Priser på LCD flatskjermer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Priser på LCD flatskjermer

I oktober startet jeg en tråd rundt 32" LCD TV-er (http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12779.

Denne tråden utviklet seg til å bli en diskusjon rundt priser på flat-tv og om de vil synke i pris eller ikke...

Nå er vi i slutten i november og vi som titter litt over mot UK ser at prisene der allerede er i fritt fall. Eksempler:

Toshiba 32WL28B: 13.400,-
    Sharp LC32GA4E: 15.000,-
    Philips 32PF9976: 18.100,-
    Panasonic: TX32LX1: 20.000,-
    Philips 32PF9986: 24.000,-

Selvsagt er UK et mye større marked enn Norge, men jeg forventer at vi kommer til å se tilsvarende priser i Norge om kort tid dvs. rett over nyttår (selv med 1% økt mva). Spesielt er prisen på Toshibaen imponerende. Dette skal være en meget god TV med ny digital innmat.

Hvis jeg skal forsøke meg på en spådom for neste år tror jeg følgende:
    - LCD-tv er kommer til å dominere salget til "vanlige" husholdninger i alle fall sammenlignet med plasma
    - 32" LCD kommer til å koste ned mot 10.000,- for de billigste modellene og mellom 15.000,- og 20.000,- for de beste.
    - 37" LCD kommer til å bli mye mer vanlig og billigere enn de få modellen som i dag er tilgjengelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg kjøpt en TV i løpet av 2005 (noe som ikke kommer til å skje..) ville jeg valgt en slim-CRT. Modellene er ventet i slutten av 2005 og da får du med alle fordelene fra en CRT pluss "flat" greiene fra en plasma (skjermene er vel rundt 30 cm dype).

Hvorfor er flate TVer blitt en motegreie egentlig? Var det noen som maste om at "TVen er sååå stor?" for fem år siden?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvorfor er flate TVer blitt en motegreie egentlig? Var det noen som maste om at "TVen er sååå stor?" for fem år siden?
    Nei, men så var det bare få av oss (eller konene) som hviste hvor flate de egentlig kunne bli 8)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I grunnen ja. Husker noen kraftig mishagsytringer fra min fru da 29" kom inn for noen år tilbake. Det er jo nesten en kubikkmeter med TV...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker å si at med dagens kvadramterpris på leiligheter så er det lønnsomt med plasma.

Tross alt en vanlig tv tar fort opp 30-50k i gulvplass.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg bruker å si at med dagens kvadramterpris på leiligheter så er det lønnsomt med plasma.

Exelent "forhandlings" poeng!
    :P

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt poeng! Skal selge leiligheten til neste år og jeg er sikker på at det lønner seg å få LCD/Plasma-en i hus før visningen. De ekstra "synbare" kvadratene kan gjøre at vi får bedre pris som igjen finansierer hele kjøpet

:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Godt poeng ja. Dersom en henger opp plasmaen på veggen så kan en jo ha hele julebordet under den kvadratmeteren. Bare husk på å montere dvd-spilleren rett vei slik at platene ikke detter ut. Når du henger den på veggen, altså.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at et digert sort "hull" på veggen ikke ser for pent ut....

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorte hull er aldri noen pene syn...

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg kjøpt en TV i løpet av 2005 (noe som ikke kommer til å skje..) ville jeg valgt en slim-CRT. Modellene er ventet i slutten av 2005 og da får du med alle fordelene fra en CRT pluss "flat" greiene fra en plasma (skjermene er vel rundt 30 cm dype).

Et av mine hovedargumenter for å skifte ut min CRT TV med en LCD/Plasma TV er ikke bare plass og størrelse. Jeg har også fått det for meg at det å sitte mange timer foran en skjerm som pøser ut stråling og partikler mot deg ikke er helt bra. Spesielt for mine små barn som bruker en del tid til både barne-tv og spill.

Husker godt hvor mye mer sliten jeg ble i øynene og hodet av å jobbe foran en CRT skjerm enn dagens "rolige" flatskjermer.

Kanskje en ubegrunnet frykt, men likevel......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå flimrer faktisk de fleste plasmaskjermer mer enn gode crt-skjermer, så det argumentet holder ikke helt. I tillegg har bakgrunnsbelysning i rommet veldig mye å si for hvor sliten en blir i øynene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det LCD som er aktuelt for meg, men det er kanskje samme problemet der?

CRT skjermene er uansett basert på et billedrør som sender en masse partikler mot den som ser på TV-en. Innbiller meg at dette ikke er helt bra....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dagens kvaderat meter priser for boliger , så er vel en TVs grunnareal en aktuell problemstilling ja, og et godt argument for valg av modell.
    Når det kommer til stråling så sender da alle skjermer ut elektromagnetiske stråler/(synlig lys)+varmerefleksjon ol., ellers så hadde de bare vært et sort hull som absorberer alt. Hvorvidt man får ut røntgen og annen stråling fra CRT er vel en annen sak, men er produktet i orden så skal ikke det være noe problem.
    En annen ting er at LCD skjermer sender kun ut polariset lys (prøv å se med et Foto polariserings filter) fra kald katoder eller lystoff rør som produserer lys i prinsippet noe på samme måte som en crt eller plasma, (fosfor belegg som blir bombadert med elektroner og som avgir lys) har det noen trøttende effekt på øyet til tv seeren mon tro?
    Verstingen når det gjelder stråling, er vel "lysbue" lyset som produseres i lampemodulen på lcd og dlp projektorer, godt at man ikke blir direkte utsatt for dette lyset.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som spår fortsatt fall i prisene til neste år og rådet er å i alle fall vente til over jul.....

http://arstechnica.com/news.ars/post/20041129-4422.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •