Hjelp - Hva slags brakett mellom veggfeste og TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp - Hva slags brakett mellom veggfeste og TV?

Hei,

Jeg har et veggfeste som heter SMS WM 3D som ser sånn ut (Se bilde i vedlegg)

Link til veggfeste: http://www.smartmediasolutions.se/en...tscreen-WM-3D/

Jeg har en Samsung 40" LED TV som ser sånn ut (se bilde i vedlegg). Det er 20cm mellom hullene. (VESA 200x200 ?)

Hva slags komponent trenger jeg for å koble TVen sammen med dette veggfestet? Jeg mener at veggfestet i utgangspunktet støtter flere VESA-standarder men jeg har ikke noe greie på dette. Blir veldig glad for hjelp!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp - Hva slags brakett mellom veggfeste og TV?-2014-11-04-19-27-29-jpg   Hjelp - Hva slags brakett mellom veggfeste og TV?-2014-11-04-19-27-44-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, egentlig så er det vel bare riktige skruer du trenger, og kanskje 4 eller 8 skiver.

Men - jeg synes det ser ut som at braketten kommer til å dekke over kontakene....?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er festet brukt? Det skal følge med alle nødvendige skruer for å feste braketten til TV-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Hei, egentlig så er det vel bare riktige skruer du trenger, og kanskje 4 eller 8 skiver.

Men - jeg synes det ser ut som at braketten kommer til å dekke over kontakene....?

Ja, jeg tror du har rett. Festet har vært brukt på en annen TV tidligere men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det. Jeg tror egentlig løsningen er å kjøpe et nytt rimelig veggfeste så får jeg alt jeg trenger. Nå er det faktisk sånn at veggfestet veier mer enn selve TV-apparatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Er festet brukt? Det skal følge med alle nødvendige skruer for å feste braketten til TV-en.
    Ja, det har vært brukt på en annen TV tidligere. Jeg antar at festebrakettene/skruene som fulgte med veggfestet sikkert står bak på denne TVen som nå står inni en TV-benk.

Jeg tror egentlig løsningen er å kjøpe et nytt rimelig veggfeste så får jeg alt jeg trenger. Nå er det faktisk sånn at dette veggfestet veier mer enn selve TV-apparatet. Det gamle TV-apparatet var minst dobbelt så tungt så tror nok at dette veggfestet er til de grader overdimensjonert for dagens TV-apparat.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sdhweb Vis post
    Ja, det har vært brukt på en annen TV tidligere. Jeg antar at festebrakettene/skruene som fulgte med veggfestet sikkert står bak på denne TVen som nå står inni en TV-benk.

Jeg tror egentlig løsningen er å kjøpe et nytt rimelig veggfeste så får jeg alt jeg trenger. Nå er det faktisk sånn at dette veggfestet veier mer enn selve TV-apparatet. Det gamle TV-apparatet var minst dobbelt så tungt så tror nok at dette veggfestet er til de grader overdimensjonert for dagens TV-apparat.
    Tror du trenger nytt feste ja, som eekeroth sier, ser det ut som den vil dekke over portene.
    Du har dessverre en TV med porter som stikker rett bakover, det betyr også at du kan få problemer med de mest "tighte" festene (som feks vaierfester), ved at kabelen kan komme i knekk.

Det er mulig å kjøpe kabler med knekk på, eller kjøpe vinkeladapter. Jeg vet at kabel med knekk eksisterer for strøm og HDMI, vinkeladapter eksisterer for HDMI. (Feks Clas Ohlson har). Det er hvis du har tenkt å ha TVen veldig nært veggen med et vaierfeste.

Se feks her: http://www.clasohlson.com/no/HDMI-ka...ng/Pr383864000

---

PS. hvis du vil ha svingarm, ville jeg tatt frem jernsagen og sagd i vei. Du sparer jo litt kroner på det, samt du får litt mer trent arm som du kan bruke til å imponere damer med, når du deltar i håndbakk-konkurranser på lønningspilsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei DaButcher :-)

Takk for svar og tips ang. kabler med knekk. Jeg kjøpte meg et veggfest m/svingarm på Jula i går til kr 399,- som takler mer enn dobbelt så mye som TVen veier. Det nye veggfestet er MYE lettere og mer elegant enn det gamle monsteret. Her fulgte det med skruer og en brakett jeg festet bakpå TVen som jeg igjen koblet mot veggfestet. Enkelt og greit. TVen er en rimelig 40" Samsung LED som jeg skal bruke til Nettflix, YouTube og NRK nett-tv. Til det har jeg rett og slett bestilt en Apple-TV. Men jeg ser et par små utfordringer:

Strømkabelen til TVen er fort kort så her må jeg finne en lenger. Tror det skal være en smal sak. Det er en sånn topolet ganske flat sak.
    Det andre er at jeg har glemt å tenke på lyd. TVen har ikke innebygde høyttalere men ser Apple-TV har en optisk lydutgang. Jeg aner ikke hva slags lydenhet jeg skal anskaffe for å få lyd men jeg trenger ikke noe svært hjemmekinoanlegg. Jeg trenger bare en billig og enkel løsning så da får jeg Google litt og se hva jeg finner.

Takk for hjelpen :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømkabelen til TVen er fort kort så her må jeg finne en lenger. Tror det skal være en smal sak. Det er en sånn topolet ganske flat sak.
    Det andre er at jeg har glemt å tenke på lyd. TVen har ikke innebygde høyttalere men ser Apple-TV har en optisk lydutgang.
    Hei, uten å vite hva du vil ha lyden UT fra (med unntak av Apple-TV), må det sies at du må tenke over dette.
    TVen din ser ut som den har optisk ut, men du har vel koblet Apple-TV til TVen med en HDMI.

Det er flere ting som er mulig, selv om du har begrenset med tilkoblingsmuligheter:
    A) Kjøre HDMI inn i TV og Optisk ut til en reciever, en lydplanke el lign. (dette gir deg optisk/spdif 2.0 eller 5.1, avhenger av tven og lydkilden. Mest sannsynlig 2.0).
    B) Kjøre HDMI inn i TV og kjøre en SCART-adapter som du setter til "OUT" (dette gir deg phono 2 kanals lyd ut)
    C) Gjøre en slags hybrid, der du kjører lyden utenom TV, eller bruker en HDMI-splitter og kjører den ene kabelen til en reciever eller til en boks som kan trekke ut lyden fra HDMI (det eksisterer mange slike bokser på ebay).

Ellers har jeg laget et nytt prosjekt til deg, jeg tenkte nemmelig på en annen utfordring. Du har jo svingarm, men vil ha lyd. Det er jo da dumt om lyden henger igjen på veggen, derfor tenker jeg at du skal finne frem:
    1) hobbyplaten
    2) en hullsag (som du monteer i drillen din), ev en stikksag
    3) en vanlig sag
    4) litt banneord

Jeg legger ved tegningen jeg tegnet til deg i MSPAINT
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp - Hva slags brakett mellom veggfeste og TV?-platen-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oops, ser jeg skrev sonos på toppen. Burde stått TV der :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    oops, ser jeg skrev sonos på toppen. Burde stått TV der :P
    Hei, takk for kreative forslag her! Jeg fant ut at TVen har innebygde høyttalere, men er usikker på om den har Samsung SoundShare (Bluetooth), jeg tror ikke det.

Apple-TV skal kobles til TV via HDMI ja og siden TVen har innebygde høyttalere likevel får jeg lyd gjennom HDMI-kabelen. Om den lyden er så bra er vel et annet spørsmål. Kanskje det holder, kanskje ikke. Hvis lyden ikke er bra nok kan jeg vel finne et eller annet som kan stå i andre enden av Apple-TVens optical out port.

TVen har også optical out port.

Takk for hjelpen alle sammen. Tror Apple-TVen kommer i dag og da skal jeg teste og kose meg i helgen.

PS: Jeg har forresten 2stk Sonos Play 3 i stua og de funker bra. Sonos og lyd generelt er ganske dyrt da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for kreative forslag her! Jeg fant ut at TVen har innebygde høyttalere, men er usikker på om den har Samsung SoundShare (Bluetooth), jeg tror ikke det.

Apple-TV skal kobles til TV via HDMI ja og siden TVen har innebygde høyttalere likevel får jeg lyd gjennom HDMI-kabelen. Om den lyden er så bra er vel et annet spørsmål. Kanskje det holder, kanskje ikke. Hvis lyden ikke er bra nok kan jeg vel finne et eller annet som kan stå i andre enden av Apple-TVens optical out port.

TVen har også optical out port.

Takk for hjelpen alle sammen. Tror Apple-TVen kommer i dag og da skal jeg teste og kose meg i helgen.

PS: Jeg har forresten 2stk Sonos Play 3 i stua og de funker bra. Sonos og lyd generelt er ganske dyrt da.
    Sonos Play 3 kan du kjøre som bakhøyttalere med playbar, men vær obs på at ikke alle tver sender ut mer enn 2.0 lyd.
    Jeg antar at den vil simulere bakkanalene, men lyden ut av playbar er fantastisk hvis du klarer å mate den med 5.1DD.
    Det er 9 høyttalere og 9 forsterkere, samt mange DSPer inne i playbar.

Hvis du bare har lydkilden din Apple TV, kan du jo alltids bruke optisk inn i en playbar (så setter du Apple TV til Dolby Digital bitstrøm / 5.1).

Det kan være at play:3 er overkill som bakhøyttalere, der er vel egentlig play:1 vel så bra, særlig hvis man har playbar + sub.
    Så hvis du bygger ut mer sonos, kan du alltids vurdere å hive din ene play3 på soverom og en på kjøkken.

Subwooferen er ellers et imponerende stykke ingeniørkunst. Lydmessig høres den ikke kompakt ut og den går relativt dyp for å være så kompakt. De har gjort et godt stykke arbeid der. Man kan også kjøpe brakkerter for å vegghenge de fleste play:høyttalerne, også subwooferen

Man må jo kunne hevde at de burde solgt en HDMI-svitsj også, eller en slags adapter, siden Sonos playbar bare tar spdif inn. Særlig siden mange tver (de fleste) bare sender videre 2 kanals lyd fra HDMI over på optisk. For din del er det kanskje ikke så relevant, hvis du bare har Apple TV som kilde, da kan du like gjerne kjøre "utenom" TVen. Du får brukt tvens fjernkontroll til å styre volumet, eventuelt kan du bruke Appen til Sonos, som du kjenner fra før (eller widget, hvis du har android).

Ellers er jeg enig i at prisen er høy, men samtidig så er jeg litt redd for å kjøpe slikt utstyr fra f.eks. Samsung, LG og andre. Jeg tenker at de fort blir "låst" til en generasjon med TVer og tjenester, der jeg tror at Sonos satser på et lengre tidsperspektiv. En lydplanke fra en vanlig leverandør er jo også slik at de ofte sparer på kvaliteten på høyttalerelementene.

Ikke misforstå meg, jeg ville gjerne sett at Sonos gjorde playbaren "litt mer" teknisk, ved å inkludere HDMI, trådløs tilkobling og annet fra TVen.

Det er jo ikke alt de kan lure seg rundt de heller, f.eks. play:5 fungerer ikke som bakhøyttalere i surround, pga. play:5 ikke har 5ghz nettverkskort (som soundbaren trenger for å koble til bakhøyttalere). dog fungerer det med play:3 og play:1. Play:3 er som nevnt litt overkill som bakhøyttalere :-)

Man kan visst gruppere inn play:5 med playbar, uten at de kjører i surroundmodus, men da blir det vel mer en slags "dobbel stereo" effekt. (Fungerer nok ikke så bra, samt man får jo latensproblemer og må trikse med lipsync).

12. Takk sdhweb takket for denne posten
    Liker sdhweb har likt denne posten

Lignende tråder

1. Veggfeste/brakett til bakhøyttalere
    By Znaky in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 05-15-2012, 18:43
  2. Hva slags Veggfeste bør man ha
    By alebi in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 11-29-2005, 19:26
  3. HJELP! Hva slags høyttalere?