning for plasma - like godt egnet for film ?

Budsjett inntil ca 20000,-

Kan noen gi råd til en eldre herre ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OLED til ca. 20K, om du ikke bryr deg om at den er buet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med buet ---
    sist jeg leste meg opp på TV var i 2010 ��
    hva er for og mot med buet ?
    Sist endret av Kvisten; 11-25-2014 kl 23:19

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta et søk her på forumet, er flere tråder der dette diskuteres Personlig liker jeg det IKKE, og vil aldri ha det, uansett kvalitet på panelet. Then again, andre vil si noe annet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette Panasonic TV ha billedkvalitet på linje med mitt ovvenevnte plasma tv ?
    http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...0e#tab-specsEr det mulig å mene noe om det.
    Leste en del tråder om buet TV - tror neppe det er noe fpr meg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av formålene (har jeg lest) med buet skjerm er å få et jammere sortnivå fra sitteposisjon. Om man liker at tven er buet er en annen ting, men det blir nok bare fler og fler som kommer med dette fremover. Jeg tror OLED er for tidlig i utviklingen til at iallefall jeg ville ha satset på det, iom at kun en levrandør satser på dette nå... Ville kanskje ha sett på en 65" med eller uten Ultra HD(UHD). Merk at Vanlige FullHD skjermer forsvinner raskt, så det blir kanskje kun UHD skjermer å få tak i om ikke lenge...
    Anbefaler deg til å dra rundt i butikkene å se på bildene.
    Ville kanskje satset på et merke som produserer egne paneler(Samsung, LG) Men Sony har også fått gode skuldsmål i tester på bilde. Designmessig, og hakk i hæl bildemessig har vi Samsung og LG. Har ikke sett Panasonic sine LED skjermer, men disse kan absolutt være på høyde bildemessig. LGs fokus på OLED har gitt noen dårlige skjermer i UHD i følge tester.

Men først og fremst så kommer det an på behovet og øynene som ser. Noen klarer fint overgangen fra plasma til LED, mens andre gremmes. Så ta deg en runde å kikk på de forskjellige...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt: Hvis du vil ha sortnivå, må du ha enten en LCD-LED med led BAK (ikke side-lit).
    Hvis du vil ha innsynsvinkel, må du ha IPS, men da mister du en del av sortnivå.

Hvis du vil ha det beste fra alle verdener, dvs. innsynsvinkel OG sortnivå, samt gode farger, er det bare OLED du kan velge i dag.
    Det er ikke mange OLED-modeller og den beste av de som eksisterer på forbrukermarkedet, er derfor LG 55EC930V.

Den er ikke perfekt, den er buet, men ikke like buet som mange andre tver. Du vil ikke legge merke til buen og i motsetning til en LED-LCD, vil ikke buen medføre at du får dårligere kontrast som du vanligvis gjør. En vanlig TV er veldig utsatt for innsynsvinkel og mister farger, samt kontrast med en gang du flytter hodet litt til siden. En vanlig TV vil derfor gi svært dårlig opplevelse når du har en buet TV.

OLED derimot takler en utrolig innsynsvinkel.
    Hvis du vil vite mer om den OLED; kan du lese min test på elkjop (jeg er oOolav): LG 55 3D Smart OLED-TV 55EC930V - TV - Elkjøp

Jeg gav den altså ikke topp rating, men jeg vil hevde det er verdens beste TV - i dag. Den har sine små ting man kan sette fingen på, men ingen TVer er perfekt. Du må nesten velge hvilke attributter som er viktige for deg. Hvis du må ha 65", er OLED utelukket i dag. Det kommer straks en 65" 4K OLed, men da snakker vi nok 60.000 :-) 55" OLED i dag, er altså 20.000kr. Men for meg er det dynamikk, sortnivå og innsynsvinkel som ble valget. Jeg så først etter 4K 65" TVer i 30.000 prisklassen, men ingen TVer klarte å imponere meg. Jeg så mye artefakter og andre mangler, samt føler at 4K nå er i en mellomfase der du har lite innhold og ingen eksterne bokser å koble på, ingen filmer du kan kjøpe.

Jeg kommer til å selge min 55" OLED når 65" 4K oled koster 20-30.000. Men nå har det tatt lenger tid å få ut 65" 4K OLED enn jeg trodde, så kanskje det blir over et år til.. Egentlig synes jeg 55" er for lite, men jo større TV du kjøper, jo mer synlig blir svakhetene til LCD belyst med LED (innsynsvinkel, dårlig kontrast, dårlig sortnivå, halo-effekter, couding, etc)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for grundige og meget informative svar :-)
    Meget nyttig info Zlepyme og Dabutcher.
    Fant og en test på dette fra Panasonic - på Din Side. , tydeligvis ett " coming up TV " ?? Tv-test: TEST: Panasonic 65AX900 - DinSide
    Testen du viser til Dabutcher var meget interresant og.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun OLED som kan matche en plasma i bildekvalitet. En LED/LCD kommer aldri på det nivået uavhengig av pris og hva enkelte tester måtte si.

LG kommer med nye flate OLEDer, muligens nå i desember. Det beste er å vente på en slik eller vente til andre leverandører kommer med OLED. Philips har f.eks annonsert at de vil selge OLED i 2015. De vil da bruke LG sine paneler, men ikke umulig at de vil bruke heftigere teknologi på andre områder.

Sjekk forresten LG sin nyeste kurvede OLED her (tilsvarende kommer som flat):
    LG 55EC930V (OLED-TV) test - FlatpanelsDK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill.
    Da blir det å avvente til nyåret ��

Lignende tråder

1. Hva får jeg ved å bytte til større forsterker?
    By Neccer in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-03-2010, 18:04
  2. Bytte til større kondensatorer.
    By Amiga in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 04-24-2009, 19:58
  3. Bytte for en større tv?
    By Viera37 in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 09-03-2008, 22:57
  4. Kjøpe plasma skjerm og trenger litt hjelp.
    By Maarten in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 06-18-2007, 22:25
  5. Hjelp - PLASMA SKJERM
    By goran in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 12-19-2003, 11:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg