65 tommer 4k tv, hvilken skal man velge? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror d du sier er feil. Ved hdmi 1.4 vil du bare få 30 eller var d 36 fps? Og d er vel bare spill som bruker 60 fps?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.4 fungerer helt greit til 4K. standarden støtter ikke mer enn 30 frames men foreløpig er det svært få filmer som har mer enn dette uansett.

Som Andreas sier egner ikke 4K TVr seg til gaming. Skal du spille FPS må du kjøpe en 1080p skjerm eller finne deg i å tape mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke kjøpt en TV uten HDMI 2.0 (hvis den er 4K).
    Det er ikke bare FPS som begrenses på 1.4.

Se gjerne oversikten her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison

Skroll litt ned til den tabellen. Det kan være at i fremtiden er det en eller annen boks du vil koble til, som trenger de tingene som HDMI 2.0 har.. 4K og HDMI 2.0 bør være minimum, samt HEVC.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Beklager, min feil. Skrev visst noe som ikke var helt korrekt der ja
    Ble litt kjapp i oversettelse fra en dansk side det var linket til et sted her inne angående UHD-TV'er, men det ser ut til at noen overvåkne sjeler var i stand til å rette opp feilene mine på en bra måte.

I stand corrected!!
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter resonnementet om at 4k TV er prematurt ennå. Spesielt for alle som skal spille PS4 på sin nye TV. Hvorfor introdusere unødvendig oppskalering når native som oftest ser aller best ut? For den beste spillopplevelsen ville jeg gått for en god 1080p TV med bra game mode.

Eneste grunnen til å kjøpe 4k skjerm i dag er hvis man skal se House of Cards på Netflix i 4k, og muligens breaking bad, men jeg er usikker på om BB er tigjengelig i 4k enda. Det var et rykte for noen måneder tilbake. Og for å få til dette i praksis må man ha følgende på plass: 1) Internett-hastighet over 15mb/s 2) HEVC støtte ( 3) HDMI 2.0 dersom du skal kjøre inn 4k via hdmi).

Dermed snevrer det seg veldig inn for hva man egentlig skal bruke 4k til i dag. Og ikke glem at man skal sitte bra nærme, eller har skikkelig stor skjerm, for å se forskjell på 4k og 1080p.

Selv har jeg bestemt meg for å vente på 65" OLED til rundt 20-25000, som sikkert ikke vil skje før til neste vår.
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens, dere har nok fått meg til å innse att 4k er unødvendig for mitt bruk pr. idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj_silvia Vis post
    Takker for svar folkens, dere har nok fått meg til å innse att 4k er unødvendig for mitt bruk pr. idag.
    Jeg så litt på forskjellen på pris i går. Når man skal ha 65" (vanlig HD) synes jeg "innsteget" er ganske så høyt. (Ser ingen TV til under 17995,- som jeg vill ha kjøpt).

Hvis man da finner en 4k TV til 25000,- som i tillegg er en "høyere" serie (f.eks. Samsung 7 serie mot 6 serie som de til 18000 er) så forsvarer dette prisforskjellen ganske så bra.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor mange andre prosesseringer som skaper input lag i en TV, tror jeg oppskaleringen til 4K har svært lite å si. Men uansett: Det er ikke så mye poeng å kjøpe en 4K-spill-tv til en spillkonsoll som ikke sender ut 4K. Da ville jeg også heller prøvd å få fatt i en OLED-TV.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Med tanke på hvor mange andre prosesseringer som skaper input lag i en TV, tror jeg oppskaleringen til 4K har svært lite å si. Men uansett: Det er ikke så mye poeng å kjøpe en 4K-spill-tv til en spillkonsoll som ikke sender ut 4K. Da ville jeg også heller prøvd å få fatt i en OLED-TV.
    Problemet er at 4K oppskaleringen (som krever en del prosessorkraft) ikke går an å slå av når man aktiverer Gamemode. Du får 1080p TV fra Sony (W706) med Gamemode helt ned i 15 millisekunder, men du får vel ingen 4K TV med Gamemode under 100 millisekunder. Så det sier seg selv hvilken TV som egner seg best til FPS online eller presisjons spill. Det er mulig ikke 4K oppskaleringen ikke lager mye inputlag, men problemet er at det ikke finnes noen 4K TV med lav inputlag enda. Med native 4K spill fra PC regner jeg med at inputlaget på en 4K TV går betraktelig ned selv med Gamemode aktivert (hvis TVén har Gamemode).

Jeg har selv en 4K projektor og vet hvor bra et 1080p bilde oppskalert til 4K kan se ut(oppskalering konbinert med Sony RC fungerer meget bra), men det egner seg desverre dårlig til spilling hvis det ikke er cashual spilling. Når jeg spiller gjør jeg det på Sony HW55 som har inputlag på rundt 30 millisekunder og ville ikke gått noe særlig høyere enn det selv om jeg så og si har sluttet å spille online FPS.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser problemet med oppskalering og gaming, regner med selv som en casual gamer atm, med spill som type assassins creed, far cry osv, men hender jo det blir cod online, ville muligens fått mark med en 4k tv da ja.
    Tenker å komme meg ned på elkjøp en dag, å ta en titt. Har veldig lyst på en 65 tommer kjenner jeg, så om noen får øye på dagstilbud osv så gjerne si fra!
    Dere har vært hjelpsomme, lærer daglig nye ting om 4k

Newcomer bihweb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har vært hjelpsomme, lærer daglig nye ting om 4k
    Jeg også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Om du gidder å teste multiplayer, det er rimelig fast phase, så der får du testa 4k'n.
    Da har tven vært på veggen i stua i 6 dager, og har fått testet den ut litt.
    Ikke kalibrert eller noe ennå, så kun brukt de forskjellige modusene (kino/game o.l.)

Første som ble gjort var å snurre en blurayplate. Valget falr på Captain Philips, Mastered in 4K
    Oppskalering og bildekvalitet var utrolig bra. Bedre enn håpet.
    Dagen etter kom jeg til Wolverine 3D, og fortsatt overrasket over bildekvalitet. Denne gang i 3D.
    Passiv 3D var utrolig bra på 4K skjerm.

I mellom slagene har jeg fått sett litt på tv.
    Oppskalering av SD kanaler er litt så som så, og oppskalering av HD kanaler er helt ok.

De siste dagene har jeg fått prøvd meg litt på CoD: Ghost.
    For en casual gamer så går det helt greit input lag'en til tven. Med game mode er den oppe på ca 62 ms etter målinger på avforums.com.
    Men hadde uansett ikke vært å forakte med en tv ett godt stykke under 40 ms

For film ville jeg absolutt gått for en 4K tv, mens spill så kan man like gjerne holde seg til en god full HD.

Kjøpte min nesten utelukkende med tanke på film, så et supert kjøp i mine øyne
    Min filmsamling: http://www.invelos.com/dvdcollection...bryn@gmail.com

Denon X5200 (7.2.2) - Klipsch RF-82 (front) - Klipsch RC 62 (center) - Jamo S 420 SUR (side) - Jamo S 426 (bak) - Ikea blanda custom speaker (Atmos)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinar S Vis post
    Da har tven vært på veggen i stua i 6 dager, og har fått testet den ut litt.
    Ikke kalibrert eller noe ennå, så kun brukt de forskjellige modusene (kino/game o.l.)

Første som ble gjort var å snurre en blurayplate. Valget falr på Captain Philips, Mastered in 4K
    Oppskalering og bildekvalitet var utrolig bra. Bedre enn håpet.
    Dagen etter kom jeg til Wolverine 3D, og fortsatt overrasket over bildekvalitet. Denne gang i 3D.
    Passiv 3D var utrolig bra på 4K skjerm.

I mellom slagene har jeg fått sett litt på tv.
    Oppskalering av SD kanaler er litt så som så, og oppskalering av HD kanaler er helt ok.

De siste dagene har jeg fått prøvd meg litt på CoD: Ghost.
    For en casual gamer så går det helt greit input lag'en til tven. Med game mode er den oppe på ca 62 ms etter målinger på avforums.com.
    Men hadde uansett ikke vært å forakte med en tv ett godt stykke under 40 ms

For film ville jeg absolutt gått for en 4K tv, mens spill så kan man like gjerne holde seg til en god full HD.

Kjøpte min nesten utelukkende med tanke på film, så et supert kjøp i mine øyne
    Høres knall ut:-) Gratulerer med ett bra kjøp da!
    Håper samsungen gjør meg like fornøyd!:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres knall ut:-) Gratulerer med ett bra kjøp da!
    Håper samsungen gjør meg like fornøyd!:-)
    Hvilken Samsung endte du på?
    Min filmsamling: http://www.invelos.com/dvdcollection...bryn@gmail.com

Denon X5200 (7.2.2) - Klipsch RF-82 (front) - Klipsch RC 62 (center) - Jamo S 420 SUR (side) - Jamo S 426 (bak) - Ikea blanda custom speaker (Atmos)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinar S Vis post
    Hvilken Samsung endte du på?
    Blei en ue65hu7205. Tilbud på expert denne uka. Må riktignok vente 3 uker til den kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dette var GOdt å Vite så Dere Mener UHD 4 K utgår i.t.v?
    At det Oled som er det beste ja Har en panasonic plamsa 65 i dag men denne blir veldig varm og den har ingen Utganger til komponent så jeg må bruke overgangeskabel :/

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste merke jeg kan tenke meg er Samsung eller Sony kom med Tips på Oled 65.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della Vis post
    Hei,

Du må ha versjon HDMI 2,0 for å overføre 4K materiell. Så om PS eller andre ting skulle ha 4K-oppløsning, MÅ du ha HMDI 2,0 for å kunne utnytte det. Ellers blir det i bestefall 1080p
    du må ha hdmi 2.0 for 4k i 60 fps, hdmi 1.4 kan overføre 4k i 24fps (vanlig filmhastighet)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hdmi 2-0 ja er det ikke bare å kjøpe seg en blurayspiller som kjører dette da. 2.0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg ville oppdatere dere litt her.
    Har nå kjøpt meg lg sin 65ub950v. Fikk den igår, så har ikke fått testa den altfor mye enda. Det jeg var mest spent på var gaming og ps4, så kjørte en runde med destiny, merket overhode ingen lag. So far so good. Andre her som har denne?
    Er utrolig mange justeringer hva anngår bildekvaliteten på denne, så for en rookie som meg er dette vanskelig. Prøvde å justere etter beste evne, men ble ikke 100% fornøyd. Noen eksperter her på kalibrering? Har lest de fleste guider som er å lese, å justert ut ifra ett snitt av de.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny TV 55 - 60 tommer, hva skal man velge?
    By sebter in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 10-10-2009, 16:32
  2. Hvilken 40 tommer skal jeg kjøpe
    By krelian in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 03-20-2008, 18:22
  3. 26-32 tommer LCD, hvilken skal jeg kjøpe?
    By RockyIII in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 01-02-2008, 15:40
  4. Hvilken DAC skal jeg velge?
    By Monitor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 04-24-2007, 23:51
  5. hvilken skal jeg velge?
    By olim in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 08-05-2006, 15:26

Stikkord for denne tråden