65" Til 20-25K Hva skal man kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer ice sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

65" Til 20-25K Hva skal man kjøpe?

En kompis skal ha seg en 65" og han er nok litt hekta på buet skjerm

- Må være 65"
    - Helst buet skjerm, men ikke krav.
    - Han liker Ambilight fra Philips
    - Oppdatert Smart tv
    - Ikke gammel model
    - Gjerne UHD (4K)
    - Budsjett 20-25 000,-

- Philips har vel bra bilde men dårlig Smart tv?
    - Samsung har litt dårlig innsynsvinkel og ujamnt svartnivå men bra smart tv?
    - LG har bra bilde og bra smart tv?
    - LG har 55" OLED til ca 20K men ikke 65"
    - Hva med Sony?

hva søren skal jeg råde ham til?

Vente til LG kommer med OLED til under 30K?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer ice sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var førstevalget mitt også men så så jeg disse modellene

UE65HU7105
    UE65HU7205

De er "curved" 7105 har to føtter mens 7205 har sentral fot og ekstra fjernkontroll

Eller er 7205 uten 3D men det er greit.

Noen som vet om tastaturet VG-KBD2000 fra Samsung funker på disse modellene?

Finner ikke noe om dette på nettet og finner heller ikke om disse modellene har Blue Tooth?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er 7505 på linje med 8205 i bildekvalitet bare flat. Mens de curvede modellen du nevner ikke er så bra...

7505 er jo akkurat satt ned fra 28750 i pris, mens de kurva modellene du nevner vel aldri kosta over 20 000 tror jeg.

Jeg hadde selv først sony 65x8505b, så samsung 65hu7505 før jeg gikk til LG oled 55ec930v. Samsungen var klart bedre enn Sony så lenge man satt rett foran den. Sony hadde god innsynsvinkel mot samsungen sin dårlige. Men samsung hadde sort mot sony sin grå farge. Ut av de 2 hadde jeg klart tatt samsungen. Samsungen har også en plug hvor du kan koble til ett UDH evolution kit i fremtiden hvis 4K standarden endrer seg. Samsungen støttet også 3840x2160 i 4:4:4 60Hz noe Sony ikke gjorde.

Men oled ga meg fordelen til begge. Bare at jeg måtte ned 10 tommer da og ingen 4k.
    Sist endret av magnusr; 09-28-2014 kl 02:25

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe LED-LCD, ville jeg vurdert å vente.
    Det kommer nye modeller med Android snart :-) (nesten samtlige går over på android).

PS. jeg vet at Philips har noen med Android, men de mangler HEVC (H265), som i praksis gjør de ubrukelig som 4K-skjermer.
    Da må du ha en tilleggsboks for Netflix 4K, som i realiteten er nesten det eneste du kan bruke av 4K kilde i dag.

Det er en annen ting du kan da, du kan kjøpe 2 x GTX970 og hive de i SLI og spille i 4K :-P (men da får du input lag, så du kan i praksis ikke gjøre det allikevel). 4K skjermene som eksisterer i dag, egner seg lite for gaming, dessverre. Jeg ville altså vurdert å vente litt, så du får sett på neste runde 4K 65" :-P

Selv var jeg egentlig på utkikk etter 65" 4K og drev egentlig å ventet på at den dyreste Sonyen skulle komme på tilbud. (den med høyttalere i fronten). Men jeg ble veldig usikker på grunn av at jeg så mangler på samtlige LED-LCD TVer, særlig var jo betraktningsvinkelen på de buede tvene svært dårlig.

Synes at selv når man satt rett foran en buet LCD-LED, ble det mer grått på sidene (utvaskede farger og dårlig kontrast).
    Sonyen likte jeg personlig best, på grunn av at den så veldig nøytral ut. Skal sies at jeg ikke hadde noen av de hjemme, men jeg så med en gang hvilke TVer jeg i alle fall ikke ville ha.

Philips sine PUS-modeller (nye iterasjonen med Android) droppet jeg kjapt pga manglende HEVC, samt de var vel ikke i 65" heller. Samsung har jeg hatt flere ganger før og det er jo for meg en pluss i margen med HBO Nordic app, men til syvende og sist kjøpte jeg som magnusr her en LG EC930V OLED. Den er ikke perfekt den heller, men jeg har en sinnsyk betraktningsvinkel, en uendelig kontrast og et sortnivå man kan drømme om.. Da glemmer jeg de små svakhetene og manglene den har.

Skal sies at jeg kommer itl å selge den oled'en om 6-12 mnd (kanskje litt mer), for å bytte ut i 4K 65" OLED. Jeg tror ikke at 4K 65" oled blir perfekt, men jeg er så lei av clouding, lyslekkasje, halo og diverse annet, at jeg kan svelge noen andre kameler for å få sortnivå og betraktningsvinkel.

For meg er den største svakheten med LG Oled TVen at den ikke har dobbel tuner. Det betyr at jeg fremdeles må bruke ADB-dekoderen. Jeg vil gjerne ha færrest mulig bokser :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Det er en annen ting du kan da, du kan kjøpe 2 x GTX970 og hive de i SLI og spille i 4K :-P (men da får du input lag, så du kan i praksis ikke gjøre det allikevel). 4K skjermene som eksisterer i dag, egner seg lite for gaming, dessverre. Jeg ville altså vurdert å vente litt, så du får sett på neste runde 4K 65" :-P
    Man kan alltid vente på noe som kommer som er bedre

Selvfølgelig kan man spille på 4K 65 tommere også. Det kommer ann på hva slags krav man har. Sony's X9005B og Panasonic AX800 modeller har begge det som vil oppleves som greit for casual players. Samsungs modeller er det litt værre med. Jeg venter min Sony 65 X9005b i morgen eller tirsdag og skal poste mine inntrykk her på forumet etter å ha testet med PS4. Nå er jo akkurat disse to modellene i 65 tommer i en prisklasse over det trådstarter ønsket. Jeg betalte 29.990 for min 65 tommer X9005B.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony kan du nok ikke spille på i annet enn 1920x1080 da den ikke støtter 3840x2160 (4k) i 4:4:4 60Hz. Den støtter kun 3840x2160 4:2:0 i 60Hz... Samsung har ikke dette problemet. Samsung støtter 3840x2160 i 4:4:4 med 60Hz. Men med PS4 er jo ikke dette ett problem da den ikke leverer 4K. Men derimot med en pc... Panasonic skal også være grei til 4K spilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nVidia grafikkkort sender 4K med 60hz per i dag i 4:2:0, og gjort det en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men det er jo litt mer vanlig å sende 4:4:4 fra pc . Fra pc vil jeg si det er et must! De nye 970/980 korta støtter 2160p 4:4:4 60Hz over HDMI 2.0

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ettersom ingen, verken TVer eller Hi-End 4K-projektorer, evner å oppskalere fargerommet kan det nok være et lite poeng med støtte for 18Gbit båndbredde og dermed ha mulighet for opp til 4:4:4 chroma-sampling i 60FPS. Samtidig; film vil i overskuelig fremtid fremdeles være 24FPS, og selv på dagens "light" HDMI 2.0-standard vil en fint kunne sende 4:2:0 i 10-bits fargeoppløsning (1024 nyanser av grått) i 4K 24FPS. Dette vil løse mye av bandingproblematikken fra 8-bits kildemateriale. Problemet er vel mer at HTPC avspillere ikke er spesielt gode på fargeromsoppskalering, eller har de blitt bedre siden sist gang jeg sjekket?

Sånn generelt vil jeg si at nettopp 8-bits fargedybde eller da kun 256 gråtoner, som igjen da er det antallet RENE fargetoner en også sitter igjen med, og nettopp derfor en ser tydelige overganger i sånne ting som himmelbilder med veldig like blåtoner o.l. er 4Kens foreløpige største utfordring. Fra Full-HD-kilder blir jo som kjent fargerommet oppskalering til både 10, 12 og 14 bits fargedybde med det resultat at fargeoverganger som f.eks. en himmel får en totalt "sømløs" overgang i fargenyansene. Når dette ikke skjer i 4K ser jeg egentlig ikke helt vitsen såfremt en ikke enten skalerer opp til minst 10-bits enten i TVen/projektoren eller kilden.

I alle tilfelle - sånn for å komme med mitt innspill til trådstarter; jeg digger Sony... Hvorfor; du slipper med STOR sannsynlighet å dra den enorme 65-tommerne med tilbake til Elkjøp for service. DET kan jeg ikke si verken mht Philips, Samsung eller LG. Dette er selvsagt en veldig generell betraktning, men jeg tviler på at Sony plutselig har valgt å ditche kvaliteten som jo har vært varemerket deres (på godt (for forbruker) og vondt (mht selskapets inntjening)...)... Du kan sikkert vært heldig å få en TV fra Samsung med grei kvalitet også da, samme med Philips, og LG har kanskje skjerpet seg i det siste de også, men hvorfor ta sjansen nå som Sony-TVene koster nesten det samme som resten? Just my 5 cents, men husk samtidig det; kvalitet kan endre seg hele tiden og plutselig går Sony på en smell mht kvalitet også hvis eierne plutselig har fått en innfall om å faktisk tjene en slant...
    Sist endret av lygren; 09-29-2014 kl 22:43

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til pc bruk så er nok 4:4:4 uten tvil å anbefale. Det er mye mer enn bare film. Bilder og spill. Blir vel fort plaget med banding i spilling på 4:2:0? Med 4:2:0 tror jeg ikke skjermkort gir deg mulighet til RGB 0-255. I pc verden er det rimelig bingo uten. En av hoved grunnen til at jeg kvitta meg med min Panasonic plasma var at den ikke støttet 0-255 men bare 16-235. Dessuten foretrekker sofware som MPHC + madvr 4:4:4 0-255, ellers blir det konvertert frem og tilbake mange ganger. Akkurat nå sitter jeg å skriver dette fra en pc som er kobla på oled tven. Dette er min hovedkilde.

Til en bluray spiller som bare skal vise film er det greit med en TV som bare støtter 4:2:0. Men det er en stund siden jeg slutta å bruke fysisk media.

Som sagt Samsung og Panasonic er bedre her. Spesielt samsung med sin UHD evolution kit mulighet.

Btw hadde ett problem både med Sony og Samsungen skjermen jeg hadde innom. Sony ville ikke starte ett par ganger. Måtte tømme den helt for strøm. Med samsungen ramla av og til hdmi ut. Blir vel laget med billigst mulige deler og satt sammen i nærmeste billig land. Så begge ble tauet tilbake til elkjøp. Men av den grunn at jeg ikke var fornøyd med bilde. Dårlig innsynsvinkel etc.
    Sist endret av magnusr; 09-30-2014 kl 00:15

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Hvis du skal kjøpe LED-LCD, ville jeg vurdert å vente.
    Det kommer nye modeller med Android snart :-) (nesten samtlige går over på android).
    Hei, jeg leter også etter det samme. Men lurer på - hva forventes å bli bedre med android?

Så langt så ser jeg som programmerer at med android så kan jeg klare å installere applikasjoner selv. Teoretisk også fikse ting - men det kommer jeg ikke til å gjøre. Utvalget av applikasjoner som passer til TV vil kanskje komme.

Jeg ser også at i telefon verden at android er mer problemer enn fordeler - med mindre man har "nyeste modell". Gamle modeller blir utdatert og kan etter 2-3 år ikke oppdateres til nyeste versjon.

Tar jeg feil?
    Andre fordeler/aspekter å tenke på?

Ser man det motsatt så kommer det "aldri" oppdateringer til en vanlig TV etter at den er lansert. Noen bugfixer kan komme, men det er som oftest lite.

En ting å ta med seg her - dette er bare interessant for de som vil ha en "smart" TV. For de som kun skal ha en skjerm er det helt uinteressant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne venter jeg på også. Har litt is i magen og tror den kommer til å gå ned 2-4000 til før jul.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Denne venter jeg på også. Har litt is i magen og tror den kommer til å gå ned 2-4000 til før jul.
    Den har akkurat gått ned ca 8700 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusr Vis post
    Den har akkurat gått ned ca 8700 kroner.
    ja, det skjedde for 2-3 uker siden. Men siden 8505 også må komme nedover så tror jeg at 7505 kommer til å gå enda mer ned. Alternativt gå ut. Det har blitt ganske tøff konkurranse selv på 65" nå

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Hei, jeg leter også etter det samme. Men lurer på - hva forventes å bli bedre med android?

Så langt så ser jeg som programmerer at med android så kan jeg klare å installere applikasjoner selv. Teoretisk også fikse ting - men det kommer jeg ikke til å gjøre. Utvalget av applikasjoner som passer til TV vil kanskje komme.

Jeg ser også at i telefon verden at android er mer problemer enn fordeler - med mindre man har "nyeste modell". Gamle modeller blir utdatert og kan etter 2-3 år ikke oppdateres til nyeste versjon.

Tar jeg feil?
    Andre fordeler/aspekter å tenke på?

Ser man det motsatt så kommer det "aldri" oppdateringer til en vanlig TV etter at den er lansert. Noen bugfixer kan komme, men det er som oftest lite.

En ting å ta med seg her - dette er bare interessant for de som vil ha en "smart" TV. For de som kun skal ha en skjerm er det helt uinteressant.
    Hei,
    Fordel med Android:
    Det eksisterer mange APPer og de fleste produsenteen går over på Android. Dette betyr at man veldig enkelt kan porte apper mellom forskjellige TVer.. For eksempel vil da både Philips og Sony, samt en del andre kjøre Android. Hvis da HBO tilgjengeliggjør sin APP fra Android store, til AndroidTV, vil de kunne lansere den til flere merker - uten å lage den flere ganger. (Kanskje de gjør noen små endringer fra Android mobil til Android TV (GoogleTV)), men i bunn og grunn bruker de samme kodebasen.

Du kan som programmerer lage APP til Samsung, LG, Sony, etc. Det er SDK-er for å lage APPer, de er i stor grad basert på HTML og API-er, samt rammeverk. Det er ikke vanskeligere å lage en APP til en smarttv, enn det å lage en mobil nettside (HTML5 / Jquery Mobile, o.a.). Men ryktet er at det er vanskelig å få APP publisert i Samsung sin nettbutikk.

GoogleTV (android) vil med mindre du bruker abstraksjonslag kreve litt mer kode av deg, siden du da ikke koder WEB mot API-er, men du koder mer "teknisk". Men du kan alltids bruke PhoneGap eller annet, så fremt du ikke trenger alt av "native" funksjoner. Hvis du for eksempel vil lage en matoppskrift-app, eller en vær-app, er det veldig enkelt å lage på de fleste av dagens smarte tver. De fleste anbefaler at du bruker Eclipse som IDe, men i teorien kan du lage det i notepad og kompilere i kommandolinjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den biten er jeg med på ja - at man kan ha/få flere applikasjoner. Så for de er ute etter "smart" funksjonene gir dette flere muligheter.

Det jeg også hører der ute i fra telefon verden er at det ofte ikke er støtte for gamle modeller -er det riktig? (kan hvilken som helst Android dings laget for 5 år siden installere dagens versjon?)

Newcomer ice sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en Samsung UE65F9005 til under 25K ett fornuftig kjøp?

Vet at den har One Connect og at ikke alle liker det men.........

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 09-21-2012, 23:41
  2. Poster som "Komponenter til..", "Hva skal jeg kjøpe..."
    By Larry Laffer in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 10-10-2008, 12:40
  3. Finner ikke ut om jeg skal kjøpe 32" eller 40"
    By JoHNxD in forum TV-apparater
    Svar: 21
    Siste melding: 07-02-2008, 11:43
  4. Svar: 0