ELENDIGE*TV'ER*-*SAMSUNG*7005*-*PHILIPS*6609

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ELENDIGE*TV'ER*-*SAMSUNG*7005*-*PHILIPS*6609

Hei godtfolk,

Jeg sliter med å få kjøpt en TV uten problemer;

Først kjøpte jeg en Philips PFS6609, men etter to panelbytter klarte de ikke fjerne problemer som horizontal banding, heftig clouding og hvite flekker rundt om på skjermen.

Jeg byttet inn og kjøpte meg en Samsung UE55H7005, årets modell. Men denne har fryktelig color banding. At den klipper litt i mørke deler av skjermen, er muligens noen innstillinger jeg kan gjøre.

Er det noen som har info hvilken TV som er god nok?
    Jeg har til nå brukt 13.000kr på TV, og ønsker ikke å bruke spesielt mye mer.

Har lest litt om Sony sin W805 2014 modell er bra. Men den begynner såklart å bli gammel nå.

Håper å høre noen fine råd fra dere.
    Takk,
    Technics

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clouding får du på alle TVer som benytter kant-LED. bak-LED er en stor forbedring men skal du ha 100% screen 'uniformity' må det bli Plasma (eller OLED?)

Nå er vel ikke OLED såå veldig langt unna 13 000,- kroners punktet heller

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du som kilde ?
    Jeg hadde lurt litt på om det kanskje var noen problemer der også, det er jo masse lugubre satellitt\kabel bokser rundt om.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hva bruker du som kilde ?
    Jeg hadde lurt litt på om det kanskje var noen problemer der også, det er jo masse lugubre satellitt\kabel bokser rundt om.
    Takk for inputs. Jeg har kalibrert TV'en med HCFR og i1D2. Problemet med ujevn gradering finnes fra mac, get box 2 og playstation. Det vises minst på min kalibrering men voldsomt om jeg skifter til andre forhåndsinnstillinger TV'n kommer med.

Det verste er om TV'en har graderingsfeil (color banding) eller ujevnhet i grå (DSE - dirty screen effect).

De nye OLED har vel fortsatt noen feil om jeg husker rett som dårlig input lag?

Håper jeg finner en TV der ute med mindre feil enn med de to nevnte i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technics Vis post
    Takk for inputs. Jeg har kalibrert TV'en med HCFR og i1D2. Problemet med ujevn gradering finnes fra mac, get box 2 og playstation. Det vises minst på min kalibrering men voldsomt om jeg skifter til andre forhåndsinnstillinger TV'n kommer med.

Det verste er om TV'en har graderingsfeil (color banding) eller ujevnhet i grå (DSE - dirty screen effect).

De nye OLED har vel fortsatt noen feil om jeg husker rett som dårlig input lag?

Håper jeg finner en TV der ute med mindre feil enn med de to nevnte i denne tråden.
    LG Oled har ikke så ille input lag, hvis du bruker game modus og gir input navn: PC. PS! Det er noe ujevnt på hvitt (litt mer vam i midten) på min TV, men ikke så ekstrem som jeg så en annen på forumet hadde.

Men til gjengjeld har jo LCD-LED ujevnheter pga clouding og annet :P For meg er sortnivå <3
    Jeg elsker også innsynsvinkel på OLED... Du kan sitte sykt langt ute på siden, uten at alt er blasst.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    LG Oled har ikke så ille input lag, hvis du bruker game modus og gir input navn: PC. PS! Det er noe ujevnt på hvitt (litt mer vam i midten) på min TV, men ikke så ekstrem som jeg så en annen på forumet hadde.

Men til gjengjeld har jo LCD-LED ujevnheter pga clouding og annet :P For meg er sortnivå <3
    Jeg elsker også innsynsvinkel på OLED... Du kan sitte sykt langt ute på siden, uten at alt er blasst.
    Her ser dere problemet på denne TV'en. Ekstremt dårlige overganger... Noen som vet om dette er et vanlig problem. Kalles vel "color banding" ?
    ELENDIGE*TV'ER*-*SAMSUNG*7005*-*PHILIPS*6609-bilde-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere problemet på denne TV'en. Ekstremt dårlige overganger... Noen som vet om dette er et vanlig problem. Kalles vel "color banding" ?
    ELENDIGE*TV'ER*-*SAMSUNG*7005*-*PHILIPS*6609-bilde-jpg
    Hei, med mindre det er bildet ditt som er komprimert, synes jeg det ser ut som artefakter på grunn av komprimering. Prøv å slå av alle bildeprosesseringsgreier, se om det hjelper. Hvis så, prøv å slå på en og en, lavest instilling først.. feks støyreduksjon, superoppløsning eller buzzwords du finner under bildeinstillinger.
    Sist endret av DaButcher; 09-21-2014 kl 18:48

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, med mindre det er bildet ditt som er komprimert, synes jeg det ser ut som artefakter på grunn av komprimering. Prøv å slå av alle bildeprosesseringsgreier, se om det hjelper. Hvis så, prøv å slå på en og en, lavest instilling først.. feks støyreduksjon, superoppløsning eller buzzwords du finner under bildeinstillinger.
    Bildet er orginalt og selv med alle mulige bildeprossesseringer avslått forandrer ikke dette seg. Det vises mindre/mer tydelig med ulike parametere for kontrast og selvsagt med f.eks. dynamisk kontrast på. Virker som det er 8-bit gradient. Vet ikke om det er noe service menu settings som må til. Men kjenner for lite til det at jeg tør røre noen settings. Etter min kalibrering gjorde jeg en factory reset bare for å konstatere at problemet er der fra orginalt.

Merkelig...

Med mindre jeg finner en løsning på dette snart blir jeg bare å returnere den til Siba...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samtlige lcd monitorer og laptoper jeg har eid har hatt det der i større eller mindre grad. f.eks en nyere acer laptop var Hårreisende dårlig,med enorme firkanter på all video i mørke scener.
    de fleste vet jo ikke åssen panel de har på skjermen engang, VA, TN eller IPS? teller bare pixler isteden, som om det gir kvalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte hjelper det å kalibrere PC-monitorer for å få bedring i graderinger

Ja denne Samsungen har VA panel, som jo jeg nå ikke kan anbefale noen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte hjelper det å kalibrere PC-monitorer for å få bedring i graderinger

Ja denne Samsungen har VA panel, som jo jeg nå ikke kan anbefale noen
    Det er litt pest eller kolera, IPS er best for fargegjengivning, men gir høyere inputlag og dårligere sortnivå.
    VA er bedre for sortnivå og lavere inputlag :-P Men har gjerne problemer med fargegjengivning.

IPS er altså penest å se på av de to i dagslys, men er kanskje på andre måter dårlig egnet til mørk hjemmekino (og gaming).

Vet ikke om det finnes noen BAK-LED IPS-skjermer, de fleste lager jo bare side-led nå også...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er orginalt og selv med alle mulige bildeprossesseringer avslått forandrer ikke dette seg. Det vises mindre/mer tydelig med ulike parametere for kontrast og selvsagt med f.eks. dynamisk kontrast på. Virker som det er 8-bit gradient. Vet ikke om det er noe service menu settings som må til. Men kjenner for lite til det at jeg tør røre noen settings. Etter min kalibrering gjorde jeg en factory reset bare for å konstatere at problemet er der fra orginalt.

Merkelig...

Med mindre jeg finner en løsning på dette snart blir jeg bare å returnere den til Siba...
    Så å si alle TV-er i dag har 8 bit-paneler. Hvis du mater dem med 10 bit, må bildet komprimeres "on the fly", og du får slike artifakter.

UHD-skjermene kommer etterhvert med støtte for Rec.2020-fargreommet som er 10 bit, men det blir tidligst neste år.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten veldig rart at du ser det fra Playstation og Get-boksen, ettersom de definitivt ikke sender ut 10-bit. Det høres veldig ut som om det er noe annet galt enn 10-bit-problemet. Jeg har sett mange tilsvarende TV-er med tilsvarende kilder, uten at det har vært banding.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette banding?
    Jeg har alltid trodd at banding er mer slik:
    http://bilder.hifi-forum.de/max/6912...g-2_120991.jpg

Det vil si: En ujevn farge (som burde vær jevn).
    Problemet til TS er vel overgangen i farger, som jeg personlig synes ser ut som artefakter i form av komprimering(?).
    Det kan jo være at de har en svakere prosessor i 7000 serien og derfor komprimerer mer(?).

Blir bare ville spekulasjoner fra min side altså :-P Men jeg synes jeg gjenkjenner dette fra PC-verden, hvis det er for mye kompresjon, mister man nyanser i farger. Måten komprimering virker på (enkelt fortalt), er jo at den sier:
    "alt dette" => en farge
    "alt dette" => en annen farge

I stedet for å si at pixel 1 er ditt, pixel 2 er datt, etc :-P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ser ut som clouding, altså ujevn bakbelysning av skjermen.

Det er riktig at man får banding med for hard komprimering av bilder, men det skal ikke være banding på menyen til en Playstation 3/4.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (...)
    Vet ikke om det finnes noen BAK-LED IPS-skjermer, de fleste lager jo bare side-led nå også...
    Panasonic AS750 og AS650 har Bak-Led med IPS skjerm.

Lignende tråder

1. Samsung eu55 7005 HJELP CAM.
    By Oevre7 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 02-03-2014, 15:03
  2. Samsung 55" - 7005 eller 8005?
    By eekeroth in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 12-28-2012, 17:55
  3. Hjelp!!! samsung 55" 7005
    By eddie in forum TV-apparater
    Svar: 8