Bildekalibrering av Philips 48PFS6609

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekalibrering av Philips 48PFS6609

Jeg kjøpte meg nettopp Philips 6609. Skulle erstatte min gamle traver. Pansonic plasma PX80. Trodde jeg skulle få bedre bilde, men er litt skuffet. Er det bare at LCD ikke kan sammenliknes med plasma, selv om den er 6 år gammel, eller kan jeg kalibrere den bedre? Har kalibrert etter DVE og bruker Film modus som utgangspunkt. Bruker den stort sett til TV sendinger og spill.

Føler jeg mangler dybde i bilde og det er akkurat som om bilde er limt på skjermen. Hadde tenkt å ta plasmaen på hytta, men nå lurer jeg på om den gamle plasmaen blir stående og Philipsen havner på hytta. Ungene er dog strålende fornøyd, men hva vet vel de, he he.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.ikkje bare bare å gå fra plasma til lcd.

Det beste er og bruke Film modus og gjøre det beste med DVE,WOW osv ellers er nok en profesjonell kalibrering det beste.men den vill jo ikkje slå en god plasma da
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F Vis post
    Jeg kjøpte meg nettopp Philips 6609. Skulle erstatte min gamle traver. Pansonic plasma PX80. Trodde jeg skulle få bedre bilde, men er litt skuffet. Er det bare at LCD ikke kan sammenliknes med plasma, selv om den er 6 år gammel, eller kan jeg kalibrere den bedre? Har kalibrert etter DVE og bruker Film modus som utgangspunkt. Bruker den stort sett til TV sendinger og spill.

Føler jeg mangler dybde i bilde og det er akkurat som om bilde er limt på skjermen. Hadde tenkt å ta plasmaen på hytta, men nå lurer jeg på om den gamle plasmaen blir stående og Philipsen havner på hytta. Ungene er dog strålende fornøyd, men hva vet vel de, he he.
    Hei, du har kjøpt en kant-led tv, som betyr at du ikke får så veldig bra sortnivå.
    Men du kan jo se at tingene som "Mikrodimming" og slikt er satt på. Mange tver har også ting som "dynamisk kontrast", men det vil ødelegge detaljer i mørke partier (men kan tilsløre noen av svakehetene til LCD-LED tver). Vær obs på at ingen LCD-LED TVer kan gi deg styrkene til Plasma, men BAK-LED er vel eneste som kan nærme seg mtp sortnivå (men det blir ikke det samme, siden LED-matrisen har lavere oppløsning enn panelet).

Det betyr at du får halo-effekter og annet, når du ser veldig mørke scener. Det er veldig tydelig når du har taklyset av. Light-bleed pleier derimot å være et større problem på kant-led (siden lyset da skinner inn fra siden av panelet og det derfor er mer lys på kanten). Clouding har jeg sett på både kant-led og bak-led. Det er litt forskjellige opphav til clouding tror jeg, jeg har feks lest at noen ganger har panelene stått i spenn og brukerne har ved å gått over skruene (løsnet og strammet på nytt) minimert det.

Det er ikke alltid at det dyreste panelet er best mtp. sortnivå og det er ikke alltid at to paneler fra samme tv-serie er identisk..
    Her er noen eksempelbilder fra 2014-modellene: http://www.rtings.com/info/black-uni...-flashlighting

Men selv om du der ser at feks Sony W850B er bedre enn Sony W950B, kan du i teorien ende opp med det motsatte... (Man får aldri to tver som er identiske). Det er jo litt av greiene med en TV-test, at de kan få en modell som er enten bedre eller dårligere enn den du får.. Det er litt lotto hvilket panel du får :-)

I tillegg har du jo DSE (dirty screen effect), som du ser her: http://www.rtings.com/info/gray-unif...een-effect-dse
    Jeg la veldig lett merke til det på Samsung sine smarttver, når det var panorering (det var som om et mønster skjærte gjennom bildet).

En annen svakhet som du ikke er vant med fra plasma, er nok innsynsvinkelen ( http://www.rtings.com/info/viewing-angle-tvs ).
    En LCD-LED med VA panel vil ha bedre sortnivå enn en med IPS, men IPS har bedre innsynsvinkel og mer naturlige farger.
    Ingen av LCD-LED kan måle seg med Plasma.

Jeg skjønner at ikke alle ser forskjellen, samboeren min så ikke den store forskjellen når jeg kjøpte OLED (gikk da fra et par samsung led-lcder). Men jeg hadde plaget meg over de manglene lenge, hver gang jeg hadde lyset dimmet ned, irriterte det vettet av meg. At jeg mistet alt av kontrast og fargemetning så snart jeg bevegde meg litt ut av bildets senter, var også irriterende.

NÅ er ikke OLEDen perfekt altså, men jeg kan leve med noen mangler, så fremt jeg 99% av tiden er fornøyd. Jeg tror ikke du får et eneste perfekt produkt, uansett hva du kjøper... Men at mange ikke ser forskjell skjønner jeg, det er ikke alle som har interessen eller kanskje de bare ikke bryr seg.

Oled er nok fremtiden, der er det fantastisk kontrast, fantastisk innsynsvinkel, veldig skarpt bilde, det beste sortnivået og et panel som kan reagere mye raskere enn LCD. Men hvis du har en veldig god plasma fra før, er det ingen vits å bytte den ut for en OLED; med mindre du har en plasma som er mindre.. (eller hvis du føler at plasmaen har for lite lysutbytte). OLED har jo veldig høyt lysutbytte. Det lanseres straks en 65" LG OLED med 4K til ca 50-60.000, da kan det være at 55" (ec930v) detter litt i pris. (men det er jo ikke garantert, siden LG har monopol på Oled, i praksis).

Lignende tråder

1. Bildekalibrering
    By einstein in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 01-03-2011, 20:41
  2. Bildekalibrering til Philips 37PFL5604H
    By amdturion in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 4
    Siste melding: 11-04-2009, 15:42
  3. Lyd og bildekalibrering?
    By cybervision_ in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0