I disse UHD/4K tider... Ny 65" ønsker jeg meg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I disse UHD/4K tider... Ny 65" ønsker jeg meg

Hei, skal prøve å holde dette kort;
    Har flyttet og syns min 47" Philips 47PFL6007T blir altfor liten - jeg sitter nå 3,5 - 4m fra skjermen.

Vurderer derfor en 60-65" i stedet. Jeg bruker TVen mest til gaming, men også film / serier (både 3D og 2D, streaming og DVD/Blu-ray).

Jeg syns ikke det er lett å velge, har lest mange tester. De dyreste 4K er kanskje litt for dyre, og de litt billigere mangler hdmi 2.0, noen også HVEC codec.
    Men ser jeg på fullHD TVer 65" så ligger de jo nesten på nivået til billige 4K, så lurer på om det er verdt å satse på 4K selv uten hdmi 2.0? I alle fall hvis man får 4K netflix, og ellers grei oppskalering av blu-Ray og spill?

Vil også si at jeg absolutt foretrekker passiv 3D, og med 4K tv får man jo fullhd 3D også, oppskalert.

Noen som har noen tanker rundt dette, vil diskutere litt? Erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150+ visninger og ikke ett innlegg...? hehe
    Tillater meg å bumpe!

Ville du kjøpt en 4K TV uten HDMI 2.0 hvis TVen var bra, og prisen var grei nok? La oss si at din kilde til 4K de nærmeste årene vil være Netflix og andre streaming tjenester - det finnes vel ingen 4K Blu-ray standard enda heller, så?
    Evt hvis man har en heftig gaming PC så kan man vel snart dra spill i 4K, da må man vel bruke DisplayPort - eller da HDMI 2.0 (finnes HDMI 2.0 på skjermkort enda?)

Noen som vil dele sin erfaring så langt som 4K tv-eier? Hvordan syns du oppskaleringen av 1080p innhold er?

Jeg mener jeg trenger 65", men er det noen argumenter for å krype nedover mot 60", eller kanskje 55"?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror 'vent og se' syndromet råder meget tungt blant entusiastene her på forumet når det kommer til UHD, ryktene sier at vi mest sannsynlig vil det lanseres et fysisk 4k format under en av de store messene i høst og det er enda usikkerhet rundt hva dagens modeller støtter av dette.

Angående pc og hdmi 2.0 tv var at de mest sannsynlig ikke kommer skjermkort med det første som støtter native hdmi 2.0, men at det kunne brukes adapter fra display port til hdmi 2.0 som da takler 4k@60hz.

Jeg har desverre ikke fulgt godt med på tv markedet i det siste så kan ikke anbefale deg noen modeller spefikt utover det vanlige om at du helst bør ta runden og se hva som finnes.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ser forsåvidt den.
    Tar gjerne imot anbefalinger på 60-65" fullhd TVer, hvis noen har det?

Sony er gode på input lag leser jeg rundt om kring, noen som har erfaring med disse? Fjortårets eller årets modeller...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg som deg ser på 65". Hvis du går til 55" så ville jeg kanskje droppe 4K....
    For 4k så ville jeg ikke kjøpe uten HDMI 2.0, og årets TV'er er vel de første som er "bra" - men de kommer sikkert til å bli enda bedre i neste generasjon.
    Når de detter til 20.000,- så skal jeg handle.... (40 er for mye)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray UHD eller 4K kommer i løpet av 2015.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går selv men planer om kjøp av ny tv. Men da er jo spørsmålet om jeg skal kjøpe ny full hd tv eller gå for UHD/4K siden prisen på 4K tv ikke er så veldig avskrekende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 65" UHD Samsung (UE65F9005) og jeg er meget fornøyd med denne. Jeg har "sein" 2013 utgave av denne og betalte dyrt (40) for den, men jeg har ikke angret. Det jeg liker svært godt med denne Samsung tv'n er muligheten for å oppgradere den uten å bytte ut selve tv'n. (skifter ut den eksterne boksen/one connect evolution kit). Min 2013 utgave har ikke HDMI 2.0 i sitt evolution kit, men kjøper man en 2014 utgave (tv)/kit kommer den med dette. Dette kitet koster som sagt noen tusenlapper så 2014 utgaven er ikke et must for meg og det er begrenset med 4k materiale , vi får se om en evt 2015 utgave kommer som jeg kan vurdere en oppgradering til. Oppskaleringen i denne tv'n er også meget bra, så diverse sendinger/filmer får seg en god "boost". Til spill/gaming er denne tv'n bra synes jeg, men det finnes bedre regner jeg med. Er man ute etter god flyt samt framrate så er det en egen funksjon på tv'n for å forbedre dette, bare husk å slå denne av før man evt ser en film 3D er fantastisk på denne synes jeg også med et meget godt sortniva. Som sagt er jeg meget fornøyd med denne. Kjøpte min foresten på hifiklubben Trondheim.....flinke med å oppdatere priser i henhold til korrigeringer m.m noe ikke elkjop/lefdal osv ikke er. Som sagt kjøpte min til 39900,- lefdal/elkjop skulle ha 47000,-.....penger spart. thumbs up fra meg iværtfall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Hei, jeg som deg ser på 65". Hvis du går til 55" så ville jeg kanskje droppe 4K....
    For 4k så ville jeg ikke kjøpe uten HDMI 2.0, og årets TV'er er vel de første som er "bra" - men de kommer sikkert til å bli enda bedre i neste generasjon.
    Når de detter til 20.000,- så skal jeg handle.... (40 er for mye)
    Delt bilde er også viktig - bruker TV også som skjerm til Mac'en. For meg så er 4k viktigere med tanke på foto enn på TV sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delt bilde er også viktig - bruker TV også som skjerm til Mac'en. For meg så er 4k viktigere med tanke på foto enn på TV sendinger.
    Ser at prisene er på vei nedover nå.

Samsung 8505 i 65" er nede på 34' (så at 7505 et kort øyeblikk har vært nede mot 21', men ligger på 28' nå)

Ang. 7505 - noen som vet om den støtter "delt" bilde? (PC + TV samtidig)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde da sporenstraks invistert heller i en kapabel 4k pc skjerm.
    Er bare de aller færreste 4k/uhd tvene som faktiskt støtter noe mer enn 8bits 4:2:0 i farge oppløsning, for ting som foto redigeringen vil dette bli som og justere fargene i bildet mens du selv har på solbriller.

Det kommer flere, og fort, men dette er en av de veldig mange gode grunnene som gjør at de med litt AV interesse venter.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Kjøpe lcd tv i disse led tider?
    By sollie in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 10-26-2010, 21:40
  2. Svar: 6
    Siste melding: 09-16-2010, 14:44
  3. Nå i disse moderne digital-boks tider...
    By John P. in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 02-28-2008, 23:28
  4. Svar: 18
    Siste melding: 07-27-2007, 02:04
  5. en ny test i disse julebord tider
    By jfinneru in forum Generell chitchat
    Svar: 9
    Siste melding: 12-02-2003, 10:21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder