PC-monitorer har skuffet meg. Bør jeg bare kjøpe en TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC-monitorer har skuffet meg. Bør jeg bare kjøpe en TV?

Hei! Beklager hvis dette spørsmålet er uvanlig å stille her inne, men jeg ønsker synspunkt fra folk som er interesssert i bildekvalitet, og ikke de typiske PC-nerdene som henger på monitorforum. (Jeg er delvis i denne gruppen selv, så no offence)

Men jeg har hatt et par PC-skjermer opp gjennom årene. Har vært misfornøyd med bildekvaliteten på samtlige. Nå nylig bestemte jeg meg for å slå på stortrommen og virkelig satse, og kjøpte meg en Dell U2713HM til rett over 4000 kroner. Slik jeg forstod det skulle dette være en av de bedre PC-skjermene på markedet hvis man ikke ønsket å loppe seg selv fullstendig.

Vel, jeg er veldig misfornøyd. Sortnivået er dårlig, og det er en helt forferdelig lysblødning. I tillegg synes jeg skjermen er for matt og fargene kjedelige.

Bruken er for det meste spill (PC og konsoll), og en del film/TV, samt noe tekstbehandling. Bør jeg forsøke å bytte ut Dell-skjermen med en billig, enkel modell og heller kjøpe meg en ekstra TV jeg kan ha på gamingrommet? Angrer bittert på at jeg ikke benyttet meg av angreretten, trodde kanskje at øynene mine tok feil og at jeg ville bli vant til det.

Nå skal det sies at mine preferanser for TV-er nok avviker fra mange her inne. Siden jeg spiller mye fantasirikespill liker jeg faktisk at fargene popper og er skarpe, og jeg liker også at TV-en oppskalerer og glatter over eventuelle feil og mangler i bildet. Jeg er med andre ikke ute etter nøyaktighet, men et penest mulig bilde. Sortnivå og kontrast er ekstremt viktig for meg.

Et par eksempler på skjermer jeg liker: Apples Cinemadisplay/iMac-skjerm. Samsungs AMOLED-skjermer på mobil er noe av det jeg er ute etter, men uten blå/gultonen slike skjermer ofte har. (Hvitt er ikke hvitt, men lysegult/blått). Playstation VITAs OLED-skjerm er den skjermen jeg har sett som appellerer mest til meg.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sett en PC-skjerm yte bra rett ut av boksen uten kalibrering. Uten spesiell programvare installert har du også minimalt med muligheter til å gjøre innstillinger selv. Hvis en skjerm er god nok, kan den kalibreres til standardverdier, og hvordan den yter "ut av boksen" er nesten irrelevant, ettersom alle skjermer av samme modell yter ulikt, og det ikke ligger noen intensjon fra fabrikken hvordan din spesifikke utgave her. I tillegg gir ulike skjermkort og deres drivere ulike farger og kontraster.

Den billigste måten å kalibrere skjermen på er noe slikt som denne. Jeg eier en slik, og den gjør enorm forskjell på alle skjermene mine. (Tre bærbare datamaskiner og en separat skjerm). Det blir en del dyrere å få en kalibratør med skikkelig utstyr på hjemmebesøk, men da kan du få enda bedre resultat.

Nå skal det også sies at du kan få gode skjermer til 4 000 kroner, men at du kan få vesentlig bedre skjermer om du går enda litt mer opp i pris, slik som Eizos modeller.

Du skriver at du er ute etter høy fargemetning, noe som ikke er innenfor noen standarder, og den eneste måten å få en skjerm som spesifikt gjør det, må du kjøpe en dårlig skjerm. Da vil du garantert få dårligere kontrast og veldig lav fargepresisjon. Det lureste da er nok å kjøpe en ny skjerm (eller beholde den du har) og få den kalibrert etter dine preferanser.

Jeg vil dog råde deg til å få den kalibrert korrekt først, og se om du ikke liker det bedre. Ved å øke fargemetningen reduserer du den generelle kvaliteten på bildet, og ser noe annet enn det som faktisk er designet i spillet/filmen i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Er ikke det at jeg vil ha farger som er feil nødvendigvis. Men jeg liker at bildet jeg ser foran meg er det engelskmennene kaller "vibrant", skarpt og at det "popper". Er veldig vanskelig å forklare med ord, men jeg vet hvilke skjermer jeg liker. Samsungs telefonskjermer var egentlig et dårlig eksempel, Apples cinemadisplay/iMac og Sonys Playstation Vita (for de få som har sett den i aksjon) er nok bedre eksempler på skjermer jeg liker. Har sett TV-er som er bra på dette området, men få skjermer.

Fargekalibrasjon virker interessant, og hvis noen jeg kjente i Bergen hadde et slikt verktøy skulle jeg gjerne prøvd det. Men er det lurt for meg å bruke 2000 kroner på et kalibreringsverktøy? Jeg redigerer aldri bilder, og sjelden video.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig!

Du trenger ikke kalibrere utelukkende for å drive med proffarbeid - kalibrering hører definitivt til også i hjemmeunderholdning. (Det gjelder også på TV-skjermer, men dataskjermer er som regel enda mer "off").

Playstation Vita har en meget god OLED-skjerm, og OLED har svært godt sortnivå, sammenlignet med standard LCD-skjermer. Den er også temmelig korrekt i sin fargegjengivelse, så kanskje vi snakker om det samme, likevel

Jeg har en DELL-laptop som jeg kjøpte hovedsakelig på grunn av den meget gode RGBLED-skjermen (som de dessverre ikke lager lenger), og den var ikke særlig å skryte av før jeg kjørte Spyder-kalibreringen på den. Deretter var den helt nydelig! De fleste skjermer i dag har enten et stikk av blått, grønt eller begge deler, som gjør at bildet blir blassere og kaldere, og kalibrering er en nødvendighet for meg.

Du får en rimeligere utgave av Spyder-sonden som gir stort sett samme funksjoner og bruker samme sonden til kalibreringen til 1 395 kroner. Uansett hvilken skjerm du ender opp med, vil du få mye mer ut av skjermen med en slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt på kalibreringen og sånt. Men hva med de andre kvalitetene man typisk får ved en TV som monitorer ikke tilbyr. Bør jeg bare belage meg på å kjøpe en ordentlig god TV i tillegg til monitoren, når jeg skal spille/se film? Selv om fargene blir bedre føler jeg at mattheten og selve panelkvaliteten på normalt prisede PC-skjermer er skuffende. (Inkludert U2713HM)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med dataskjermer til spilling er blant annet at de støtter mange flere frekvensrater på bildet. En vanlig TV-skjerm støtter kun 24 eller 50/60 bilder i sekundet, slik at du bør kjøre den frameraten ut fra datamaskinen for å få optimalt bilde (hvis ikke, kan du få du større input lag og urytmisk hakking i bildet). En dataskjerm kan vise mange ulike frekvenser, og er dermed ikke så kresen på det.

Men i de aller fleste tilfeller vil du få en mye bedre (og større) skjerm til film når du bruker en TV i stedet for en dataskjerm.

(Hvis du ikke allerede har en TV, må du også huske at du blir lisenspliktig hvis du kjøper en).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var det jeg har tenkt selv. Nuvel, får se hvordan det går. Takker for hjelp

Lignende tråder

1. CD - MÅ kjøpe HD PVR ( ikke bare HD dekoder )
    By jwalle in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 6
    Siste melding: 01-10-2009, 15:40
  2. Svar: 3
    Siste melding: 08-14-2008, 17:55
  3. Svar: 3
    Siste melding: 01-12-2006, 10:46
  4. Svar: 21
    Siste melding: 08-16-2005, 23:36
  5. Så var det bare å kjøpe Matrix filmene én gang til!
    By polkalizer in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 22
    Siste melding: 10-13-2004, 22:44

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •