Like "bra" bilde på billig Thomsom som Samsungs UHD i mine øyne..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Like "bra" bilde på billig Thomsom som Samsungs UHD i mine øyne..

Jeg kjøpte en Samsung UHD 8505 som jeg overhodet ikke var fornøyd med og returnerte. Ser nå på en Thomson 39" 5554 elns, og jeg ser ikke merkbar forskjell på billedkvaliteten. Er det det at jeg har hatt plasma så lenge som gjør dette? Er det rett og slett LCD-bildene jeg ikke klarer å like? Egentlig liker jeg bildet bedre på Thomson, men det er klart at en 16" mindre TV kan føles bedre på kort avstand...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Jeg kjøpte en Samsung UHD 8505 som jeg overhodet ikke var fornøyd med og returnerte. Ser nå på en Thomson 39" 5554 elns, og jeg ser ikke merkbar forskjell på billedkvaliteten. Er det det at jeg har hatt plasma så lenge som gjør dette? Er det rett og slett LCD-bildene jeg ikke klarer å like? Egentlig liker jeg bildet bedre på Thomson, men det er klart at en 16" mindre TV kan føles bedre på kort avstand...
    Er jo avhengig av flere faktorer. Lys i rommet, innstillinger etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UHD gir null effekt på disse størrelsene uansett så Thomson TV´n kan vel ha andre sider som er bedre enn Samsungen (kontrast, jevnere belysning etc.) og derfor se bedre ut enn Samsungen. Dette er rimelig basic...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser da STOR forskjell på gode og dårlige plasma-tv'er....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser da STOR forskjell på gode og dårlige plasma-tv'er....
    Siden LED varierer mellom 1000 og 3500 i kontrast mot 20000 på en god plasma forklarer grunnen til at LED er mer eller mindre samme ulla sålenge de bruker samme panel. LED faller ned på design og smart funksjoner samt menyer sålenge de bruker samme panel.

IPS er 1000 i kontrast og VA panel er 2800/3500 maks i reell bruk.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung og bilde kvalitet er vel ikke direkte synonmt (ikke at de er spessielt dårlige heller)
    Men jeg foretrekker helst bildet fra min Hw50 LCD projektor enn min samsung plasma, og da tenker jeg på alt annet enn bilde størrelsen.
    Selvfølgelig skader det jo ikke at bildet er 4x større nesten fra projektoren, men det gjør det bare mer imponerende når faktiskt sort nivå og kontraster ellers er om ikke bedre men minst opplevd like gode

Har jeg litt ekstra med flaks nå så kanskje jeg kan bytte begge i en nesten referanse 80" oled om 6-7 år
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg syns jo det er fint bilde på 8505 når jeg så den i butikken. Skjønner ikke noe....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg syns jo det er fint bilde på 8505 når jeg så den i butikken. Skjønner ikke noe....
    Lyset i butikken maskerer svakhetene.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ Vis post
    Lyset i butikken maskerer svakhetene.
    Ja, det er jo helt håpløst at alle, også faghandlere kun viser frem TV i 2014 i omgivelser som på ingen måte er representativt for heimen, +1000 lux butikkbelysning eller badet i dagslys.

Når man går forbi skjermene på kveldstid, så ser man hvor dårlig sortnivået er. LED blir aldri godt nok tror jeg. Dvs at de siste TV skjermer med entusiastkvalitet som ble solgt var Panasonic ZT60. Men hva med OLED? blir det noensinne en suksess, ettersom forbrukerne ikke ville betale for underpriset plasma, engang (i forhold til produksjonskostnader). Vi er så styrte av hva som er godt nok for massene, at jeg frykter vi ikke får noe bedre enn miserable LED skjermer med dårlig sortnivå, etterslep og begrenset synsvinkel i uoverskuelig fremtid
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plasma gikk i stykker igjen ei uke etter jeg fikk nytt panel. Vet egentlig ikke om jeg skal håpe på at de ikke får reparert den så jeg får erstattet den, eller om jeg skal håpe på å få den tilbake...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima Vis post
    Ja, det er jo helt håpløst at alle, også faghandlere kun viser frem TV i 2014 i omgivelser som på ingen måte er representativt for heimen, +1000 lux butikkbelysning eller badet i dagslys.

Når man går forbi skjermene på kveldstid, så ser man hvor dårlig sortnivået er. LED blir aldri godt nok tror jeg. Dvs at de siste TV skjermer med entusiastkvalitet som ble solgt var Panasonic ZT60. Men hva med OLED? blir det noensinne en suksess, ettersom forbrukerne ikke ville betale for underpriset plasma, engang (i forhold til produksjonskostnader). Vi er så styrte av hva som er godt nok for massene, at jeg frykter vi ikke får noe bedre enn miserable LED skjermer med dårlig sortnivå, etterslep og begrenset synsvinkel i uoverskuelig fremtid
    Du har noen gode poenger her og det er frustrerende.. Jeg er selv klar over dette, men i butikken - får du ikke sett på clouding / light bleed pga. for mye lys i rommet.
    Når du kommer hjem med tven og bruker den på kveldstid (særlig om vinteren), er det plutselig mye light bleed og clouding :P

Det eksisterer noen få "bak led" tver, som er hakket bedre. Men det er sjeldent slik at ledmatrisen har samme oppløsning som panelet, derfor vil man også der se noen problemer i visse tilfeller.
    (Feks en helt sort scene, med en måne på himmelen).

Jeg tror ellers at vi snarlig vil se en stor endring i tv-markedet. 2013 UHD/4K tvene med HDMI 1.4 er på vei ut, inn kommer nå UHD OLED i år.
    65" UHD OLED fra LG til 70.000 lanseres i år, den vil nok ligge på rundt 30.000 innen 6-12 mnd tror jeg. OLED er heller ei perfekt, men det er heller ei plasma :P

Projector er ikke perfekt... Man vil aldri få noe som er 100% perfekt, men det kommer jo ting som laserprojektor, m.m. fremover. Det har blitt testet lasertver også, for noen år siden.
    Selv om noen skulle lage en tv som er "Perfekt", vil den gjerne ha andre ting som irriterer.. Kanskje du ikke får vridd foten, kanskje den ikke har gode nok smart-apps, kanskje den har noen andre bugs, eller en strømforsyning som bråker? Noen plasmaer har jo feks bråkende vifter (som VT60 fra panasonic).

Jeg tror ikke på et perfekt produkt, men jeg tror på en fremtid uten cloding og lightbleed :P

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 11-05-2012, 09:24
  2. Svar: 7
    Siste melding: 08-15-2010, 09:26
  3. Svar: 5
    Siste melding: 06-14-2010, 00:04
  4. Svar: 13
    Siste melding: 01-09-2007, 01:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder