Hvorfor buet TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor buet TV?

Det kommer jo mange buede tv'er om dagen for å vekke kjøpelysten vår.
    Men spørsmålet mitt er egentlig, hva er poenget?

Ett argument jeg ser er at "mange kinoer har jo buet lerret".
    Men det handler vel først og fremst om lysuniformitet på grunn av at det er en prosjektor som skal lyse opp et lerret, og gjelder da ikke på en tv.

Et annet argument er bedre innsynsvinkel.
    Det synes jeg høres veldig rart ut. Greit at du ser bedre den kanten som er lengst bort på grunn av buen, men den nærmeste kanten blir jo enda vanskeligere å se.

Det jeg mistenker mest er at de må finne på noe nytt og fancy for å få oss til å kjøpe.
    Men hva tror dere, har dere noen gode argumenter for/imot?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kun for å introdusere noe nytt for å trigge kjøpelysten, på en TV vil kurving bare være tull. PÅ en TV er dette helt meningsløst!

Med projektor og anamorphisk linse derimot er det nødvendig med de fleste linser for å eliminere pincushion effekten disse introduserer. Med Isco 1x25x Cinema DLP linsen sammen med VW1000 er det så og si ingen pincushion og jeg kommer derfor å bruke flatt lerret. Med lerret kan også den buede effekten ha positiv innvirkning på seer opplevelsen, men jeg ser ikke det (har hatt buet lerret før). Ellers så ser det jo tøft ut da...
    Sist endret av Andreas21; 08-08-2014 kl 13:00

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig!

Og de buede TV'ene jeg har sett utstilt, er jo så og si one-man-show-tv'er. Man får fint lite med seg om man sitter og ser fra siden av.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marketing bullshit, rett og slett. buet TV er bare tull spør du meg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre her er dette ren bullshit, har ikke studert veldig nøyaktig men den buede tven jeg har sett så er fordreining av bilde klart tydelig og selv om den gir et blikkfang opp i mot andre tver så er det absolutt ikke positivt.

Men for hoved kunden til samsung, altså en design orientert kvinne med fetish for shiny things så er nok disse tvene meget pene, de er jo egentlig ikke laget for og bli brukt til noe annet enn bizarro speil, og se pene ut så lenge de ikke viser bilder.

Kort sagt hadde noen gitt meg en slik kurvet tv hadde jeg lagt den ut på finn innen få timer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Kort sagt hadde noen gitt meg en slik kurvet tv hadde jeg lagt den ut på finn innen få timer.
    Hehe - men du ville ikke brukt den som sjekketriks overfor en design orientert kvinne med fetish - det hadde jeg gjort

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktiskt funker det overraskende bra og bare sjenke opp litt rødvin slå av lyset, og be besøkende trykke på film knappen på harmonyen som slår av tv, senker lerret og kan da sette på en Robert downey jr film eller LOTR (eller sound of music for den saks skyld)
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Faktiskt funker det overraskende bra og bare sjenke opp litt rødvin slå av lyset, og be besøkende trykke på film knappen på harmonyen som slår av tv, senker lerret og kan da sette på en Robert downey jr film eller LOTR (eller sound of music for den saks skyld)
    That was a good vending - I must remember to use that in another episode

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble meg tidligere fortalt at buet/curved screen var et "markedføringstriks" for å skille OLED-teknologien fra øvrige skjermer. Men en slik påstand er det ikke mye hold i nå som også vanlige Led-lcd-skjermer også kan være buet.

Personlig håper jeg at markedet boikotter buede/curved skjermer fullstendig, slik at både LG og eventuelt andre produsenter blir tvunget til å gå tilbake til flate skjermer. Det er ganske idiotisk å ikke kunne henge skjermen på veggen og buen gjør OLED`n til en "ego-skjerm"; innsynvinkelen blir for dårlig når det sitter mange i stua.

Det er også temmelig håpløst når styrken til en FLAT OLED-skjerm er at den kan ses på i nesten 180-graders vinkel (på dette området har den faktisk bedre innsynsvinkel enn en plasma).

LENGE LEVE FLATE OLED-SKJERMER!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis Vis post
    Det kommer jo mange buede tv'er om dagen for å vekke kjøpelysten vår.
    Men spørsmålet mitt er egentlig, hva er poenget?

Ett argument jeg ser er at "mange kinoer har jo buet lerret".
    Men det handler vel først og fremst om lysuniformitet på grunn av at det er en prosjektor som skal lyse opp et lerret, og gjelder da ikke på en tv.

Et annet argument er bedre innsynsvinkel.
    Det synes jeg høres veldig rart ut. Greit at du ser bedre den kanten som er lengst bort på grunn av buen, men den nærmeste kanten blir jo enda vanskeligere å se.

Det jeg mistenker mest er at de må finne på noe nytt og fancy for å få oss til å kjøpe.
    Men hva tror dere, har dere noen gode argumenter for/imot?
    Spurt en på Hifi klubben om dette.
    Han sa det var kun for å lansere noe nytt. Men ingen vil ha det kommenterte han sarkastisk - og det skjønner jeg godt.

Ideen er helt idiotisk. Her har man endelig fått en flat skjerm å montere på veggen, hva er da vitsen med dette? Innsynsvinkelen er også dårlig. Styr unna!
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen Vis post
    Det ble meg tidligere fortalt at buet/curved screen var et "markedføringstriks" for å skille OLED-teknologien fra øvrige skjermer. Men en slik påstand er det ikke mye hold i nå som også vanlige Led-lcd-skjermer også kan være buet.

Personlig håper jeg at markedet boikotter buede/curved skjermer fullstendig, slik at både LG og eventuelt andre produsenter blir tvunget til å gå tilbake til flate skjermer. Det er ganske idiotisk å ikke kunne henge skjermen på veggen og buen gjør OLED`n til en "ego-skjerm"; innsynvinkelen blir for dårlig når det sitter mange i stua.

Det er også temmelig håpløst når styrken til en FLAT OLED-skjerm er at den kan ses på i nesten 180-graders vinkel (på dette området har den faktisk bedre innsynsvinkel enn en plasma).

LENGE LEVE FLATE OLED-SKJERMER!
    Kan ta helt feil her, men mener og ha lest et eller annet om grunnen til at LG lanserte den buede oled tven var at de ikke klarte og presse panelet flatt uten og forringe levetiden eller produksjons frafallet, et eller annet teknisk grunn noe og at LG lovet bot og bedring ved neste modell serie.

Men så henger samsung seg på og lager kurvede LED paneler, og jeg er egentlig overbevist de gjorde dette for og få presse bilder som så liknende ut som LG sine som høstet lov ord over en lav sko, men ikke pga av kurven på panelet, men pga OLED panelet bedre fargespekter og sortnivå.

Og nå siden samsung gjør det så følger alle andre etter, snakker om og kjøre en hel industry inn i en døds spiral.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buede tvr spiser sol refleksjoner, så lys stue gå bued

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buede tvr spiser sol refleksjoner, så lys stue gå bued
    Stemmer IKKE! Jeg har nemlig fått testet både 55EA980W OG 55EA880V i egen stue gjennom en venn (som sitter i ledelsen på Expert). Og faktum er at den curvede skjermen sentrerer lysrefleksjonene på en negativ måte. Jeg likte mye bedre 55EA880V, men skulle gjerne hatt høyttalerne til 980-modellen på 880-modellen. 880-modellen viser også at det går fint å produsere flate Oled-skjermer.

Men så henger samsung seg på og lager kurvede LED paneler, og jeg er egentlig overbevist de gjorde dette for og få presse bilder som så liknende ut som LG sine som høstet lov ord over en lav sko, men ikke pga av kurven på panelet, men pga OLED panelet bedre fargespekter og sortnivå.
    Det er jeg helt enig i. Det er ikke kurven som har fått positiv omtale, det er Oled-teknologien, og dette feiltolker muligens innovatørene. De mange negative synspunktene på den buede skjermen medvirket også til at LG-Oled`n tapte "shoot-out`n" mot en del eldre plasma-skjermer og 4K skjermer tidligere i vår.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i. Det er ikke kurven som har fått positiv omtale, det er Oled-teknologien, og dette feiltolker muligens innovatørene. De mange negative synspunktene på den buede skjermen medvirket også til at LG-Oled`n tapte "shoot-out`n" mot en del eldre plasma-skjermer og 4K skjermer tidligere i vår.
    Jo men det er jo nettop kurven som skiller seg ut på presse bildene, og tror ikke Ola og Kari Nordmann vet eller bryr seg om forskjellen på led/oled.
    Spessielt når disse bildene skues gjennom helt ukalibrerte TN paneler av pc skjermer med 6 bits farge oppløsning.

Jeg tror nok ikke at samsung eller noen andre produsenter sine markeds avdelinger har noen moralske problemer med utnytte disse faktum, det er jo heller ikke snakk om at de kuvert om tekniske funksjoner eller egenskaper.

Men det er vel ganske avgjort og vedtatt blant oss nerdene at kurvede tver har langt flere negative sider enn positive (som knapt finnes)

Det er kanskje en enkelt bruksområde hvor en kurvet skjerm kan fungere og det for litt ekstra store pc skjermer hvor man som regel kan sitte nærme og i en sweetspot, og kurven vil da motvirke innsynsvinkelen på pikslene i kanten av bildet siden de vinkles mot deg.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje en enkelt bruksområde hvor en kurvet skjerm kan fungere og det for litt ekstra store pc skjermer hvor man som regel kan sitte nærme og i en sweetspot, og kurven vil da motvirke innsynsvinkelen på pikslene i kanten av bildet siden de vinkles mot deg.
    Joda, jeg skal ikke lage noen stor debatt ut av dette. For på en 77-tommers OLED fungerer det sikkert OK med buet skjerm, rett og slett fordi størrelsen er så massiv at den kan "omslutte" seerne på en annen måte enn på en 55-tommer. Men en 55-tommer med kurve? Meningsløst - dog etter min egen, subjektive mening - selvsagt...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så synd Exspert ikke har 880v lenge leve fantasien. Har selv eid Lg 970v og Sol lys og rom lys spiste tvn opp mot alle de flate tvn jeg har hatt de siste 4årene. Synd Oled ikke varte lengre en 1000timer før den sakte men sikkert døde.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun tull. Jåleri:P
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så synd Exspert ikke har 880v lenge leve fantasien. Har selv eid Lg 970v og Sol lys og rom lys spiste tvn opp mot alle de flate tvn jeg har hatt de siste 4årene. Synd Oled ikke varte lengre en 1000timer før den sakte men sikkert døde.
    Du har kanskje litt problemer med å se at andre kan få tak i skjermer som du ikke får tak i? Som tidligere Hifi-skribent kan jeg få tak i nesten hvilken skjerm jeg måtte ønske (har Panasonic VT60 i stua nå - den er meget bra), og når man i tillegg sitter i ledelsen til store elektronikkkjedene, så kan man stort sett velge og vrake. Noe helt annet er å ta dette inn til vanlige kunder - inntjeningen per TV er i dag er så lav at det dessverre ikke ble umulig å ligge inne på lager med en entusiast-skjerm som 880v. Men den er min klare favoritt blant OLED (så langt)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg skal ikke lage noen stor debatt ut av dette. For på en 77-tommers OLED fungerer det sikkert OK med buet skjerm, rett og slett fordi størrelsen er så massiv at den kan "omslutte" seerne på en annen måte enn på en 55-tommer. Men en 55-tommer med kurve? Meningsløst - dog etter min egen, subjektive mening - selvsagt...
    Når jeg sier pc skjerm så tenker jeg typiskt desktop bruk, hvor man sitter med nese tippen knapt 60cm fra panelet.

Men ja absolutt, med OLED er jo ikke innsynsvinkel noe problem så kurven er absolutt bortkastet i min mening, uansett størrelse.
    Denon AVR-4520 CI

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0