Buet vs ikke buet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet vs ikke buet?

Man hevder at buet tv skal gi bedre innsynsvinkel for de som ikke sitter rett foran TV'en.

Vanskelig å forstå. Gitt to stoler som står foran et stykk buet TV slik at TV og stoler danner en trekant. Vil ikke innsynsvinkelen nødvendigvis bli dårligere på den siden av TV'en du sitter nærmest? Den buer jo faktisk vekk fra deg....
    Til gjengjeld blir innsynsvinkelen bedre på den delen av TV'en som er lengst bort fra deg, men skjønner ikke at totalopplevelsen kan bli noe bra...

Eller har jeg misforstått noe fundamentalt her?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer meg selv. Jeg har ikke misforstått
    http://arstechnica.com/gadgets/2014/...th-curved-tvs/

Kurvet TV gir basicly bare ulemper, med mindre man er én person som kan posisjonere seg rett foran tv'en i en gitt avstand.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gav deg selv et meget fornuftig svar

Noen mener imidlertid at en buet skjerm gjør at man får følelsen av å være mer "involvert", noe som kanskje ha ha et snev an sannhet i seg gitt at man sitter i senter, samt ganske nerme.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo Vis post
    Svarer meg selv. Jeg har ikke misforstått
    http://arstechnica.com/gadgets/2014/...th-curved-tvs/

Kurvet TV gir basicly bare ulemper, med mindre man er én person som kan posisjonere seg rett foran tv'en i en gitt avstand.
    Hei, har også lurt på det samme på disse bude TV skjermene. De er vel også litt mindre praktiske når det gjelder å bli montert på vegg. Den 55" LG Oled skermen som frister meg litt fortiden er jo ikke beregnet for vegg montering, så jeg er fremdeles i tenkeboksen....

Buede lerret for projektror visning har vel mer for seg ettersom projektoren der stort sett havner i "sweet spot" og man får en bedre lysuniformitet og mindre refleksoner ot mot sideveggene med en sånn buing. Slike oppsett børr vel også kombineres med anamorfisk linse for å få riktig bildegeomerti for 2.35:1 lerret.

Mulig det er et forsøk på den kino og omhyllet av bilde effekten man får på lerre i store kinoer, de prøver å få frem på buede TV-er, men det blir vel mest egnet for et skikkelig ego oppsett med sweet spot både for lyd og bilde.

Vil tro at når TV skjermene blir "betalbare" i større formater enn i dag 80-90+" osv, hvis skjermen nesten dekker hele synsfeltet når man sitter 2-3 meter unna, da kan vel buede TV skjermer ha litt mere for seg...

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke disse OLED'ene fra LG særdeles tynn ramme? Kjøp 4 så er problemet løst!!
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buet er bra om du har noen vinduer i rommet. Buen spiser sol lys og rom lys.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buet er bra om du har noen vinduer i rommet. Buen spiser sol lys og rom lys.
    Jeg opplevde det motsatte med 980: Buen "sentrerer" lyset fra omgivelsene og gjør det hele verre (delvis ved at lyset havner i midten av buen og gjør lyset avlangt).

Det som har testet LG sin 77 tommers Flexible OLED (skjermen kan veksle mellom flat og curvet skjerm) sier det samme: Oled`n er best helt flat da den gir minst forstyrrende reflekser.

Heldigvis er mange etusiaster blitt hørt når det gjelder flat OLED: Den nye LG55EA870V ligner på den flate forgjengeren LG55EA880V, men den nye modellen har også fått høyttalere. Er også spent på om de har løst fargeproblemene og rutenettproblemet med 980-skjermen. Kvalitetskontrollen var vel i beste fall varierende på forrige generasjon (mange av skjermene har hatt kort levetid).

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Du gav deg selv et meget fornuftig svar

Noen mener imidlertid at en buet skjerm gjør at man får følelsen av å være mer "involvert", noe som kanskje ha ha et snev an sannhet i seg gitt at man sitter i senter, samt ganske nerme.
    Sitter jeg en halvmeter nærmere min flate plasma så føler jeg meg mer involvert jeg også, så dette gjelder vel ikke bare buede skjermer
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at skjermen skal være temmelig stor hvis buet skal ha noe for seg. 3-skjerm oppsett på PC derimot...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 50" buet 4k pc skjerm hadde ikke verdt og se bort i fra
    Men det skal ikke finnes et eneste mulig alternativ til for en flat tv om jeg skal ha noe kurvet skjerm i stua\kinoen.

Og med at Epson straks slipper ut laser projektor med minimum 10k timer med 19db støy nivå og en start pris på ca 50 000 kr er det kanskje ikke så nødvendig med tv i det hele tatt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen Vis post
    Jeg opplevde det motsatte med 980: Buen "sentrerer" lyset fra omgivelsene og gjør det hele verre (delvis ved at lyset havner i midten av buen og gjør lyset avlangt).
    Jeg så det samme da jeg var på Elkjøp og tittet....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    55EC930 kan vegghenges, den har særdeles lite reflekser i forhold til de fleste TVer jeg har sett på. Hos meg er det mye vinduer og sol fra morgen til kveld, pga vinduer i alle retninger. Samsung var ca ubrukelig fra 16-22, med mindre jeg tok på maks lys, dynamisk modus og trakk for lameller.

Lignende tråder

1. Hvorfor buet TV?
    By Vebbis in forum TV-apparater
    Svar: 25
    Siste melding: 01-26-2016, 13:51
  2. Buet lerret
    By MML in forum Lerret
    Svar: 2
    Siste melding: 11-23-2012, 21:25
  3. buet lerret
    By ole525dat in forum Lerret
    Svar: 3