Er det noe bedre enn Sony KD-55X8505BAE i påvente av 4k OLED fra LG?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noe bedre enn Sony KD-55X8505BAE i påvente av 4k OLED fra LG?

Skal kjøpe ny TV nå om en måneds tid. Tenker å kjøpe en bra 4k-TV, i påvente av at LG slipper 4k OLED og at den får synke litt i pris (planen er å kjøpe den til våren). Er det noe bedre der ute enn Sony KD-55X8505BAE? Lyd er uviktig, da den skal kobles til et anlegg. HDMI 2.0 er et must.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical Vis post
    Skal kjøpe ny TV nå om en måneds tid. Tenker å kjøpe en bra 4k-TV, i påvente av at LG slipper 4k OLED og at den får synke litt i pris (planen er å kjøpe den til våren). Er det noe bedre der ute enn Sony KD-55X8505BAE? Lyd er uviktig, da den skal kobles til et anlegg. HDMI 2.0 er et must.
    Bestilte 65x8050b selv. Ikke mottatt den enda. Muligens er Panasonic sin AX800 bedre hvis du ikke trenger innebygd netflix. Selv har jeg kun pc som kilde.

Er redd for at sonyen kanskje ikke støtter 3840x2160 i full rgb (4:4:4) pga hdcp 2.2. Vet at panasonic skal støtte dette både over displayport og hdmi.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt meg KD-55X8505BAE på elkjøps tilbud sist søndag. Mottar den i løpet av denne uka, blir artig å teste ut Netflix 4k. Har også en Intel NUC som stuepc, kan se ut som den ikke klarer 4k med 60p, men det finner jeg ut...

Ang full RGB, så er manualen her:
    Ser det står noe om
    *YCbCr 4:2:0 / 8 bit

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic 4k flagship ute etter ifa ...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Sony TV'en i dag, koblet den opp, kjørte firmwareoppdatering og gjorde litt innstillinger etter jeg mottok den, førsteinntrykket var bra.
    Kom så hjem senere i kveld for litt TV titting, og den vil ikke lenger slå seg på. Standby lysdioden blinker rødt 3 ganger og så pause før den blinker igjen. Etter søk på nettet så viser det seg at antall blink forteller noe om hva slags feil det er, men vet ikke hva. Har også prøvd å nappe ut strømmen og vente litt, men det har tilsynelatende ingen effekt.

Tenkte også å prøve manuell firmware oppdatering via USB (http://www.sony.no/support/no/conten...93/KD-55X8505B), men får ikke i gang prosessen, kun rødblink x3.

Noen som vet hva disse blinkene betyr på denne sony TV'en? (eller nyere Sony TV'er, infoen jeg fant på nettet om dette var ganske gammelt..). Håper dette blir regnet som DOA og at de ordner det relativt raskt, får ringe Elkjøp og/eller Sony i morgen..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Jeg ringte Elkjøp og Sony support i dag. 3 blink indikerte en intern feil, og ikke noe jeg kunne gjøre noe med. Elkjøp sender ny TV og tar med seg den gamle i retur.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre Vis post
    Jeg har bestilt meg KD-55X8505BAE på elkjøps tilbud sist søndag.
    Heisann,
    Har vurdert denne modellen selv fra Elkjøp.
    Har ikke så mye greie på tv men kan du bekrefte at denne støtter HVEC/HDMI 2:0 som vissnok er viktig på en 4K tv?
    Elkjøp hadde ikke noe info om dette.
    Noen peiling på om input lag er høyt? (koble til ps4)
    Til slutt.....ser tv feste er helt ute på sidene......hvor mye inn kan de flyttes?
    Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fersk_IT Vis post
    Heisann,
    Har vurdert denne modellen selv fra Elkjøp.
    Har ikke så mye greie på tv men kan du bekrefte at denne støtter HVEC/HDMI 2:0 som vissnok er viktig på en 4K tv?
    Elkjøp hadde ikke noe info om dette.
    Noen peiling på om input lag er høyt? (koble til ps4)
    Til slutt.....ser tv feste er helt ute på sidene......hvor mye inn kan de flyttes?
    Takker for svar
    HVEC/HDMI 2.0 i boks på denne.
    Føttene kan flyttes nærmere midten.
    Input lag skal vist nok være 40ms.
    Vurderer denne selv da den er på tilbud igjen, men blir vel å vente på flat 60+" 4K OLED tel under 20k. Kanskje innen 2 år...
    Sist endret av AJ; 08-09-2014 kl 20:40

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte denne selv på tilbudet i dag jeg. 14 000 kroner var for god pris til ikke å gjøre det!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten noen av dere kjørt kalibrering på denne, så man vet hva som må justeres? Eventuelt noen som vet om en nettside som har gjort dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt 65x8505b i en uke. Kjøpte den på elkjøp til 24000. Min går nå i retur å betaler mellomlegget på 5000 opp til en samsung 65hu7505. Denne har jeg ikke motatt enda.

Mine erfaringer med sony tven (skrudde av all fancy prosessering under picture advanced):

Cons:
    - På kvelden når det ikke er så mye lys så er tven dårlig på sort. Sort er grått.
    - Adv. contrast enhancer hjelper endel på sort. Testet på low. Men dette er ikke helt perfekt. Som i starten av jarhead 2 da det er sort bilde og når tekstingen kommer så blir bildet lysere hver gang det er tekst. Dette selv med adv contrast enhancer på low. Til pc bruk ved filmvisning holder det å flytte mus peker så blir bilde lysere ett sekund.
    - Skjermen blødde endel. Spesielt oppe i høyre hjørne.
    - Tven har ikke en mulighet for oppgradering slik samsung har igjennom evolution kit. 4K standarden er jo ikke helt ferdig enda...
    - Tven støtter ikke 4K/60 4:4:4. Dette er nok litt negativt til databruk i 3840x2160 i fremtiden når skjermkort får HDMI 2.0
    -3D er veldig bra når bildet er rolig. Blir det mye bevegelse blir det fort endel rot i bildet.

Positivt
    - tven er helt lydløst Ingen vifte støy!
    - Tv menyene/programmene er kjappe og enkle/oversiktlige
    - 4K fra netflix er ekstremt bra. Eneste sort burde vært bedre
    - Full HD (bluray) er også ekstremt bra.
    - Bilde i dagslys er veldig bra. Tven kan være ekstremt lyssterk.
    - Koblet til pc med 1920x1080 4:4:4 full rgb gir ett veldig bra bilde.
    - Fargene er veldig bra.
    - Veldig god på panorering/bevegelser.

Mangel på sort er en deal breaker for meg. Derfor går den i retur. En skal være fornøyd med en tv i denne prisklassen! Det burde ikke være noe å utsette på en tv som egentlig koster 30 000. Men IPS panel var nok et dårlig valg av Sony.
    Sist endret av magnusr; 08-11-2014 kl 10:28

Newcomer Smiley sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..... jeg har også hatt 65x8505b i en uke. Slo også til på tilbudet til Elkjøp, men jeg vurderer også sterkt å sende den tilbake.
    Jeg er ikke fornøyd med "kant prosesseringen", dvs. f.eks. en "tynnstripete" skjorte på litt avstand f.eks, eller en bygning med endel vertikale linjer parallelt, så blir det "trappemønster med feil(lyse) farger" langs kanten, og også "ett ekstra mønster" når man panorerer.

Fenomenenet kalles vel moiré. Med standard instillinger synes jeg dette er tildels ekstremt noen ganger, men det er også "rimelig tydelig" når jeg skrur av all prosessering, samt stiller skarphet til 0. (Men da er det ikke mye UHD-kvalitet over bildet lenger, også fargene er blasse da.)
    Det skal sies at dette er på "vanlige" tv-signaler inn. (Getbox II, har prøvd diverse HD-kanaler (og, ja, jeg vet det er ikke sikkert at de sender _HD-materiale_, men det er tydelig også på materiale som "åpenbart" er HD! ;-) samt SD-kanaler. Har også prøvd både 720p og 1080i ut ifra Getbox, og opplever at det "naturlig nok" er litt bedre på 720p.)
    Jeg har fått tak i en signalforsterker ifra Get for å se om dette gjør det noe bedre. (Monteres idag.)

Problemet er klart værst på tv-signaler, men også tilstedeværende på "skikkelig" 4k materiale via YouTube også.,
    Har PS3 som bluray/dvd-løsning, og der er problemet langt mindre. (1080p/24-ut), men fortsatt synlig på endel materiale.
    (Og fortsatt så tydelig at det, dessverre, irriterer. )

Er det ingen andre som har sett dette på denne tv´en?
    (Jeg var innom Lefdal på fredag, og der så jeg fenomenet også på 2014 utgaver av Samsung, Philips, LG m.fl., FullHD og 4k modeller, og da så jeg kun på
    de bedre modellene, stort sett ifra 49" og oppover. (Selgeren innrømmet at "demo-loopen" som de kjørte ifra HDD (1080p/24) nok prøvde å unngå å vise denne typen bilder/panoreringer, men jeg så en bygning, som hadde samme problemet på samtlige tv´er der.)

Det jeg er "redd for" er at dette er en svakhet som er såpass fremtredende pga. manglende kraft i bildebehandlingsprosessoren.'
    (Jeg var på Expert for å se på 65X9000B på lørdag, men de hadde den kun koblet til Sony-4k-player-boksen med 2160p ut,
    og Sonys eget demomateriale for 2014/2015, og det var "naturlig nok" veldig bra, men ingen scener/bilder som kunne avslørt det jeg snakker om over. )

Når det gjelder "dårlig svartnivå", så var jeg klar over denne egenskapen, det er jo i praksis forskjellen på bildekvaliteten opp til X90-serien,
    og for meg ingen dealbreaker, siden jeg ofte har lys på i stua når jeg ser på vanlig tv. (Men skulle gjerne hatt X90/X95 sortnivå, men det er "utafor mitt budsjett". )

Det skal sies at jeg ser det samme på min noe aldrende Pioneer 506xd også, men der er det faktisk mindre plagsomt......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var å så på 49" utgaven av 8505 på hifiklubben i dag.
    Den hadde også samme "kant" problem, dvs det var en slags kant utenfor kanten.
    Den ytterste kanten var mer halvgrå enn hvit. Dette var dårlig kvalitet tvsendinger (sjakk).

Problemet var bare mulig å se når det skulle være sort, ved siden av en hvit kant.
    Jeg antar det er skaleringsprosessoren som går litt bananas.

Det var også synlig på samsung, men samsung var mindre lyssterk og var ikke like skarp.
    Derfor var det mer fremtredende på sonyen.

Løsningen min er å vente på neste runde 4k, kanskje en oled?

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 65" og har ikke det problemet med min... har du skrudd av lys sensoren under system setttings... kan være den

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, DaButcher, da er det ihvertfall "ikke bare meg"!
    Det er det jeg går å lurer på nå også, om det er like greit å "holde ut med" Pio´n litt til....

Takk for tips Jens! Jeg skal absolutt prøve det, tror ikke jeg har vært der å "skrudd", nei....
    Har du gjort noen andre endringer ifht. standard oppsett?

Skal teste litt nå, og komme med tilbakemelding på hvordan signalforsterker + lys sensor = av påvirker mitt resultat.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Sony (55W905A) fra Elkjøp tidligere i år som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra ved panoreringer,prøvde all verdens innstillinger uten at det ble bra nok.Er nok mere følsom for dette enn andre.
    Uansett fant en video fil nylig som jeg har begynt å teste tver med for å sjekke bevegelser.
    Ligger på YT men den er dårlig kvalitet....tips til nedlasting ligger i kommentar feltet.

Philips Downtown Assault Test HD

https://www.youtube.com/watch?v=8CUqeG8O5a0

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smiley Vis post
    Takk for svar, DaButcher, da er det ihvertfall "ikke bare meg"!
    Det er det jeg går å lurer på nå også, om det er like greit å "holde ut med" Pio´n litt til....

Takk for tips Jens! Jeg skal absolutt prøve det, tror ikke jeg har vært der å "skrudd", nei....
    Har du gjort noen andre endringer ifht. standard oppsett?

Skal teste litt nå, og komme med tilbakemelding på hvordan signalforsterker + lys sensor = av påvirker mitt resultat.....
    husk å skru ned bak lys til 4-6 når du har gjort det

mitt står med
    led sensor av i system settings
    kino1
    bakys 4
    skarphet 30
    motion: klar
    adv kontrast lav
    gamma -1

resten av dynamiske features er skrudd av
    og de andre står til default..

ikke stilt på hvitbalansen enda...

med dette har jeg et ganske problemfritt bilde

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "panorering"
    dette skal være en av sony sine sterke sider.. min er faktisk bedre enn samsungen uhd jeg hadde, men er så klart fortsatt el lcd og ingen plasma

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Takk for instillinger, Jens!
    Ja, lyset hadde jeg skrudd ned til 4 i utgangspunktet.
    Det hjälp betydlig på "tivolieffekten" å skur av lys sensoren, ja. Problemet blir mindre fremtredende, fordi pikslene med "feilfarge" ikke
    er så lyse ifht. de rundt.

Jeg har testet med de andre instillingene dine også, men dessverre er problemet der enda for meg.

Noe mer redusert ble det, men endel av reduksjonen skyldes nok reduksjon av skarphet til 30. I mine øyne, så ser ikke bildet like skarpt ut lenger og er mer "utvasket", og da føler jeg at det ikke er noen vits i å investere i en UHD-tv......

Og, ja, det er ved panorering problemet oppstår, ellers, på stillbilder osv er det jo veldig bra kvalitet.

Jeg har stort sett fått testet med ett program på NRK1-HD nå, og det programmet har veldig bra kvalitet i utgangspunktet, det ser man på renhet, farger, (mulig)skarphet osv. Samtidig er feil/bra områder konsistente ifht. spoling/stilbilder osv.

Signalforsterkeren ser ut til å gi litt bedre bilder inn (mindre støy bl.a.) når alt av bildebehandling er skrudd av på tv´en.

Jeg har heller ikke endret noe særlig på hvitbalanse, gamma eller farger enda. Har valgt å prioritere bildebehandlingen så langt....

Mulig at jeg også er "litt følsom" ovenfor dette, skulle på en måte ønske at jeg ikke var det.... ;-)

Takk for tips om testmateriale Fersk_IT, jeg skal teste ut det i morgen, den nedlastede utgaven, altså. ;-)
    Men nå er det "tid for køya" her!

Takk til dere begge så langt!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å skrive : I en episode av "Johan Falk", som ellers var av god kvalitet, oppdaget jeg noen "voldsomme bildebehandlingsfeil" i spesielt 1 scene, som sikkert var litt vanskelig å "tolke" for bildemotoren til Sony. Det var ikke pikselerering, men mer at deler av bildet ble ganske så forskjøvet i forhold til der det hørte hjemme....... Det samme gjentok seg, men med litt forskjellig natur når jeg spolte tilbake (GetboxII), så jeg antar det er bildebehndlingsmotoren.......

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sony og Samsung legger OLED på is
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 05-28-2014, 09:03
  2. Sony: Vi kommer med OLED og passiv 3D
    Svar: 2
    Siste melding: 03-06-2012, 19:40
  3. Brillefri 3D-OLED fra Sony