Ny TV hvilken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV hvilken?

Hei, jeg er på jakt etter ny TV men har detti litt av lasset i det siste..
    Har fått med meg 4K, 3D osv men vet ikke helt om dette er noe og satse på enda?
    Tenker meg en tv på rundt 65 tommer. har 50 tommer i dag og syns den blei litt liten når jeg flyttet i nytt hus der vi sitter ca 5,5-6 meter unda TV
    På pris tenker jeg rundt 20000kr
    Har trålet rundt men der er jo SÅ mye og velge i..
    Takker for tips

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LED Vis post
    Hei, jeg er på jakt etter ny TV men har detti litt av lasset i det siste..
    Har fått med meg 4K, 3D osv men vet ikke helt om dette er noe og satse på enda?
    Tenker meg en tv på rundt 65 tommer. har 50 tommer i dag og syns den blei litt liten når jeg flyttet i nytt hus der vi sitter ca 5,5-6 meter unda TV
    På pris tenker jeg rundt 20000kr
    Har trålet rundt men der er jo SÅ mye og velge i..
    Takker for tips
    Hei,

Det er en del betraktninger og spørsmål som du kan besvare for å letter navigere i "TV-jungelen":

1. Hva skal TVen brukes mest til? Tv-sendinger, Netflix, iTunes, Dvd, blu-ray eller kanskje spill? Alt dette vil ha innvirkning på anbefalt apparat. Skal du fore TVen med signaler av god kvalitet, der materiale på disk (HDD eller Blu-ray) er det beste, er sjansen stor for at en middels TV vil være mer enn nok for deg. Skal du derimot bruke den til signaler av begrenset kvalitet, feks TVsendinger, bør du vurdere modeller med mer påkostet bildeelektronikk, da de i 90% av tilfellene vil måtte beregne (=oppskalere) ekstra bildepunkter for å fylle alle piksler i bildet. Dette er en krevende oppgave og en dyrere TV vil typisk gjøre en bedre jobb med oppskalering enn en rimelig en. Mens på høykvalitets kilder vil du knapt nok se forskjell (gitt at begge TVene har samme fysiske oppløsning).

2. Sitteavstand 5-6 meter: Her ville jeg minst ha gått for 65"; muligens 70". Størrelsen blir du veldig fort vant til, og skal du se feks netflix og har en normal bredbåndshastighet (raskere enn 10mb/s) vil du få materiale i HD, som tåler stor skjerm bra. Det finnes flere gode kalkulatorer på nette for å beregne riktig størrelse i forhold til sitteavstand, men du vil nok bli overrasket over at mange anbefaler veldig store bildeflater/korte sitteavstander.

3. Vær klar over at OLED er på vei inn i markedet for fullt, og representerer et nytt paradigme hva kontrast og sortnivå angår dersom du er opptatt av /plages med at sort ikke er "ekte sort" på din nåværende tv.

4. En populær, og grei, regel er: Film, tv-serier: Plasma. Media pc, dataspill, playstation/xbox: LED. Skal du spille skytespill vil du gjerne ha en tv med kort responstid for å unngå unødvendig forsinkelser fra input til reaksjon på skjermen. Mange nyere TVer har bra Game-modi som de-aktiverer enkelte kretser for å betydelig korte ned på responstiden.

5. 4k: Per i dag er det kun Netflix som leverer 4k innhold, sammen med noen proprietære løsninger fra bla. Sony (krever egen avspiller som følger med deres flagskip TVer). For Netflix kreves det en bredbåndslinje med høyere hastighet enn 15mb/s OG en TV som er kompatibel med Netflix´4K kodet (HVEC eller noe sånt). For å få netflix i 4k MÅ TVen stå på netflix liste over 4k kompatible TVer. Og per i dag er det vel kun House of Cards som finnes i 4k; muligens også Breaking Bad.

Når det er sagt forventes det etterhvert at mye skal komme i 4k, men det er forsatt tidlig. Per i dag kan man spørre seg hvor mye man skal med det. Feks PS4 støtter 4k video, men ikke spill i 4k.

6. Konkrete anbefalinger: sjekk hva Samsung, Sony, LG og PAnasonic har rundt 20 000 kr. Ville ha prioritert størrelse helt klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for langt og utfyllende svar.
    Jeg kommer til og bruke det på Tv-sendinger, Netflix, Dvd, blu-ray eller kanskje spill ( ps3 )
    Tenkte mest på en 65"
    Det med OLED er sikkert greit men har ikke tengt mye på det med at sort skal vere sort osv..
    Jeg har Altibox fiber med internetthastighet 35/35 per i dag.
    ¤k er det vel lite av i dag så tenker heller med og vente med det til mitt neste TV kjøp
    Har hørt av en venn at samsung henger litt etter Sony/panasonic når det gjelder bildekvalitet..Stemmer dette?
    Jeg får leite litt mere eller se om det kommer opp noen konkrete tips her av noen som veit hva som er bra TV til den prisen

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LED Vis post
    Hei og takk for langt og utfyllende svar.
    Jeg kommer til og bruke det på Tv-sendinger, Netflix, Dvd, blu-ray eller kanskje spill ( ps3 )
    Tenkte mest på en 65"
    Det med OLED er sikkert greit men har ikke tengt mye på det med at sort skal vere sort osv..
    Jeg har Altibox fiber med internetthastighet 35/35 per i dag.
    ¤k er det vel lite av i dag så tenker heller med og vente med det til mitt neste TV kjøp
    Har hørt av en venn at samsung henger litt etter Sony/panasonic når det gjelder bildekvalitet..Stemmer dette?
    Jeg får leite litt mere eller se om det kommer opp noen konkrete tips her av noen som veit hva som er bra TV til den prisen
    bare hyggelig

Har ikke hørt noe konkret om samsung bildekvalitet vs sony og pana, men har registrert at både sony og pana har vunnet tester i 1080p klassen. Du gjør nok veldig lite feil om du går for en pana eller sony 1080p 65", men er usikker på hvor mange tver de har i den størrelsen og prisklassen. Vil anbefale deg å sjekke med noen nettbutikker hva som finnes i prisklassen, deretter google tester av "finalist-tvene"

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 04-28-2012, 14:32
  2. Nyinnkjøp for ca 12000kr. Hvilken tv og hvilken forhandler?
    By siimen in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10
    Siste melding: 07-16-2010, 11:23
  3. Hvilken Panasonic 50", og til hvilken pris?
    By jakv in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 5
    Siste melding: 06-12-2007, 20:51
  4. Hvilken Bremnes-CD begynner man med? (Hvilken sang var det først da..)
    By cybervision_ in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 14
    Siste melding: 04-25-2007, 13:21
  5. Hvilken musikk er mest populær/ hvilken musikk hører dere på?
    By Stereofreak-MODEL 2330B in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 37
    Siste melding: 02-24-2006, 00:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •