Plasma-TV slår både 4K og OLED ned i støvlene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma-TV slår både 4K og OLED ned i støvlene

I hvert fall i følge HDTVTest som hadde en head-2-head konkurranse mellom seks av de beste HDTVene på markedet, blant dem 4K LED og 1080p OLED.

Tvene som var med:

arranged in the following order from left to right:

sortnivå/kontrast slår oppløsning hver gang: "On the whole, any minor advantage in resolution on the 4K models was trumped by the superior contrast performance of the OLED and plasma televisions."

Det var totalt 17 stykk som stemte og Panasonic ZT60 vant med hele 10 stemmer mens LG sin 55EA980 OLED stakk av med 7 av stemmene. Med andre ord; Fire 4k-LED tver og ikke en eneste stemme fra 17 personer.

Men beste 4K-LED var
    Panasonic sin TX-65AX802B den beste med 11 ut av 17 stemmer.

Hele artikkelen kan leses her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HeHe, skulle jo være interessant å vite hva slags tver de som stemte hadde sittende hjemme.

Panasonic sin siste Plasma-serie gir utrolig bildekvalitet.

For den lille minoritet som meg, som gjerne vil ha null lys i rommet når man ser på tv, så blir sort på både siste gen Panasonic og Pioneer plasma ikke helt sort, noe som gjør det nødvendig å ha litt ambient light i rommet. Det problemet er løst med oled, der er svart helt perfekt.

Synd at plasma er dødt, men oled kan ta over for det, og samtidig bruke mindre energi, være lettere og ha flottere desgin (les: være tynnere).

Når man får utviklet bedre paneldrivere til oled, så løser man eller forbedrer man motion oppløsning også - forhåpentlig vis.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg virkelig til den dagen jeg kan plassere en 70" + OLED-tv hjemme hos meg. Kan dessverre se ut som det kan ta en stund..
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja blir fort 3-4 år før man får 70 tommers OLED tvene til en overkommelig pris.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett. Og fornuftig pris er dessverre nødvendig ettersom man nå går inn mot fattigdoms-tilværelsen (studentlivet). Kanskje det blir en 70" OLED som feiring etter endt utdanning om noen år. Drømme-drømme! Får klare meg med budsjettsplasma'n inntil videre. Ville valgt den anyday over premium/high-end led, med veldig få unntak.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    I hvert fall i følge HDTVTest som hadde en head-2-head konkurranse mellom seks av de beste HDTVene på markedet, blant dem 4K LED og 1080p OLED.

Tvene som var med:

arranged in the following order from left to right:

sortnivå/kontrast slår oppløsning hver gang: "On the whole, any minor advantage in resolution on the 4K models was trumped by the superior contrast performance of the OLED and plasma televisions."

Det var totalt 17 stykk som stemte og Panasonic ZT60 vant med hele 10 stemmer mens LG sin 55EA980 OLED stakk av med 7 av stemmene. Med andre ord; Fire 4k-LED tver og ikke en eneste stemme fra 17 personer.

Men beste 4K-LED var
    Panasonic sin TX-65AX802B den beste med 11 ut av 17 stemmer.

Hele artikkelen kan leses her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm
    Dette er bare tull!

Jeg har sett ZT60 side ved side med LG OLED og det er ikke tvil om at OLED er den klart beste teknologien hvis man ser på ren bildekvalitet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må du gi deg Andreas21. Det er ikke dine subjektive synspunkter som forteller hele verden hva som er riktig. Denne testen forteller oss langt enn hva du måtte mene. Her er skjermene kalibrert skikkelig og testpanelet besto av 17 personer.

Men jeg hadde gjerne sett at testen både ble utført i lyst og mørkt rom. Virker som rommet her var opplyst.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Du må du gi deg Andreas21. Det er ikke dine subjektive synspunkter som forteller hele verden hva som er riktig. Denne testen forteller oss langt enn hva du måtte mene. Her er skjermene kalibrert skikkelig og testpanelet besto av 17 personer.

Men jeg hadde gjerne sett at testen både ble utført i lyst og mørkt rom. Virker som rommet her var opplyst.
    Du vet helt tydelig ikke hva du snakker om. Jeg så skjermene sammen med Watt´s Jørn Finnerud (når han hadde de inne for test, Panasonic´en var kalibrert LG´en ikke) som har en relativt lang erfaring når det gjelder å teste TVér og vi kom til samme konklusjon og vi så de sammen i et opplyst rom, forskjellen ble litt mindre i et mørkere rom, men fortsatt klar fordel OLED. Det er bare å høre med hvem som helst på dette forumet som har sett disse side ved side og alle vil mene det samme som meg...

Det utrolig gode sortnivået på ZT60 ble helt grått ved siden av OLED og hadde LG´en blitt kalibrert hadde nok forskjellen blitt enda litt større da fargene var litt ute å kjøre på den. OLED har sine svakheter, men ser man på ren bildekvalitet er det ingenting som er i nærheten. Og ja det er min subjektive mening.
    Sist endret av Andreas21; 06-03-2014 kl 12:14

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Det er dine subjektive meninger og da kalle andre tester/sammenligner for tull fordi de ikke stemmer med din opplevelse er meningløst og arrogant. Dere opplevde en ting mens i denne testen var et klart flertall for at plasmaen kom best ut. Lev med det.

Forøvrig nevnest det at OLED ga bedre sortnivå, men den kom alikevel ikke best ut totalt sett.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke en litt pussig avstemning? Burde det ikke vært "blindtesting"?
    Her fikk man stemme på 4K tv'er for seg og dernest "Best TV".
    Det betyr jo at man visste hva slags TV'er det var man stemte på. Det blir vel som å stemme på kabler når man vet hvilke kabler man stemmer på.......

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtesting hadde definitivt vært det beste.

Det betyr alikevel ikke at testen ikke har noe verdi. Og jeg tror nok en slik test en langt mer troverdig enn kabeltesting hvor illusjonen spiller en stor rolle og audiohukommelsen er såpass kort at det vanskelig å huske 100% når det går tid mellom switchingen. Her har man tross alt en mulighet til å se noe direkte ved siden av hverandre. Skulle man ha likestilt en slik test mot en audiotest, så måtte man ha slukket det ene apparatet og satt på det andre. Men den forskjellen i tid og mangelen på direkte testing unngår man ved bildetester hvor skjermene er på samtidig og det er bare å sveipe øynene kjapt. Så det er forsåvidt en kurant testmetode, men blindtesting hvor man ikke kjenner til hvilke som er hvilke er dog enda bedre selvsagt. Da utelukker man også bias.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der, Orso. Ikke noe problem å sammenligne tv'er ved siden av hverandre, men da uten produsentens logo.
    Og andre spesielle kjenntegn må da også maskeres (Samsung sin fot er vel spesielt iøynefallende, vil jeg tro).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtesting hadde definitivt vært det beste.

Det betyr alikevel ikke at testen ikke har noe verdi. Og jeg tror nok en slik test en langt mer troverdig enn kabeltesting hvor illusjonen spiller en stor rolle og audiohukommelsen er såpass kort at det vanskelig å huske 100% når det går tid mellom switchingen. Her har man tross alt en mulighet til å se noe direkte ved siden av hverandre. Skulle man ha likestilt en slik test mot en audiotest, så måtte man ha slukket det ene apparatet og satt på det andre. Men den forskjellen i tid og mangelen på direkte testing unngår man ved bildetester hvor skjermene er på samtidig og det er bare å sveipe øynene kjapt. Så det er forsåvidt en kurant testmetode, men blindtesting hvor man ikke kjenner til hvilke som er hvilke er dog enda bedre selvsagt. Da utelukker man også bias.
    Står heller ikke hva slag personer som var med. Om det var inviterte fagpersoner eller åpen invitasjon til alle personer.

Bildepreferanser er svært forskjellige fra person til person. Jeg kjenner personer som er meget opptatt bildekvalitet som ikke engang kjenner til gråskala, fargerom eller gamma. Og deres preferanser er svært langt fra ett kalibrert oppsett.

Tror likevel at vi skal ta denne testen i sammenheng med alle de andre uttalesene rundt oledene til LG, der alle testere har vært ganske unisone og sagt at bildekvalitet er det beste de har sett.

Uansett ZT60 er ikke å få tak i lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Enig med deg der, Orso. Ikke noe problem å sammenligne tv'er ved siden av hverandre, men da uten produsentens logo.
    Og andre spesielle kjenntegn må da også maskeres (Samsung sin fot er vel spesielt iøynefallende, vil jeg tro).
    Uansett personer med litt kunnskap vil lett plukke ut de som er oled ihvertfall, pga de er de eneste som gir absoultt sort - forutsett at dette skjer i ett mørklagt rom.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Det er dine subjektive meninger og da kalle andre tester/sammenligner for tull fordi de ikke stemmer med din opplevelse er meningløst og arrogant. Dere opplevde en ting mens i denne testen var et klart flertall for at plasmaen kom best ut. Lev med det.

Forøvrig nevnest det at OLED ga bedre sortnivå, men den kom alikevel ikke best ut totalt sett.
    Hva tror du denne "testen" er basert på da, står ikke at personene i testen er fagpersoner som testet dette helt objektivt.

At du kaller meg for arrogant finner jeg ganske morsomt da jeg har oppfattet deg som meget arrogant i diverse lydduskusjoner. Hvis du mener at det jeg kommer med er helt meningsløst anbefaler jeg deg å gjøre denne testen selv og se hva du mener. Jeg og Jørn Finnerud kom med den konklusjonen at Plasma må se seg slått av OLED på ren bildekvalitet og det må du leve med...

Og det med en blintest av diverse TV med OLED i blandt de er helt meningsløst da erfarne testere lett vill plukket ut OLED skjermene og plasmaskjermene i forhold til LED/LCD...
    Sist endret av Andreas21; 06-03-2014 kl 16:04

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Og det med en blintest av diverse TV med OLED i blandt de er helt meningsløst da erfarne testere lett vill plukket ut OLED skjermene...
    Forstår den, men her var det vel "legfolk" etter det jeg har forstått og da kan man like godt ha blindtest som noe annet.
    Og nå var det Plasma som vant totalt sett, så OLED kan vel ikke ha skilt seg så ut, positivt......

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Står heller ikke hva slag personer som var med. Om det var inviterte fagpersoner eller åpen invitasjon til alle personer.

Bildepreferanser er svært forskjellige fra person til person. Jeg kjenner personer som er meget opptatt bildekvalitet som ikke engang kjenner til gråskala, fargerom eller gamma. Og deres preferanser er svært langt fra ett kalibrert oppsett.

Tror likevel at vi skal ta denne testen i sammenheng med alle de andre uttalesene rundt oledene til LG, der alle testere har vært ganske unisone og sagt at bildekvalitet er det beste de har sett.

Uansett ZT60 er ikke å få tak i lenger.
    Det står bare at deltagerne var "Video enthusiasts". Så er det nok mer enn den vanlige mann i gata.
    Uansett deltakere, så er antallet det viktigste i slike tester. Da utelukker man en rekke faktorer. 17 deltakere er litt lavt, men alikevel ganske bra. Når 11 av video entusiastene foretrekker en skjerm, gir det en helt grei pekepinn.

Det er i hvert fall den eneste testen jeg har sett hvor begge er sammenlignet direkte med kalibrering og med et bra antall personer. Jeg synes det forteller mer enn en test hvor en eller to personer har sett skjermene opp mot hverandre eller de kanskje ikke har sett de samtidig en gang og forteller utifra hukommelsen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Og det med en blintest av diverse TV med OLED i blandt de er helt meningsløst da erfarne testere lett vill plukket ut OLED skjermene og plasmaskjermene i forhold til LED/LCD...
    Det samme sier såkalte "erfarne" testere om audiokabler, forsterkere og høyttalere.
    Men blindtester vitner om at de ofte svarer noe annet når de ikke vet hva som er hva. Så blindtester er meget viktig. Ingen klarer å løsrive seg 100% fra hva man tror på forhånd.
    http://seanolive.blogspot.no/2009/04...o-product.html

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Forstår den, men her var det vel "legfolk" etter det jeg har forstått og da kan man like godt ha blindtest som noe annet.
    Og nå var det Plasma som vant totalt sett, så OLED kan vel ikke ha skilt seg så ut, positivt......
    Hvis ikke OLED har skillt seg ut vet jeg ikke hva de har gjort i denne testen. Oled måler 0 i sort i on/off målinger og gjør det samme i ANSI kontrast målinger og har en bildedynamikk alle andre tenologier bare kan drømme om.
    Jeg er ingen stor TV fan da jeg minst må ha 100" når jeg skal se film, men det jeg har sett av OLED hos Watt og på IFA i fjor imponerte meg veldig og Plasma blir "dårlig" i forhold.
    Nå er Plasma så og si ferdig så dette er jo ingen diskusjon lengre og OLED har tatt over som den "beste" teknologien, bare synd det gir en del produksjons utfordringer og så langt har alle bort sett fra LG lagt produksjon på is. Min neste TV blir en OLED uansett om jeg bare bruker den til casual titting og nyheter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme sier såkalte "erfarne" testere om audiokabler, forsterkere og høyttalere.
    Men blindtester vitner om at de ofte svarer noe annet når de ikke vet hva som er hva. Så blindtester er meget viktig. Ingen klarer å løsrive seg 100% fra hva man tror på forhånd.
    http://seanolive.blogspot.no/2009/04...o-product.html
    Du kan ikke sammenligne en blindtest av forskjellige TV teknologier med en blintest av kabler, skal man ha en god blintest av TV må det være med TV med samme teknologi.

Jeg har testet projektorer side ved side i mange år og har en viss erfaring med side ved side tester av bilde. Og det har aldri vært noen vits å blindteste.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 04-10-2014, 20:10
  2. Samsung Plasma-TV slår seg av og på
    By GeirLo in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 06-22-2011, 00:58
  3. Tv signal til både plasma og lcd(pcskjerm)
    By dRiftaH in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-23-2010, 06:41
  4. Svar: 3
    Siste melding: 01-02-2007, 23:34
  5. Svar: 3
    Siste melding: 10-19-2006, 22:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg