Lurt av Elkjøp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurt av Elkjøp?

Mine foreldre skulle kjøpe seg ny TV til hytta.

Jeg tipset de om denne fra Sony, som hadde fått god omtale i siste Watt:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...v-kdl40w605bae

Selger påsto at denne hadde hakkete bevegelser fordi det var en 50Hz TV, og anbefalte de istedet denne fra JVC:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...#tab-more-info

De fikk den til samme pris. Har hatt inntrykk av at JVC ikke har vært helt på høyden de siste årene. Stemmer det? De så at det var ujevne bilder på Sony'en, men den har vel både Motionflow 200Hz og X-Reality Pro. Kan vel fort være et tilfelle av at TV ikke er optimalt innstilt i butikk, for å fremme et produkt de heller vil ha omsetning på?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD Vis post
    Mine foreldre skulle kjøpe seg ny TV til hytta.

Jeg tipset de om denne fra Sony, som hadde fått god omtale i siste Watt:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...v-kdl40w605bae

Selger påsto at denne hadde hakkete bevegelser fordi det var en 50Hz TV, og anbefalte de istedet denne fra JVC:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...#tab-more-info

De fikk den til samme pris. Har hatt inntrykk av at JVC ikke har vært helt på høyden de siste årene. Stemmer det? De så at det var ujevne bilder på Sony'en, men den har vel både Motionflow 200Hz og X-Reality Pro. Kan vel fort være et tilfelle av at TV ikke er optimalt innstilt i butikk, for å fremme et produkt de heller vil ha omsetning på?
    Alt er bedre på Sonyen med unntak av bevegelse, motion rate er bare vrøvl. Sonyen er 50 og jvc'en er 100.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et kjent salgstriks. Stille en TV de ikke vil selge dårlig for å fraråde den til kunden og så selge en annen de tjener mer på. Har jobbet på Elkjøp selv.

De tjente sikkert mer på JVC'en:
    http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...GINE_PRISGUIDE

Men de har jo 30 dager returrett så det er bare å ta den med tilbake.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har faktisk kjøpt 3 slike jvc tver. en til mormor, en til hytta og en ekstra en her i huset. selgeren var hard på den der og slo glatt av over tusenlappen når den gikk for 5500.

har ikke særlig sammenligningsgrunnlag egentlig.. syns fargene og betraktningsvinkel var ok. men hakker noe under bevegelse, og kanskje litt blast og kornete i mørke scener.
    tynn lyd..måtte kjøpte et par music angel usb høyttalere så mormor sku klare få med seg nyhetene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo at Sony'en får jevnt over gode tester andre steder også. Irriterer meg at de holder på sånn. Vertste tilfellet jeg har sett, var en gang ei nylig konfirmert jente som skulle kjøpe TV for konfirmasjonspengene som ble anbefalt en Dantax-TV som var priset likt med tilsvarende fra Sony og Philips som var garantert bedre.

Får informere de om fakta, så får de vurdere hva de vil. Så Watt anbefalte å ha Reality Creation på Auto på Sony'en. Noen som kan si om dette gir glattere bevegelser?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reality Creation har vel ikke noe med interpolering å gjøre, og kan vel således ikke gi bedre bevegelse? Heter motion enhancer i projektorene i alle fall, og ville tro det har samme navn i TV-apparatene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får informere de om fakta, så får de vurdere hva de vil. Så Watt anbefalte å ha Reality Creation på Auto på Sony'en. Noen som kan si om dette gir glattere bevegelser?
    Reality Creation "on" gir jevnt over noe skarpere bilde. Sony produserer også gode TV-apparater, og du kan med fordel velge disse over JVC og Dantax (sistnevnte er elendig, dog gjerne meget billig).

I tillegg så produserer også Panasonic, Samsung, LG og Philips skjermer som er verdt å se nærmere på. Ukjente merker er det god grunn til å styre unna - det er faktisk en grunn til at de er ukjente...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Reality Creation har vel ikke noe med interpolering å gjøre, og kan vel således ikke gi bedre bevegelse? Heter motion enhancer i projektorene i alle fall, og ville tro det har samme navn i TV-apparatene?
    Da er det nok Motionflow det er snakk om her, så ikke det sto noe om det i de anbefalte innstillingene fra Jørn Finnerud. Noen formening om hvordan det vil slå ut? Forbedre, eller bare introdusere andre artifakter?

Får kanskje ta meg en tur på Elkjøp selv og ta en titt.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD Vis post
    Da er det nok Motionflow det er snakk om her, så ikke det sto noe om det i de anbefalte innstillingene fra Jørn Finnerud. Noen formening om hvordan det vil slå ut? Forbedre, eller bare introdusere andre artifakter?

Får kanskje ta meg en tur på Elkjøp selv og ta en titt.
    Bildepanelfrekvens på 100hz er jo mye bedre enn 50. Så egentlig gav vel Elkjøp et fornuftig råd. Prisforskjellen er ikke veldig stor heller.
    Frekvensen er heller ikke noe Elkjøp kan stille på, "tukle med", for å gjøre TV'en dårligere enn den er, vil jeg tro.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC TV er bare noe billig rask som er satt sammen for å tjene raske penger. Ikke er de fra JVC heller, men bare noe OEM greier kjøpt inn av DSG Retail, som har kjøpt retten til å bruke JVC navnet. Tipper JVC er villige til å selge det meste om dagen ;-)

Antall hertz har ikke noe å si, så lenge det ikke finnes noe god bildeprosessering som interpolerer på en skikkelig måte. En 50 hertz TV kan levere bedre bilder enn en 100 hertz TV med dårlig prosessering

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for info.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kom å fortell at en 50 hz tv med gode prosessorer blir like bra som en 100hz tv på panorering, Det er bare tull.

Ellers kan selvsagt en 50hz ha bedre bilder en 100hz.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev vel ikke at en 50Hz TV med god prosessor var bedre, men at en 100Hz TV med dårlig prosessering kan være dårligere. Hertz har ikke noe å si med mindre den økte oppdateringshastigheten faktisk brukes til noe fornuftig (interpolering). Blir ikke bedre bevegelser av hvert bilde "blinker" to ganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen eksempler på dette.Sonyen det snakkes om her hakker i allefall for mye for meg, samsung er helt ute med sine 50 hz , philips gjør det helt greit men mister fokus fullstendig med panorering

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok av eksempler på det. Bare å ta seg en tur på Elkjøp, Lefdal, Expert og kikke på billige TV-apparat med 100 hertz panel. Det er nok av de som ikke har interpolering som kan brukes, og dermed "hakker" i takt med kildematerialet som spilles av. Skal du forøvrig oppleve god interpolering i filmsammenheng, så hjelper det lite med 100Hz. Film er spilt inn i tilnærmet 24 Hz (23,97), og således må oppdatert bildefrekvens på interpolering gå opp i 24 (48, 72, 96, 120, 144, 168, 192, osv)

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall aldri sett bildeinterpolering jeg liker, og fordrar alt av Motion Plus, Intelligent Frame Creation etc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne enten "love or hate" når det gjelder interpolering. En ting er i alle fall helt sikkert, og det er at feilfri interpolering fortsatt ikke er konstruert. Selv syns jeg Epson sin approach er den beste så langt, der systemet deaktiveres når scenene blir komplekse, slik at man slipper unna de verste artefaktene. Skjønt da "hakker" det seg gjennom disse scenene i stedet. Bedre det, enn masse merkelig "utsmøring" i bildet

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en fysisk umulighet å lage perfekt interpolering. Det ligger jo i navnet interpolering: Man finner på data for å gi en illusjon av man har informasjonen til bilderammen som skal være i mellom. Det teknologien går ut på er å lage bedre algoritmer som lurer vårt syn til å tro at vi ikke mangler noe informasjon.

Selv bruker jeg nesten alltid motion enhancer (low) på min HW50, da jeg er plaget med raske øyne. Det er en svært velkommen forbedring. Men panorering over et stakittgjerde med tekst over gir svært intressant effekter.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Sony'en, dog i 48". Det morsomme var at selger prøvde på samme "trikset" med meg. Dvs han fant fram en demosnutt som han kjørte på skjermene, der halve bildet hakket. Mens det andre ikke gjorde det.

Merkelig at samme tv'en kunne vise "hakkfritt" bilde på halve bilde, selv om den er 50hz.

Alt i alt, meget fornøyd med TV'en. Noe alle tester av disse tvene også bekrefter. Merker ingenting til hakking, verken til TV bruk eller film.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jvc har stort sett alltid lagd gode produkter og forskjellene er ofte rimlig små, og hvis foreldrene dine er fornøyd så er det sikkert godt nok. folk har veldig forskjellig preferanser på både lyd og bilde.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Lurt på Ebay
    By JanThomas in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 23
    Siste melding: 10-27-2010, 09:33
  2. Ble jeg lurt?
    By power_metal in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 30
    Siste melding: 07-27-2010, 18:48
  3. Vil du bli lurt?
    By g-h in forum Generell chitchat