Ny PC-skjerm. PC-skjerm eller TV? Pris: 2-3000kr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny PC-skjerm. PC-skjerm eller TV? Pris: 2-3000kr.

ser flere venner av meg som bruker tv'er som pc-skjerm da de ikke bruker skjermen til noe annet.. og det fungerer ganske saa finfint, syns jeg.

lurer derfor paa hva jeg skal gaa for selv. trenger nemlig en ny skjerm til pc-bruk. har naa en 19" dell-skjerm... trenger en oppgradering, altsaa.

skal bare drive paa med videoredigering, spille enkelte pc-spill (er ikke kresen paa grafikk osv), se filmer, serier...

budsjettet mitt strekker til 3000kr paa det her.

hva mener dere om det her? tar i mot forslag.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc skjerm uten tvil, ikke bare er de spesifikt designer for bruken din og du har langt bedre og fler alternativer innen pris klassen, men du vil også f.eks slippe og punge ut ca 2700 kroner til nrk i året.

Du kan eventuelt kjøpe tv ved siden av og sette opp som skjerm nummer 2 ved et senere tidspunkt.

Kan kanskje se på denne, https://www.komplett.no/samsung-27-l...27d390h/812183 vet ikke om jeg hadde kjøpt en så stor pc skjerm med 1080p oppløsning men vi er enda en par år unna minst for at man ikke trenger en monster pc for og spille i 4k, og siden du vurderer normal tv så er du vel hypp på et litt stort bilde :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood Vis post
    ser flere venner av meg som bruker tv'er som pc-skjerm da de ikke bruker skjermen til noe annet.. og det fungerer ganske saa finfint, syns jeg.

lurer derfor paa hva jeg skal gaa for selv. trenger nemlig en ny skjerm til pc-bruk. har naa en 19" dell-skjerm... trenger en oppgradering, altsaa.

skal bare drive paa med videoredigering, spille enkelte pc-spill (er ikke kresen paa grafikk osv), se filmer, serier...

budsjettet mitt strekker til 3000kr paa det her.

hva mener dere om det her? tar i mot forslag.
    Hei, mine tanker til deg:
    Du spiller lite spill og er ikke så kresen på grafikk, men du driver med videoredigering.
    Altså ville jeg vurdert en 21:9 skjerm, det er en "ultrawide"-skjerm.

Deretter har du to ting å velge mellom: VA panel, eller IPS-panel.
    VA-panelet gir best sortnivå og lavest input lag (gjerne 1MS), med IPS gir mer naturlige farger og bedre innsynsvinkel.
    I bunn og grunn kan du si det sånn at VA panelet er best for spilling eller film om natten, men IPS er best for film om dagen eller videoredigering/photoshop.

Du kan kjøpe skjermer som er ferdig kalibrert, som for eksempel Dell sin 29" som koster ca 3300kr.

Se priser her: http://www.prisjakt.no/category.php?...moms#prodlista

Jeg personlig endte opp med den her:
    http://www.prisjakt.no/product.php?p=1521363

Den har vel rundt 7MS input lag hvis jeg husker rett og 2560x1080P. Vær obs på at du i spill vil få sorte kanter, hvis de ikke støtter den oppløsningen.
    Skal sies at de fleste spill støtter den oppløsningen, men diablo III må man gjøre et "triks" på. Kan også nevne at 21:9 i den oppløsningen bare er 33% tyngre for ditt skjermkort, men 4K vil kreve dobbelt så mye "juice" fra skjermkortet ditt.

Du kan heller ei kjøpe en 4K skjerm og skru ned oppløsningen, da får du "grøt", altså må du ha helst 2 x 780 eller kraftigere kort (970 er vel bedre kort å kjøpe fra Nvidia for tiden, men to stk i sli blir ca 6000kr, hvis du i det hele tatt har plass til det i maskinen).

Jeg tenker altså 21:9 siden du driver med redigering. Tidslinjen vil være fantastisk for deg.
    Som et alternativ kan du alltids se på en 16:9 skjerm med 4K også, men den vil som sagt kreve kraftig maskinvare på skjermkortfronten, samt du vil jo ikke få superbredden.

Det skal også sies at 21:9 gir en annen "field of view" i spill, du får en fordel i skytespill (du kan se lenger ut på sidene).
    29" 21:9 ser ikke så ekstrem ut på skrivebordet i høyden, men den er veldig bred. Men du kan fint sitte ca 0.5 meter unna :-)

Jeg ble VELDIG mye mer effektiv i illustrator, photoshop, flash, samt med videoredigering etter 21:9. Jeg bare elsker tidslinjen som går og går bortover :-) Har mye plass til å tegne i vektor også. Jeg vet at man rent "pikselmessig" kan ha mange piksler sidelengs på 16:9, men det er jo det med skalering og slikt å tenke på også.. Jeg er altså solgt på 21:9 :-) Jeg har ikke testet den til gaming enda, men 7MS skal gå greit. (bruk displayport hvis du vil ha 60fps i maks oppløsning).

PS: ikke alle skjermer støtter 60fps, det gjelder særlig billige 4K og billige 21:9 skjermer... Men den dell gjør det..
    Jeg har sett det kommer noen fete 21:9 fra LG (buede), men da snakker vi nok 6-7000kr og da 34".

Anbefaler å se i denne tråden:
    http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=838097

For å se forskjellen på field of view :-) Det føles veldig naturlig ut. Jeg savner min dell 21:9 når jeg er på jobben, med 16:9 eizo.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk altså å sjekke:
    Har de ekte 60HZ? (mange har ikke det!)

NB! DU kan velge å vise mye slikt rett i prisjakt, hvis du trykker på høyre siden (der det er en trekant på hjørnet).
    Her ser du eksempel hvor du bare ser 60hz panelene:
    http://www.prisjakt.no/category.php?...moms#prodlista

Her ser du eventuelt 16:9 med minimum 2560 px i bredden, noen av de har 4K:
    http://www.prisjakt.no/category.php?...s=l=s189574591

Jeg vurderte også denne 4K skjermen fra Samsung:
    http://www.prisjakt.no/product.php?p=2529584

Rent spesifikasjonsmessig ser den krem ut, den er veldig tynn og har 4K og en insane 1MS input lag.
    Men så kommer resten... Den kan ikke høydejusteres! (du kan bare tilte den litt), den er visst veldig vinglete og foten er av tynn plast (så den er ustabil).

For meg var altså ikke prisen avgjørende, men jeg tenkte at en skjerm som reproduserer farger bra og er ultra-wide, har noen ess i ermet. Den er kanskje ikke best for gaming, men den kan gi en annen opplevelse i gaming også :-) (så fremt du ikke tenker å bruke konsoll da).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for noen veldig gode råd her. Da har jeg forstått det slik at det er bare for meg å skaffe en PC-skjerm og ikke en tv.

Skla nevnes at jeg hadde BenQ gl2450 i en god stund, og den var jeg MEGET fornøyd med! Den var dog litt liten i størrelse.. så ja, vil gjerne ha en litt større skjerm denne gang.

Må presisere at jeg er på ingen måte en hardcore gamer. Også spiller jeg veldig lite. Når jeg først spiller, så blir det spill som GTA5 til PC og noe LoL. Spiller faktisk veldig mye retro på pc. Emulatorer og slikt. Ingen fps her. Har vel kanskje ikke behov for en 4k da...eller?

Jeg redigerer NOE, men ikke så masse at jeg gjør det hver dag. Skal også sies at jeg ser for det meste på filmer og tv-serier i 720p/1080p. Er ikke den som er noe kresen på ting som sortnivå og sånt. Ser som regel på film med lyset på, men noen ganger er det av. Hva vil passe meg da, mon tro?

Videre kan jeg si at min hardware er ikke til å skryte av. Sjal oppgradere pc'en til neste år, men det tar jeg da.. nå har jeg en pc fra 2010 som har fungert knall så langt. Ingen fancy overpowered greier iht grafikkort o.l.

Så ja, skjermen blir primært brukt til film, serier og surfing for det meste. Redigering bruker jeg også en god del tid på. Casual gaming er min greie.

Vil også nevne at jeg vil snart ha en sekundær skjerm da jeg ofte liker å ha noe gående i skjerm 2 når jeg jobber samt at det er kjekt at venner kan spille på skjerm 2 når jeg selv bruker hovedskjermen.

Finnes det noen skjermer fra 30" og oppover da, kanskje? Til rundt 3000kr?

Takk for gode råd!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for noen veldig gode råd her. Da har jeg forstått det slik at det er bare for meg å skaffe en PC-skjerm og ikke en tv.

Skla nevnes at jeg hadde BenQ gl2450 i en god stund, og den var jeg MEGET fornøyd med! Den var dog litt liten i størrelse.. så ja, vil gjerne ha en litt større skjerm denne gang.

Må presisere at jeg er på ingen måte en hardcore gamer. Også spiller jeg veldig lite. Når jeg først spiller, så blir det spill som GTA5 til PC og noe LoL. Spiller faktisk veldig mye retro på pc. Emulatorer og slikt. Ingen fps her. Har vel kanskje ikke behov for en 4k da...eller?

Jeg redigerer NOE, men ikke så masse at jeg gjør det hver dag. Skal også sies at jeg ser for det meste på filmer og tv-serier i 720p/1080p. Er ikke den som er noe kresen på ting som sortnivå og sånt. Ser som regel på film med lyset på, men noen ganger er det av. Hva vil passe meg da, mon tro?

Videre kan jeg si at min hardware er ikke til å skryte av. Sjal oppgradere pc'en til neste år, men det tar jeg da.. nå har jeg en pc fra 2010 som har fungert knall så langt. Ingen fancy overpowered greier iht grafikkort o.l.

Så ja, skjermen blir primært brukt til film, serier og surfing for det meste. Redigering bruker jeg også en god del tid på. Casual gaming er min greie.

Vil også nevne at jeg vil snart ha en sekundær skjerm da jeg ofte liker å ha noe gående i skjerm 2 når jeg jobber samt at det er kjekt at venner kan spille på skjerm 2 når jeg selv bruker hovedskjermen.

Finnes det noen skjermer fra 30" og oppover da, kanskje? Til rundt 3000kr?

Takk for gode råd!
    Hei,
    Jeg tenker at 21:9 er en erstatter for "to skjermer". En 16:9 er liksom "litt for smal".
    Alternativet kan du som sagt gå for 4K; men det blir mye tyngre for grafikk-kortet ditt. Du må også over 4000kr for å få en OK 4K skjerm.
    Jeg tror den samsungen for 4300 er billigste 4K jeg ville kjøpt, men jeg endte opp med å velge den bort.

Du får 21:9 med høyere oppløsning enn Dell jeg kjøpte, men Windows er ikek så bra til skalering.
    Jeg programmerer også, som betyr at jeg ofte har oppe flere ting samtidig.. feks skriver jeg kode og har oppe nettleser, kanskje jeg skriver en rapport mens jeg har oppe en PDF eller noe annet. På en vanlig 16:9 hadde det i teorien gått an også, men jeg liker å ha den ekstra bredden :-)

Med en 16:9 4K vil du få mer piksler i høyden altså, men bredden synes jeg blir for liten igjen.. Kanskje om du går opp til 34" 16:9 med 4K, men da snakker vi plutselig en insane skjerm du må sitte langt unna og prisen er kanskje 6-7000kr(?).

Du ser at LoL går på 21:9: https://www.youtube.com/watch?v=Fscg18ZmxxE

Jeg kan ikke tenke meg at GTA 5 ikke vil gå.. De aller fleste spill går :-) NOen av de som ikke går, må bare endres litt på..
    Det er i noen spill at de har begrenset det, siden 21:9 gamers får en urettferdig fordel. Veldig ofte er jo spillene laget slik at jo mer du kan se sidelengs, jo mer ser du av motstandere (når de ikke kan se deg). Men det er mulig i diablo III å aktivere også

Se feks: https://www.youtube.com/watch?v=wRqMI2E7eAs

Det er jo et type spill der det er fint, siden du har mye sidemenyer.. Vanligvis føler du jo at du ikke ser noe når menyen er oppe :P

Se feks her Battlefield 3 16:10 vs 21:9 i sanntid: https://www.youtube.com/watch?v=k9fqxImikfs

Nå høres jeg sikkert ut som en religiøs fanatiker her.. Det eneste som er ulempen med 21:9, er når du ser på noe fra en 16:9 kilde som bare er 16:9 (f.eks. Youtube). Men hvis du liker å gjøre flere ting samtidig, osm du sier (som jeg også gjør), så har du gjerne ofte en video på halve skjermen og en nettside eller noe annet på andre skjermen.. (ev kanskje du noterer).

Jeg vil altså si at for hardcore filmfolk, er nok 16:9 med VA panel best (ingen sorte kanter og bedre sortnivå). For hardcore gamers, 16:9, 16:10 eller 21:9 (spørs litt hva de spiller). Noen FPS-gamers vil ha 120HZ og VA panel, da må de gå på 16:9. Hvis man derimot vil være effektiv og produktiv, multitaske og ha en god fargegjengivelse, er nok IPS eller tilsv. teknologi og 21:9 eller 16:9 4K. (men 16:9 4K, må du opp i minst 4400 ca., helst mer). Årsaken for at du i teorien kan gjøre det samme med 4K 16:9, er at du da har flere piksler til rådighet.

Men samtidig vil du da ha mindre bredde, som betyr at ting blir litt "mindre" (mtp skalering), hvis antall tommer er det samme. (hvis det var forståelig sagt).. dvs: en 4K 29" 16:9 er smalere enn en 29" 2560P 21:9 skjerm. Du kan på 29" 21:9 ha minst to nettlesere eller programmer ved siden av hverandre.

Jeg har ikke plaget meg over sorte kanter på videoer, selv om jeg er ganske aktiv med youtube :-) Men jeg er mer i andre typer programmer, feks epost, nettleser, adobe flash, photoshop, etc. i de programmene er det ofte verktøylinjer og annet.. samt du har gjerne oppe flere ting samtidig, kanskje du skal google før du starter et prosjekt :-) eller se en tutorial på youtube, mens du noterer ned i et GOogle docs dokument :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for all informasjon. utfyllende og greier.

men, jeg har bestemt meg for aa gaa for stoerrelse fremfor...vel...alt det overnevnte. derfor vil jeg da gaa for en vanlig TV som jeg ogsaa blir aa bruke som pc-skjerm. kommer til aa se veldig mye paa filmer og tv-serier, saa foeler jeg at jeg som har daarlig syn og liker aa sitte litt langt fra skjermen, blir aa furte over aa ha en 27" istedenfor en...40-46" til bruk..

hvilken tv anbefaler dere da isaafall? og ja, nrk lisens bryr jeg meg fint lite om da den vil vaere paa navnet til en som allerede betaler lisens.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for all informasjon. utfyllende og greier.

men, jeg har bestemt meg for aa gaa for stoerrelse fremfor...vel...alt det overnevnte. derfor vil jeg da gaa for en vanlig TV som jeg ogsaa blir aa bruke som pc-skjerm. kommer til aa se veldig mye paa filmer og tv-serier, saa foeler jeg at jeg som har daarlig syn og liker aa sitte litt langt fra skjermen, blir aa furte over aa ha en 27" istedenfor en...40-46" til bruk..

hvilken tv anbefaler dere da isaafall? og ja, nrk lisens bryr jeg meg fint lite om da den vil vaere paa navnet til en som allerede betaler lisens.
    Hei,
    Hva med http://www.prisjakt.no/product.php?p=2096335
    eller: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2479319

PS! Det er en A og en B modell. Hvis jeg husker rett, er en av de IPS og den andre VA :-P Men det kan du finne ut hvis du gidder/bryr deg. Jeg tror jeg anbefaler den "eller" modellen, dvs. "B" utgaven ( http://www.prisjakt.no/product.php?p=2479319 )

Se gjerne test her: http://www.trustedreviews.com/sony-k...review-summary

Den får jo veldig mye skryt for sortnivå og jevnhet i fargene (mtp clouding), som jeg vil si er viktig hvis du skal sitte nær skjermen.
    Som du kan lese på oppsummeringen på neste siden i testen:
    Should I buy a Sony KDL-40W605B?

This one’s a no-brainer, really. The Sony 40W605B produces the finest picture quality we’ve seen on any half-way affordable LCD TV, so why would you not want to get your hands on that?
    Read more at http://www.trustedreviews.com/sony-k...vG3cHtCM7AT.99

samt:
    Verdict

The 40W605B sets a new picture quality benchmark for the affordable mid-range LCD TV market. So much so that even though it’s only April we already have doubts about whether any rival brand’s mid-range 2014 TVs will be able to top it.

Det er ikke en perfekt TV, det må du ikke tro, men testen sier det er den beste i sin klasse og kan måle seg med dyrere 800 serien til Sony. Det skal sies at ingen to tver er identiske, du kan få bedre eller dårligere panel enn testerne fikk. Men du må kjøpe B modellen hvis du vil ha tilnærmet samme TV, jeg mener A modellen har annen skjermteknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk så masse for dine velinformerte innlegg, dabutcher. da har jeg bestemt meg for å gå for den 40" tv'en du nevner der. bra pris på den er det også. kan ikke klage. takk så veldig igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurer på.. hvordan er denne i forhold til Sony tv'en nevnt ovenfor: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1180433

Den har fått gode omtaler her og der.. også er prisen meget gunstig.

Hva er tankene deres om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tanker/meninger vedr overnevnte Samsung tv..?

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 03-15-2009, 12:20
  2. 37" skjerm til spilling, lavest mulig pris
    By Ashen_Victor in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 06-17-2008, 13:49
  3. Skjerm eller projektor?
    By thode in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 5
    Siste melding: 11-26-2007, 22:36
  4. Reise-DVD-spill med skjerm, som skjerm for PC