Hold på hatten, nå kommer 8K-oppløsningen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hold på hatten, nå kommer 8K-oppløsningen

Både LG og Samsung har vist frem sine modeller.

Berlin/Tek.no: Det begynner å bli en stund siden vi fikk se TV-er med 8K-oppløsning for første gang, den gangen var det Sharp som vist frem en fantastisk TV med sylskarp oppløsning. 8K er da naturlig nok en TV med rundt 8000 piksler i bredden, noe som gir en TV med like mange piksler som fire 4K-skjermer, eller 16 med Full-HD.
    På våre vandringer på IFA-messen har vi faktisk kommet over to aktører til, nærmere bestemt fra de to erkekonkurrentene LG og Samsung. Disse to kjemper en innbitt kamp og slår seg stadig vekk på brystet om at de var først med ett eller annet. Men, på årets IFA hadde begge to altså 8K-TV-er ute, og begge to var på 98 tommer.
    Ikke langt frem i tid

LGs Christian Nilsson er klar på at dette er en teknologi som ikke nødvendigvis ligger så langt frem i tid.
    LGs bidrag innen 8K. – Vi har ikke en tradisjon for å lage enkeltprodukter bare for å vise at vi kan. Så tradisjonelt sett har det ikke vært så mange konseptmodeller som LG har vist frem. Denne modellen er faktisk i prøveproduksjon og vi jobber med få den klar for markedet. Det kan være vi greier det i 2015, eventuelt får vi vente til 2016, forteller han til Hardware.no.
    Nilsson sier han får mange spørsmål om hvorfor de i alle dager gidder å lage noe sånt. Markedet sliter allerede med lite innhold på 4K, og med 8K er det langt vanskeligere. Ikke minst med tanke på strømming over Internet, som vil kreve fantastiske datalinjer.
    – Det synes jeg er litt meningsløst å henge seg opp i. Vi er avhengige av å finne opp ting, og sånn har det alltid vært. Om vi hadde slått oss til ro med at ting var bra nok hadde vi sikkert kjørt rundt hest og vogn enda, sier Nilsson retorisk.
    – La oss heller lage TV-en, få til en satsning på 8K. Så blir det helt sikkert en løsning på innholdsproblematikken etter hvert, avslutter Nilsson.
    Samsungs TV har en diger ramme. Rammen på Samsungs 8K-TV viderefører elementer fra S9-modellene. Pris er også et element som det er vanskelig å si noe veldig sikkert om, dog blir det neppe en billig TV. Mest trolig kommer den til å koste for mye for de aller fleste, og de som har råd bryr seg neppe om den koster 400 000, 500 000 eller kanskje det dobbelte av det igjen.
    – Vil tjene litt på 4K først

Samsungs Knut-Eirik Rørnes synes 2015 virker veldig optimistisk, og synes strengt tatt ikke at 2016 er et sannsynlig år for når dette blir noe å satse hardt på.
    – Kjenner jeg denne bransjen rett vil man tjene litt på 4K før man går videre. Bare tenk på hvor lenge Full-HD var regjerende. Nå tror jeg det vil være 4K en stund, før det er noe poeng å satse på en ytterligere økning, forteller han til Hardware.no.
    – I tillegg til de økonomiske grunnene til å vente er det klart at vi har en del utfordringer med innhold. 4K har ikke rukket å bli spesielt utbredt enda. Det krever sitt av nettlinjene å strømme 4K, og med 8K blir det langt vanskeligere, avslutter Rørnes.
    Samtidig er det ikke til å legge skjul på at utviklingen går stadig raskere, og nyvinningene kommer hele tiden. Skuer vi ned til Japan så er det planlagt å starte opp med 8K-sendinger på TV i 2016. Den japanske statskanalen NHK har allerede fått seg verdifull 8K-erfaring, ettersom de sendte London OL i 8K som en prøveordning.

http://www.hardware.no/artikler/hold...sningen/163274

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette, men jeg er usikker på om vi faktisk trenger 8K enda.... Jeg og Gorm kikket også på dette når vi var på IFA, og fant vel ut at type flyplasser, børser ol. fort kan nyte godt av dette, da det er mye info som skal vises samtidig.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Men det er jo faktisk en fare for at dette kan ødelegge fr 4k ved å skape forvirring i markedet..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    8K kommer garantert etterhvert, og jeg tror nok det vil være et marked for dette formatet også. Det tar nok imidlertid en hel del år før filmgutta får ordnet med 8K-opptak; de sliter jo mer enn nok med å konvertere fra 2K til 4K allerede...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra for filmindustrien... ;-) Tenk så mange nyugivelser det blir. Tenk på alle som har kjøpt The Wall på LP, så CD, så SACD osv osv. Så på VHS, DVD, så kommer BD, så 4K så 8K osv...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...et annet spørsmål er jo gjerne når online streaming tar over; og i så måte om dette vil spille på lag med et fysisk format eller ikke. For egen del anser jeg fysisk format som en skikkelig uting som jeg uansett ripper til disk. I praksis blir det dermed at jeg ofte heller tyr til Apple TVs "HD" fremfor å måtte kjøpe plata, rippe´n i timesvis og deretter spille den av. Nå har kanskje jeg litt spesielt opplegg med teknisk rom på andre siden av huset og dermed pensjonert Blu-ray-spiller, men jeg tror uansett at trenden rundt online streaming vil tilta - og da er det dumt om filmindustrien ikke tilpasser seg! Jeg hadde eksempelvis mer enn gjerne betalt en hel del ekstra for å kunne streame skikkelig 4K... Håper derfor eksempelvis Sonys HD-løsning som allerede er sluppet i USA og forhåpentligvis kommer hit om ikke alt for lenge, kan levere 4K med høy båndbredde og kvalitet over nettet!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel virkelig om folk flest kjøper hypen om 8k.

4k er allerede så fin oppløst at om jeg ikke pusser brillene kan jeg nesten ikke se forskjell på 1080p og 4k og dette på en visnings flate lett 4x hva Ola klarer og få forbi Kari Nordmann.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man går opp i 100", vil jo 8k være greit egentlig. Kan utkonkurrere de fleste hjemmekinoer, når prisen blir overkommelig.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var vel JVC og Panasonic ute med 8K for *mange* år siden var de ikke? Mener det var typ 2010 hos JVC (projektor) og 2012 at Panasonic kom med en 145" 8K plasma.

Jeg lurer på hva vi ser først, 4K fullt integrert i dagens marked eller 16K på en messe?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt, 16k på en messe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner produsentenes behov for å stadig vekk komme med noe nytt for å selge, men å annonsere 8k før 4k er nærmest allemannseie blir for dumt.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 04-26-2011, 20:57
  2. Hold dere fast folks!!
    By Torsen37 in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 21
    Siste melding: 04-10-2007, 19:01
  3. Hold down EHT og annen moro
    By oak in forum CRT projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 12-10-2005, 14:43
  4. Hva er oppløsningen på TV, DVD, HD!?!?
    By sidenone in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 10-11-2005, 21:00
  5. Hold orden på DVD filmene.
    By pap in forum Generell chitchat
    Svar: 29
    Siste melding: 08-11-2004, 19:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg