HD lyd fra tv til reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD lyd fra tv til reciver

De aller fleste nye TVer har mulighet for å koble til ekstern usb-kilde med feks mkv-filer. Er det noen mulighet for å få sendt evt dts hd lydspor fra disse filene ned til reciver? Slik jeg konkluderer med (mulig jeg er stokk stein dum) så går jo signalene fra reciver og til tv, ikke motsatt vei. Audio ut inngangene på TVene (s/pdif) støtter vel heller ikke noe høyere lydkvalitet enn vanlig dts / dolby. Noen med gode løsninger på dette?

På forhånd tusen takk!

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på at smart tv'er i det hele tatt utnytter hd audio, men kun henter ut dolby digital eller dts (core).
    har ingen fakta som underbygger min påstand dog.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har ARC(Audio Return Channel) på reciveren, og på tven, så får du kjørt lydsignalet tilbake til reciveren via HDMI kabelen som går mellom reciver og tv. Men om tv kan sende bitstream-lyd slik at reciver koder lyden og får utnyttet HD lyd, det er usikkert.
    Desverre så viser det seg at lyd ut fra tv mest sannsynlig ikke støtter fanlig 5.1 Dolby Digital, eller dts engang. Men har bare forsket litt på dette da, å mulig jeg ikke har funnet rette instillingene.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Hvis du har ARC(Audio Return Channel) på reciveren, og på tven, så får du kjørt lydsignalet tilbake til reciveren via HDMI kabelen som går mellom reciver og tv. Men om tv kan sende bitstream-lyd slik at reciver koder lyden og får utnyttet HD lyd, det er usikkert.
    Desverre så viser det seg at lyd ut fra tv mest sannsynlig ikke støtter fanlig 5.1 Dolby Digital, eller dts engang. Men har bare forsket litt på dette da, å mulig jeg ikke har funnet rette instillingene.
    Det jeg har testet med ARc får man i beste tilfelle kun bitstreamet dd eller dts core, alt annet blir nedskalert til 2 kanals PCM, om dette er en bevisst begrensning i ARC kan jeg ikke si men mer sannsynlig er at dette er en begrensning på DAC'en i tven som aldri er ment til og håndtere HD lyd.

Tror også det ikke er noen spessiell interesse siden ARC kun er ment til erstatte en SPDIF/toslink kabel så det er ikke merkelig at det ikke overgår hva man kan med disse.

Ellers er det bransjen selv som mener at hd lyd skal kun finnes på bd plater (ripper du er du stemplet kriminell) og disse skal avspilles av en bd spiller og om man da ønsker hd lyd til en receiver før tven.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Det jeg har testet med ARc får man i beste tilfelle kun bitstreamet dd eller dts core, alt annet blir nedskalert til 2 kanals PCM, om dette er en bevisst begrensning i ARC kan jeg ikke si men mer sannsynlig er at dette er en begrensning på DAC'en i tven som aldri er ment til og håndtere HD lyd.

Tror også det ikke er noen spessiell interesse siden ARC kun er ment til erstatte en SPDIF/toslink kabel så det er ikke merkelig at det ikke overgår hva man kan med disse.

Ellers er det bransjen selv som mener at hd lyd skal kun finnes på bd plater (ripper du er du stemplet kriminell) og disse skal avspilles av en bd spiller og om man da ønsker hd lyd til en receiver før tven.
    Ja, det er nok desverre derfor. Litt irriterende. Testet til en kompis som hadde rippet disneyfilmene til NAS(kjekt å slippe å ødelegge blu-ray platene med utålmodige barnehender) og vi testet fra filavspilling fra blu-rayen. Der kom det opp dts/Dolby digital med full skuv. Men fra tvns ARC, når vi testet filavspillingen der. ble det kun et virtuellt DD signal... Det er liksom aldri ment at tv skal kjøre 5.1 lyd fra noen kilde, men som du sier, er de som likevel kjører arc, ikke så opptatt av dette. Iallefall har ikke tv produsentene giddet å bry seg...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 01-16-2014, 09:47
  2. Lyd fra pc til reciver
    By saftogboller in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 04-01-2011, 20:15
  3. prosessor,reciver,reciver+stereoforforsterker...???
    By Dirty&Harry in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 15
    Siste melding: 03-23-2011, 00:01
  4. Ny reciver til jul?
    By touran06 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-24-2009, 00:51
  5. Nad Reciver.
    By Tommy Nilsemn in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-02-2005, 22:37

Stikkord for denne tråden