Oppfordring til spekulasjon: Kommer det 80" OLED til rundt 20 000 innen tre år?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppfordring til spekulasjon: Kommer det 80" OLED til rundt 20 000 innen tre år?

Om et og et halvt år selger jeg huset, med hjemmekino og alt. Da skal vi leie, men ha hytta mer eller mindre som base. Der har jeg et 11.2-anlegg (som snart skal få takhøyttalere for å kunen bli 11.2.4 etter hvert), men bare et frimerke av en 55" tv. Når man er vant til prosjektør og 2,5 m bredt lerret, blir det puslete, selv på kortere avstand enn i kinoen. Så da er spørsmålet nå, før jeg legger taket, om jeg bør ha klart opplegg for prosjektør og lerret, eller om jeg kan få en tv som jeg vil være fornøyd med i løpet av de nærmeste årene. Jeg tror nok det må til et 80" OLED (har lånt hjem LGs 55" OLED, og for første gang klarer jeg å se på en flatskjerm uten å irritere vettet av meg i alle de mørke scenene! Jeg har CRT-prosjektør i kinoen...

Så dere som har peiling og følger med på markedet, vil jeg kunne få en sånn tv i løpet av de nærmeste tre årene, eller bør jeg bare begynne å måle til hvor prosjektøren skal sitte? Jeg vet jeg ikke får inn CRT-prosjektør der av økonomiske og plassmessige årsaker (neste skritt måtte da vært stack med to Cine 9 eller lignende med nye rør), så det blir nok en av de bedre Sonyene i så fall. Svartnivået er ikke helt der, men det blir iallfall bedre og større enn en vanlig LCD-skjerm, og så beholder jeg 55" som sitter der til Dagsrevyen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Om et og et halvt år selger jeg huset, med hjemmekino og alt. Da skal vi leie, men ha hytta mer eller mindre som base. Der har jeg et 11.2-anlegg (som snart skal få takhøyttalere for å kunen bli 11.2.4 etter hvert), men bare et frimerke av en 55" tv. Når man er vant til prosjektør og 2,5 m bredt lerret, blir det puslete, selv på kortere avstand enn i kinoen. Så da er spørsmålet nå, før jeg legger taket, om jeg bør ha klart opplegg for prosjektør og lerret, eller om jeg kan få en tv som jeg vil være fornøyd med i løpet av de nærmeste årene. Jeg tror nok det må til et 80" OLED (har lånt hjem LGs 55" OLED, og for første gang klarer jeg å se på en flatskjerm uten å irritere vettet av meg i alle de mørke scenene! Jeg har CRT-prosjektør i kinoen...

Så dere som har peiling og følger med på markedet, vil jeg kunne få en sånn tv i løpet av de nærmeste tre årene, eller bør jeg bare begynne å måle til hvor prosjektøren skal sitte? Jeg vet jeg ikke får inn CRT-prosjektør der av økonomiske og plassmessige årsaker (neste skritt måtte da vært stack med to Cine 9 eller lignende med nye rør), så det blir nok en av de bedre Sonyene i så fall. Svartnivået er ikke helt der, men det blir iallfall bedre og større enn en vanlig LCD-skjerm, og så beholder jeg 55" som sitter der til Dagsrevyen.

Med tanke på utviklingen som har gått de siste årene så er det ikke urealistisk. Tvene blir større, og prisene lavere. For noen år siden var 55" til samme summer som 80" er nå vanlig. Så skal ikke se bort ifra det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres lovende ut. Antar at det da er kommet til 4K, for en 80" bør vel være det, og ikke standard 1080p, hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke urealistisk.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig, men med dette stålgrepet som LG har på oled for tiden så ville jeg tippe at slike enheter (spessielt med 4k) vil holdes dyre så lenge de kan.

80" oled ja, men jeg tippet prisen kan være nærmere 40k enn 20k, men jeg tar gladelig feil for jeg kan fint se meg gå fra 90" lerret til 80" Oled om mulig.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Samsung også på vei med noe? Og tre år er jo en evighet i dette markedet, prisene halverte seg vel i forhold til størrelse for hvert år de første fem årene med flatskjermer. Er det ikke logisk å anta at det skjer noe lignende her? OLED må jo uansett konkurrere med andre teknologier.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva de sier i presse meldinger har omtrent alle gitt opp utvikling av Oled forutenom Lg og alle som kommer med Oled tver kjøper panelene fra LG, kort sagt Lg har per nå praktiskt monopol på Oled. Pris utvikling framover blir da veldig vanskelig og forutsi.

Samsung har vel stengt både utvikling av oled, og sørget for og ikke skaffe avtale med LG så de legger alle kortene i LED og kurvede skjermer for tiden.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel to ulike teknologier på OLED? White oled og noe annet. Samsung ventes ifølge ryktene å komme med 4K OLED snart, og krig er krig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel to ulike teknologier på OLED? White oled og noe annet. Samsung ventes ifølge ryktene å komme med 4K OLED snart, og krig er krig.
    Såvidt jeg har forstått det, og det er garantert en rekke "fasetter", har LG patentert bruken av RGB + white OLED, der den hvite avlaster spesielt blått for å unngå innbrenning. De andre bruker RGB OLED og sliter med innbrenning - spesielt da etter hva jeg har forstått det av blått. Samsung finner sikkert en omvei, men LG har tydeligvis sikret seg et vesentlig patent i praksis her, skal myyyyye til for at aktører som Samsung og Sony nærmest trekker inn årene (midlertidig, men allikevel)...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan så si. Jeg har heldigvis halvannet år igjen med den gamle Barcoen din hjemme... Men jeg ser at LGs 77" 4K OLED skal koste rundt 130 000 kroner i USA når den kommer i høst. Det ble offentliggjort for tre dager siden. Tre år, med halvering hvert år betyr jo under 20 000. Så man kan håpe!

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting faller i pris, men bare til et visst punkt. for 3 år siden så måtte man ut med ca 20k for en 63", og det er ikke sånn at man får kjøpt en tv i samme størrelse (63-65") i tilsvarende kvalitet for noe i nærheten av et prosentmessig prisdropp i denne størrelse. Man er fremdeles i området rundt 15k. Med en halvering hvert år i 3 år så hadde dette blitt 10k-5k-2,5k. Altså 2500kr for en 63" plasma pr i dag.

Man kan jo se det sånn som at om man kjøper en tv til 130K i år, så vil det kanskje bli vanskelig å selge den for mer enn 20k om 3 år, men selv det er vel å dra strikken litt i lengste laget. Så om en 3 generasjoner nyere skjerm vil falle så lavt når den kommer ut om 3 år er nok å håpe for mye.. tror jeg personlig da

Sharp sin 80" LED har jo vært på markedet i et par år allerede, og den koster fremdeles over 30k (ca 32 på billigste plass på prisjakt.no akkurat nå), mot ca 40k i forfjor?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg sammenligner jo mest med begynnelsen av livet til en ny produktklasse, som flatskjermer. Men det er klart vi vet jo ikke ennå om det vil fortsette som det har gjort til nå. OLED-en har vel halvert seg på ett når nå, men ett datasett er jo litt lite å bruke til statistisk sammenligning.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store tver da alt over 65" vil neppe bli noe annet enn nisje produkter og derfor ikke følge samme prisfallet som de mindre.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Hm... Budsjett på 40 000, da. Lurer på om jeg får 80" OLED eller en god prosjektør med lerret? Det siste er jo kanskje mest allsidig, så slipper man å se Dagsrevyens reportere altfor tett inn i øynene. Det er jo slutt på å måtte følge med på fjernkontrollen hele tiden man ser på, siden Steinfeldt ikke lenger kan komme og sprenge høyttalere!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meget godt spørsmål og man må vel nesten vente og se, det begynner endelig og røre seg litt på begge sider, bare denne uken er det annonsert et halvt dusin omtrent laser projektorer og en par med led basert lyskilde, begge forespeilet seg leve tid på ti talls tusen timer.

Estetiskt sett hadde jeg foretrukket en slik projektor løsning, lettere og gjemme et stort hvitt lerret som forsvinner på veggen og en 35*50cm boks i taket enn en 2m bred sort tv skjerm.
    Vet liksom ikke om F.eks epson ls10000 som går fanfare runde på cedia nå er bra nok for deg, men dette er laser projektor forespeilet med leve tid på minst 10 000 timer, med opptil det tre doble i øko modus og forespeilet pris på under $8000, og dette vil kunne fort forflyttes seg ned i 20-30k klassen om noen år om dette satses på.

http://www.avsforum.com/forum/24-dig...ia-2014-a.html
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig gjort å lenke til den der! Nå sitter jeg her med stå... Jeg glemte jo å tenke på at også prosjektørteknologien utvikler seg etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror egentlig det er å ønskedrømme.. :P
    Man får fremdeles kjøpt dyre 55" skjermer. Selv om jeg gav 27.000 for en samsung 55" for ca tre år siden, er jo saken den at dagens billigste 55" er dårligere.
    Jeg klarte å selge den 55" samsungen for 8000kr før sommeren. Det betyr jo selvsagt at den har sunket 3.3 ganger i verdi, i løpet av 3 år.

Men, 77" OLED kommer til å koste ca 170.000 ved lansering ryktes det. Hvis man deler dette på 3.3 (selv om dette ikek er en formel for verditap), er jo saken den at man havner på 55.000kr. Det kan jo for øvrig være at man får en 70-80" OLED for 40-50.000 om 3 år. Men jeg tror ikke den blir så veldig mye billigere. Årsaken er ikke bare størrelse, men ROI. Når produsetnene lager noe nytt, blir det dyrt pga. få salg.

70-80" TVer tror jeg ikke blir hverdagskost i løpet av 3 år, så det vil ta lang tid å få en ROI (return on investment), hvis prisene skal være 20.000.
    Man må heller ei glemme at det vil komme nye ting, som vi ikke har tenkt på nå. Kanskje noen lager WHDMI 2.0 eller noe annet som vi MÅ ha... Plutselig vil ingen ha den TVen som kostet 170.000 ny :P Sett litt på spissen er det alltid slik...

Hvem vil vel kjøpe en 5 år gammel macbook air? Men nå er riktignok nye macbook air relativt billig altså :P Men ikke noe supermaskin og ikke lenger enestående. De gamle modellene sluttselges fra butikkene, så går de ut av produksjon. Inn kommer nye modeller med et eller annet som vi alle må ha :P Hologram-3d eller noe.. Hvem vet hva det er, men vi MÅ ha det og vi MÅ ha det nå!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS. jeg håper selvsagt at jeg tar feil.. Hadde jo vert digg om 100" oled med 8K og 16 kjerner prosessor kostet 15.000 :P Så kunne jeg kjøpt en til hvert rom.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke for å disse din projektor, men CRT teknologien er forbigått på alle punkter bortsett fra absolutt sort for lenge siden. Med en god moderne digital i dag vil du overgå alle CRT modeller (også Cine9) i mørke scener så lenge den inneholder informasjon over 0 IRE. Og med en god moderne digital, mener jeg dagens JVC, Sony og high end DLP.

Å vente på at OLED skal bli billig nok i store format er greit, men det vil nok la seg vente på at du får en 80"+ skjerm til 20.000. Kjøp deg heller en JVC X500 som knuser din CRT på alt bortsett fra 0 IRE og selv der er den ikke langt unna med sin dynamiske iris. den har 4-5 ganger lysstyrken og vil rett og slett knuse alle CRT modeller med god margin. Så kan du heller kjøpe deg en stor OLED når den tid kommer...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DaButcher, jeg ser den.

Andreas21, vel, jeg må for min del si at svartnivået er veldig mye viktigere for meg enn mange andre egenskaper ved bildet. Det er det jeg irriterer meg hysterisk over, og det fikk meg til å ha en 36" Sony bilderørs-tv fram til i fjor, da jeg omsider, under ganske mye klaging, kjøpte 55" Philips. Selv på Dagsrevyen irriterer det meg at noe er grått når det skulle vært elt svart. Og hvis jeg kan se hånden foran meg når jeg ser begynnelsen på "Ringenes herre - Ringens brorskap" (med Galadriels stemme som snakker i bekmørket), er tv-en/prosjektøren fullstendig ubrukelig for meg som hovedkino. Og fargene på fargefiltrerte rør er også ganske ekstreme, det har jeg bare sett like bra på OLED-tv-en. Men JVC-en er absolutt blant det bedre jeg har sett av konvensjonelle prosjektører, den klarer bare ikke fullstendig svart. En annen ting er at jeg neppe kunne brukt 3D-funksjonen på den, og det er irriterende. Jeg får en spesiell type migreneanfall (uten smerter, men med flimring for øynene) av aktive briller som skyldes flimringen i utkanten av synsfeltet. Merkelig nok ikke når jeg er på kino, men jeg har fått det av alt fra Samsung tv-er til forrige generasjon JVC (DLA-X75). Kanskje fordi bildet er nærmere? Jeg vet ikke. Men jeg vil iallfall helst ha noe med passiv 3D, det får jeg ingen problemer med. Lurer på om laserprosjektørene har det?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sony: Vi kommer med OLED og passiv 3D
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 03-06-2012, 19:40
  2. komfen kommer. hva innen CV skall jeg kjøpe ?
    By alloutbass! in forum Høyttalere
    Svar: 83
    Siste melding: 05-22-2011, 18:08
  3. 2009 året LED/OLED kommer for fult?
    By _LarZen_ in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 12-31-2008, 18:46
  4. Kommer det snart noen TV'er med matt ramme rundt?
    By ihandela in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 06-20-2008, 15:59
  5. Epson demonstrerte OLED tv idag - kommer i 2007
    By robertaas in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 05-19-2004, 22:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg