Curved screen, har dette noe for seg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  5
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Curved screen, har dette noe for seg?

Jeg har latt meg friste av anonsene til samsung der de aventerer med curved screen tver. Jeg har aldri sett disse tevene selv, slik at jeg vet ikke mere enn det jeg har sett på nettet.
    Og jeg er usikker på om dette bare er en døgnflue, eller om dette har noe for seg slik at dette gir en bedre seer opplevelse?
    http://www.expert.no/tv/samsung-ue78.../24348/?q=curv

Kjør debatt:

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det har vært skrevet en del om dette, og at de fleste ikke liker det.

Du får ta og søke litt i forumet, så finner du sikkert litt.

Jeg er selv skeptisk til buet skjerm etter jeg gikk for buet lerret. Neste gang blir det flatt lerret på meg.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når buede skjermer har fått kritikk har det vel først og fremst vært snakk om 55" modeller. De fleste er vel enige om at det har lite for seg i dette formatet. TV-en du har linket til er jo på hele 78", noe som er mye større. Da kan det jo hende det har noe for seg. Dinside testet denne modellen, og de mente at den buede formen bidro til opplevelsen på en så stor TV i motsetning til kurvede 55-tommere som de har testet tidligere.
    http://www.dinside.no/931048/test-sa...mer-ue78hu8500

Selv er jeg mer skeptisk til at det fortsatt er snakk kant-LED her. Å få til noenlunde jevn belysning med kantmontert LED i en så stor tv blir jo nærmest naturstridig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker hvor stort det var når TV'ene gikk fra å være buede til å være flate. Jeg føler at å bøye skjermene blir å gå baklengs inn i framtiden. Jeg mener det bare er for å ha noe nytt å tilby kundene for å selge.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så såvidt en 50" bøyd samsung på elkjøp og det var rett og slett grimt hvor mye denne kurven ødela bilde, hjørnene blir strukket og kommer unaturlig nærme og det har absolutt ingen ting for seg.

Disse tvene eksisterer kun for og se bra ut på bilder, ikke for og gi bra bilder.

Kanskje det har mer for seg med store skjermer, men faktum er at kurven uansett størrelse vil forvrenge bildets form (og alle kilder forventer en så flat visnings flate som mulig)
    De kan sikkert snakke om at entusiaster har lenge brukt buede skjermer, men dette er ene og alene for og motvirke knipe pute effekten fra linsene, så et kurvet lerret er eneste måte og få et rett bilde på.

Med disse tv'ene er det aldri noen slik optisk feil til og starte med så når man legger på en kurve skaper man en bare i feil retning.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

6. Liker Gurba, Rolle har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Var innom Spillexpo i dag der de bl.a. viste en kurvet 78" TV. Klart, til gaming på kort sitteavstand må jeg jo si dette hadde noe for seg... Samtidig; på litt avstand er selv denne størrelsen av for liten til å dra noe reell nytt av kurven til film. Skal en først ha en effekt av en kurvet flate snakker vi størrelser på type 3m bredde og opp - og i disse størrelsene synes jeg kurvingen har noe for seg også til film. Har selv kurvet 142" 2.35:1 (tilsvarer 150" i 16:9) i kinoen og er veldig godt fornøyd med effekten - selv om jeg nok må innrømme at jeg til tider kan irritere meg litt over at det jo ikke er mulig å komme helt i mål med geometrien...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et kurvet lerret sliter du med geometrien, men du slipper unna det største problemet kurvede TV-apparat sliter med. Skal man ha en kurvet skjerm er det jo en forutsetning å maskere hele bakre del av rommet sort, siden ingen av produsentene har vett nok til å lage en helmatt skjerm. Refleksjoner fra rommet er etter mitt skjønn det største problemet for kurvede TV-skjermer, uansett størrelse. Og selvsagt det faktum at de ikke tar seg spesielt godt ut på veggen. Hvem vil vel ha et "badekar" hengende på stueveggen?

9. Liker Rolle har likt denne posten
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg husker hvor stort det var når TV'ene gikk fra å være buede til å være flate. Jeg føler at å bøye skjermene blir å gå baklengs inn i framtiden. Jeg mener det bare er for å ha noe nytt å tilby kundene for å selge.
    Diskusjon i utviklingsavdelingen:
    - Hei, hva om vi prøver med 3D?
    - Nei alle har 3D nå, så ikke nevn 3D lengre!

- Hva med 4K?
    - Nei alle stiller med det, og begrepet er utvannet. Kall det heller UHD, og kjør det på de dyreste modellene

- Men hva skal vi gjøre for å skille oss ut?
    - Hmm, hva om vi kurver skjermen slik som på enkelte kinoer? Bare tull selvsagt, men da skiller vi oss ut i 10 minutter i alle fall.

Lurer på hva det neste blir, nå som alle supperådene har kurvede skjermer også?

11. Liker Gurba, Rolle har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner godt at produsentene hele tiden må finne på noe nytt for å selge, men ikke alt det nye er framskritt i mine øyne.

Det feteste hadde vært et implantat i hodet som trådløst tok i mot lyd og bilde slik at vi ikke trenger TV og høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg skjønner godt at produsentene hele tiden må finne på noe nytt for å selge, men ikke alt det nye er framskritt i mine øyne.

Det feteste hadde vært et implantat i hodet som trådløst tok i mot lyd og bilde slik at vi ikke trenger TV og høyttalere.
    Det er jo snakk om å lage linser med skjerm i (ala google glass).
    Når det er sagt, kan kurver i visse tilfeller være bedre for å bryte opp reflekser. Men det er jo veldig avhengig av modell til modell.
    Jeg ser feks mye mindre reflekser i LG sin OLED, enn jeg hadde i flat samsung 8000 serie. Begge hadde blankt panel.

Nå skal det sies at OLED sin lysstyrke også hjelper på, samt de har jo ikke gått for en ekstrem kurve på ec930v.
    Jeg ser ikke den er kurvet forfra, men det ser jo litt kult ut fra siden.. men samtidig hadde jo tven blitt tynnere hvis den var flat.. Nå må de jo kurve alt (også boksen som holder elektronikken), som gjør at det blir litt tykkere. (ikke at den er tykk, men..).

I tillegg er det jo litt dumt hvis den vegghenges og mans er den fra siden, det blir jo med kurven vanskelgiere å skjule kabler bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    På et kurvet lerret sliter du med geometrien, men du slipper unna det største problemet kurvede TV-apparat sliter med. Skal man ha en kurvet skjerm er det jo en forutsetning å maskere hele bakre del av rommet sort, siden ingen av produsentene har vett nok til å lage en helmatt skjerm. Refleksjoner fra rommet er etter mitt skjønn det største problemet for kurvede TV-skjermer, uansett størrelse. Og selvsagt det faktum at de ikke tar seg spesielt godt ut på veggen. Hvem vil vel ha et "badekar" hengende på stueveggen?

Jeg synes det ser flott ut på reklamene, men jeg er nok enig med det dere sier. Så tror jeg at min neste stor skjerm blir flat!!!
    Jeg er mest redd dette med refleksjoner og at kantene på tven kommer så langt ut fra veggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post

Lurer på hva det neste blir, nå som alle supperådene har kurvede skjermer også?
    Det MÅ jo komme hologramer en dag til hjemmebruk.
    koble opp 4 stk, 1 i hvert hjørne av stua, dra sofaen ut fra veggen og se dama fra exorsisten komme gående opp bak deg og forbi armlenet og ut på stuegulvet.
    DET hadde vært 3D det!

Lignende tråder

1. RiZLa's Hjemmekino - DIY Dolby Atmos oppgradering
    By RiZLa_7 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 286
    Siste melding: 12-17-2016, 23:38
  2. Samsung 55" Curved UHD LED TV UE55HU8505
    By nordic45 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 09-07-2014, 18:14
  3. Svar: 2
    Siste melding: 05-17-2014, 20:05
  4. Screen Goo..
    By Jallasame in forum Lerret
    Svar: 10
    Siste melding: 09-08-2011, 22:09