55-60 tommer på budsjett: Sony VS Samsung VS Philips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

55-60 tommer på budsjett: Sony VS Samsung VS Philips

Ser etter ny TV til stua, og hadde egentlig sett for meg 4K på 55", men lurer på om det fremdeles blir for dyrt i forhold til størrelse, kvalitet og mangel på fremtidssikring. Lite overbevisende tester av Samsung UE55HU6905 har gjort meg spesielt skeptisk.

Hadde derfor siktet meg inn på Philips 55PFL8008s til 11.995 kr, da jeg har gode erfaringer med Philips fra tidligere, og det er en tilnærmet toppmodell som har falt drastisk i pris siden lansering i 2013. Dårligere på oppløsning og funksjoner, men nok betydelig bedre på bilde, lyd, byggekvalitet - og den har Ambilight. Har også gjennomgående fått svært gode testresultater.

Men så har det kommet inn to jokere fra siden:

Sony KDL-60W605B
    Samsung UE60F6375

Begge på 60 tommer - begge til 9.995 kr.

Er virkelig den rimelige UHD-modellen til Samsung dårligere enn 60-tommeren fra samme selskap til samme pris?

Har Sony noen fordeler de andre ikke har? Lav responstid?

Har tatt meg en tur på Elkjøp, Expert og Lefdal for å sondere litt, men det er søren ikke lett å bli klok på det som vises der. Den eneste TV-en som virkelig imponerte meg var en Sony KDL-60W855 som viste Blu-Ray. Nydelig design og byggekvalitet etter min mening. Sterke, men naturlige farger og nesten like god på detaljer som toppmodellene jeg har hatt fra Philips tidligere.

Denne blir imidlertid litt for dyr, synes jeg.

Hvor langt unna denne kvaliteten er de to øvrige 60-tommerne ute fra butikklokalet - i den virkelige verden?

Håper noen har en anbefaling på hva de mener er det beste kjøpet av de fire modellene mellom 10k og 12k.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig særdeles viktig for meg at TV-en er god på bevegelser. Klikker i vinkel hvis fotballkampen blir skjemmet av hakking.

Dype svartfarger er prioritet nummer to.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Philips 46PFL8008S noen uker, før jeg returnerte den pga for mange software problemer, og det at jeg måtte bruke dynamisk kontrast for å unngå clouding. Den hadde meget bra bilde, var kjapp i motion, hadde flott sortnivå (men altså tvunget til å bruke dynamisk kontrast). Menysystemet var alt for tregt; det samme med oppstart/kanalskifte.

Nå sitter jeg med en Sony KDL-50W815B. Flott sortnivå, OK farger rett ut av esken, rask billedbehandling - men kan ikke uttale meg om fotball da jeg ikke har interesse av det. Det komiske er at jeg for tiden bruker fargepalett "Sport"!! TV'en er lynkjapp i oppstart og ved kanalskifte. For meg er sortnivå viktigst da jeg ser mye science fiction.

Jeg tror min neste TV også bli en Sony. Etter å ha eid Samsung og Philips, syns jeg Sony leverer mest for pengene, da en kan bruke TV'en rett ut av esken, uten å måtte bruke en uke på å få fargene rett/lete etter SW oppdateringer som aldri kommer. Har og en mistanke om at Sony ikke har så høy feilrate som de to andre produsentene; også et viktig poeng for min del.
    Sist endret av Vorlon; 07-17-2014 kl 15:31

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var med en kompis og kjøpte tv i forrige uke. Han gikk for den overnevnte sony tv'n. Den har meget god bildekvalitet og smart hubben er kraftig forbedret fra fks. Sony kdl55Hx823 som jeg har i stua. Jeg har solgte lyd og bilde produkter frem til 2011 i butikk. Blir stadig spurt om hvilke tv jeg anbefaler. Holder meg oppdatert på nye modeller og leser det meste hifi pressen publiserer. Med dette lagt til grunn sett at fokuset ligger på bilde kvalitet og holdbarhet anbefaler jeg den beste sony tv'n man finner i sin prisklasse. Skal du ha "gadget" tv leder Samsung klart over alle.
    sony'n du vurderer her er i allefall en meget god tv. Den lave prisen er bare et kjempe +

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en solid runde med både lesing av tester og omtaler, og et nytt besøk innom flere lokale butikker, gikk jeg til slutt for en Sony KDL-55W815B.

Synes denne var overlegent best på bevegelser direkte sammenlignet med Panasonic AS640, som jeg forgjeves prøvde å justere bildekvaliteten på dette området på, og også et hakk bedre enn det Samsung kunne stille opp med i samme prisklasse. Sony-modellen leverte nok her det beste jeg har sett i butikkutstillinger på den fronten. Rett og slett utrolig støyfritt.

Panasonicen var nærmest ubrukelig på raske bevegelser, og det skal visst ha sammenheng med en 50 Hz-bug som jeg ikke har satt meg så altfor grundig inn i, men etter det jeg kunne se er det uholdbart å levere et produkt med slike skavanker i dagens marked.

Frykten for trege menyer, bugs i software og clouding/bleeding på Philipsen ble litt for sterk for min del, og erfaringene dine, Vorlon, kan jo indikere at frykten ikke er irrasjonell. Men jeg kommer nok til å savne Ambilight!

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny TV!

Koste meg med min i hele går kveld. Det er lenge siden jeg har eid en TV som er lettere å "gå til" enn Sony'en.

Neste gang jeg skal ha TV, er ikke Philips ute av bildet. Det er bare jeg som må bli flinkere til å sjekke informasjon først, og fysisk teste TV'en i butikk, før jeg tar en avgjørelse. Ambilight er flott syns jeg og. Har forlengst "oppfunnet" min egen ambilight, som er noe så enkelt som en 15W sparepære bak TV'en.
    Sist endret av Vorlon; 07-18-2014 kl 09:48

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Den kommer ikke før i neste uke, så det blir spennende å få kalibrert og tatt en skikkelig grundig titt. For rimelig entusiastiske elektronikk-fantaster er det jo litt som å være barn på julaften

Har planer om å henge den på veggen. Mulig jeg må lime på noen LED-striper om Ambilight-savnet blir prekært og det ikke blir plass til sparepære.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KDL-55W805BBN

Sitat Opprinnelig postet av handofdoom Vis post
    Takker! Den kommer ikke før i neste uke, så det blir spennende å få kalibrert og tatt en skikkelig grundig titt. For rimelig entusiastiske elektronikk-fantaster er det jo litt som å være barn på julaften

Har planer om å henge den på veggen. Mulig jeg må lime på noen LED-striper om Ambilight-savnet blir prekært og det ikke blir plass til sparepære.
    Hei!

Du referer til i starten av tråden: Sony KDL-xxW605B modellen og skriver at du kjøpte "Sony KDL-55W815B".
    Er dette 2 forskjellige modeller ? Finner ikke den sistnevnte på noen nettbutikker.

Er veldig spent på hvordan den tok seg ut på veggen? Ettersom den bygger jo plagsomt mye ut nederst på skjermen ??

Mvh,
    Sindre

Lignende tråder

1. Sony vs Philips x 2 vs Samsung?
    By Jokerman81 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 11-08-2009, 21:37
  2. Lite budsjett, Ny 40-42 tommer til stuen ?
    By darket in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 06-19-2009, 20:46
  3. 46" Philips/Sony/Samsung?
    By InspectorGadget in forum TV-apparater
    Svar: 45
    Siste melding: 03-04-2009, 16:44
  4. 32 tommer LCD til soverommet. Samsung/Sony
    By RockyIII in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 11-05-2008, 19:17
  5. Sony, Philips eller Samsung??