Beste "plain" 55" til ca 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste "plain" 55" til ca 10k

Jeg er på jakt etter ny TV. Maks pris ca 10k.

3D, 4k, smartTV, apps og alt det der er totalt uinteressant. Jeg er kun på jakt etter godt svartnivå og ellers bra bilde for en god filmopplevelse.

Jeg har selv kokt det hele ned til :

1) Philips 55PFL8008S/12 ( http://www.lydogbilde.no/test/philips-55pfl8008s12 )
    2) Sony KDL50W805BBN ( http://www.lydogbilde.no/test/sony-kdl50w805bbn-2 )

Innspill?

Philipsen frister med ambilight, men den virker å ha mere glans i "plata" som gjør den uegnet hvis det ikke er ganske mørkt i rommet....

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt på samme jakt selv. Foreslår et tredje alternativ i Sony KDL-60W605. Tilbud på elkjøp til 8888,- i skrivende stund.

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KDL60W605BBAE/sony-60-smart-led-tv-kdl-60w605bbae#tab-specs

Ikke 3D, ikke veldig intrikate smartfunksjoner, ikke super lyd. Modellen finnes kun i 40, 48 og 60 - så litt større enn du er ute etter. Bakbelyst LED istedenfor kantbelyst LED som angivelig gir et veldig bra sortnivå. Slår W8xx og W9xx på de testene jeg har lest.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe dårlig tips det der. Ikke noe problem at skjermen er større enn 55.

Har du noe lenker til tester av den?

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo Vis post
    Ikke noe dårlig tips det der. Ikke noe problem at skjermen er større enn 55.

Har du noe lenker til tester av den?
    Dårlig med tester av 60", men funnet et par av 40" i samme serie, som jeg antar er representable. Tenkte meg inn på elkjøp for å kikke litt as we speak. Tror tilbudet går ut i dag.

http://www.trustedreviews.com/sony-k...review-summary

http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl40...1404233740.htm

https://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/sony/w600b
    Sist endret av listen; 09-13-2014 kl 15:45

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket ukesavisen - som du påpekte skulle tilbudet vare tom i dag. Etter å ha lest testene du lenket til var det lite å lure på egentlig - jeg shoppa 60w605'en på Elkjøp nettsjappe for 5 min siden. Satser på at det blir bra

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket ukesavisen - som du påpekte skulle tilbudet vare tom i dag. Etter å ha lest testene du lenket til var det lite å lure på egentlig - jeg shoppa 60w605'en på Elkjøp nettsjappe for 5 min siden. Satser på at det blir bra
    Æsj. Tv'en var en skuffelse. Var eeen ting jeg trodde man nå hadde fikset på de 8 årene jeg har hatt min første lcd-TV - nemlig clouding.

Neida. Masse lysgjennomslipp her og der. Ikke spesielt imponert over svartnivå heller. Også alt for mye glans i skjermen så den reflekterer stearinlys osv.

Hvis Elkjøp fortsatt hat returrett åker denne rett tilbake. Føler meg regelrett snytt. For nesten 10k anno 2014 får man så dårlig TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig å høre. Jeg er på jakt etter en TV med samme krav som deg. Dvs best mulig bilde, resten er underordnet. Jeg har også kikket på denne Sony-en, og 60 tommer er perfekt på min vegg. Men hvis faller så lett gjennom, så får min 7 år gamle plasma bli stående enda en stund.

Veldig kjekt om du kan oppdatere denne tråden hvis du faktisk finner en TV som kvalifiserer!

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å holde tråden oppdatert
    Jeg har lest en del på avsforum.com, og veldig mange er superfornøyd med denne Sony'en. Lurer på om jeg kan ha fått et dårlig eksemplar? Kanskje be om å få en ny av samme slaget...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde liv i tråden, så kontaktet jeg Elkjøp og sa at jeg ikke var fornøyd. Foreslo at de kunne ta med ett nytt eksemplar av samme tv'en, og hente den gamle i sanmme slengen. Men nei, fyren på kundeservice mente at jeg ikke kunne returnere tv'en bare fordi det var litt clouding her og der. Men han var i samtidig enig i at de hadde 30-dagers returrett, så om vi kalte dette en retur i stedet - ja da var det greit å returnere tv'en. Men jeg måtte selv foreta et nytt kjøp hvis jeg ville ha en ny...Javel, får vel gjøre det da tenkte jeg.

20min etterpå ringte fyren meg opp igjen. Joda - de kunne likevel årne slik at de brakte meg en ny TV av samme slaget, og hentet den gamle i samme slengen. Var ikke måte på hvor serviceinnstilt han plutselig var....Pussig.
    Jaja. Da får jeg en ny TV av samme sorten på mandag, så får vi se om den har de samme problemene. Noe jeg egentlig tror. Leste nettopp en annen tråd på forumet om en annen som sleit med å finne en ålreit TV til rundt 13k.

Merkelig at det har gått så mange år med LED/LCD-TV'er - og så har man likevel alle disse problemene...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde liv i tråden, så kontaktet jeg Elkjøp og sa at jeg ikke var fornøyd. Foreslo at de kunne ta med ett nytt eksemplar av samme tv'en, og hente den gamle i sanmme slengen. Men nei, fyren på kundeservice mente at jeg ikke kunne returnere tv'en bare fordi det var litt clouding her og der. Men han var i samtidig enig i at de hadde 30-dagers returrett, så om vi kalte dette en retur i stedet - ja da var det greit å returnere tv'en. Men jeg måtte selv foreta et nytt kjøp hvis jeg ville ha en ny...Javel, får vel gjøre det da tenkte jeg.

20min etterpå ringte fyren meg opp igjen. Joda - de kunne likevel årne slik at de brakte meg en ny TV av samme slaget, og hentet den gamle i samme slengen. Var ikke måte på hvor serviceinnstilt han plutselig var....Pussig.
    Jaja. Da får jeg en ny TV av samme sorten på mandag, så får vi se om den har de samme problemene. Noe jeg egentlig tror. Leste nettopp en annen tråd på forumet om en annen som sleit med å finne en ålreit TV til rundt 13k.

Merkelig at det har gått så mange år med LED/LCD-TV'er - og så har man likevel alle disse problemene...
    Bak-led skal i teorien ikke ha så mye clouding. Men de billigste bak-led har ikke lokaldimming.
    EN annen ting er at selv o mdet er bak-led, så er oppløsningen på led lavere enn på panelet.

Dette kan gi deg "halo effekter" (feks hvis det er en måne i en sort scene, så kan du få lys utenfor månen, hvor det skulle vært sort).
    For sortnivåtesting, bør du i alle fall skru ned lysstyrken litt antar jeg, passe på at den ikke står i butikkmodus, samt bruke kinomodus. Du kan gjerne se om det er en Warm 2 også. Jeg tror det er vanskeligere å finne en særlig bedre LCD med LEDbelysning, da de aller fleste har side-leds (med tilhørende lekkasje, coulding, m.m.).

Årsaken for at det har gått så mange år og det ikke har blitt bedre, er vel for at det ikke kan bli bedre :-P
    Særlig side-leds, da er det veldig lang avstand de skal lyse over. Dette gir ujevn belysning. Du kan også tenke at det fungerer litt som en "gangetabell", med en matrise med leds som er av eller på. Derfor får du lys der du ikke skal ha det (lekker over).

LCD-en kan farge lyset, samt delvis stenge for lys (men ikke helt). I bunn og grunn er det slik det vil fungere, når man ikkke har en 1:1 bakled matrise med piksel på LCD. Men hvis man hadde hatt det, ville man kanskje ikke hatt behov for LCD-panelet, siden det i praksis ville være en oled :P

Nå er dessverre hellre ei OLEDS perfekt altså, men sortnivået er dønn sort der i alle fall.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt mye å gå på innenfor utvikling av gode LCD/LED/OLED tv`er skjønner jeg ...

Dersom ikke erstatningstv'en gjør susen, har jeg luket ut et par andre kandidater som jeg da tenker å vurdere;

Hifiklubben selger Sony kld-55w828b : http://www.hifiklubben.no/Products/s...-led-tv-68095/

Ellers er det jo KDL55W805BBN som jeg var inne på i første post. Ligger på ca 10k hos netonnet nå:
    http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/tv-lcd-led-og-plasma/tv-50-55-tommer/sony-kdl55w805bbn/208690.3115/

Spørsmålet er om det er så store forskjeller på 828b og 805b?

Til slutt er det jo alltids Sony w855bbae i 60" http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...kdl-60w855bbae . Plutselig vesentlig dyrere enn de andre - betaler vel kanskje en del for at den har 3d etc.

Men nå som jeg allerede har blitt vant til 60" blir det vanskelig å gå ned til "bare" 55"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt mye å gå på innenfor utvikling av gode LCD/LED/OLED tv`er skjønner jeg ...

Dersom ikke erstatningstv'en gjør susen, har jeg luket ut et par andre kandidater som jeg da tenker å vurdere;

Hifiklubben selger Sony kld-55w828b : http://www.hifiklubben.no/Products/s...-led-tv-68095/

Ellers er det jo KDL55W805BBN som jeg var inne på i første post. Ligger på ca 10k hos netonnet nå:
    http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/tv-lcd-led-og-plasma/tv-50-55-tommer/sony-kdl55w805bbn/208690.3115/

Spørsmålet er om det er så store forskjeller på 828b og 805b?

Til slutt er det jo alltids Sony w855bbae i 60" http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...kdl-60w855bbae . Plutselig vesentlig dyrere enn de andre - betaler vel kanskje en del for at den har 3d etc.

Men nå som jeg allerede har blitt vant til 60" blir det vanskelig å gå ned til "bare" 55"
    805 har fått god rating, men jeg tolker teksten dit hen at det er kant-led på den? ( http://www.dinside.no/928126/sony-bravia-kdl-50w805b ).
    Min personlige tanke er: Enten sortnivå, eller stor TV :-P

Jeg hadde aldri kjøpt en 55-60" TV som ikke har perfekt sortnivå, da ville jeg heller kjøpt 65"+++.
    NB: Jo større TVen er, jo større synlig blir svakhetene til teknologien. Slik vil det alltid være, siden svakheten vil strekke seg over et større areal.
    MEN: Det du kan gjøre, er å la vær å ha det helt mørkt i rommet. Du kan ha en lampe bak tven, jeg ville brukt noen led-lister for eksempel.

Dette vil gi deg opplevd bedre sortnivå, samt det blir mindre anstrengende for øynene.
    En kalibrering kan også gi bedre sortnivå, hvis det er instillinger som er helt på bærtur.

Det er også mulig å slå på ting som "dynamic black", "dynamic contrast", etc. men de vil ofte vaske ut detaljer og gi deg et bilde som ser litt rart ut.
    Jeg ville prøvd den nye tven med baklys skrudd ned en del, kanskje til ac 60 av 100. Så ville jeg prøvd å satt den i cinema og warm 2.

Hvis du ser her: http://www.homecinema-fr.com/colorim...fr-colormeter/
    Litt ned på siden der, er det lenke til kalibreringsdvd-er (ISO-filer, som du kan mounte på PCen, eller brenne ut på dvd og hive inn i PS4 eller what ever).

Det eksisterer også apper, for eksempel har jeg THX sin APP på Android, men da må du ha en MHL kabel og koble deg til TVen.
    Hvis tven støtter WiDi / MiraCast og du har en nyere Android, eller en haswell eller nyere Intel PC, kan du strømme trådløst også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er også å kjøpe en kalibrator, f.eks. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1372554
    Den der er laget bare for TV, jeg kjøpte heller Spyder 4 PRO og skal bruke HCFR-programvaren.

Spyder 4 TV er en enklere programvare, med tilhørende færre valg.
    Spyder 4 PRO og Elite bruker samme sensor som TV HD, men har programvare for å lage ICC profiler til PC.
    De kan altså ikke brukes med samme programvaren mot TV, med mindre eneste kilde skal være PC :-P (siden du da ikke justerer noe annet enn kontrast/baklys på pc-skjermen).

Når det er sagt, kan Spyder 4 PRO og Elite oppgraderes til Spyder 4 TV HD (40 euro), eller du kan bruke den med tredjeparts programvare som HCFR (gratis).

For all del ikke kjøp Spyder 4 Express, den har en vesentlig "enklere" og dårligere sensor.
    PS. Hvis du er flink med loddebolt, kan du lage din egen sensor. Oppskriften er på HCFR sin nettside, der får du lastet ned drivere til sensoren du kan bygge selv også. Det er også mal for etsing av kretskort.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk erstatningsTV'en på døra forleden. Koblet opp og kontaterte raskt at den er omtrent som den forrige. To litt lysere felter i nedre del av bildet - inni den "svarte filmstripen nederst".
    Vet ikke om jeg gidder å gjøre noe mer med det. Har satt tv'en i warm2+cinema, og testet en del ulike filmer. Svartnivået er veldig veldig bra, men leter man etter clouding i sekvenser som er helt svarte finner man det.

Slår meg noenlunde til ro inntil videre, men kommer trolig til å stikke på Elkjøp og kikke litt på http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...kdl-60w855bbae for å se om den er verdt mellomlegget.

Å gå ned i størrelse nå som jeg er blitt vant til 60" er neppe aktuelt. Å kjøpe kalibreringsutstyr er helt uaktuelt. Jeg er opptatt av kontrast og svartnivå, men å bruke masse penger på justeringer av RGB blir for dumt på en tv til 10k som står i en vanlig stue.

Hadde dette vært en TV til 20k til et kinorom hadde det kanskje hatt noe for seg med "proff" kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på det jeg hadde lest om KDL-55W805BBN hadde jeg håpet dette skulle et godt alternativ for meg. Jeg fikk en privat demo av denne nylig, og jeg ble mest overrasket over den dårlige innsynsvinkelen. Bildet er flott når du sitter rett på, men du skal ikke mange cm til siden før fargene blir merkbart blassere. Utrolig synd, for denne TV-en treffer godt på alle parametre ellers.

Er det ikke mulig å oppdrive en 55-60 tommers skjerm som har gnistrende godt bilde, og ellers minst mulig dill-dall? Da til en pris under 15k. Er plasma-jakt på finn.no eneste løsning?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker det samme på min, innsynsvinkelen er ikke imponerende. Vi har to "godstoler" som står rett foran TV'en, så ikke noe stort problem her. Men skal man ha sofa(er) og mulighet for å sitte litt ut til sidene, så bør man nok kikke på noe annet...

Newcomer Hr kotelett sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hvordan er bildet på denne tv'en ved panorering med tanke på at det er et 50hz panel?
    Skulle kjøpe denne sonyen idag, men de hadde ikke den inne. Og så var det over til en Sony 55" 100hz, men den hadde de heller ikke inne. Så lurer på om det er merkbart med 50hz?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde 605'en hadde 200Mhz?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde 605'en hadde 200Mhz?

Hehe...voldsomt til oppdateringsfrekvens

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er jo en Sony...Muaha. Nei, sneik seg inn en M der gitt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Beste "soveromstv", max 5000kr, max 37".
    By petterjacobsen in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 11-19-2012, 22:51
  2. Beste 42" LCD for "film-følelsen"?
    By Anders74 in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 11-11-2009, 18:20
  3. Hjelp til å finne den "beste" lcd tv 37"-42"
    By djmss in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 07-10-2008, 11:09
  4. "Oppdatering" av "beste cd fra Pink Floyd.
    By Roger in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 4
    Siste melding: 09-17-2005, 14:10
  5. Beste 17" / 19" til "barne-TV"?
    By Tiger in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 06-18-2005, 23:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg