Ny TV.. 4K eller full HD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV.. 4K eller full HD??

Skal kjøpe ny TV og sliter litt med valg.

Tenker max 55" (Har ikke største stuen) og summen mellom 10 og 15K.

Bruksområde:
    Filmtitting via Bluray og mediasenter. Litt spilling via PC men ikke mye.
    Kunne også tenkt meg en god innebygd mediaspiller i TV-en så jeg bare kan stikke en usb-stick rett i TV-en.

Har sett på 4K og full HD TV.
    Men bør jeg gå for en 4K eller er det for tidlig?

De jeg sirkler rundt er:
    Samsung UE55HU7505 (4K)
    Sony KDL-55W955 (Full HD)

Prisforskjellen er veldig liten så hoppet opp til Samsung sin 4K modell er veldig liten.
    Men er denne 4K modellen fremtidsrettet? Ser den har HDMI 2.0 og støtter HECV, Netflix i 4K osv, men er det noe mer jeg burde se etter på 4K TV-er?

Gi meg meningene deres..
    Sist endret av lattergal; 10-30-2014 kl 22:23

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har fundert litt på dette selv. Det har vært vanskelig å finne svar på en rekke tekniske spørsmål, men så vidt jeg forstår, har ingen av årets generasjon UHD-TV-er 10 bit-paneler, som gjør at de ikke støtter det nye fargerommet til 4K Blu-Ray (Rec.2020), som er en ganske heftig mangel.

Hvis jeg hadde valget, ville jeg nok heller kjøpt meg en rimelig og god Full HD-TV nå, og ventet en generasjon eller to på nye UHD-TV-er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er egentlig spørsmålet om å gå for en 4K TV avgjort da.
    Da blir det full HD TV.

Noen som har erfaringer med Sony TV-en jeg har nevnt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de koster det samme og har like bra bilde, kan du jo kjøpe 4K modellen selv om du ikke i praksis får utnyttet den noe særlig til 4K :-P
    Den blir kanskje lettere å selge om et år eller to... Jeg ville personlig sett bort i fra oppløsning, se på tingene som er viktig for deg:
    * Halo-effekter
    * Light bleed
    * Lyd (hvis det er viktig)
    * Design
    * Sortnivå
    * Innsynsvinkel
    * Apper (hvis det er viktig)

Jeg tenker at dårlig innsynsvinkel og lightbleed er en større mangel enn at en TV ikke har 4K, noe du i praksis bare får brukt til to serier på netflix, for et dyrere abb. Det er vle serier du mest sannsynlig har sett fra før også :P

Hvis begge tvene ser like bra ut for deg, for de tingene som er viktigst, kan du jo gå for 4K modellen.
    Hvis derimot 1080P modellen har feks bedre sortnivå og bedr einnsynsvinkel (eller du skal game FPS), er kanskje 1080P modellen bedre valg.

Man trenger ikke la vær å kjøpe en tv på grunn av oppløsningen, men man bør ikke kjøpe en tv bare på grunn av oppløsningen (da blir man gjerne skuffet).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i butikk idag og brukte en time med å fitle med begge Tvene.
    Likte Sony sin best egentlig.

Tror jeg kommer til å gå for denne.. Men kommer til å tenke meg om en liten uke før jeg bestemmer meg skikkelig.

4k er fristende. Men å risikere å bli sittende med en TV som ikke støtter alt er litt surt. Å eventuelt selge for å kjøpe ny blir vanskelig uansett modell. Folk ser ikke ut til å være villig til å betale for brukte ting lenger. Vertfall ikke på det jeg har prøvd å selge det siste året. Bare masse skambud :-(

Takk for hjelpen så lang. Sier ifra hva jeg går for

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en LG 4K tv å er kjempefornøyd med denne...Hadde ikke trudd det sku vert så gådt svartnivå på den å det finnes ikke noe lagging....Tven skalerer opp bilde selv,og jeg har sammenlignet med min exen som nett har kjøpt like stor full hd tv til samma pris å jeg ville ikke under noen ommstendigheter byttet med hun...Innsynsvinkelen er krystallklar fra alle kanter å fargene er knall,men det er no min mening da...Lyden er som så,men det har ingen betydning da jeg bare bruker lyden i tven når ungene ser på tv... Uansett....Lykke til med valget ditt..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lattergal Vis post
    Var i butikk idag og brukte en time med å fitle med begge Tvene.
    Likte Sony sin best egentlig.

Tror jeg kommer til å gå for denne.. Men kommer til å tenke meg om en liten uke før jeg bestemmer meg skikkelig.

4k er fristende. Men å risikere å bli sittende med en TV som ikke støtter alt er litt surt. Å eventuelt selge for å kjøpe ny blir vanskelig uansett modell. Folk ser ikke ut til å være villig til å betale for brukte ting lenger. Vertfall ikke på det jeg har prøvd å selge det siste året. Bare masse skambud :-(

Takk for hjelpen så lang. Sier ifra hva jeg går for
    Så lenge du kjøper en med HDMI 2.0 og HEVC (H265), kan du strømme netflix.
    Det kommer flere 4K kilder, men det vil ta tid. Du må også investere mye penger for 4K materialet. (først må du gjerne betale ekstra mye for netflix, selv om det er ca ingen 4K innhold der). Deretter når bluray kanskje kommer med 4K, må du vente til den er til salgs og filmer er ute (de blir nok dyre, antar jeg, i starten).

Men når det er sagt, så vil jo en 4K tv kunne spille av 1080P også.. SÅ hvis de er like gode og 4K har HDMI 2.0 (da kan den brukes med tilleggsbokser og få høy fps i fremtiden), er det ingen ulempe. Når det er sagt, er gjerne 10.000 litt lite for en 4K TV tror jeg... (da kjøper man vel mid end tror jeg).

Hvis du kan kjøpe tven et sted med åpent kjøp, har du jo 30 dager å teste hjemme :-)

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i samme båsen som deg, hadde først valgets kval mellom 4k og 1080p. Men etter litt grundigere research ble det klart at selv om man velger en Netflix kompatibel 4k TV er det fortsatt mye usikkerhet knyttet til 4k:

1. Materiale som slippes på Netflix 4k. Per i dag er det kun Breaking Bad jeg kunne ha sett på, og det er ikke favorittserien. Ingen av filmene som er tilgjengelige i 4k er interessante. Hva som blir tilgjengelig i 4k, og når det blir det, er det ingen som kan svare på. Det kan ta måneder, eller år.

2. Når 4k bluray slippes neste år er det ikke klart hvordan fargedybde disse vil bruke. Sjansen er stor for at en 4k TV nå ikke vil kunne håndtere bildet fra disse skikkelig.

3. Alt av materiale jeg ser er enten iTunes (1080p), Netflix (720p/1080p) eller blu-ray (1080p). TV er SD eller på det beste 1080i eller 720p.

4. Spill på PS4 er tilgjengelig i 1080p 60.

Ettersom materiale ser best ut i native oppløsning (altså; skjermens fysiske antall piksler matcher kildematerialets oppløsning), ble valget etterhvert nokså enkelt å finne en best mulig 1080p tv for mitt budsjett (opp til 30´).

Når det var avgjort kokte det ned til Sony 70" KDL W850 (LED/LCD) og Samsung PS64F8500 (plasma) etter mye online research. Men etter et prissøk innså jeg at jeg kunne få denne modellen i 75":

https://www.avforums.com/review/sams...v-review.10295

Så dro og så på denne i butikk, og sammenlignet 65" av denne direkte mot en 60" av sonymodellen med medbrakt Avatar blu-ray i 1080p. Da ble valget relativt enkelt: Samsungens bilde falt best i smak hos meg. Spesielt på sortnivå og bevegelser. Når jeg da kunne få den i 75" på en pris som endte rundt 25 000 omregnet til NOK (jeg bor i utlandet) tok jeg spranget og bestilte i går.

TVen leveres i morgen kveld og jeg gleder meg.

For meg kommer størrelse og bra bildekvalitet foran en mindre TV med bedre bildekvalitet.
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg..
    Går for sony TV-en.

God tv og prisen er hyggelig. Kan heller oppgradere tik 4K om et år eller to

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er et godt valg!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hatt Sony sin 955 en liten stund nå.
    Veldig fornøyd sålangt.

Men lurte på om noen har anbefalinger på bildeinnstillingene?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lattergal Vis post
    Hatt Sony sin 955 en liten stund nå.
    Veldig fornøyd sålangt.

Men lurte på om noen har anbefalinger på bildeinnstillingene?
    Prøv å søk etter Sony W95 på nettet, så finner du nok mange tester.. Men vær obs på at ingen to paneler er like, samt du bør egentlig kalibrere etter lysnivået du foretrekker å ha i rommet.

Lignende tråder

1. Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2014, 11:57
  2. Prosjektor - HD eller Full-HD?
    By håkonnn in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 12-03-2008, 19:42
  3. Svar: 8
    Siste melding: 04-01-2008, 00:18
  4. Full HD, LG eller SHARP?
    By poijken in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 08-12-2007, 04:59
  5. Full HD eller ikkje full HD, that is the question!
    By Jensen84 in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 11-14-2006, 19:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •