Førsteinntrykk Sony KD-65X9005B, 4K-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk Sony KD-65X9005B, 4K-TV

Å du store min tid. Jeg har vært spent på denne. Ble levert på døra i går ettermiddag. Den er tung, hele pakken veier 57 kg. Fikk hjelp av en kompis å sette den på plass og montere bena. Noen kjappe tanker om den og innholdet jeg har testet:

- TV fra GET-boksen i 720p. Skaleres greit til 4K. Ikke mind blowing, men heller ikke dårligere enn min 5 år gamle Samsung 55 tommer 1080p LED TV (som da kostet 29.000 i 2009). Bedre kontrast, farger sortnivå, noe som gir bildet mer trøkk selv om det kanskje ikke er så mye skarpere. Men igjen, skjermen er 10 tommer større, skaleres til 4k, og jeg er fornøyd med dette. Men TV er det jeg har sett minst på, så mulig jeg kan tweake innstillingene ytterligere.

- Blu-ray fra 2 år gammel BD-spiller fra Panasonic. Wow og wow. Dette er kanskje min største wow. Det skarpt. Bedre enn 55 tommeren som er native 1080p. Og bedre kontrast og sortnivå, gir bildet en mer tredimensjonal følelse enn den gamle TV'n.

-Blu-ray 3D - Meh... ja, god 3d effekt. Lite crosstalk sammenlignet mot min Sony VW95 projektor. Men ennå ikke nok materiale til å si sikkert. 3D gjør seg uansett best på stor skjerm/lerret. Men 65 tommer begynner nærme seg...

- Netflix i 4K. Tja. Skarpt. Men litt blandede følelser. 15Mbit stream setter begrensninger tror jeg. Foreløpig har Blu-ray oppskalert imponert meg mer. Men må sjekke mer innhold.

- SPILL PÅ PS4 OG XBOX ONE: Store bokstaver - fordi det bekymret meg før jeg fikk TVn. Hvordan ville konsollene ta seg ut oppskalert til 4K av TV'n`? Input lag? Vel - bildet er sylskarpt. På gaming forums leser jeg fra 1080p TV-eiere at det ikke er noe særlgi å spille på 4K TV fordi det vil aldri se bra ut oppskalert. Det fra de som ikke har en slik TV selvsagt. Men, igjen, som Blu-ray overrasket - dette er skarpt bilde med god dybde. Input lag er ikke noe problem for meg så langt. Spilt Forza Horizon 2 på Xbox One og Fifa 15. Kanskje ikke det beste spillene til å teste input lag, men følelsen er god så langt. Setter TV'n i gaming modus selvsagt.

Innstillinger:
    - Blu-ray/Netflix: Stiller inn Cinema 1 hvis godt mørklagt i stua, eller cinema 2 for når vi har mer lys. Cinema 2 gir noe mer punch i bildet, og kanskje greiest når man har litt kvedlsbelysning på. Back light justerer jeg ned til ca 3 i vår stue med kveldsbelysning. Innstillinger for Motion/bevegelseforbedring osv... her trikser jeg litt fram og tilbake. Litt usikker på hva jeg vil bruke, stort sett skrudd av. Flere innstillinger å velge i mellom, og de gir faktisk ikke noe særlig av "såpeopera effekten". Mastered in 4K på med Blu-ray. Skrur ellers av alt støyreduskjon på en slik kilde.

- Get TV - ikke landet helt på hva jeg vil ha. Maddamen er den som ser mest TV på den egentlig, så foreløig står ting i "Standard"

- Spill: Gaming modus, back light 5.

Øvrige tanker: Kona var bekrymet for hvordan TV-seriene fra hjemlandet hennes som legges ut på Youtube (i ymse kvalitet) ville se ut når de skulle blåses opp enda mer. Men hun gir det godkjent.

Ingen døde piksler å se, clouding ikke noe problem.

Bortsett fra Netflix har jeg ikke fått sett noe native 4k filminnhold. Men jeg har sett foto slideshow i 4K og det var helt sykt skarpt.

LYDEN: Wow igjen. Beste TV-lyd jeg har hørt. Kanskje som ventet med de høyttalerne

Alt i alt er jeg veldig, veldig fornøyd!

2. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst å bytte ut mitt eldre sony tv med dette, bra du har godt førsteinntrykk av det

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Å du store min tid. Jeg har vært spent på denne. Ble levert på døra i går ettermiddag. Den er tung, hele pakken veier 57 kg. Fikk hjelp av en kompis å sette den på plass og montere bena. Noen kjappe tanker om den og innholdet jeg har testet:

- TV fra GET-boksen i 720p. Skaleres greit til 4K. Ikke mind blowing, men heller ikke dårligere enn min 5 år gamle Samsung 55 tommer 1080p LED TV (som da kostet 29.000 i 2009). Bedre kontrast, farger sortnivå, noe som gir bildet mer trøkk selv om det kanskje ikke er så mye skarpere. Men igjen, skjermen er 10 tommer større, skaleres til 4k, og jeg er fornøyd med dette. Men TV er det jeg har sett minst på, så mulig jeg kan tweake innstillingene ytterligere.

- Blu-ray fra 2 år gammel BD-spiller fra Panasonic. Wow og wow. Dette er kanskje min største wow. Det skarpt. Bedre enn 55 tommeren som er native 1080p. Og bedre kontrast og sortnivå, gir bildet en mer tredimensjonal følelse enn den gamle TV'n.

-Blu-ray 3D - Meh... ja, god 3d effekt. Lite crosstalk sammenlignet mot min Sony VW95 projektor. Men ennå ikke nok materiale til å si sikkert. 3D gjør seg uansett best på stor skjerm/lerret. Men 65 tommer begynner nærme seg...

- Netflix i 4K. Tja. Skarpt. Men litt blandede følelser. 15Mbit stream setter begrensninger tror jeg. Foreløpig har Blu-ray oppskalert imponert meg mer. Men må sjekke mer innhold.

- SPILL PÅ PS4 OG XBOX ONE: Store bokstaver - fordi det bekymret meg før jeg fikk TVn. Hvordan ville konsollene ta seg ut oppskalert til 4K av TV'n`? Input lag? Vel - bildet er sylskarpt. På gaming forums leser jeg fra 1080p TV-eiere at det ikke er noe særlgi å spille på 4K TV fordi det vil aldri se bra ut oppskalert. Det fra de som ikke har en slik TV selvsagt. Men, igjen, som Blu-ray overrasket - dette er skarpt bilde med god dybde. Input lag er ikke noe problem for meg så langt. Spilt Forza Horizon 2 på Xbox One og Fifa 15. Kanskje ikke det beste spillene til å teste input lag, men følelsen er god så langt. Setter TV'n i gaming modus selvsagt.

Innstillinger:
    - Blu-ray/Netflix: Stiller inn Cinema 1 hvis godt mørklagt i stua, eller cinema 2 for når vi har mer lys. Cinema 2 gir noe mer punch i bildet, og kanskje greiest når man har litt kvedlsbelysning på. Back light justerer jeg ned til ca 3 i vår stue med kveldsbelysning. Innstillinger for Motion/bevegelseforbedring osv... her trikser jeg litt fram og tilbake. Litt usikker på hva jeg vil bruke, stort sett skrudd av. Flere innstillinger å velge i mellom, og de gir faktisk ikke noe særlig av "såpeopera effekten". Mastered in 4K på med Blu-ray. Skrur ellers av alt støyreduskjon på en slik kilde.

- Get TV - ikke landet helt på hva jeg vil ha. Maddamen er den som ser mest TV på den egentlig, så foreløig står ting i "Standard"

- Spill: Gaming modus, back light 5.

Øvrige tanker: Kona var bekrymet for hvordan TV-seriene fra hjemlandet hennes som legges ut på Youtube (i ymse kvalitet) ville se ut når de skulle blåses opp enda mer. Men hun gir det godkjent.

Ingen døde piksler å se, clouding ikke noe problem.

Bortsett fra Netflix har jeg ikke fått sett noe native 4k filminnhold. Men jeg har sett foto slideshow i 4K og det var helt sykt skarpt.

LYDEN: Wow igjen. Beste TV-lyd jeg har hørt. Kanskje som ventet med de høyttalerne

Alt i alt er jeg veldig, veldig fornøyd!
    Hallo :-) ser dette er en tråd med noen mnd på baken, men hiver inn ett spørsmål til deg uansett. Jeg har samme tv som deg,er utrolig fornøyd så langt, fikk tv'n i mars 2014. Jeg kjører alle koblinger,hdmi, via reciver ( pioneer sc lx 85) som ikke har 4k oppskalering. Tror du/ dere dette har innvirkning på bildekvaliteten?? Ville det vært lønnsomt å plugge alt, dvs: ps4,canal digital parabol, blueray, og Apple tv rett i tv'n?? Takker på forhånd for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje et dumt spørsmål.

Men når det selges UHD tv'r og det står der 4k-netflix. Kan tv'n brukes i 4k i andre kilder fks minix (4K), blu-ray 4k (når det kommer) eller er 4k KUN via netflix appen. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphadec Vis post
    Kansje et dumt spørsmål.

Men når det selges UHD tv'r og det står der 4k-netflix. Kan tv'n brukes i 4k i andre kilder fks minix (4K), blu-ray 4k (når det kommer) eller er 4k KUN via netflix appen. ?
    Vil vel tro at att UHD tv som viser 4k i netflix, også viser 4k på andre kilder som også støtter formatet..

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kyllingen Vis post
    Vil vel tro at att UHD tv som viser 4k i netflix, også viser 4k på andre kilder som også støtter formatet..
    ikke alltid sant.
    ikke alle uhd tver er klare for det.

Tven må hvis jeg ikke husker feil støtte hdmi 2.0
    Og på lydsiden så tror jeg det het HVEC eller noe ?+?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netflix bruker HEVC for å vise 4k, så hvis du får 4k på netflix så har din tv HEVC. Jeg har en Samsung 4k tv, har fått 2 oppdateringer på den, er det noen som vet hva disse kan være eller en plass jeg kan lese om det, har ikke merket noe etter oppdateringene...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 4K TV'er med HDMI 2.0 og HDCP 2.2 kommer til å støtte 4K via alle kilder, inkludert 4K BluRay . Men det kommer et nytt farge format som ikke støttes av noen TV'er i dag. Men man kommer fortsatt fint til å kunne se 4K i vanlig farge format, og mest sannsynlig blir de fleste filmer fortsatt 4K 24p. Ny BluRay spiller er nødvendig da, siden det kommer noen nye formater og prosessering, og med støtte for opptil 100GB BD disker med lese hastigheter opptil 128Mb/s.

Lignende tråder

1. Kjøpt Sony kd-65x9005B....
    By Kyllingen in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 09-27-2014, 12:32
  2. Førsteinntrykk Scaleo EV
    By slangen in forum Generell HTPC
    Svar: 102
    Siste melding: 07-28-2008, 14:28
  3. Førsteinntrykk av Zhaolu DAC 3.0
    By lurer in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 10-24-2007, 18:50
  4. Førsteinntrykk av japansk PS3
    By tklev in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 01-21-2007, 10:59
  5. Sony STR-DA3000es - mine førsteinntrykk!
    By lygren in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-27-2004, 11:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •