Sony 65" 3D Smart LED-TV KD-65X9005BBAE. Er den GOD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony 65" 3D Smart LED-TV KD-65X9005BBAE. Er den GOD?

Helgetilbud på denne nå under 30.000 kr. Har hatt plasma i mange år, og klarte overhodet ikke bildet på Samsung sin UHD 55" 8505. Er denne BETRAKTELIG bedre enn Samsungen, eller er dette også "ubrukelig" for meg som er vandt til plasma?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Helgetilbud på denne nå under 30.000 kr. Har hatt plasma i mange år, og klarte overhodet ikke bildet på Samsung sin UHD 55" 8505. Er denne BETRAKTELIG bedre enn Samsungen, eller er dette også "ubrukelig" for meg som er vandt til plasma?
    Har kalibrert 55X9005 og den likte jeg bildet bedre på en HU8505 i hvert fall. Mindre reflekser og litt "tammere" bilde ala plasma. Er ikke helt likt Plasma men temmelig bra! Ville vurdert Panasonic AX800/900 også EVT OLED som er i egen klasse på kontrast.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke kjøpe 1080P Oled når 4K Oled er såpass nært.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, når jeg går forbi Hifi klubben på sene kvelder - og LED skjermene viser sitt sanne jeg i mørklagte lokaler, så er det åpenbart for meg at dette ikke er skjermer verdige dem som krever sortnivå. Legg til ubrukelig bilde fra sidene og etterslep samt clouding.

Det som skal være svart er helt grått i mørke rom og man ser LEDene lyse i all sin "prakt" fra kanten. Spør du meg er dette helt ubrukelig. Jeg ville ikke hatt noen LED TV gratis engang. Ikke til å undres på at ingen butikker stiller frem LED skjermer i mørke demorom. Eneste å gjøre er å vente på OLED.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt å ta i da. Jeg har selv hatt HU8505 og synes sortnivået på denne var svært godt. Ser du led pærene i kanten har du fått et dårlig panel og da er det bare å levere den tilbake. Dog er det enda bedre sortnivå på min oled, men absolutt ikke grått når rommet er helt mørkt. Heller ingen ghosting eller bleeding i bunnen.

Slik så min hu8505 ut i bekmørke.
    56X9005 har jo enda bedre sortnivå igjen, så tror ikke du burde bli skuffet, bare ikke forvent deg oled svart.

Test: http://www.avforums.com/review/sony-...v-review.10522
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Sony 65" 3D Smart LED-TV KD-65X9005BBAE. Er den GOD?-img_3030-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha en perfekt 4k tv, eksisterer det ikke.
    Ps. Du må forvente ca 50-60.000 for 4k 65" oled om et par mnd.
    Den er vel kanskje rundt 30 neste sommer. Lg har jo egentlig monopol på oled, men de vil vel begynne å selge paneler til konkurrenter også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en vente oled til 65" 4k koster ca 30.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Altså, når jeg går forbi Hifi klubben på sene kvelder - og LED skjermene viser sitt sanne jeg i mørklagte lokaler, så er det åpenbart for meg at dette ikke er skjermer verdige dem som krever sortnivå. Legg til ubrukelig bilde fra sidene og etterslep samt clouding.

Det som skal være svart er helt grått i mørke rom og man ser LEDene lyse i all sin "prakt" fra kanten. Spør du meg er dette helt ubrukelig. Jeg ville ikke hatt noen LED TV gratis engang. Ikke til å undres på at ingen butikker stiller frem LED skjermer i mørke demorom. Eneste å gjøre er å vente på OLED.
    Vel... nå er vel de sikkert stilt inn med lysstyrke og kontrast på et helvetes nivå for å se imponerende ut i butikk på dagtid. Jeg er ikke noe LED-fan i det hele tatt, men tror ikke du skal legge alt for mye vekt på den observasjonen det. Hvor bra ser plasmaen din ut med innstillingene helt på trynet.?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig ikke plass og sitteavstand til mer enn 55", så ble skuffet når jeg så at LG antakelig kommer til å kutte ut den i Oled 4K. Sitter litt på skrå, litt over 1 meter fra TV. Har VOLDSOMT lyst på ny tv, men er ikke noe som er noe å ha i forhold til plasmaen jeg har. :-(

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis Vis post
    Vel... nå er vel de sikkert stilt inn med lysstyrke og kontrast på et helvetes nivå for å se imponerende ut i butikk på dagtid. Jeg er ikke noe LED-fan i det hele tatt, men tror ikke du skal legge alt for mye vekt på den observasjonen det. Hvor bra ser plasmaen din ut med innstillingene helt på trynet.?
    Jeg har testet samsung led lcd ved siden av oled, begge med edruelige innstillinger. Selv om samsung justerer lyset nedover, er det ingen måter å komme seg rundt clouding, lyslekkasje og dårlig innsynsvinkel. Dette gjelder samtlige lcd med led på siden. De med led bak, er bedre, men de har ikke samme oppløsning på ledmatrisen som lcd panelet, derfor vil du der også de artefakter som halo, m.m.

Oled er ikke perfekt den heller, men den er kanskje det beste fra plasma blandet med det beste fra lcd. Så har den noen svakheter den også, ikke 100% uniform farge over dagens paneler. Man ser det fjerne bare med helt hvit skjerm, ev visse grånyanser.

Jeg antar denne trenden fortsetter på kommende 4k oled også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig ikke plass og sitteavstand til mer enn 55", så ble skuffet når jeg så at LG antakelig kommer til å kutte ut den i Oled 4K. Sitter litt på skrå, litt over 1 meter fra TV. Har VOLDSOMT lyst på ny tv, men er ikke noe som er noe å ha i forhold til plasmaen jeg har. :-(
    Du sitter veldig nært da. Oled har en utrolig betraktningsvinkel.
    Jeg vil påstå at du som sitter på skrå, gjerne har fordel av buet skjerm, så lenge det ikke er lcd. Samsung sine buede lcder har jo så dårlig betraktningsvinkel at du ser ujevne farger og kontrastnivå over skjermen, som er svært synlig under alle forhold.

Oled har gjerne noe ujevn hvit, men er ikke synlig når det ikke er helt hvitt. I noen tilfeller ser jeg på oled fra kjøkkenet, som er ca 45 grader vinkel. Buen gir samme effekt som å vri en vanlig Tv, bare at en vanlig tv har dårlig bilde fra skrått.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Jeg har testet samsung led lcd ved siden av oled, begge med edruelige innstillinger. Selv om samsung justerer lyset nedover, er det ingen måter å komme seg rundt clouding, lyslekkasje og dårlig innsynsvinkel. Dette gjelder samtlige lcd med led på siden. De med led bak, er bedre, men de har ikke samme oppløsning på ledmatrisen som lcd panelet, derfor vil du der også de artefakter som halo, m.m.
    Du testet den vel med den 6 serien du har avbildet, eller 2011 8 serien? De har ikke hardware basert local dimming eller cinema black slik som HU8505 har.
    Da sliter man med clouding, ja. Enig at samsungen har elendig innsynsvinkel.
    Men edge tv'ene kan prestere greit så lenge men kjøper en toppmodell med god local dimming, synes de har blitt veldig mye bedre de siste årene.

http://www.youtube.com/watch?v=v13KLLvKJ7w

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nikkor1 Vis post
    Du testet den vel med den 6 serien du har avbildet, eller 2011 8 serien? De har ikke hardware basert local dimming eller cinema black slik som HU8505 har.
    Da sliter man med clouding, ja. Enig at samsungen har elendig innsynsvinkel.
    Men edge tv'ene kan prestere greit så lenge men kjøper en toppmodell med god local dimming, synes de har blitt veldig mye bedre de siste årene.

http://www.youtube.com/watch?v=v13KLLvKJ7w
    Jeg hadde en 2012 8005 serie (55") og en 2013 6715.
    De var ca like gode egentlig, men 6 serien hadde litt mer matt panel.

Men jeg har sett på 7 og 8 serien i butikk (de nye). Selv i butikken ser du hvordan buen gir dårlig kontrast ytterst på panelet.
    Det er jo panelet som er slik, man kan ikke gå mange grader ut i vinkel, før man mister kontrast og farger (samt sortnivå).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Jeg hadde en 2012 8005 serie (55") og en 2013 6715.
    De var ca like gode egentlig, men 6 serien hadde litt mer matt panel.

Men jeg har sett på 7 og 8 serien i butikk (de nye). Selv i butikken ser du hvordan buen gir dårlig kontrast ytterst på panelet.
    Det er jo panelet som er slik, man kan ikke gå mange grader ut i vinkel, før man mister kontrast og farger (samt sortnivå).
    Ja, enig at det ikke skal mye til å miste farger og kontrast når man flytter på seg. Poenget mitt var bare det du skrev her "er det ingen måter å komme seg rundt clouding, lyslekkasje"

Det var ingen clouding eller lyslekkasje på min HU8505, men det skyldes såklart smart led funksjonen som er hw basert på denne. Når jeg skrudde den av så jeg clouding i midten av skjermen. Så man kan kjøpe en led edge tv uten disse problemene var poenget mitt.

Forøvring tilbake til 8 serien nå fra oleden, helt fantastisk med jevn farge over hele panelet igjen. Mye bedre på SD kanaler også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nikkor1 Vis post
    Ja, enig at det ikke skal mye til å miste farger og kontrast når man flytter på seg. Poenget mitt var bare det du skrev her "er det ingen måter å komme seg rundt clouding, lyslekkasje"

Det var ingen clouding eller lyslekkasje på min HU8505, men det skyldes såklart smart led funksjonen som er hw basert på denne. Når jeg skrudde den av så jeg clouding i midten av skjermen. Så man kan kjøpe en led edge tv uten disse problemene var poenget mitt.

Forøvring tilbake til 8 serien nå fra oleden, helt fantastisk med jevn farge over hele panelet igjen. Mye bedre på SD kanaler også.
    Ja, det er nesten litt irriterende tid nå...
    TVene begynner å bli gode, men de fleste har liksom en missing link....

SONY: KJØP OLED PANELER AV LG (de som har jevn farge, he he).
    Det ville jeg likt å ha.. 4K OLED fra Sony..

Men det er vel tidligst 2016 antar jeg. 2014-2015 er det vel LG som har monopol på 4K OLED kanskje?
    Jeg har ellers sett på det med APP-utvikling i WebOS, det ser relativt greit ut. I praksis er det jo webutvikling mot API-er. Jeg fikk noen gode idèer i går, smo egentlig LG selv burde realisert..

LG har jo støvsugerrobot, de har smarte enheter. Det samme har samsung. Hvorfor er ikke dette bakt inn i TVen? En innebygd APP som kan styre alt fra Z-Wave til robotstøvsuger, lys, etc.. Tenk om du kunne brukt feks den røde knappen på fjernkotnrollen (tekst-tv knappen) til å dimme lyset til kinomodus :-)

Det burde jo være innebygd.. Når TVene etter hvert blir veldig like (bruker samme panel og alt), må de nesten skille seg ut på denne måten. De bør jo også bygge opp sin egen produktportefølje, ved å aktivere "the internet of things".

Lignende tråder

1. Sony 65" 3D Smart LED-TV KD-65X9005BBAE
    By nordic45 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 09-13-2014, 18:46
  2. Svar: 3
    Siste melding: 02-05-2013, 14:34
  3. Samsung smart tv-via BD-D6500-"Network interference Occured"
    By dejavu in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-19-2012, 15:45
  4. Svar: 16