Panasonic tv+ Sonos playbar+ Get box II

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic tv+ Sonos playbar+ Get box II

Hei,

Nybegynner på gang her....

Jeg har bestilt meg en Panasonic led smart tv som jeg på sikt skal koble sammen med en Sonos playbar og en Get Box II.

Oppe i hodet mitt så var dette en grei skuring. Bildesignal fra Get Box til tv via HDMI, lydsignal fra Get Box til Sonos Playbar via s/pdif.
    Enkelt og greit.

Men så kom det en ny faktor inn i bildet her, hva med lyd fra innhold på smart tv funksjonen?
    Dette vil jeg jo også ha ut på Sonos Playbar. Utfordringen blir da at Sonos Playbar kun har en s/pdif inngang.

Så slo det meg, vil det være mulig å kjøre lyd via HDMI fra Get Box til tven, bruke tven som en hub/ switch og ta lyden ut fra tven til playbar via s/pdif?
    Og på den måten kunne kjøre all lyd over til playbar.

Noen som har erfaringer med dette, eller forslag til løsninger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Sonos HDMI med ARC (audio return channel)? I så tilfellet ville jeg kjøpt en annen "lydplanke"
    Panasonic har ARC på HDMI-inngang 1 mener jeg å huske. Da kan man koble alt av kilder til TV-en, og bare ha en HDMI-kabel fra lydplanke og inn i TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Sonos støtter kun s/pdif.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Har ikke Sonos HDMI med ARC (audio return channel)? I så tilfellet ville jeg kjøpt en annen "lydplanke"
    Panasonic har ARC på HDMI-inngang 1 mener jeg å huske. Da kan man koble alt av kilder til TV-en, og bare ha en HDMI-kabel fra lydplanke og inn i TV.
    Sonos har bare SPD/IF og det er vel ca bare sony som sender mer enn 2.0 videre fra eksterne enheter i 5.1.
    Sonos støtter heller ei DTS. Altså for å få 5.1 på Sonos lydplanken, må han enten ha en av de svært sjeldne tvene som sender videre 5.1 fra eksterne enheter (og koder om DTS til DD), eller kjøpe en HDMI-svitsj som kan dekode signalet og sende det ut som optisk.

Jeg vet mange i USA kjøper slike svitsjer, men i Norge er det vel ikke så kjent. Jeg tror ikke den gjennomsnittlige nordmannen vet om han kjører 2.0 eller 5.1 signal, men jeg personlig hører VELDIG stor forskjell på Sonosen.. Hvis jeg kobler alt i Tven, får jeg bare 2.0, da er sonos subben ca død/i koma. Lydplanken får også et veldig snevert lydbilde.

Men om jeg bruker Netflix appen, får jeg surround og overraskende mye bass i Sonos subben.
    Bruker jeg chromecasten som er koblet i HDMI, får jeg jalla lyd fra Sonos...

Hvis jeg kobler tingene inn i recieveren, får jeg gromlyd på alt... (da er det jo uten sonos). Problemet er altså ikke lydkildene, men at tvprodusentene har funnet ut de skal spare 10kr på å fjerne muligheten for å sende videre 5.1 fra eksterne kilder.

Det samme kan man si om Sonos, de kan ikke gjemme seg bak at det er tvprodusentenes skyld. Sonos har valgt å ikke implementere HDMI og de selger ikke en dekoder/svitsj som gjør dette. Da er man avhengig av at man for det første finner ut av at man bare får 2.0 signaler og for det andre at man finner en slik svitsj som er kompatibel og fungerer bra.

Jeg tenker videre at Sonos sier at det er så enkelt, bare koble den til med optisk... Derfor blir jeg litt irritert må jeg si. Det er ikke så enkelt å få surround som de sier og de har ingen liste over kompatible TVer.

Her er feks en liten liste fra CNET:
    http://www.cnet.com/news/20-tvs-test...o-a-sound-bar/

Det er altså dolby digital 5.1 man må ha signal, for å få surroundeffekter fra Sonos.
    Playbaren har 9 forsterkere og 9 høyttalere, samt mange DSPer (lurer på om det var 27 eller noe).

Når du klarer å få inn 5.1 signal, er det overraskende bra lyd. Den spiller også fint gjennom appen (google play music ellre spotify for eksempel). Samme når du bruker appene som er bygd inn i TV, da får du også "5.1.". For en utvidet surround kan du jo koble på play:1 også.. (1700kr stk). De spiller også overraskende bra hver for seg.

Men det er jo det da, som nevnt: at du får liksom ikke surround ut av bluray spilleren din, ut av PS3, PS4, Xbox, canal digital tuner, bakkenett tuner og andre enheter... (med mindre du enten flytter optisk kabel mellom enhetene, eller kjøper en svitsj, eventuelt at du bruker ARC på tven og kjøper en svitsj som kan dekode og sende ut via optisk).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,
    Etter å ha fiklet litt mer, klarte jeg faktisk å få ut 5.1 fra LG 55EC930V også fra eksterne kilder(!).
    Det var ikke så logisk, det holdt ikke å sette den på 5.1 i selve lyd-menyen.

Jeg skal legge inn noen bilder på LG Oled tråden ( http://avforum.no/forum/showthread.p...OLED-TV/page10 ), skal gjøre det nå straks :-) Dette var litt av en "høydare".

Jeg hadde faktisk gått så langt i tankegangen nå at jeg vurderte å kjøpe Bose nå som Elkjøp har det på tilbud:
    http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...jemmekino-hvit

Det er jo en insane lav pris, men det er vel på grunn av at 535 series II byttes ut med series III i disse dager.
    Jeg tror eneste forskjellen er designet, samt at series III har vel med den strømmeadapteren som koster ca 900kr(?).
    Var på BMH og hørte på 535 series II i dag og det var ganske heftig lyd egentlig.. Mye bedre enn Bose som jeg hørte rundt år 2001 (også da doble jewel cubes).

Det var ganske bra fres i det faktisk... Men jeg tenker at bose-greiene også er litt shady.. Den boksen kommer for eksempel med FM og AM-tuner, he he.. Selv Series III kommer med FM og AM-tuner, hva er det for noe tull? Jeg kan jo la vær å bruke det, men jeg har ikke lyst å kjøpe yesterdays news.

Subwooferen til bose er jo også ganske lite WAF... Ikke at sonos står så høyt på samboerens elsk-liste (siden den er sort).
    Anyhew.. Nå har jeg dolby digital (5.1) på Sonos, gjennom LG Oled.

Kanskje jeg svartmalte litt for mye, men det er faktisk dessverre slik at de fleste tver ikke har 5.1 via optisk Selv om jeg var så heldig at LG Oled har det.. (EC930V).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Hei igjen,
    Etter å ha fiklet litt mer, klarte jeg faktisk å få ut 5.1 fra LG 55EC930V også fra eksterne kilder(!).
    Det var ikke så logisk, det holdt ikke å sette den på 5.1 i selve lyd-menyen.

Jeg skal legge inn noen bilder på LG Oled tråden ( http://avforum.no/forum/showthread.p...OLED-TV/page10 ), skal gjøre det nå straks :-) Dette var litt av en "høydare".

Jeg hadde faktisk gått så langt i tankegangen nå at jeg vurderte å kjøpe Bose nå som Elkjøp har det på tilbud:
    http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...jemmekino-hvit

Det er jo en insane lav pris, men det er vel på grunn av at 535 series II byttes ut med series III i disse dager.
    Jeg tror eneste forskjellen er designet, samt at series III har vel med den strømmeadapteren som koster ca 900kr(?).
    Var på BMH og hørte på 535 series II i dag og det var ganske heftig lyd egentlig.. Mye bedre enn Bose som jeg hørte rundt år 2001 (også da doble jewel cubes).

Det var ganske bra fres i det faktisk... Men jeg tenker at bose-greiene også er litt shady.. Den boksen kommer for eksempel med FM og AM-tuner, he he.. Selv Series III kommer med FM og AM-tuner, hva er det for noe tull? Jeg kan jo la vær å bruke det, men jeg har ikke lyst å kjøpe yesterdays news.

Subwooferen til bose er jo også ganske lite WAF... Ikke at sonos står så høyt på samboerens elsk-liste (siden den er sort).
    Anyhew.. Nå har jeg dolby digital (5.1) på Sonos, gjennom LG Oled.

Kanskje jeg svartmalte litt for mye, men det er faktisk dessverre slik at de fleste tver ikke har 5.1 via optisk Selv om jeg var så heldig at LG Oled har det.. (EC930V).
    Sikkert rimelig for bose å være, men til 17 lapper, så kan man velge å vrake i skikkelige hjemmekinosystem der ute. Burde gå an å finne noe som også fruen liker?
    Hva med dette i hvitt? http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-62120/ Eller dette? http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/ Da har du jo inntil 7 lapper å finne en kurant surroundreciver og blu-ray spiller
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Sikkert rimelig for bose å være, men til 17 lapper, så kan man velge å vrake i skikkelige hjemmekinosystem der ute. Burde gå an å finne noe som også fruen liker?
    Hva med dette i hvitt? http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-62120/ Eller dette? http://www.hifiklubben.no/Products/d...rsystem-32452/ Da har du jo inntil 7 lapper å finne en kurant surroundreciver og blu-ray spiller
    Takk for tips, men jeg har bedre anlegg enn det der i dag (som er mer WAF-vennelig).
    Jeg har i dag Scandyna the drop (hvite), så har jeg 2 x scandyna micro pod koblet som senterhøyttaler (hvite).
    Har også 2 x scandyna micro pod for montering bak, men jeg har ikke skrudd de opp etter vi flyttet hit.

Scandyna the drop står på 2 x mirage prestige S10, så bruker jeg en Onkyo 709 reciever (relativt kraftig).
    Men jeg kommer ikke rundt at jeg må ha fire ting under tven: tuner, center, ps4, reciever.

Hvis jeg skal vegghenge tven, må jeg da ha et stort møbel under. Jeg har tenkt tanken å ikke ha møbel under.
    Tanken min var å kanskje vegghenge TV, så vegghenge en playbar og lage en kabelkanal mellom playbar og tv. (bak gipsen).
    Jeg vil ikke ha en kabelkanal på utsiden av veggen.

Så må jeg ha en WiDi sender/mottaker for å sende fra kabeltv, siden jeg har tenkt å henge det på en øy. (det er ingen lister i taket, så jeg har ingen steder å skjule kabler. Taket er også betong, for sikkerhets skyld :P

Har en litt vanskelig situasjon ser du :-P
    Han jeg snakket med på BMH sa at Bose har en trådløs forsterker for et par tusen, som man kan bruke for å få trådløse bakhøyttalere.

Men skal sies altså, nå har jeg sammenlignet litt her. Det blir ikke helt fair mot det anlegget jeg har, siden jeg nå kjører alt på Dolby Digital.
    Vanligvis har jo recieveren mulighet for bedre lydformater, særlig fra bluray. Men uansett, jeg testet litt A/B testing mens jeg så på noen filmer og serier.

Sonos er imponerende bra når du får 5.1 DD signal altså! Det er overraskende mye bass i den subwooferen.
    Den går selvsagt ikke like dypt som mine 2 x 10" subwoofere (som er skrudd ned MYE), men du hører ikek så mye til det.
    Jeg kjenner mer bass fra 2 x 10", selv om de sikkert ikke gir ut høyere decibel (siden de er justert ned som sagt). Men de lave frekvensene gir jo vibrasjoner.

Jeg har jo også 4 x rumperistere i sofaen, koblet til recieveren. Men jeg prøvde å sitte meg 3 meter unna, i en stol som ikke vibrerte.. (rumperistere gir jo illusjonen av mer bass). Sonos playbar med sonos sub er veldig bra, så fremt du får 5.1 med dd. Men det koster altså 11400kr :-P For den prisen kan du jo nesten kjøpe det boseanlegget nå.

PS. jeg merket en ting når jeg hold tpå i sted, hvis du vil ha sonos sub og sonos playbar trådløst, må du ha en annen enhet (player eller boost) koblet til det trådløse nettverket. Hvis ikke, faller subwooferen ut :-P

Det største issuet med Sonos for meg nå, er nok egentlig at den er sort. Jeg synes det er uheldig å ha en sort playbar på veggen :-P
    Samboeren var jo ikke så happy over anlegget jeg hadde, men jeg tror hun ble enda mindre happy av Sonos... Men jeg vet jo ikke helt. Det kan være hun ombestemmer seg hvis vi ommøblerer, noe vi ikke kan gjøre med et "totalt anlegg" (kan jo ikke ha kabler over gulvet, til en øy og jeg vil ikke ha kabelkanaler oppe i taket).

Jeg synes ikke bose er så pent heller altså, særlig subwooferen er jo veldig stygg.. (veldig kantete), samt det er jo alltid så mye kabler som skal til bose sin subwoofer. Jeg har også vert inne på tanken å gå for inwall, men jeg vet ikke om vi bor her mer enn 3 år. (vi har jo bodd her over et år allerede). Jeg tenker at vi bor her kanskje 3-4 år og da re det jo dumt om jeg kjøper noen dyre inwall og må lappe på veggen eller selge de med :-P

Samt da får jeg problem med bakhøyttalerne, selv om det eksisterer trådløse forsterkere.... (hvordan få lyd bak).
    Jeg tenker alltid ting nøye gjennom, he he...

Lignende tråder

1. Sonos Playbar vs bose 5.1
    By glennpenn in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 11-09-2014, 00:35
  2. Svar: 1
    Siste melding: 10-03-2014, 10:44
  3. Sonos Playbar vs bose 5.1
    By glennpenn in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 1
    Siste melding: 09-30-2014, 10:18
  4. Bestille Playbar fra Sonos.com
    By Vaffel in forum Media- og streamingavspillere
    Siste melding: 04-10-2013, 21:24
  5. Er Sonos Playbar noe bra?
    By [wcip]Angel in forum Høyttalere
    Siste melding: 03-17-2013, 14:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg