Problemer med HDMI-CEC med Denon og Samsung

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med HDMI-CEC med Denon og Samsung

Jo har en Denon AVR-X2000 og en Samsung UE60ES6305.
    med HDMI-CEC aktivere på begge, så får jeg til å slå av forsterkeren når jeg slår av TVen.

Men ikke omvendt. Burde ikke det gå an?
    siden det er mest naturlig for meg å slå forsterkeren på, siden det er den jeg velger kilder med.
    intilleggnsåmkan smarthuset mitt styre forsterkeren, noe som gjør "alt av" litt digg.

Men det virker ikke. Tips til hva som kan være galt?

EDIT: Jeg har nå oppdatert firmware på TVen uten hell. TVen slår fortsatt av forsterkerer (men ikke på?) mens forsterkeren gjør ingenting. Den kjører også siste firmware.
    Sist endret av Missy TommeN; 11-04-2014 kl 00:34

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket i menyene på både TV-en og receiveren? Det er som regel valg begge steder om hvordan strømmen styres av og på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen som vet om dette er støttet? Alt skal være satt opp sånn som jeg har forstått det. Jeg har også sett en video på youtube, og der mangler et valg på min Denon forsterker. Det het "Control monitor" under HDMI Output. Siden jeg ikke har det valget, betyr det at receiveren min ikke kan styre TVen? Tragisk dårlig av en et år gammel receiver som liksom skal støtte HDMI-CEC.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 2 Panasonic Tv'er har slått av og på mine Yamaha forsterkere i ca 4 år....jeg synes det er naturlig at det er Tv'en som styrer dette....skal jeg bare spille radio så setter jeg på forsterkeren separat....Da har jeg også koblet antenne til TV så den slår seg på på NRK1=RiksTV. Kan også velge om den skal gå til satelitt, men boksene slår jeg på etterhvert....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så blir det unaturlig, da hovedpunktet i oppsettet mitt et receiveren.
    Eneste jeg bruker fjernkontrollen til TVen til er å slå den av og på. Derfor ønsker jeg at receiveren skal gjøre den jobben.

Trodde det var litt av poenget med HDMI-CEC jeg.

Det blir litt dust for min del å slå på TVen, for så å bytte fjernkontroll til receiver kontrollen for å skifte kilde til PCen, så ta opp tastaturet å surfe/se netflix.
    Da er det bedre å trykke på receiveren, den slår seg på, slår på TVen, og setter rett kilde inn og ut. Ferdig arbeid.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det varierer veldig fra produktkombinasjon til produktkombinasjon om HDMI-CEC fungerer godt. Det er en dårlig standard, dessverre.

Men har du sett youtube-video om samme modell som du har? Hvis ja, må det jo være en innstilling som ikke er rett om du ikke ser det valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte HDMI-CEC med Samsung 8005 og Samsung 6715 mot Onkyo 709.
    Det fungerte fint med begge to, det vil si:

Hvis jeg slo på en av enhetene, slo den andre seg på. Slo jeg av en av enhetene, slo den andre seg av.
    Jeg kunne med PS4 også aktivere det på denne, da kunne jeg styre helt ned til PS4 også.. Med fjernkontrollen av mitt valg kunne jeg da faktisk styre PS4. (feks bruke samsung tvfjernkontroll til å styre PS4 gjennom Onkyo 709). Det var jo sjeldent jeg gjorde det da, me av og til så jeg jo bluray gjennom PS4.

Når det er sagt, fungerte det for det meste fint. Men hvis du har strømbrudd, er det av og til slik at du må ta strømmen på alt, eller "ulinke" de (deaktiver det i menyer), så linke opp igjen. Da bør man slå på TV først, det har vel med handshake å gjøre, de "underenhetene" kan gi opp litt fort, særlig dekodere har jeg erfaring med. (de kan bli litt kronglete hvis ikke TVen er "klar" når de slås på).

Akkuratt nå har jeg koblet alt i TVen og bruker Sonos lydplanke og SUB, begynner å like den komboen mer og mer, selv om jeg synes planken er stygg :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS. jeg fikk også valgt riktig input med CEC, unntaket var CD dekoderen jeg hadde (ADB) støttet ikke CEC.
    Derfor bestilte jeg en TWE dekoder, men det kan være jeg selger hele anlegget mitt og beholder lydplanken, kjøper noen play:1 som bakhøyttalere.

Hvis ikke alle enhetene på "laveste nivå" støtter CEC, bør du ikke aktivere det på de enhetene. Feks deaktiverte jeg det i PS4, siden den "tok over" når jeg hadde på kabeltv :-P Da visste ikke TVen at dekoderen eksisterte (siden den ikke kommuniserte) og slo derfor på PS4 og byttet input :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå HIFIKlubben funnet ut, etter å ha lest dokumentasjonen, at den ikke støtter monitor control. Dermed kan den kun bli styrt av CEC komponenter, men ikke styre. Dermed må jeg kjøpe meg ny receiver

Lignende tråder

1. Problemer med HDMI ut på Denon AVR 2809!
    By mnolsen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-22-2011, 21:41
  2. Denon AVR-2807 problemer med lyd via hdmi.
    By KinG^KaoZ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-17-2010, 22:13
  3. Problemer med HDMI på Denon
    By perhk in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 09-16-2010, 10:39
  4. Denon Avr-3806 hdmi-ut problemer!
    By GS-AAS in forum Receivere/forsterkere
    Siste melding: 04-17-2010, 15:38
  5. Problemer, Denon-samsung-hdmi