65 tommer 4k tv, hvilken skal man velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

65 tommer 4k tv, hvilken skal man velge?

Hei på dere:-)
    Jeg skal snart gå til innkjøp av ny tv, som dere ser på overskriften er det 65 tommers 4k tv det er snakk om. Har lest de tester som er å lese, og i denen klasse er det Philips sin 65PFL9808S som vinner testene. Har de siste dagene lest om flere som har hatt en del tull med denne, blant annet att den skrur seg av og på, stripe på skjermen osv. Vil nødig gjøre ett "feil" valg da det er snakk om mye penger her.
    Det jeg skal bruke tv'n til er hovedsaklig Ps4 og film, noe tv titting også.
    Hva ville du/dere valgt?? Og hvorfor? Hvem vil gi meg best spill og filmopplevelse?
    Jeg var innstilt på Philipsen, nå vet jeg ikke lenger.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det rett og slett dumt å kjøpe uhd tv når man skal bruke den til ps4? Mtp oppskalering, og en eventuell lagg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det skal ikke bli noe mer "lag", hvis tven er god.
    Sony sine skal være god i game modus tror jeg.

MEN: PS4 har ikke 4K støtte. (Det har heller ei blueray spillere, xbox one eller noe annet).
    4K kilden din må altså være noe annet. Enten om det er Netflix eller hva enn det er. (Kanskje youtube?).

Du har uansett noen ting du MÅ holde deg unna, av 4K tver:
    * De som mangler HEVC (H265) - De støtter uansett ikke netflix eller annen UHD strømming.
    * De som mangler HDMI 2.0 (Hvis de er 4k og ikk har HDMI2.0, støtter de ikke 60fps)

I fremtiden kommer nok en del skjermkort til PC med hdmi 2.0 og 4k. Jeg er ikke sikker p om kommende GTX880 fra NVIDIA støtter det. (skal lanseres straks). Det kommer også Broadwell prosessorer fra Intel snart, med ny IGPU. Jeg har lest at broadwell skal støtte native 4k, men jeg vet ikke om det kommer hovedkort med hdmi-2 ut med en gang.

Uansett vil blueray og ps4 bli oppskalert av din TV. Hvordan det blir seende ut i praksis, vil variere.. Som regel går det greit med 1080P materiale, men mange tver sliter med SD-oppskalering. (feks hvis du ser en gammel serie som Seinfeld).

ALT I ALT vil jeg si det er få tver å velge mellom, i 4K. Philips sine utgår pga manglende HEVC (også de nye PUS modellene med android). Sony har 8505 og 9505. 8505 har ikke lokaldimming (og derfor mer clouding enn storebroren).

Min PERSONLIGE tanke: Jeg venter på OLED. Jeg vt ikke om jeg venter på 4K Oled.. Men jeg TROR at selv den kommende 1080P OLED vil gi mer bilde enn en 4K LCD med led på kantene. Oled vil jo gi uendelig mørknivå, bedre kontraster, m.m. samt jeg antar at det i forhold til pikslene vil gi mer skarphet. LCD-panelet ANTAR jeg gir en mer "slørete" effekt, siden det er flytende krystaller som gjennomlyses fra siden eller bakfra.

PS. siste avsnittet er mine teorier (derfor sier jeg TROR). Jeg TROR altså at en OLED 1080P vil gi bedre bilde enn 4K LCD, samt jeg tror det vil se bedre ut / mer realistisk. Jeg HÅPER at 4K 65" OLED vil koste ca 30K til neste sommer :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS. det eksisterer flere tver enn de sonyene :P Men de billigste 4K utgår fra de fleste produsentene, da er du bedre tjent med å kjøpe en dyr 1080P tv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Hei, det skal ikke bli noe mer "lag", hvis tven er god.
    Sony sine skal være god i game modus tror jeg.

MEN: PS4 har ikke 4K støtte. (Det har heller ei blueray spillere, xbox one eller noe annet).
    4K kilden din må altså være noe annet. Enten om det er Netflix eller hva enn det er. (Kanskje youtube?).

Du har uansett noen ting du MÅ holde deg unna, av 4K tver:
    * De som mangler HEVC (H265) - De støtter uansett ikke netflix eller annen UHD strømming.
    * De som mangler HDMI 2.0 (Hvis de er 4k og ikk har HDMI2.0, støtter de ikke 60fps)

I fremtiden kommer nok en del skjermkort til PC med hdmi 2.0 og 4k. Jeg er ikke sikker p om kommende GTX880 fra NVIDIA støtter det. (skal lanseres straks). Det kommer også Broadwell prosessorer fra Intel snart, med ny IGPU. Jeg har lest at broadwell skal støtte native 4k, men jeg vet ikke om det kommer hovedkort med hdmi-2 ut med en gang.

Uansett vil blueray og ps4 bli oppskalert av din TV. Hvordan det blir seende ut i praksis, vil variere.. Som regel går det greit med 1080P materiale, men mange tver sliter med SD-oppskalering. (feks hvis du ser en gammel serie som Seinfeld).

ALT I ALT vil jeg si det er få tver å velge mellom, i 4K. Philips sine utgår pga manglende HEVC (også de nye PUS modellene med android). Sony har 8505 og 9505. 8505 har ikke lokaldimming (og derfor mer clouding enn storebroren).

Min PERSONLIGE tanke: Jeg venter på OLED. Jeg vt ikke om jeg venter på 4K Oled.. Men jeg TROR at selv den kommende 1080P OLED vil gi mer bilde enn en 4K LCD med led på kantene. Oled vil jo gi uendelig mørknivå, bedre kontraster, m.m. samt jeg antar at det i forhold til pikslene vil gi mer skarphet. LCD-panelet ANTAR jeg gir en mer "slørete" effekt, siden det er flytende krystaller som gjennomlyses fra siden eller bakfra.

PS. siste avsnittet er mine teorier (derfor sier jeg TROR). Jeg TROR altså at en OLED 1080P vil gi bedre bilde enn 4K LCD, samt jeg tror det vil se bedre ut / mer realistisk. Jeg HÅPER at 4K 65" OLED vil koste ca 30K til neste sommer :P
    Takk for svar!
    Jeg vet att ps4 ikke støtter 4k, tenkte mer i den retning av oppskalering osv, leste noen hadde sliti med "lag".
    Så du mener Philipsen ikke er noe å satse på? Hva er HEVC, som den mangler? Hva med samsung sin UE65F9005?

Setter pris på dine teorier, alt hjelper!

Mener du jeg bør la vær å kjøpe 4k? Kanskje heller gå for en full hd inntill 4k blir bedre utbredt?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle 4K TVér som du skal spille PS4 på vil ha inputlag i feil ende av skalaen da de må oppskalere PS4 signalet til 4K og dette er en skalering du ikke kan unngå og det vil resultere i dårligere inputlag enn en god 1080p TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Alle 4K TVér som du skal spille PS4 på vil ha inputlag i feil ende av skalaen da de må oppskalere PS4 signalet til 4K og dette er en skalering du ikke kan unngå og det vil resultere i dårligere inputlag enn en god 1080p TV.
    Jeg forstår. Vil det være merkbar "lag" eller er det ubetydelig? Virker som flertallet hinter om å gi f i 4k, blir usikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj_silvia Vis post
    Jeg forstår. Vil det være merkbar "lag" eller er det ubetydelig? Virker som flertallet hinter om å gi f i 4k, blir usikker.
    Etter tester jeg googlet meg frem til, er ikke dagens 4k tver egnet til gaming.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen her her ps4/4k komboen, vil jeg gjerne høre om det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher Vis post
    Etter tester jeg googlet meg frem til, er ikke dagens 4k tver egnet til gaming.
    Ser noen mener det, mens andre mener det ikke er noe problem, iogmed de har game mode's.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen her her ps4/4k komboen, vil jeg gjerne høre om det!
    Skal gi en liten tilbakemelding på 4k/ps4-komboen når jeg får testet ut LG 65" 4k-tven min som forhåpentligvis kommer til uka....
    Min filmsamling: http://www.invelos.com/dvdcollection...bryn@gmail.com

Denon X5200 (7.2.2) - Klipsch RF-82 (front) - Klipsch RC 62 (center) - Jamo S 420 SUR (side) - Jamo S 426 (bak) - Ikea blanda custom speaker (Atmos)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinar S Vis post
    Skal gi en liten tilbakemelding på 4k/ps4-komboen når jeg får testet ut LG 65" 4k-tven min som forhåpentligvis kommer til uka....
    Herlig, det sett jeg stor pris på! Hvem lg tv gikk du for?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser noen mener det, mens andre mener det ikke er noe problem, iogmed de har game mode's.
    Problemet med game mode på en 4K TV er at den ikke kan skru av oppskaleringen til 4K som lager inputlag. Skal man bare drive cashual gaming er det ikke sikkert det har så mye å si, men skal du drive presisjons gaming som online shooter vil det være helt håpløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig, det sett jeg stor pris på! Hvem lg tv gikk du for?
    Venter på LG 65UB950 fra Expert.
    Slo til på den når der var på tilbud til 20k forrige uke.
    Fikk faktisk mail om at den var sendt til butikk nå, så er lov å håpe at den kommer på veggen i helga

Denon X5200 (7.2.2) - Klipsch RF-82 (front) - Klipsch RC 62 (center) - Jamo S 420 SUR (side) - Jamo S 426 (bak) - Ikea blanda custom speaker (Atmos)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter på LG 65UB950 fra Expert.
    Slo til på den når der var på tilbud til 20k forrige uke.
    Fikk faktisk mail om at den var sendt til butikk nå, så er lov å håpe at den kommer på veggen i helga
    Att jeg ikke fikk med meg det tilbudet da:-(
    Ja det får vi håpe, spent på å høre! Litt off topic, men åssen spill kjører du på ps4?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att jeg ikke fikk med meg det tilbudet da:-(
    Ja det får vi håpe, spent på å høre! Litt off topic, men åssen spill kjører du på ps4?
    Kjøpte PS4 på mandag, så har kun CoD: Ghost foreløpig.
    Må vel ut på handletur for litt flere spill

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte PS4 på mandag, så har kun CoD: Ghost foreløpig.
    Må vel ut på handletur for litt flere spill
    Høres bra ut. Om du gidder å teste multiplayer, det er rimelig fast phase, så der får du testa 4k'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anngående hdmi 2.0, til dere som har greie på det. Hvor viktig er det? Jeg bruker ikke netflix, så det er ingen stress.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Du må ha versjon HDMI 2,0 for å overføre 4K materiell. Så om PS eller andre ting skulle ha 4K-oppløsning, MÅ du ha HMDI 2,0 for å kunne utnytte det. Ellers blir det i bestefall 1080p
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della Vis post
    Hei,

Du må ha versjon HDMI 2,0 for å overføre 4K materiell. Så om PS eller andre ting skulle ha 4K-oppløsning, MÅ du ha HMDI 2,0 for å kunne utnytte det. Ellers blir det i bestefall 1080p
    Takk!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny TV 55 - 60 tommer, hva skal man velge?
    By sebter in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 10-10-2009, 16:32
  2. Hvilken 40 tommer skal jeg kjøpe
    By krelian in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 03-20-2008, 18:22
  3. 26-32 tommer LCD, hvilken skal jeg kjøpe?
    By RockyIII in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 01-02-2008, 15:40
  4. Hvilken DAC skal jeg velge?
    By Monitor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 04-24-2007, 23:51
  5. hvilken skal jeg velge?
    By olim in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 08-05-2006, 15:26

Stikkord for denne tråden