Hvorfor buet TV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor bør TV være buet? | Illustrert Vitenskap

Svarer vel på spørsmålet Jeg har buet TV å må si meg uenig med de fleste påstander over her

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare tull og tøys med buet tv. Uansett. Ingen fordeler, og i hvertfall ikke de tullepåstandene professoren kommer med som forklaring. Alt bunner ut i mer gevinst for produsentene. Det de selger på er at dette er noe fantastisk nytt. Bare tull, Coloseum kino hadde dette allerede på femtitallet, sikkert før det også, muligens fra da kinoen var ny i 1928. En annen påstand jeg har sett er at alle store kinoer bruker dette. Tull det også, her i norge er det vel bare tidligere omtalte Coloseum kino, meg bekjent. Og et lite fåtall hjemmekinoer selvfølgelig. Eneste fordelen for noen er muligens at tv'n ser fancy og dyr ut, og gjør seg bra i en fin stue...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg har selv buet ramme på 3,3m i min kino, og det er nesten utelukkende av nostalgiske -og designmessige hensyn... Sitter en veldig nærme kan nok kurven gi en noe mer følelsen av at filmen "omfavner" en, men prisen er jo geometri som aldri blir helt som den skal. De aller aller fleste vil være mest fornøyd med en rett ramme, og kinoene benyttet jo i sin tid kurvede rammer kun for å kompensere for bi-effekten av sine anamorfiske linser, ikke for å gi høyere innlevelse og/eller kvalitet, bare så det er sagt!

Kurving på en liten TV er helt tullerusk, totalt idioti som kun er introdusert av TV-produsentene fordi de på OLED rent teknisk var nødt til å kurve panelet i en periode. Resten av "hurven" fulgte etter og kopierte kurven selv på vanlig LED-TV da mange har latt seg (feilaktig) begeistre. Til gaming og helt opp mot en stor TV synes jeg imidlertid kurven har noe for seg, problemet er at kurven ødelegger for stort sett alt annet TVen normalt skal brukes til...

4. Takk AAmrAA takket for denne posten
    Liker Hunsbedt, Gurba har likt denne posten
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tromsø Kino hadde buet i sal 1. Forøvrig vil jeg si meg enig i at dette med buet skjerm muligens ikke hører hjemme hos en AV-entusiast. For meg virker det noe ulogisk at et bilde som er fanget opp av en flat film eller flat bildebrikke skal gjenskapes på en buet overflate.

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg lot meg kraftig imponere av den siste 55" oled UHD skjermed fra LG. Råeste fargene og ingen etterslep ved panorering. Greit, de viser selvfølgelig en tilpasset skrytevideo men fremdeles, utrolig bra. Men jammen santen hadde de klart å bøye denne skjermen også. Det er jo ikke umulig at en slik "buet" tv kanskje kan finne seg en plass i et hjørne hvor man naturlig begrenser innsynsvinkelen.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett enig med dere, lygren og regnep. Buede tver er helt tullete. Med småskjermer (alt under 100") har ikke dette noe for seg i det hele tatt, uansett hvor nærme folk sitter. Fatter ikke at noen kan si at man får mere filmfølelse av det, da har de noe galt med øynene sine. Igjen mener jeg at dette bare er en gimmik som folk har blitt fortalt er kjempefint.

Til hjemmekino vurderte jeg det faktisk selv for flere år siden. Muligens fordi en del andre i bransjen mente det var tøft. Medfører bare ulemper sammen med projektor. I tillegg må man skaffe seg ekstralinse som desverre koster mer enn projektoren hvis det skal bli utholdelig. Igjen, tull og tøys.
    Interessant at Tromsø kino hadde buet lerret i sal 1. Er garantert borte nå etter digitaliseringen antar jeg. Burde vel ha vist dette siden jeg faktisk er kinomaskinist...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

7. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått meg en ultra bred buet pc skjerm nå på 34".

Sitter ca en meter unna, så den dekker faktiskt mer av synsfeltet enn lerretet.

Og jeg kan akseptere det men bare såvidt, er omtrent like ille som edge baklys blødningen (som er ganske ok på denne, men bare ok).
    Kan ikke se noe som helst positivt med kurvede displays selv om jeg nå har hatt denne en par måneder.
    Litt backlight bleed og denne ganske svake bøyen er akseptabelt siden bredden og høyere oppløsning er langt mer positivt.
    Gir alt man ønsker av tre skjerms oppsett bare uten alle problemene.

Det er kanskje lys i tunnelen.

På CES bedyret selv samsung at 2016 seriene skulle de ha flat versjon av samtlige burde tver også i topp sjiktet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Buet lerret
    By MML in forum Lerret
    Svar: 2
    Siste melding: 11-23-2012, 21:25
  2. buet lerret
    By ole525dat in forum Lerret
    Svar: 3
    Siste melding: 12-14-2011, 23:24
  3. Buet himling.