TV fungerte fint på et rom, flyttet til naborommet og nå funker ikke TV x 2!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV fungerte fint på et rom, flyttet til naborommet og nå funker ikke TV x 2!

Hei! Ny på forumet, tenkte at dette var stedet der det kunne være mulig å få litt hjelp i feilsøkingen. Dette er for meg nemlig litt av en påskenøtt.

Fikk en eldre plasma (Matsui 42P900) av mine foreldre og tenkte den kunne være grei å ha som en nr 3 (!) TV i huset. Hadde tenkt å koble den på laptop'en via VGA og 3,5 jack audiokabel for å vise netflix til barna etc.

Testet TV med coax TV antenne og bildet så helt ok ut. Fikk litt problemer med festebrakettene (for smalt for TV'en) men fikset dette med å borre nye hull i brakettene og demontere noen side stykker. Jeg fikk da de ekstra 2 cm jeg trengte i bredden. Under borring ble det noe metallspon, men mer om det senere....

Glad og fornøyd monterte jeg opp veggfestene på barnerommet som ligger vegg-i-vegg med vårt soverom der jeg testet TV'en.

Men når jeg slår på TV'n får jeg følgende bilde:

-dsc_0093-jpg

Min første tanke var at nå har det kommet metallspon inn i TV'en og kortsluttet hele skiten! Jeg nappet ut strømmen og grublet fælt etter ideer. I et desperat forsøk på feilretting hentet jeg kompressoren og kjørte på godt med trykkluft i håp ok at eventuelt metallspon falt ned i bunnen av TV'en. Muligens et dumt trekk, men jeg var rimelig rådløs.

Resultatet ble at mange års støv ble omplassert og det luktet godt og svidd da TV'en ble slått på igjen. Selvsagt ble heller ikke bildet bedre. Jeg kan knapt skimte det som en gang var menyen på TV'en.

På dette punktet er jeg på vei å avskrive TV'en og erkjenne nederlag.

Dagen etter starter jeg på ny frisk. Både jeg og ØKH* var enige om at den nye plasseringen av TV'en var såpass bra at at vi like gjerne sette inn TV nr 2 på den samme plassen. Dette er en litt eldre LCD skjerm (Philips 42PFL5603D/12) Denne TV'n ble også testet med en PS3 rett før vi flyttet den inn på det aktuelle rommet som det nå tilsynelatende hviler en forbannelse over.

For det er nå det begynner å bli interessant....

Jeg byttet om festebraketter og satte opp Philipsen på den aktuelle veggen og skrudde på. Fikk følgende bilde:

-dsc_0094-jpg

Man kan i bakgrunnen svakt skimte PS3 menyen. Jeg trodde ikke mine egne øyne og fikk spasmer i øyekroken da jeg innså at jeg nå ikke hadde en "ødelagt" TV, men to!

Det er ingen verdens ting som tilsier at det skal være et problem med å sette opp en TV på den aktuelle veggen. Jeg har likevel forsøkt noen elimineringsmetoder.

- Har flyttet TV'ene ut fra rommet.
    - Byttet kabler
    - Forsøkt forskjellige innganger ( HMDI, coax, VGA)
    - Tatt av festebrakettene (ja, jeg er litt desperat)
    - Droppet kabler ved å sette en Chromecast direkte i HDMI inngangen

Problemet vedvarer og jeg aner ikke hva mer jeg kan gjøre. Matsuien har et helt ødelagt bilde og Philipesen har et svært diffust bilde.

Gode råd fra audio-videofile mottas gjerne.

*øverst kommanderende hjemme
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0093-jpg   -dsc_0094-jpg  
    Sist endret av Titommeltotter; 11-16-2014 kl 17:38

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skruene som gir inn i tven er IKKE for lang???? Skru av festene på tvene å se da.....Kansje/kansje ikke,men har du mista tven i gulvet tror jeg du er ille ute :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, festene til brakettene er tett i "bunnen", så det er ikke mulig å skru de for langt inn. Tanken har selvsagt streifet meg, men er som sagt utelukket.

Ingen av TV'ene har blitt utsatt for støt eller lignende.

Flere innspill mottas gjerne.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ikke noe om måten TV får signal på. Er det samme kablene som brukes, eller er det forskjellige uttak i veggen etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matsui'en har fått signal både fra laptop via VGA og coax kabel fra antenne uttak i veggen. Samme antenneuttak og kabel i begge tilfeller. (lang kabel strukket inn i det tilstøtende rommet og VGA fra laptop)

Philpsen fungerte på HDMI i vårt rom, men fikk dårlig bilde (ref foto) på barnerommet. Har forsøkt flere HDMI kilder, både forskjellige kabler, HDMI rett i TV'en (chromcast) og coax kabel fra uttak i veggen. Har også prøvd alle de forskjellige HDMI inngangene, 4 stk)

Det som er helt utrolig er at begge enhetene ble testet før de ble flyttet inn på det andre rommet, men fungerer nå ikke med de samme koblingene.

Dette er for meg et j**la mysterium......

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på barnerommet er det dårlig bilde på begge TV'er, men fungerer fint i det første rommet?
    Da må det være noe feil i tv-uttaket på barnerommet vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Så på barnerommet er det dårlig bilde på begge TV'er, men fungerer fint i det første rommet?
    Da må det være noe feil i tv-uttaket på barnerommet vel?
    Hadde det vært så enkelt. Jeg har flyttet begge TV'ene tilbake til vårt soverom og feilen er der fortsatt! Og dette er nok ikke en feil med TV uttaket, men mer med TV. Brukte jo samme kilde begge steder.

Har noen erfaring med at en TV kan bli skadet så lett?

Jeg kan ikke helt utelukke maks uflaks på to TV samtidig, selv om det virker søkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker tv nr 3 hos deg i alle rom???? Ihverstefall har du opplevd fredag den 13 hos deg desverre :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tør du flytte TV nr. 3 inn på dette rommet for å, forhåpentligvis, eliminere rommet som feilkilde?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Ja, tør du flytte TV nr. 3 inn på dette rommet for å, forhåpentligvis, eliminere rommet som feilkilde?
    Tenker du på "Åndenes makt"?

Lignende tråder

1. Funker denne kabelen fint for Biamping?
    By Rune Lien in forum Kabler
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-2014, 22:59
  2. Jeg flyttet, men høyttalerene likte ikke det!
    By AcciDabbi in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 01-04-2014, 17:38
  3. Funker Harmody One fint på Grundig PVR'en?
    By jerognal in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 08-13-2009, 10:48
  4. Svar: 5
    Siste melding: 02-21-2008, 23:50
  5. finner ikke 16* E ? 13*/19* E går fint.
    By loggon in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 11-03-2006, 19:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •