Hjelp i reklamasjonssak - kjip forhandler - Philips 55" 2014-7519 vs 2013-8008

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hjelp i reklamasjonssak - kjip forhandler - Philips 55" 2014-7519 vs 2013-8008

    Hei dere.

    Kortversjonen er som følger: Min Philips 8008/s, kjøpt i august i fjor måtte til reparasjon. Etter et par måneder frem og tilbake, viste reparasjon seg umulig og Philips sendte mail om at aparatet var kredditert. Jeg fikk en referansekode som jeg skulle ta med til forhandler for å få tilsvarende produkt.

    Forhandler sier at jeg har rett på tilsvarende eller bedre apparat, og at jeg derfor får årets versjon av samme tv. Dette hørtes først veldig bra ut, helt til jeg får greie på at forhandler mener at 2014 modell av Philips 7519 er tilsvarende apparat som 2013 modell av Philips 8008. Er det noen som har synspunkter på dette?

    Jeg legger merke til følgende:

    1) Lanseringsprisen til 7519 er ca 6 000 kroner lavere enn lanseringsprisen til 8008.
    2) 7519 har passiv 3d teknologi, 8008 har aktiv
    3) 7519 har lavere lysstyrke (400 vs 450 cd/mm2)
    4) 7519 har ny versjon av micro-dimming, men dårligere fargebehandling (Pixel Precise HD vs Perfect Pixel HD)


    Er disse forskjellene så små at forhandler har rett? Snakker vi her om tilsvarende apparater? (Er ikke et sekund i tvil om at forhandler ser på hva jeg kjøpte TV´en for, og forsøker å gjøre meg fornøyd uten å tape penger...)
    Sist endret av torsin; 06-25-2014 kl 09:01

  2. #2
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare å stå på ditt, allerede fått innvilget godkjent rekl sak. Så de prøver seg bare først på billigste løsning for dem.
    Min tråd

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes det ser ut som om 8109 er den modellen som ligner mest på 8008. Du har krav på en vare med tilsvarende eller bedre specs. Allerede dette med aktiv vs passiv 3D er jo et punkt de vil tape på. Aktiv *er* bedre, samme hvor mye enkelte lar seg plage av flimringen fra brillene. Få en kommentar fra Philips på hvilken skjerm de mener er tilsvarende?

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis de ikke gir deg tilsvarende, har du krav på pengene tilbake
    Jeg antar at de prøvde å reparere den en tredje gang.. Da kan du i praksis kreve penger tilbake også.

    Hvis de maser om verditap, kan du kreve forsinkelsesrente fra kjøpsdato. Det vil gå ca opp i opp. Altså vil du få ut ~~kjøpspris.

  5. #5
    Newcomer Smiley sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Torsin,

    Som DaButcher skriver over her : Kan de ikke reparere produktet har du krav på pengene tilbake, dette ifølge forbrukerkjøpsloven. De kan ikke nekte deg dette! (Men de prøver seg sikkert på å gi deg ett annet apparat, fordi det er rimeligere for dem.) Jeg slet med en tilsvarende sak på Lefdal for mange år siden, endte med at jeg fikk igjen pengene, uavkortet. :-)

    Eventuelt verditap osv. er irrelevant, hvis de ikke klarer å reparere det eksemplaret.

    Mitt råd : Ikke gi deg "på tørre møkka", og krev pengene uavkortet tilbake! Husk at tv-markedet har endret seg endel siden ifjor, så du er antagelig bedre tjent med
    å få pengene igjen, også står du fritt til å velge ny tv.

    Fint om du etterhvert oppdaterer oss om hvordan det gikk, og ikke minst om hvem denne forhandleren er! (Fint om andre vet hvem forhandlere som er seriøse eller ei, for dette er egentlig ganske useriøst av dem, og ikke ville forholde seg til forbrukerkjøpsloven "utvunget".

    Lykke til! (Hvis det ikke har løst seg allerede.) :-)

    Mvh Smiley :-)

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forhandler har lov til å erstatte varen med tilsvarende eller bedre vare, uavhengig av prisen på den nye varen.

  7. #7
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil man lese selv så er loven lett tilgjengelig:

    http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

  1. Henge opp Philips 8008 55"
    By Vatnedal in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 02-22-2014, 17:03
  2. Philips 8008 vs samsung 8005 vs lg 860?
    By trond67 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 01-30-2014, 21:30
  3. Svar: 9
    Siste melding: 10-15-2013, 10:24
  4. Philips 2013
    By Mikaelft in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 09-22-2013, 21:42
  5. Reportasje: HighEnd 2013 München, nye bilder 12.05.2013
    By Bjørn Erik Forberg in forum Reportasjer
    Svar: 45
    Siste melding: 05-29-2013, 11:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •